Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Ach te zacierające się granice i opór przed zaszufladkowaniem... Weźmy takie Team17. Czy dewelopera, który istnieje na rynku od prawie 30 lat i ma na koncie m.in. Full Contact, Superfrog czy serię Worms można włożyć na półkę "indie". Okazuje się, że Team17 samo się tak umiejscowiło i przeistoczyło się z przede wszystkim dewelopera w przede wszystkim wydawcę. I tak pod szyldem kultowego studia dostajemy produkcje niezależne ale wysokiej jakości. Chociaż z drugiej strony "indie" to też już jakby gatunek. Jak w muzyce. Można grać "indie" ale wyprzedawać stadiony dla wielkiej wytwórni - chodzi raczej o klimat.

Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Team17 .
GIERMASZ-Recenzja Planet Alpha

Tak właśnie jest z Planet Alpha. Od pierwszej sekundy widać, że mamy do czynienia z "indie" czyli czymś niezależnym, albo może bardziej "poza głównym nurtem". Ten klimat, atmosfera, spokój i cisza przed burzą. I jeszcze jedna cecha charakterystyczna wielu produkcji z półki indie - nie wiadomo o co chodzi ale i tak jest ładnie. Gatunkowo Planet Alpha to trochę przygodówka science-fiction, trochę platformówka, dwu-, czasami dwu-i-pół-wymiarowa, bez multiplayera. To tyle z szuflad "oficjalnych". Trochę skakania, trochę zagadek, przesuwania tego czy tamtego i... kontroli nad czasem. Tudzież porami dnia i nocy.

Jednak jak tylko włączycie Planet Alpha od razu na myśl przyjdzie Wam kilka innych produkcji, które łączą charakterystyczne cechy. Bieg do nieokreślonego wyraźnie celu. Brak bezsensownej przemocy. Dużo emocji. Oraz oryginalne piękno. Limbo, Never Alone, Valiant Hearts: The Great War, Fe, tych tytułów jest mnóstwo. Wszystkie niezbyt długie ale wszystkie zapadające w pamięć.

W Planet Alpha jako początkowo utykający astronauta próbujemy uciec z sytuacji, która wydaje się być najazdem jakiś robotów na piękną planetę. Nie wiemy nic poza tym. Dokąd zmierzamy i po co? Oprócz tego, żeby ujść z życiem? Czy na tej planecie jesteśmy sami nie licząc najeźdźców? Jak się tu znaleźliśmy. Nie wiadomo ale też nie jest to istotne. Trzeba uciekać, chować się, przemykać niepostrzeżenie obok strzelających laserami robotów ponieważ bronić się inaczej nie ma jak. Nie mamy przy sobie nic czym moglibyśmy ich zaatakować a jak na sztuczną inteligencję - głupi oni nie są.

Nasz astronauta posiada jednak kilka przydatnych umiejętności - pięknie i gładko skacze po otoczeniu, dobrze się wspina i chowa w zaroślach, czasami przesunie jakiś kamienny blok oraz umie wpływać na upływ czasu, co z kolei powoduje zmiany w otoczeniu. I korzystając z tych umiejętności musi poradzić sobie w pięknych okolicznościach przyrody, w której się znalazł.

No właśnie. Ta planeta Alfa, jak tak jej się przyjrzeć, wygląda na dobrą kandydatkę na bycie kolebką życia. Jest niezwykle bogata i zróżnicowana. Nasz astronauta uciekając przed siebie mija takie widoki, że polecam granie na bardzo dużym telewizorze. Jest co oglądać i czym się zachwycać. Zwłaszcza, że nie przeszkadza nam nic co mogłoby być jakimkolwiek rozpraszaczem. W Planet Alpha nie ma wątków pobocznych, dialogów i cutscenek, nachalnej ścieżki dźwiękowej, ani nawet znajdziek. To bardzo spójna gra o wyrazistym wciągającym klimacie.

