Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
W marzeniach nie wyobrażałem sobie, że w żółtym stroju z filmu "Kill Bill" będę sprzątał ciała w lokacji żywcem wyjętej z "Wejścia Smoka" z Brucem Lee. Albo, że do pozbywania się trupów będzie służył mi Ksenomorf z innego klasyka - "Obcy – ósmy pasażer Nostromo". A to tylko skromna namiastka tego, co oferuje Serial Cleaner krakowskiego studia iFun4all. W pierwszą, wstępną wersję tej gry grałem już w ubiegłym roku, o czym wielokrotnie mówiłem w Giermaszu. Już wtedy Serial Cleaner prezentował się wyśmienicie, ale tego co nastąpiło, nie spodziewał się nikt. Wielu recenzentów używa sformułowania "najlepszy indyk tego roku" i są to mocne słowa, ale w dużej części mogę się z nimi zgodzić, bo dawno nie ciągnęło mnie tak do konsoli. Niestety po wbiciu platynowego trofeum w moim życiu nastąpiła pustka, ale zawsze mogę ogrywać dodatki. Już na wstępie mogę powiedzieć wprost. W mojej opinii, Serial Cleaner to najlepszy polski indyk tego roku.

Grę do recenzji dostaliśmy od twórców ze studia iFun4all.
GIERMASZ-Recenzja Serial Cleaner

W grze wcielamy się w takiego Mr. Wolfa z filmu "Pulp Fiction": „Jestem Winston Wolfe. Rozwiązuję problemy.” W Serial Cleaner problemem są ciała, których bohater - zwany "czyścicielem", musi się pozbyć. Nie jest to proste zadanie, bo w większości przypadków trzeba też mopem posprzątać ślady krwi oraz pozbierać dowody rzeczowe. No i unikać policji, ochroniarzy i przedstawicieli mafii. Ale od początku. "Czyściciel" to człowiek do wynajęcia, mieszkający z mamą i dbający o jej zdrowie. W domu grzeczny, ułożony, uczynny, a w pracy na miejscu zbrodni szybki i precyzyjny. Niestety dla niego, też skory do hazardu, co wprowadzi go w pewne kłopoty. Gra utrzymana jest w klimatach Ameryki lat 70., wzorowana na kultowych serialach i filmach, choćby wymienić wspomniane "Pulp Fiction" Quentina Tarantino czy "Fargo".

Scenariusz oparty jest na historii związanej z seryjnym mordercą, po którym bohater musi sprzątać. Po krótkiej rozmowie z mamą, zapoznaniu się z doniesieniami medialnymi, w rozmowie telefonicznej poznaję szczegóły zlecenia. Czeszę przepastnego wąsa, zakładam oldschoolowe okulary, wrzucam kultowe wdzianko inspirowane klasykami kina i wyposażony w mopa ruszam do boju. A trzeba przyznać, że każde miejsce zbrodni wygląda makabrycznie. Porozrzucane ciała, mnóstwo krwi, pałętające się dowody rzeczowe i mocna ochrona. Ale nie z takimi rzeczami dawałem sobie radę. Co więcej, misje wzorowane są na rzeczywistych miejscach zbrodni z lat 70. W takiej stylistyce utrzymana jest też grafika, a efekt końcowy jest fantastyczny.

Serial Cleaner jest skradanką, w której liczy się planowanie i szybkość działania. Dzięki pewnym umiejętnościom, "Czyściciel" może zobaczyć całą mapę, rozlokowanie ciał, plam krwi i dowodów rzeczowych, miejsca do ukrycia się, skróty, oraz - co najważniejsze - tras patroli i kąt widzenia stróżów prawa. Całe zadanie polega na tym, by uprzątnąć cały bałagan i nie dać się złapać. Przeciwnicy - w tym wypadku policja, ochroniarze czy przedstawiciele mafii - do bystrych nie należą. Czy jest to związane z ich wrodzonym lenistwem czy niską inteligencją? Nie wiem, ale nie chce się im sprawdzać miejsc, w których mógł ukryć się "Czyściciel", dzięki czemu gracz ma mały bufor na popełnianie błędów. Szybkie zakradanie się, włączanie np. radia by odwrócić uwagę stróżów, otwieranie bram - wszystko ma służyć jednemu, dokładnemu wyczyszczeniu miejsca zbrodni. Bohater nie posiada żadnej broni, choć zbiera jej dosyć sporo, za to czasami natrafia na kogoś, kto potrafi jej użyć. I nie mówię tu o celności Szturmowców z Gwiezdnych Wojen, ale raczej o precyzji snajpera. Jeden strzał i zabawa rozpoczyna się od nowa. Innym przeciwnikom, wyposażonym w pałki, można uciec, przy strzelcu nie ma się żadnych szans.

Czyszczenie planszy prawie zawsze wygląda tak samo. Zabranie ciała i wrzucenie go do bagażnika swojego samochodu lub do specjalnie przygotowanego miejsca. Może to być zrzut z dachu budynku, akwarium z piraniami czy zgniatająca wszystko prasa. Nie ma znaczenia, ciało ma wyparować. W międzyczasie trzeba pobiegać z mopem, by podłoga z krwistej czerwieni zamieniła się w dzieło perfekcyjnej pani domu. Na deser zostaje zebranie dowodów zbrodni, poukrywanych strojów dodatkowych i taśm, które dają dostęp do 10 bonusowych etapów. Gdy "Czyściciel" skończy pracę, miejsce wygląda jak nowe i pozostaje dotrzeć do punktu wyjścia.

