Grę do recenzji dostaliśmy od sklepu internetowego GOG.com
Jeśli miałbym ocenić w skali od 1 do 10 jak trudne zadanie postawili przed nami twórcy gry Surviving Mars, to chyba szybko zabrakłoby mi skali. Już na samym początku gry lądujemy na czerwonej, jeszcze dziewiczej planecie i jedyne co mamy do swojej dyspozycji to nasz statek kosmiczny, kilka robotów-dronów, łazików i tyle.
Jak w każdej dobrej strategii to od naszych umiejętności zarządzania zależy, czy nasza z początku niewielka kolonia się rozrośnie i czy co ważniejsze, będzie w stanie przetrwać w tych niekorzystnych warunkach. Żeby była jasność, są one naprawdę ekstremalne. Atmosfera marsjańska jest zbyt rzadka, by oddychać tam bez specjalnej maski, w nocy robi się tam naprawdę mroźno, a wszechobecny, rdzawej barwy piasek non stop stara się pochłonąć wszystko to, co mozolnie uda nam się na tej nieprzyjaznej powierzchni wybudować. Dodajcie do tego ograniczone zasoby naturalne, notoryczne problemy z produkcją prądu i uzdatnianiem wody, a także spadające z nieba na głowy naszych mieszkańców meteoryty - no i tak w skrócie prezentuje się trudny los kolonizatorów tej rozpalającej umysłu Ziemian, „Czerwonej Planety”.
Surviving Mars to klasyczna sandboxowa strategia, w której do swojej dyspozycji dostajemy niemal nieograniczoną piaskownicę. Gra zalicza się do kategorii typowych city builderów, jednak osadzona jest w dość nietypowych dla tego gatunku realiach science fiction. Całą naszą rozgrywkę obserwujemy tutaj z góry i zarządzamy każdym aspektem rozwoju naszej kolonii. I wierzcie mi, że rozbudowa naszej bazy nie jest sprawą prostą, bo twórcy przygotowali dla nas naprawdę spory pakiet budynków i jednostek, a przy ograniczonych zasobach decyzja o stworzeniu bądź zburzeniu konkretnej budowli może czasem zaważyć o życiu lub śmierci całej marsjańskiej społeczności.
I tak na samym początku musimy zadbać o energię, budując wiatraki i panele słoneczne, musimy także nieustannie eksplorować planetę w poszukiwaniu minerałów i bogactw naturalnych, takich jak ruda, kamień czy metale szlachetne. Dzięki nim jesteśmy w stanie stworzyć o wiele doskonalsze budynki, m.in. wielkie szklarnie, w których to będziemy w stanie osiedlić pierwszych kolonizatorów.
To jednak nie wszystko, bo oprócz stricte przemysłowych budowli musimy także zadbać o to, by mieszkańcy naszej bazy po prostu się nie udusili. Tworzymy więc i nieustannie rozbudowujemy system odzyskiwania tlenu i sieci rur doprowadzających go do poszczególnych budynków. Za nasz wysiłek i osiągany sukces jesteśmy nagradzani naprawdę sowitymi wypłatami wprost od naszych ziemskich sponsorów, dzięki czemu jesteśmy w stanie sprowadzać na Marsa coraz więcej ludzi i tak dalej i tak dalej. Ale broń boże nie spodziewajcie się tutaj sielanki. W międzyczasie gra postara się maksymalnie utrudnić Wam tę rozgrywkę i napsuć sporo krwi - Surviving Mars to po prostu strategia z krwi i kości!
Podsumowując, Surviving Mars to aktualnie jedna z ciekawszych strategii dostępnych na rynku. Gra porusza oryginalną i rozpalającą zmysły tematykę podboju kosmosu i dość mocno wgryza się w ten temat. W pewnym stopniu pokazuje nam także z jakimi problemami będą musieli zmagać się (jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem) za kilka czy kilkanaście lat, pierwsi ziemscy kolonizatorzy „Czerwonej Planety”. Pozwala nam wziąć we własne ręce przyszłość całej ludzkości i zmierzyć się z nie lada zadaniem.