A od wizualnej strony jest tak dobrze, że czasami żal ogarnia z powodu pośpiechu. Trzeba zmierzać do celu a tu czasami zwierzęta niczym dinozaury przechodzą w tle, czasami przechodzimy przez jakąś olbrzymią świątynię lub stajemy na skale z widokiem na niesamowity krajobraz. W swojej ucieczce przechodzimy przez tak wiele różnych różniastych krajobrazów, że zanim dobiegnie się do końca można odnieść wrażenie, że faktycznie obiegło się całą planetę. Na ziemi, nad ziemią, pod ziemią oraz przez budynki, lasy, góry, jaskinie, i co tylko na takiej planecie mogłoby się znaleźć.

Planet Alpha to emocje oddane nie słowami, nie fabułą a wizualno-dźwiękowym klimatem. Może i nie wiadomo gdzie biegniemy ale gdziekolwiek to jest, droga jest, mimo depczącego nam po piętach zagrożenia, przepiękna.

Zobacz także

2020-05-16, godz. 06:00 Help Will Come Tomorrow [PS4] Nie przypominam sobie, abym kiedykolwiek był tak rozdarty zabierając się za recenzję. Help Will Come Tomorrow to gra, która z jednej strony wciąga jak ruchome piaski, z drugiej potrafi doprowadzić do szału nieprzemyślanymi rozwiązaniami… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 SnowRunner [PS4] SnowRunner to kontynuacja gry MudRunner. Jak sama nazwa wskazuje tym razem naszym największym wrogiem nie będzie błoto a wszędobylski śnieg. W serii chodzi o to, żeby sprawnie pokonać daną trasę, będąc kierowcą ogromnych, samochodów… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 Sakura Wars [PS4] W alternatywnej rzeczywistości steampunkowej Japonii lat 40-tych ludzkość zmaga się z najazdem, hmm, demonów. Jedynym ratunkiem są rozmieszczone na całym świecie specjalne oddziały Imperial Combat Revue. Młode kobiety (głównie… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 [16.05.2020] Giermasz #398 - Specyficzne gry Tak - doprawdy wyjątkowo specyficzne tytuły recenzujemy w tym Giermaszu. Sakura Wars ma wszelkie cechy "japońskiego dziwactwa". Ale, jak przekonuje Andrzej Kutys (redakcyjny fan "japońszczyzny"), o ile przymkniecie oko na specyfikę gatunku… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 SnowRunner [PS4] SnowRunner to kontynuacja gry MudRunner. Jak sama nazwa wskazuje tym razem naszym największym wrogiem nie będzie błoto a wszędobylski śnieg. W serii chodzi o to, żeby sprawnie pokonać daną trasę, będąc kierowcą ogromnych, samochodów… » więcej 2020-05-16, godz. 06:00 Help Will Come Tomorrow [PS4] Nie przypominam sobie, abym kiedykolwiek był tak rozdarty zabierając się za recenzję. Help Will Come Tomorrow to gra, która z jednej strony wciąga jak ruchome piaski, z drugiej potrafi doprowadzić do szału nieprzemyślanymi rozwiązaniami… » więcej 2020-05-15, godz. 12:36 [16.05.2020] Faux pas W świecie nowych technologii, gdy niemal każdy produkt jest "przełomowy, magiczny, rewelacyjny" - czasami warto "czytać między wierszami". Stąd może i wrzawa, jaką spowodował wydawało się, niewinny wpis. Ale, gdy prezes jednej wielkiej… » więcej 2020-05-09, godz. 11:12 Moving Out [PS4] Gdy przeczytałem komunikat "Klient zrzekł się prawa do reklamacji, więc nie przejmuj się jak coś stłuczesz" widziałem, że to gra dla mnie. Były kuchenne rewolucje w Overcooked, remontowa demolka w Tool's Up, a teraz przyszedł… » więcej 2020-05-09, godz. 10:27 [09.05.2020] Umierające światło W ostatnim czasie sporo zamieszania w polskim światku twórców gier narobiła publikacja portalu PolskiGamedev . Na temat powstawania/nie powstawania jednej z najbardziej wyczekiwanych na całym świecie produkcji z naszego kraju. Michał… » więcej 2020-05-09, godz. 06:00 Moving Out [PS4] Gdy przeczytałem komunikat "Klient zrzekł się prawa do reklamacji, więc nie przejmuj się jak coś stłuczesz" widziałem, że to gra dla mnie. Były kuchenne rewolucje w Overcooked, remontowa demolka w Tool's Up, a teraz przyszedł… » więcej
238239240241242243244