Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
Rozgrywkę w Tyranny rozpoczynamy tradycyjnie od stworzenia własnej postaci. Oprócz jej wyglądu i cech charakterystycznych, jak głos, kolor i długość włosów czy też tatuaże, wybieramy też naszą historię i profesję. Tutaj czeka na nas aż osiem propozycji, takich jak mag wojenny, przestępca, żołnierz czy też łowca. Następnie musimy zdecydować, w jaki sposób chcemy walczyć, bronią białą, dystansową czy też magią. Na końcu rozdajemy początkowe atrybuty iii historia rusza z kopyta.
Okazuje się, że jesteśmy oficerem armii tajemniczego i dość mrocznego Kyrosa i to od nas zależy w jakim kierunku będzie podążał podbój wrogich terenów. Od naszych decyzji zależy także to, czy wcielimy się w rolę kata i oprawcy, na widok którego zarówno wrogowie jak i nasi pobratymcy drżą ze strachu, czy też staniemy się uosobieniem dobra w tym przepełnionym przemocą świecie. Żeby nie ujawniać zbyt wiele, powiem tylko, że każda nasza decyzja będzie miała odzwierciedlenie w przyszłości, a postaci, które będziemy spotykać po drodze będą w innym sposób reagować na nasze poczynania.
Pomówmy teraz trochę o samej mechanice gry. Jak już wcześniej wspomniałem Tyranny przypomina trochę Path of Exile, no może z domieszką kilku innych tego typu gier. Tak więc jak już się domyślacie, zarządzamy naszą postacią z góry, wybieramy zaklęcia, jakich będzie używała, wraz ze wzrostem naszego poziomu rozwijamy też nowe umiejętności i ulepszamy nasz ekwipunek. Z czasem dołączają do nas kolejni bohaterowie, którzy wzmacniają naszą drużynę. Musimy jednak pamiętać, by opracować dla nich taktykę, bo sterowanie trzema lub nawet czterema zawodnikami na raz jest praktycznie niemożliwe. W zarządzaniu ekipą pomaga nam aktywna pauza, dzięki której możemy w dowolnym momencie zatrzymać naszą rozgrywkę, przemyśleć następne ruchy czy zareagować na nagły atak wroga. Musimy decydować, kto w danym momencie zaatakuje jednego z przeciwników, kto będzie trzymał się na dystans i wreszcie która z postaci będzie dbać o nasze bezpieczeństwo.
I uwierzcie mi, to nie będą proste potyczki, dzięki którym w mig przeskoczycie od zadania do zadania. Co to, to nie. Tyranny to bardzo trudna gra, w której w każdej walce musimy dać z siebie wszystko. Jeśli Wasz refleks nie należy do tych z górnej półki już teraz ostrzegam, rozgrywka będzie dla was prawdziwą drogą przez mękę. Na szczęście gra umożliwia nam zapisanie stanu rozgrywki niemal w każdej chwili, więc po porażce jesteśmy dość szybko w stanie powrócić do walki.
Jak to bywa w tego typu tytułach po każdej z bitew zbieramy to co spadło z wrogów, część sprzedajemy, aby kupić za to lepszą zbroję, miecz czy różdżkę. Do tego dochodzą questy i zadania poboczne, ale moim skromnym zdaniem nie są one zbyt wciągające. Mamy tutaj standardowe polecenia typu porozmawiaj z panem X, zabij panią Y by zdobyć przedmiot Z. Tyranny wyróżnia się tutaj jednak baaaardzo rozbudowanym drzewkiem dialogowym, naprawdę czytania to tutaj jest całe multum. Ponadto twórcy zadbali o to, byśmy w każdej rozmowie mieli co najmniej kilka opcji do wyboru, więc niemal każdą konwersację możemy poprowadzić jak to tylko nam się podoba. Czasem miałem jednak wrażenie, że w niektórych dialogach nie ważne co byśmy wybrali - efekt takiej rozmowy będzie taki sam. Ale może to tylko takie subiektywne odczucie.
W sumie Tyranny oferuje nam do przejścia blisko 80 lokacji, niezliczoną liczbę questów, daje nam także sporo zabawy z samej walki. W dużej mierze z biegiem czasu cała historia zaczyna jednak trochę nudzić. Może to przez ten ogrom tekstu do przeczytania, może przez dość jednostajne tempo tej gry, a może w końcu przez dość powtarzalne zadania, jakie fabuła stawia przed nami do wykonania.
