Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
212 153772829810
212 153772829810
Czy można poprawić ideał? Konami udowadnia, że można, niestety są też ofiary, które dla wielu fanów Pro Evolution Soccer mogą okazać się bardzo bolesne. Ubiegłoroczna odsłona PES-a spełniała wszystkie oczekiwania miłośników kopania wirtualnej piłki, a w edycji 2019 doczekaliśmy się jeszcze kilku ulepszeń. Wielki konkurent serii FIFA pokazuje pazur w rozgrywce, jednak brak najważniejszych pucharów jest bardzo bolesną stratą. Tak, w PES 2019 nie zagramy w Ligę Mistrzów, Ligę Europy czy Superpuchar, bo Konami po 10 latach straciło licencje na te europejskie rozgrywki. Mimo wszystko najnowsza odsłona to krok naprzód, bo pod względem odczuć płynących z gry jest jeszcze lepiej niż przed rokiem. I jeszcze jedna ważna informacja, jeśli graliście w dostępne demo, zapomnijcie o nim. Pełna gra to znacznie lepszy produkt.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Techland .
GIERMASZ-Recenzja Pro Evolution Soccer 2019

PES 2019 jest przede wszystkim bardziej dynamiczny. Wpływ na to ma zachowanie zawodników, którzy szybciej reagują, są zwrotniejsi, lepiej przyjmują i obracają się z piłką. Duże znaczenie ma też to, czy są kryci przez przeciwnika. Stojąc bez opiekuna nie tylko szybciej startują do piłki, ale też o wiele lepiej sobie z nią radzą. Dzięki temu zyskuje gra z pierwszej piłki, gdzie dynamika akcji jest bardzo istotna. Konami dopracowało system Real Touch+, dzięki któremu piłkarz może przyjąć piłkę praktycznie każdą częścią ciała, w zależności od ustawienia zawodnika w momencie przyjmowania futbolówki. W praktyce sprawuje się to wyśmienicie, akcje są płynne i szybkie. Chyba, że trafi się na obrońcę. Są twardsi i skuteczniejsi. Sztuczna inteligencja rywali cały czas analizuje taktykę gracza i wprowadza niezbędne zmiany. Atakujesz cały czas skrzydłem? Po chwili zespół sterowany przez konsolę skupi się na lepszym zagęszczeniu tego fragmentu boiska. Podobnie dzieje się w ataku i przeciwnik nie powtarza raz za razem akcji, które nie mają szans powodzenia.

Bramkarzom nadal zdarzają się babole, ale i tak jest lepiej. Ciężko strzelić im na bliższy słupek, mniej skuteczne są też uderzenia z dystansu. Nie jest już tak łatwo położyć bramkarza, co dość prosto udawało się to w poprzedniej części. Drużyny zyskały kilka nowych opcji taktycznych w ofensywie i defensywie, ale większość to dobrze znane graczom PES-owe standardy. Lekko dopracowane, ale kolosalnej różnicy nie ma. Za to zawodnicy dostali sporo dodatkowych animacji, zwłaszcza dopracowane są licencjonowane gwiazdy, gdzie np. Mohamed Salah perfekcyjnie wykonuje podcinki. Maniaków cyferek ucieszy fakt, że piłkarzy opisuje 11 dodatkowych statystyk, takich jak przerzut piłki na drugą stronę boiska czy zagrywanie piłki na pamięć.

Pro Evolution Soccer 2019 oferuje praktycznie identyczne tryby gry co w zeszłorocznej odsłonie, z wyjątkiem wspomnianych na wstępie europejskich pucharów. Znikają one też z lubianego trybu Master League, ale gracze dostają coś w zamian. Doszły dodatkowe obowiązki menadżerskie, pojawiły się nowe eventy, tournee i przerywniki przed ważnymi - np. derbowymi - spotkaniami oraz rozbudowano opcje transferowe. Przyznaje wprost, że mało mnie interesuje sieciowy tryb myClub, będący odpowiednikiem Ultimate Team z FIFY, gdyż od dawna wiadomo, że Konami czerpie z tego spore dodatkowe profity. Oczywiście finansowe. W zamian za utratę europucharów, PES 2019 dostał spory zastrzyk licencjonowanych lig. Jest m.in. włoska, ale bez oryginalnego Juventusu, francuska, holenderska, portugalska czy belgijska, ale tak naprawdę, komu są potrzebne rozgrywki ze Szwajcarii, Danii czy Kolumbii? Rozumiem zamysł próby zapchania wielkiej wyrwy, ale dla mnie to zbyteczny dodatek. Bo kto prócz kibiców z tych krajów, będzie grał w tak egzotyczne ligi? Niestety brak licencji dotyka najbardziej ligę angielską i hiszpańską, znikają też drugie poziomy rozgrywek w kilku krajach. Plus, że może nazwy i herby nie są oryginalne, za to nazwiska piłkarzy już tak. Oczywiście zawsze można użyć tricku z wgraniem przygotowanego przez fanów pliku, by zyskać wszystkie prawidłowe nazwy i barwy. Co jest dla mnie kompletnie niezrozumiałe, nie ma Bundesligi, nie ma Bayernu z Lewandowskim, za to dostaliśmy Schalke 04 i Bayer Leverkusen. A gdzie chociażby Borussia Dortmund czy wspomniany mistrz Niemiec? Część fanów z Europy będzie jednak zadowolona, bo pojawiły się drużyny klubowe z takich potęg jak Rumunia, Czechy, Ukraina czy Szwecja. Szaleństwo. Na szczęście Konami ogarnęło sprawę aktualnych transferów, bo Ronaldo biega w pasiakach Juventusu, a Buffon stoi na bramce PSG.

