Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega .
Żebyście mieli jasność - dla mnie Okami HD dostaje 11 punktów na 10 możliwych. Aczkolwiek jest jedna okoliczność, która może przemawiać za tym, aby jednak najnowszej reedycji nie kupować. Jeżeli ograliście już wersję HD na PlayStation 3 - wtedy ukazała się ekskluzywnie tylko na tej konsoli. Co prawda ktoś może powiedzieć, że grał w dniu premiery na jeszcze poprzednim PlayStation 2 - ale odnowione własnie na "trójce" Okami HD pokazało pełnię swoich możliwości. I najnowsza wersja na obowiązującej obecnie generacji sprzętu nie jest na tyle lepsza, żeby była zakupem koniecznym. Z drugiej strony - mówię o sobie - jako wielki fan tej gry, chociaż wciąż w domu PlayStation 3 jest, to dla frajdy przejścia tej produkcji jeszcze raz i tak planowałem zakup. A przede wszystkim, jest mnóstwo ludzi, którzy jeszcze okazji do ogrania Okami nie mieli - i czas to nadrobić!
I jeszcze jedna rzecz: pewne kontrowersje wzbudza udźwiękowienie kwestii dialogowych. De facto czytamy tekst, a postaci na ekranie, hmm, mamroczą, jak chcą jedni - irytująco bełkoczą, jak chcą inni, ci nieprzekonani... Piszę, żebyście byli uprzedzeni. Taka była wizja artystyczna twórców - ja to kupuję, chociaż czytałem i takie opinie, gdy kogoś to tak zniechęciło, że odłożył Okami HD na półkę. I to jest gigantyczny błąd, bo doprawdy przygoda w tej grze rozwija się naprawdę wspaniale i nie dajcie się - ewentualnie - zniechęcić takim jednak chyba drobiazgiem.
A kiedy owe zastrzeżenia mamy już za sobą, mogę - krótko, nie będę przynudzał - skupić się na chwaleniu tej produkcji. Po pierwsze, może nie najważniejsze, ale graficznie Okami HD nie zestarzeje się... nigdy. Wszystko przez obrany styl graficzny. Nie dość, że co cell-shading, czyli gra, powiedzmy, stylizowana na komiks - to jeszcze jest kreślona grubą kreską tradycyjnego japońskiego malarstwa Suiboku-ga jeszcze z czasów, gdy w Europie mówimy o średniowieczu. Zainteresowani zgłębią temat, a w skrócie rzecz ujmując, na ekranie wygląda to jak ożywiona rycina. I wygląda wręcz obłędnie!
Dodajmy, że z ta kaligrafowana niczym w japońskim piśmie kreska jest niezwykle istotną częścią mechaniki gry. Prowadzona przez nas bohaterka, ukrywająca się pod postacią białej wilczycy bogini Amaterasu, po 100 letnim śnie musi przypomnieć sobie swoje moce - moce, które sprowadzają się do malowania "Niebiańskim pędzlem" - namalujemy słońce i stanie się dzień - taki przykład pierwszy z brzegu, bo jest rzeczonych mocy dużo więcej. Te patenty wykorzystano także w czasie walki. I sprawdza się to re - we - la - cyj - nie!
Tak na marginesie - oczywiście w tle leci muzyka, którą na potrzeby Okami skomponowało aż czterech kompozytorów. I uwierzcie mi - chociaż od ukończenia Okami HD jeszcze na PS3 minęło kilka lat, to nie raz włączyłem sobie te nuty, ot tak, żeby z ogromną przyjemnością ich posłuchać.
Miałem nie przedłużać, więc - last but not least - sama historia i krainy jakie przyjdzie nam zwiedzić. Zabawne, że w pewnym momencie wydawało mi się, że już Okami HD kończę - a tu się okazało, że ukończyłem wstęp jeno do wielgachnej przygody jaka dopiero mnie czekała. Wspomniana wcześniej bogini Amaterasu musi odkryć źródło zła, które nęka krainę Nippon - co tam się wydarzy, nie będę opowiadał, żeby nie psuć Wam zabawy - ale, bawiąc się w także dodatkowe aktywności, z Okami HD spędziłem dobre ponad 70 godzin i nie miałem ani przez sekundę dosyć. Ktoś określił, że "Okami to najlepsza Zelda bez Zeldy" (nawiązując do kultowej serii ekskluzywnej dla Nintendo) - coś w tym jest. Podróżujemy przez Nippon, walczymy, jest trochę zagadek środowiskowych - w pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że to przygodowe RPG akcji.
