Offworld Trading Company. Stworzone przez... Mohawk Games? Niewiele mi ta nazwa mówiła dopóki nie sprawdziłam, kto ją założył. Soren Johnson - główny projektant Cywilizacji IV. Trzy lata temu założył własne Mohawk Studios i przed nami pierwsza gra pod tą marką. To się nazywa potencjał na dobrą strategię. Ale czy wykorzystany? Offworld Trading Company to strategia ekonomiczna. RTS czyli strategia czasu rzeczywistego. Tak się składa, że w ostatnich latach trudno już o gry, które dokładnie pasują do szufladek bo zazwyczaj... coś wystaje. Albo mamy tu troszkę RPG-a albo oprócz ekonomii są jeszcze militaria. Nie w przypadku Offworld Trading Company. Tutaj mamy do czynienia z ekonomią i tylko z ekonomią.
Grę do recenzji dostaliśmy od internetowego sklepu GOG.com
Nie ma przejęcia mapy przez ekspansję. Nie ma koszenia konkurencji armią. Tutaj wygrywa ten, który najsprawniej zarządza zasobami. I zdobywa pieniądze. Koniec i kropka. Proste jak barszcz? Niby tak, ale przypominam - mamy do czynienia z ekonomią. Gdyby ona była prosta, wszyscy bilibyśmy bogaczami...
Witamy na Marsie. Nie, wcale nie jesteście bogo-podobnymi władcami. Nie byliście tu pierwsi i nie ratujecie świata. Macie takie tam przedsiębiorstwo małe i Waszym zadaniem jest je rozwinąć tak, żeby założona na Marsie kolonia chciała z Wami współpracować. Jak do tego dojdziecie, to już Wasz wybór. Stabilnym rozwojem i produkcją? Nowinkami technologicznymi? Szemranymi metodami z użyciem czarnego rynku? Wolnoć Tomku. Tutaj liczy się kasa.
Jak na razie brzmi trochę bezdusznie, ale w Offworld Trading Company jest coś jeszcze. Od niemalże pierwszych minut tutoriala co uważniejsi mogą się zorientować, że coś się czai pod spodem. Są tu postacie, którym nie chodzi tylko o pieniądze. Właśnie, postacie... Podczas misji, kampanii, pojedynków dostajemy wachlarz szefów małych firm do wyboru. Każdy z nich ma swoje realne wady i zalety przekładające się na ścieżkę, którą dane przedsiębiorstwo może (nie musi) podążać. Ale każdy ma też osobowość. Coś się kroi, czai pod skórą. Bądźcie czujni.
Rozpoczynając rozgrywkę po wykonaniu małego rekonesansu i wybraniu miejsca na bazę, zaczynamy z początku skromne wydobycie surowców, zdobywanie takich podstaw jak energia, woda, pożywienie. Na początku wszystko wydaje się nieskomplikowane ale z czasem, jak w każdej dobrej strategii, spokojne klikanie to tu to tam zamienia się w twardy survival i podejmowanie decyzji trudnych niczym wybór kierunku studiów lub wielkości raty kredytu.
Offworld Trading Company wciąga. Wsysa jak Cywilizacja pożerając czas w takim tempie, że nawet się nie zorientujecie, że nie minęła wcale godzinka, tylko jest już marzec a świeżo posadzone kwiatki w doniczkach zdążyły zmienić się w nawóz naturalny. W tej grze wszystko się zgadza. Grafika się zgadza. Muzyka ochoczo przytakuje a grywalność mówi "Tak!". Co więcej, tryby gry są właśnie takie jakich byście sobie życzyli a główna kampania jest jedną z najlepszych w jakie grałam w ostatnich latach.
Chciałabym ostudzić trochę swój entuzjazm co do Offworld Trading Company ale nie mam czym. Ta gra może odstraszyć jedynie tych, którzy nie lubią strategii lub nie umieją grać bez strzelania do czegoś lub kogoś. Jest tym dla strategii ekonomicznych czym XCOM2 dla strategii turowych z małymi oddziałami. Dokładnie tym czego brakowało.
