Grę do recenzji dostaliśmy od twórców studia Wastelands Interactive.
Nie ma tu wątku głównego, historii odkrywającej swoje zakamarki i tajemnice. Nic. Wstępu o tym - że są "jakieś tam plany i magowie" - nie liczę, bo to tylko wstęp. Potem opcje są tylko dwie: pole bitwy lub od razu, "na pełnej petardzie", podbój mapy.
"No ale przecież o to chodzi w strategiach!" moglibyście się oburzyć. Nie, moi kochani. Każda strategia, w której brak sensu istnienia nudzi się szybciej niż siemię lniane na śniadanie. To może chociaż multiplayer online? Niestety też nie. To co w tej grze w ogóle jest?
Worlds of Magic: Planar Conquest jest naszpikowane zmiennymi. Liczba informacji, którą nasze strategiczne mózgi muszą przerobić, żeby mieć poczucie podążania wg dobrze zaplanowanej strategii, jest olbrzymia. Już na samym początku wybieramy jeden z dziewięciu światów. Nasi bohaterowie należący do którejś z wielokrotnie już ogranych ras też mają trochę wskaźników i umiejętności. W każdym mieście trzeba dbać o zasoby - materialne i ludzkie. Dodatkowo na mapie co rusz spotykamy przeróżne miejsca, obiekty i wrogów, a na polu bitwy niezliczone rodzaje wojowników, każdy z innymi statystykami.
I jak to wszystko udało się zmieścić? Nie udało się...
Mapa jest tak zabałaganiona, że aż nieczytelna. Podobnie jak cały wachlarz podręcznych menu do zarządzenia np. miastami. A postacie na polu bitwy tak niewyraźnie różne od siebie, że czasami trzeba naprawdę dużej dozy intuicji, żeby zgadnąć czy jednostka którą chcemy zaatakować to łucznik czy miecznik czy właściwie co to jest?
I być może to jest powód, dla którego twórcy Worlds of Magic: Planar Conquest postanowili zmniejszyć tempo gry do poziomu przejedzonego, podstarzałego ślimaka. Już na początku rozgrywki, nawet na niskim poziomie trudności, gdzie przeciwników jest niewielu, a nasze miasta i armie w zarodku musimy czekać i czekać i czekać. Tura za turą. Aż w końcu coś się wybuduje, aż w końcu coś się odkryje.
Coś też jest grubo nie tak z wyważeniem poziomu trudności w stosunku do rozwoju i upływających tur. To nie jest rzadkość, że szybko rozbija nas w pył z pozoru niegroźny przeciwnik. Lub, że utkniemy na dziesiątki tur w mozolnym rozwijaniu armii w celu pokonania jakiegoś monstrum latającego nam po mapie. A propos mapy - tak ograniczonego pola widzenia jeżeli chodzi o odkrywanie mapy, dawno nie widziałam. A poza tym zbyt dużo sytuacji sprawia wrażenie zupełnie przypadkowych i skutecznie zniechęca do dalszej gry.
Nie wątpię, że twórcy Worlds of Magic: Planar Conquest chcieli dobrze. Ale gdzieś w tym pakowaniu opcji strategicznych dla wielbicieli planowania zapomnieli o grywalności. Zapomnieli o konieczności podsuwania graczom jakichkolwiek celów. Zapomnieli nawet o porządnym soundtracku i porządnej grafice. Nawet sterowanie niespecjalnie im wyszło. A szkoda bo teoretycznie jest tu potencjał na fantastyczną turową strategię a w praktyce Worlds of Magic: Planar Conquest tylko zachęca nas do sięgnięcia znów do Heroes of Might & Magic III lub którąś Cywilizację.
Zobacz także
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Dishonored 2 [PS4]
Witajcie w Dunwall - stolicy wyspiarskiego cesarstwa. Witajcie w świecie pary, transcendencji, magii, korupcji, przestępstw i wielkiej miłości. Takie połączenie wielu różnych światów w jednej grze może wydawać się karkołomne…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Dishonored 2 [PS4]
Witajcie w Dunwall - stolicy wyspiarskiego cesarstwa. Witajcie w świecie pary, transcendencji, magii, korupcji, przestępstw i wielkiej miłości. Takie połączenie wielu różnych światów w jednej grze może wydawać się karkołomne…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Call of Duty: Modern Warfare Remastered [PS4]
Czasami dobrze w życiu mieć porównanie, że tak się podzielę refleksją na początku tej recenzji. A naszło mnie to przemyślenie, gdy odpaliłem remaster gry uznawanej za jedną z najlepszych odsłon w długiej serii strzelanek czyli…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Call of Duty: Modern Warfare Remastered [PS4]
Czasami dobrze w życiu mieć porównanie, że tak się podzielę refleksją na początku tej recenzji. A naszło mnie to przemyślenie, gdy odpaliłem remaster gry uznawanej za jedną z najlepszych odsłon w długiej serii strzelanek czyli…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Atarynka
Polacy zrobili nową (!!!) grę na przedpotopowe Atari 800 XL. Ta informacja dosłownie nas zelektryzowała i już wyciągamy stare komputery z pawlacza... A poważnie mówiąc, wzruszyła nas ta inicjatywa. Poza tym, sprawdzamy ile naszych…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
GIERMASZ 2016, listopad
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Choroby wieku dziecięcego
Nowa konsola, niby lepsza - a pojawiły się problemy. I to chyba całkiem nieoczekiwane... No ale skoro inny z gigantów branży nie poradził sobie z banalnym wydawałoby się tematem baterii w smartfonach, to w sumie przestajemy się dziwić…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] NHL 17 [PS4]
Hokej to jeden z tych sportów, których popularność sięga zenitu w kilku krajach na świecie. Największym rynkiem brutalnej walki na lodowisku jest oczywiście Ameryka Północna, gdzie zawodowa liga NHL przyciąga na obiekty dziesiątki…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Call of Duty: Modern Warfare Remastered [PS4]
Czasami dobrze w życiu mieć porównanie, że tak się podzielę refleksją na początku tej recenzji. A naszło mnie to przemyślenie, gdy odpaliłem remaster gry uznawanej za jedną z najlepszych odsłon w długiej serii strzelanek czyli…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Giermasz #219 - Cztery do zera dla nas
Hitowej jesieni ciąg dalszy: zaczynamy od bardzo mocnego uderzenia, czyli wspaniałego Dishonored 2 . Rafał Molenda przyznaje, że nawet jakby szukał, to i tak wad w tej grze by nie znalazł. Za to trochę problemów z oceną RPG Tyranny…
» więcej