Przyznam szczerze, że po pierwszych godzinach gry oczekiwałem chyba od niej czegoś więcej, niż koniec końców finalnie dostałem. Ale żeby nie było, Tyranny to bardzo porządna gra, która na pewno zasługuje na miejsce w kanonie klasycznych "eRPGów". To dobra produkcja, no ale nic poza tym. I wiecie co? To chyba przez to, że od takich deweloperów jak studio Obsidian oczekuje się czegoś wybitnego, czegoś, co z miejsca rozniesie rynek, rozkocha w sobie graczy i pozostanie w ich pamięci na długie lata. Moim zdaniem Tyranny niestety do takich gier nie należy, a szkoda, naprawdę szkoda. Jednak suma summarum sądzę, że jest to tytuł, z którym warto się zmierzyć, bo może akurat Wam ten typ rozgrywki przypadnie do gustu. Cześć!
Zobacz także
2017-02-17, godz. 16:01
[11.02.2017] Hejt start?
W tym wydaniu kącika technologicznego w Giermaszu nasz technologiczny ekspert Radek Lis mówi między innymi o najnowszych usprawnieniach najpopularniejszej konsoli na rynku. Poza tym, zastanawiamy się, jak będą wyglądały filmy wyświetlane…
» więcej
2017-02-11, godz. 13:11
[11.02.2017] Giermasz #231 - Kłopoty
Dopadły nas w redakcji tytułowe "kłopoty". Mianowicie jedna gra, którą dostaliśmy do recenzji się nie odpaliła. A do innej, którą również mamy, jest szereg wątpliwości co do jej jakości. Więc ostatecznie tym razem jedna recenzja…
» więcej
2017-02-11, godz. 13:07
[11.02.2017] Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue [PS4]
Będę szczery już na samym początku - w tej recenzji stosunkowo niewiele będzie o opisywanej produkcji. Absolutnie nie dlatego, że mi się nie spodobała! Dowcip polega na tym, że - zresztą nie tylko w mojej ocenie - o ile nie znacie…
» więcej
2017-02-11, godz. 06:00
Super Mario 64 (1996 r.)
Platformówek powstaje bez liku, ale jest seria, która ma wyjątkowe miejsce w historii gier wideo. Mowa tu o włoskim hydrauliku, rozpoznawalnej na całym świecie maskotce "wielkiego N". Super Mario 64 jest pierwszą grą z Mario osadzoną…
» więcej
2017-02-11, godz. 06:00
[11.02.2017] Przegląd tygodnia
GTA V cztery lata po premierze... ma się coraz lepiej. Gra z 2013 roku w ostatnie Boże Narodzenie sprzedała się na przykład lepiej niż niejedna "gorąca" premiera - ot, "skromne" 5 milionów sztuk. A cały nakład gangsterskiej-mega-hiper-super…
» więcej
2017-02-11, godz. 06:00
[11.02.2017] Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue [PS4]
Będę szczery już na samym początku - w tej recenzji stosunkowo niewiele będzie o opisywanej produkcji. Absolutnie nie dlatego, że mi się nie spodobała! Dowcip polega na tym, że - zresztą nie tylko w mojej ocenie - o ile nie znacie…
» więcej
2017-02-11, godz. 06:00
[11.02.2017] Kingdom Hearts HD 2.8: Final Chapter Prologue [PS4]
Będę szczery już na samym początku - w tej recenzji stosunkowo niewiele będzie o opisywanej produkcji. Absolutnie nie dlatego, że mi się nie spodobała! Dowcip polega na tym, że - zresztą nie tylko w mojej ocenie - o ile nie znacie…
» więcej
2017-02-04, godz. 06:00
Agent USA (1984 r.)
Amerykanie to mają przechlapane. Co gra, to jakiś problem i do akcji musi wkraczać ten jedyny, wybrany, najlepszy. Tak też jest i w Agent USA, grze Tom Snyder Productions z 1984 roku. Żeby było ciekawiej, za atak na najdumniejszy kraj…
» więcej
2017-02-04, godz. 06:00
[04.02.2017] Yakuza Zero [PS4]
Kolejna japońska gra dla Ciebie, cieszysz się? - zapytał mój redakcyjny kolega Andrzej Kutys. Zważywszy na fakt, że nie po drodze mi z typowymi przedstawicielami azjatyckich produkcji, radości nie było. Okazało się, że zostałem…
» więcej
2017-02-04, godz. 06:00
[04.02.2017] Yakuza Zero [PS4]
Kolejna japońska gra dla Ciebie, cieszysz się? - zapytał mój redakcyjny kolega Andrzej Kutys. Zważywszy na fakt, że nie po drodze mi z typowymi przedstawicielami azjatyckich produkcji, radości nie było. Okazało się, że zostałem…
» więcej