A czy to, że opiera się na ekonomii jest wadą? Jeśli czego nie włączycie zaraz dzieci ciągną was za nogawki marudząc "Mama, tata, daaaj pograć" to zaopatrzcie się w Offworld Trading Company i rzućcie coś o popycie, podaży, stopie zwrotu, giełdzie itp. odpowiedź "Aaa to nieeee..." gwarantowana.
Zobacz także
2017-05-13, godz. 06:00
[13.05.2017] Prey [PS4]
Jest rok 2032. Morgan Yu budzi się w swoim mieszkaniu, zakłada kombinezon i spotyka się ze swoim bratem, rozpoczyna trening z naukowcami. Nic nie zapowiada tego co wydarzy się za chwilę. Chwilę później okazuje się, że Morgan wcale…
» więcej
2017-05-13, godz. 06:00
[13.05.2017] Prey [PS4]
Jest rok 2032. Morgan Yu budzi się w swoim mieszkaniu, zakłada kombinezon i spotyka się ze swoim bratem, rozpoczyna trening z naukowcami. Nic nie zapowiada tego co wydarzy się za chwilę. Chwilę później okazuje się, że Morgan wcale…
» więcej
2017-05-13, godz. 06:00
[13.05.2017] Prey [PS4]
Jest rok 2032. Morgan Yu budzi się w swoim mieszkaniu, zakłada kombinezon i spotyka się ze swoim bratem, rozpoczyna trening z naukowcami. Nic nie zapowiada tego co wydarzy się za chwilę. Chwilę później okazuje się, że Morgan wcale…
» więcej
2017-05-13, godz. 06:00
[13.05.2017] Giermasz #244 - Kosmiczne historie
Zaprawieni w bojach gracze doskonale wiedzą, że jeżeli jakaś produkcja powstaje "w bólach" przez długie lata, jeżeli przy okazji mamy zawirowania z zespołem twórców, wydawcą i co tam jeszcze - to się nie może udać... Nie? A jednak…
» więcej
2017-05-13, godz. 06:00
[13.05.2017] Z wizytą w EXOR Studios
To wydanie kącika Gramy po polsku podzielone na dwie części. W pierwszej tradycyjna porcja newsów dotyczących rodzimych twórców gier. A w drugiej części odwiedzamy szczecińskie EXOR Studios. Michał Król odpytał współzałożyciela…
» więcej
2017-05-08, godz. 10:57
[29.04.2017] Syberia 3 [PC]
Hej! Czy zdarzyło się wam kiedyś śnić, że to właśnie Wy jesteście głównym bohaterem trzymającego w napięciu filmu? Że pierwszy raz macie realną możliwość, aby wziąć losy fabuły w swoje ręce, decydować o tym jak dalej…
» więcej
2017-05-06, godz. 06:00
[06.05.2017] Future Unfolding [PC]
Nie będzie to łatwe. Ale też Future Unfolding nie jest grą łatwą w odbiorze. Pierwszy raz chyba podczas pracy dla Giermaszu mam problem, żeby zaklasyfikować przedmiot recenzji do jakiegoś konkretnego gatunku. W internecie spotkałem…
» więcej
2017-05-06, godz. 06:00
[06.05.2017] Little Nightmares [PS4]
Czujcie się uprzedzeni: lubię takie gry, "artystyczne" produkcje z przesłaniem. Które zazwyczaj - umówmy się - nie zajmują też dużo czasu do skończenia, ale chodzi w nich o to, aby gracz zadumał się obserwując napisy końcowe…
» więcej
2017-05-06, godz. 06:00
[06.05.2017] Sniper: Ghost Warrior 3 [PS4]
Długo oczekiwałem trzeciej odsłony snajperskiej serii warszawskiego studia CI Games. Sniper: Ghost Warrior 3 miał być powiewem świeżości, zmianą podejścia znanego z dwóch pierwszych części i znacznym krokiem w przód. Co prawda…
» więcej
2017-05-06, godz. 06:00
[06.05.2017] Little Nightmares [PS4]
Czujcie się uprzedzeni: lubię takie gry, "artystyczne" produkcje z przesłaniem. Które zazwyczaj - umówmy się - nie zajmują też dużo czasu do skończenia, ale chodzi w nich o to, aby gracz zadumał się obserwując napisy końcowe…
» więcej