Jednak na przejściu kampanii fabularnej Serial Cleanera się nie kończy. Jak wspomniałem, prócz 20 misji głównych jest 10 dodatkowych. I to nie byle jakich, bo inspirowanych kultowymi filmami z lat 70. Sprzątałem w lokacjach żywcem wyjętych z takich klasyków jak "Wejście smoka", "Taksówkarz", "Gwiezdne Wojny: Nowa nadzieja", "Obcy: 8 pasażer Nostromo" czy "Mechaniczna pomarańcza". Twórcy odwalili kawał świetnej roboty, bo mimo, że misje z podstawki są świetne, to bonusy doskonale wypełniają całość. Ale to nadal nie wszystko. Dostępne są też tryby wyzwań, które polegają na przechodzeniu etapów pod specjalnymi warunkami. A to brak oznaczenia, gdzie patrzy strażnik, innym razem zablokowana mapa, brak jakichkolwiek podpowiedzi, niemożliwość schowania się na oczach przeciwnika itd. Nie powiem, niektóre z nich są naprawdę wymagające. Trybów wyzwań jest kilkanaście i można je uruchomić w każdej misji fabularnej. Sporo godzin dodatkowej zabawy.

Świetna oldschoolowa grafika wypełniona klimatem lat 70., fantastyczna muzyka pasująca do całości, wciągające misje, przez które nie mogłem oderwać się od konsoli, niska cena. Czego chcieć więcej? Oczywiście dodatków i części drugiej. Serial Cleaner jest doskonały w każdym aspekcie, dawno z wypiekami na twarzy nie bawiłem się tak dobrze, nawet zaniedbując domowe obowiązki. Ale obiecałem żonie, że po graniu posprzątam, a przecież w tym jestem teraz mistrzem.

Zobacz także

2017-08-19, godz. 06:00 Resident Evil (1996 r.) 21 lat temu na PlayStation zadebiutowała gra, uznawana za jednego z prekursorów gatunku survival horror. W 1996 roku Capcom wydał pierwszą część serii Resident Evil, która okazała się wielkim sukcesem i w sumie sprzedała się w… » więcej 2017-08-19, godz. 06:00 [19.08.2017] Przegląd tygodnia Możecie sobie mówić co chcecie - że przecież remaster, "odgrzewany kotlet", że trzeci raz trzeba zapłacić za to samo: bo była wersja pierwotna na PS2, później remaster na PS3 - a jak wieść niesie, pod koniec tego roku ukaże się… » więcej 2017-08-19, godz. 06:00 [19.08.2017] Giermasz #258 - Brak towaru Popatrzyliście pewnie na tytuł - na czas audycji - na tytuł - to jaki niby brak towaru?! Ano - w tym programie, z różnych powodów, zabrakło recenzji. Więcej oczywiście mówimy o tym w audycji, dodajmy na pocieszenie, że wszelkie… » więcej 2017-08-12, godz. 06:00 Sonic the Hedgehog (1991 r.) W 1991 roku SEGA wydała grę, dzięki której narodziła się maskotka tej firmy. Chodzi oczywiście o niebieskiego jeża, który zadebiutował w grze Sonic the Hedgehog na konsoli Sega Mega Drive. Od samego początku założenia były jasne… » więcej 2017-08-12, godz. 06:00 [12.08.2017] Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused? [3DS] Właściwie nie bardzo wiem, jak oceniać Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused? Chociaż za długość nazwy należy się przynajmniej 11 na 10, he he... A tak już poważniej: trochę trudno mi rozpatrywać rzeczoną… » więcej 2017-08-12, godz. 06:00 [12.08.2017] Titan Siege [BETA-PC] W przepychu sieciowych gier RPG trudno znaleźć prawdziwą perełkę. Produkcję, która wyznaczałaby nowe standardy albo wywoływała w graczu efekt ,,WOW". Tym razem... również się nie udało. Titan Siege niestety tę rywalizację przegrywa… » więcej 2017-08-12, godz. 06:00 [12.08.2017] Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused? [3DS] Właściwie nie bardzo wiem, jak oceniać Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training: Can You Stay Focused? Chociaż za długość nazwy należy się przynajmniej 11 na 10, he he... A tak już poważniej: trochę trudno mi rozpatrywać rzeczoną… » więcej 2017-08-12, godz. 06:00 [12.08.2017] Titan Siege [BETA-PC] W przepychu sieciowych gier RPG trudno znaleźć prawdziwą perełkę. Produkcję, która wyznaczałaby nowe standardy albo wywoływała w graczu efekt ,,WOW". Tym razem... również się nie udało. Titan Siege niestety tę rywalizację przegrywa… » więcej 2017-08-12, godz. 06:00 [12.08.2017] Przegląd tygodnia W zeszły weekend mieliśmy w Szczecinie zlot żaglowców - to pozostańmy w klimacie: bardzo ciekawie się zapowiadająca piracka gra Skull&Bones , jak się okazuje, nie będzie mieć klasycznej kampanii dla jednego gracza. Chociaż: ponieważ… » więcej 2017-08-12, godz. 06:00 [12.08.2017] Titan Siege [BETA-PC] W przepychu sieciowych gier RPG trudno znaleźć prawdziwą perełkę. Produkcję, która wyznaczałaby nowe standardy albo wywoływała w graczu efekt ,,WOW". Tym razem... również się nie udało. Titan Siege niestety tę rywalizację przegrywa… » więcej
400401402403404405406