Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy Sony Playstation Polska.
Postapokaliptyczna rzeczywistość odległej przyszłości prezentuje się ponuro. Stworzona przez człowieka sztuczna inteligencja zniszczyła ludzkość, mechaniczne zwierzęta opanowały świat, a resztki ludzi cofnęły się do prymitywnych czasów, gdzie łuk, włócznia czy proca są podstawowymi narzędziami przetrwania. I w tym miejscu wkracza gracz, który jako rudowłosa Aloy postanawia znaleźć odpowiedzi na wiele pytań pozostawionych bez odpowiedzi. Kim jest główna bohaterka wychowywana przez przyszywanego opiekuna, kim byli "pradawni", skąd wzięły się maszyny i co tak naprawdę spotkało świat. Fabuła zgrabnie rzuca gracza po rozległej mapie, gdzie poznajemy nie tylko innych ludzi, ale też wyjątkowe miejsca, często nawiązujące do wydarzeń sprzed wieków.
Horizon Zero Dawn to trzecioosobowy RPG akcji osadzony w otwartym świecie. Obszar gry podzielony jest tak naprawdę na strefy klimatyczne, różniące się praktycznie wszystkim. Od miejsc bujnie zalesionych z liczną zwierzyną, poprzez pełną mchu i porostów tundrę, skalisto-piaszczyste pustynie, ośnieżone góry i tereny wodne. Wszędzie tam znajdziemy ślady pradawnej cywilizacji, zniszczonej zębem czasu i skrywającej tajemnice. Prócz tego natrafić można na zaludnione wioski, opuszczone domostwa i Południk, największą ludzką siedzibę, Miasto Słońca. Obszar gry jest rozległy i pozytywnie zaskakuje wykonaniem. Nie tylko wygląda fantastycznie, ale jest pełen świetnych rozwiązań architektonicznych i drobnych szczegółów, które budują klimat opuszczonego przez Boga świata. Jest to jedna z najładniej wykonanych gier tej generacji konsol i śmiało mogę ją wymienić obok innych topowych tytułów marki PlayStation jak Uncharted 4, Bloodborne, The Last of Us czy Ratchet & Clank. Absolutna czołówka.
Aloy wychowywana przez przyszywanego opiekuna od małego uczy się sztuki walki, przetrwania we wrogim, pełnym zwierzęcych maszyn świecie. Sprawność fizyczna jest tu podstawą, którą opanowała do perfekcji. Przydaje się to w walce, bo ludzie nie stanowią wyzwania, za to wspomniane maszyny to już inna para kaloszy. Wszystkie wzorowane są na prawdziwych zwierzętach i nie tylko przypominają je z wyglądu, ale także zachowują się bardzo specyficznie. Dwunożne czujki są wypadkową psa pasterskiego i stojącej na straży surykatki. Krążą w okół stada maszyn, obserwują i w razie wykrycia wściekle atakują i bija na alarm. Biegun to takie bydło, które po czasie można dosiadać i przemieszczać się niczym na galopującym koniu. Lancróg przypomina strusia, Długonóg chodzącego ptaka, Bysior nosorożca, a Piłoząb tygrysa. Problem pojawia się, gdy na drodze stanie potężny i silny Behemot, gigantyczny Gromoszczęk czy najpotężniejszy i uzbrojony po zęby Uśmiercacz. Na całe szczęście jest możliwość rozwoju postaci, która obejmuje wszystkie interesujące nas obszary. Siłę ciosów, zwinność, bezszelestne poruszanie się, strzelanie z kilku strzał równocześnie czy zbieranie zasobów. Do tego dochodzą różnorodne bronie i ich modyfikacje. Podstawą są różnego rodzaju łuki, proce czy pułapki, uzupełniane przez mody zwiększające obrażenia czy dodające elementy ognia, mrozu czy porażenia prądem. Jest tego sporo, ale dzięki temu można przygotować broń skuteczną na każdego wroga. Ale walka to nie tylko frontalny atak. Ważne jest skradanie i ukrywanie się w trawach, dzięki czemu jest możliwość bezszelestnego zbliżenia się do maszyny. Cichy i skuteczny atak włócznią to jedno, ale po pewnym czasie dochodzi opcja dominacji. Wtedy to przejęta maszyna walczy po naszej stronie, a wesoło robi się, gdy opanujemy umiejętność panowania nad potężnymi wrogami. Wystarczy siedzieć cicho i obserwować morderczą, bratobójczą walkę. Sprawuje się to doskonale i potrafi odmienić losy z góry przegranej próby otwartego ataku.
Słowo akcja jest tu kluczowe, bo obejmuje nie tylko walkę, ale też liczne elementy platformowo-zręcznościowe. Stosowanie uników, doskonale opanowana wspinaczka, zjazdy na linie - Aloy jest w tym mistrzynią. Niedostępne tereny nie stanowią wyzwania, lecz często wiążą się ze znalezieniem odpowiedniej drogi. Nie ma znaczenia czy są to kilkunastopiętrowe ruiny drapacza chmur czy głębokie bazy pradawnych. Przydaje się to także podczas walki. Ostrzał z niedostępnej dla maszyny platformy czy ukrywanie się w skałach jest tu podstawą. Po co ryzykować, jak ukształtowanie terenu może i jest naszym atutem.