De facto w tym przypadku, kolejnej reedycji Okami HD, sprawdziłem jedynie, czy czegoś technicznie nie zepsuli. No i nie zepsuli. Więc nie mam żadnych wątpliwości (co chyba jest dla Was po przeczytaniu tego tekstu oczywiste), że jestem nawet nie 100 - a 200% przekonany, że Okami HD jest grą wybitną, którą każdy szanujący się i otwarty na różne gatunki gracz powinien poznać.
Zobacz także
2017-07-08, godz. 06:00
[08.07.2017] Nex Machina: Death Machine [PS4]
W pierwszej chwili myślałem, że chyba dostałem przysłowiowego "oczopląsu". A przecież to nie pierwsza strzelanka studia Housemarque w jaką miałem przyjemność (podkreślam słowo przyjemność) grać. Odpaliłem więc poziom trudności…
» więcej
2017-07-08, godz. 06:00
[08.07.2017] Przegląd tygodnia
Legendarny Fumito Ueda pracuje nad kolejną produkcją! Czyli de facto, raptem czwartą swoją grą. Ale jak się ma w portfolio Ico, Shadow of the Collosus i The Last Guardian - to my nie mamy pytań. Zabawne, że jak opowiada Japończyk:…
» więcej
2017-07-08, godz. 06:00
[08.07.2017] Bal maskowy
Znowu płoną baterie w smartfonie... Od TEGO producenta... Ale spokojnie, tym razem to chyba jednak jednostkowe przypadki. A tak na marginesie, w Korei Południowej kupisz egzemplarz felernego, "płonącego" modelu - oczywiście już poprawiony…
» więcej
2017-07-08, godz. 06:00
[08.07.2017] The Elder Scrolls Online: Morrowind [PS4]
Hej hej hej! Dzisiaj będzie dość.. Hmm no właśnie, sentymentalnie. Sentymentalnie z wielu powodów, bo gra z którą przyszło mi się zmierzyć to naprawdę nie lada tytuł. Ta historia rozpoczęła się niemal dokładnie 15 lat temu…
» więcej
2017-07-08, godz. 06:00
[08.07.2017] The Elder Scrolls Online: Morrowind [PS4]
Hej hej hej! Dzisiaj będzie dość.. Hmm no właśnie, sentymentalnie. Sentymentalnie z wielu powodów, bo gra z którą przyszło mi się zmierzyć to naprawdę nie lada tytuł. Ta historia rozpoczęła się niemal dokładnie 15 lat temu…
» więcej
2017-07-08, godz. 06:00
[08.07.2017] Giermasz #252 - Zabójcze strzelanie i sieciowe rozczarowanie
Dwie recenzje w tym wydaniu Giermaszu: zaczynamy od bardzo świeżej premiery strzelanki Nex Machina: Death Machine . Andrzej Kutys nie pierwszy raz miał do czynienia z twin-stick shooterem od studia Housmarque - i oczywiście poleca, z ostrzeżeniem…
» więcej
2017-07-01, godz. 06:00
[01.07.2017] Auta 3: Wysokie Obroty [PS4]
Jak ja lubię miłe niespodzianki, a niespodzianki są tym milsze, im mniej się ich spodziewam. Albo im bardziej nastawiony jestem na porażkę. Przyznaję, tym razem byłem nastawiony na porażkę, ale mam usprawiedliwienie. Zazwyczaj gry…
» więcej
2017-07-01, godz. 06:00
[01.07.2017] Thimbleweed Park [PC]
To były lata 90 gdy (jak tylko rodzice pozwolili trochę pograć na komputerze) wyciągałam z pudełka The Secret of Monkey Island wiedząc, że nim się obejrzę trzeba będzie krzyczeć "jeszcze tylko chwiiiilęęę". Lucasfilm Games nazywa…
» więcej
2017-07-01, godz. 06:00
[01.07.2017] Thimbleweed Park [PC]
To były lata 90 gdy (jak tylko rodzice pozwolili trochę pograć na komputerze) wyciągałam z pudełka The Secret of Monkey Island wiedząc, że nim się obejrzę trzeba będzie krzyczeć "jeszcze tylko chwiiiilęęę". Lucasfilm Games nazywa…
» więcej
2017-07-01, godz. 06:00
[01.07.2017] Get Even [PS4]
Get Even, produkcja gliwickiego studia The Farm, była wybrana przez nas najlepszą polską grą obecną na ubiegłorocznych, największych targach na świecie Gamescom w Kolonii. Oczekiwania były olbrzymie, gra zapowiadała się fantastycznie…
» więcej