Przy tym wszystkim gra nie goni, nie nakłada na nas zbyt dużej presji i pozwala naszej rozgrywce toczyć się swoim tempem. Wszystko to okraszone jest bardzo dobrą, klimatyczną i nieco futurystyczną grafiką, moim zdaniem jedną z lepszych, jakie cieszą oko w obecnie królujących na rynku strategiach. Wszystko to sprawia, że Surviving Mars to jedna z ciekawszych premier tego roku w tym gatunku gier, dlatego też mogę Was tylko zachęcić do sprawdzenia się w roli Elona Muska i podboju wydawałoby się niedostępnej, „Czerwonej Planety”. Powodzenia! Cześć!
Zobacz także
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Przegląd tygodnia
Zazwyczaj nie odnotowujemy faktu, że oto jakiś producent wypuścił nowy trailer swojej produkcji - no, ale jeżeli jest to Rockstar a rzecz dotyczy Red Dead Redemption 2 ... Bandyci, napady na pociągi, zmierzch Dzikiego Zachodu - czy ktoś…
» więcej
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Total War: Arena
Tumany kurzu, bębny wybijające rytm miarowego marszu, szczęk ciężkiego oręża i niesione przez tysiące gardeł wojenne okrzyki - dzisiaj mam coś specjalnego dla wielbicieli totalnej rozróby. I to nie byle jakiej rozróby! Jeśli w…
» więcej
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Total War: Arena
Tumany kurzu, bębny wybijające rytm miarowego marszu, szczęk ciężkiego oręża i niesione przez tysiące gardeł wojenne okrzyki - dzisiaj mam coś specjalnego dla wielbicieli totalnej rozróby. I to nie byle jakiej rozróby! Jeśli w…
» więcej
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Total War: Arena
Tumany kurzu, bębny wybijające rytm miarowego marszu, szczęk ciężkiego oręża i niesione przez tysiące gardeł wojenne okrzyki - dzisiaj mam coś specjalnego dla wielbicieli totalnej rozróby. I to nie byle jakiej rozróby! Jeśli w…
» więcej
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Giermasz #295 - Berlin po polsku
Wyjątkowo długa ta audycja - bo i mamy dla Was relację prosto z Berlina . Na tamtejszym wydarzeniu Gamesweekberlin całkiem głośno było o polskich produkcjach . Na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza Michał Król pojechał na miejsce…
» więcej
2018-05-04, godz. 16:04
GIERMASZ 2018, maj
» więcej
2018-05-04, godz. 16:04
[05.05.2018] Pranie mózgu
Gdy to czytamy, mamy wrażenie, że to pomysł niczym z taniego filmu sci-fi z lat 70-tych: oto czapka, która "czyta nam w głowach". Tyle, że to prawda: jak opowiada nasz ekspert od nowych technologii Radek Lis, w Chinach coraz więcej…
» więcej
2018-04-28, godz. 06:00
[28.04.2018 Frostpunk [PC]
Z pozoru mowa o zwykłej strategii: budujemy miasto, są zasoby, trzeba zarządzać personelem, zlecać badania i takie tam. Ale - ale: "haczyk" jest ukryty zgoła gdzie indziej: mianowicie twórcy gry Frostpunk postanowili uderzyć w "miękkie…
» więcej
2018-04-28, godz. 06:00
[28.04.2018 Frostpunk [PC]
Z pozoru mowa o zwykłej strategii: budujemy miasto, są zasoby, trzeba zarządzać personelem, zlecać badania i takie tam. Ale - ale: "haczyk" jest ukryty zgoła gdzie indziej: mianowicie twórcy gry Frostpunk postanowili uderzyć w "miękkie…
» więcej
2018-04-28, godz. 06:00
[28.04.2018] God of War [PS4]
Co dzieje się z pół-bogami gdy już wybiją rezydentów Olimpu, kilka razy zginą i wrócą? Gdy już otworzą puszkę Pandory, popełnią samobójstwo i porządzą światem jako bóg wojny przez 10 lat? Wtedy, no cóż... WTEDY przychodzi…
» więcej