W pewnym momencie spostrzegłem się, że na liczniku pojawiła się trzydziesta godzina, a fabularnie jestem daleko w tyle. Jest to efekt bogactwa świata, bo do zrobienia jest tu mnóstwo pobocznych zadań. Od zwykłych misji dla ludności, poprzez odwiedzanie ruin pradawnych, naukę dominacji nad maszynami, polowania dla Loży Łowców, zbieractwo, po odkrywanie widokówek prezentujących wygląd świata sprzed lat. Co więcej, można z łukiem pobiegać za dzikami, szopami czy zającami, a zdobyte elementy przeznaczyć na rozwój możliwości związanych z bronią czy ubiorem. Jest tego od groma i tak jak nie lubię tego w RPG-ach, tak tutaj spisuje się to znakomicie.
Wojna między plemionami, zdrada, szantaż, wykluczenie, sukcesja władzy w królestwie, poznawanie kolejnych szczegółów upadku cywilizacji i dominacji maszyn, tajemniczy pradawni. To tylko namiastka tego, co oferuje Horizon Zero Dawn. Pomieszanie prymitywnych narzędzi z techniką wyszło doskonale i jest to murowany faworyt do tytułu najlepszej gry tego roku oraz absolutna czołówka gier na PlayStation 4. Kilkadziesiąt godzin na liczniku, napisy końcowe i bawimy się dalej. Mimo, że wyleczyłem się z grania pod trofea, jest to gra, w której pragnę zdobyć ich komplet. Jeśli ktoś kiedyś zapyta się Was o najlepszą grę na konsolę Sony, bez wahania możecie powiedzieć Horizon Zero Dawn, dzieło studia Guerrilla Games, warte każdej wydanej na nią złotówki.
Zobacz także
2017-09-23, godz. 06:00
[23.09.2017] Destiny 2 [PS4]
No. Można? Jednak można. Po rozczarowaniu, jakim była Destiny ekipa z Bungie ewidentnie wzięła się ostro do roboty i nadrobiła zaległości. Destiny 2 poprawia wszelkie niedoróbki, błędy i oferuje znacznie więcej. Właściwie to…
» więcej
2017-09-23, godz. 06:00
[23.09.2017] Giermasz #263 - Karuzela hitów kręci się coraz szybciej
No panie dzieju, co tu się dzieje... W tym Giermaszu kolejne potężne uderzenie (na kieszeń graczy, he he), cztery produkcje, wszystkie godne uwagi. Po pierwsze, mega-hiper-giga-ultra gra sieciowa czyli Destiny 2 - zdaniem naszego recenzenta…
» więcej
2017-09-23, godz. 06:00
[23.09.2017] Pro Evolution Soccer 2018 [PS4]
Pro Evolution Soccer to była miłość od pierwszego meczu w 1998 roku. Tak, to już 19 lat z serią Konami, ze wszystkimi wzlotami i bolesnymi upadkami. W poprzednim roku PES wszedł na poziom godny najnowszej generacji konsol, a jak jest…
» więcej
2017-09-23, godz. 06:00
[23.09.2017] Jak za darmo
W tym wydaniu kącika technologicznego Radek Lis opowiada między innymi o tym, dlaczego smartfony kosztują ile kosztują - czyli i tak są za drogie. Poza tym, opłakujemy sondę kosmiczną, która niedawno spłonęła w ogniu chwały rozbijając…
» więcej
2017-09-22, godz. 16:59
[23.09.2017] Konwersji na konsolę N ciąg dalszy
W kolejnej odsłonie polskiego kącika znowu bardzo dużo mówimy o kolejnych konwersjach polskich mniejszych i nieco większych produkcji na flagowy sprzęt japońskiego wielkiego N. Okazuje się, na co zwrócił uwagę Michał Król, że…
» więcej
2017-09-16, godz. 06:00
[16.09.2017] Kingdoms and Castles [PC]
Hej! Dzisiaj opowiem Wam co nieco o grze, której premiera, zupełnie niezrozumiale, przeszła ostatnio bez większego echa. O grze, która bez problemu potrafi wciągnąć na długie godziny i sprawia, że z każdą kolejną chcecie więcej…
» więcej
2017-09-16, godz. 06:00
[16.09.2017] Resident Evil: Revelations [PS4]
Korzenie niektórych gier sięgają tak głęboko, że aż trudno uwierzyć, że z wczesnej młodości pamiętają je nawet takie zmurszałe dziady jak ja. My, pierniki mamy też to do siebie, że mruczymy pod nosem - szczególnie w obecności…
» więcej
2017-09-16, godz. 06:00
[16.09.2017] Monster Hunter Stories [3DS]
O Monster Hunter Stories mógłbym powiedzieć "mała rzecz a cieszy". To znaczy: "rozmiarowo" ta gra nie jest mała, wszak to jRPG, czyli "granie na dziesiątki" godzin dostajecie niejako w pakiecie. Ale - właśnie - moje pierwsze wrażenie…
» więcej
2017-09-16, godz. 06:00
[16.09.2017] > observer_ [PS4]
Droga krakowskiego Bloober Teamu jest klasycznym przykładem fantastycznego rozwoju studia. Już po wydanym w lutym ubiegłego roku horrorze Layers of Fear widać było wysoką jakość i pomysł, ale nie spodziewałem się, że dopiero co…
» więcej
2017-09-16, godz. 06:00
[16.09.2017] Uncharted: Zaginione Dziedzictwo [PS4]
Przyznam szczerze, że totalnie zlekceważyłem informacje dotyczące Uncharted: Zaginione Dziedzictwo. "Niby jakaś gra, która rozrosła się z planowanego dodatku, bez ikonicznej głównej postaci" - myślałem sobie i nie czytałem kolejnych…
» więcej