Oprawa meczowa i muzykę lepiej przemilczeć. Poprawnie, ale bez fajerwerków. Z drugiej strony kto patrzy w trybuny podczas meczu, czy kupuje piłkę nożną dla muzyki. Za to murawa wygląda jak prawdziwa trawa, szczegółowość największych światowych gwiazd jest powalająca, a po zawodnikach nie tylko widać zmęczenie, ale potrafią to sygnalizować pod koniec meczu. Dodano też zawody w śniegu, niestety nie ma możliwości śmigania na łyżwach czy sankach. Chociaż z trybun przy rożnych mogłyby lecieć śnieżki. Z punktu widzenia maniaka PES-a, świetnym rozwiązaniem jest możliwość dokonywania zmian w locie, gdy piłka znajduje się poza boiskiem.

Pro Evolution Soccer 2019 może mieć problem, zwłaszcza wśród niedzielnych graczy. Sama rozgrywka jest znakomita, dynamiczna i satysfakcjonująca, jednak braki licencyjne, utrata europucharów, to dla niezdecydowanych poważny argument na nie. Jeśli jednak szukacie doskonałych doznań, prawdziwego meczu oddanego w wirtualnym świecie, to wybór może być tylko jeden. PES 2019 to gra bliska doskonałości.

Zobacz także

2016-01-15, godz. 15:07 [16.01.2016] Red Game Without A Great Name [PC] Tytuł gry czasami powstaje na samym końcu jej tworzenia. Przynajmniej tak musiało być z polskim Red Game Without a Great Name od studia iFun4all. Tak, gra jest czerwona - i chodzi nie tylko o jej wygląd, ale też o kolor emocji, które… » więcej 2016-01-15, godz. 14:35 [16.01.2016] Red Game Without A Great Name [PC] Tytuł gry czasami powstaje na samym końcu jej tworzenia. Przynajmniej tak musiało być z polskim Red Game Without a Great Name od studia iFun4all. Tak, gra jest czerwona - i chodzi nie tylko o jej wygląd, ale też o kolor emocji, które… » więcej 2016-01-15, godz. 13:36 [16.01.2016] Underrail [PC] O Matko! Jaki trafił mnie zaszczyt... Recenzuję najnowszą część Fallouta. A nie, czekaj... Gdzie trójwymiar? Gdzie widzenie z pierwszej osoby? Co tu robi znowu rzut izometryczny? Tak to przynajmniej wygląda na początku. Niektórzy… » więcej 2016-01-15, godz. 13:35 [16.01.2016] Underrail [PC] O Matko! Jaki trafił mnie zaszczyt... Recenzuję najnowszą część Fallouta. A nie, czekaj... Gdzie trójwymiar? Gdzie widzenie z pierwszej osoby? Co tu robi znowu rzut izometryczny? Tak to przynajmniej wygląda na początku. Niektórzy… » więcej 2016-01-15, godz. 13:30 [16.01.2016] Chaos Reborn [Mac] Chaos odrodzony... "Chaos Reborn"... Julian Gollop, brytyjski twórca m.in. X-COM przy pomocy finansowania społecznościowego wskrzesił swoją grę z 1985 roku "Chaos: The Battle of Wizards". Dostaliśmy strategię turową w świecie magów… » więcej 2016-01-15, godz. 13:28 [16.01.2016] Chaos Reborn [Mac] Chaos odrodzony... "Chaos Reborn"... Julian Gollop, brytyjski twórca m.in. X-COM przy pomocy finansowania społecznościowego wskrzesił swoją grę z 1985 roku "Chaos: The Battle of Wizards". Dostaliśmy strategię turową w świecie magów… » więcej 2016-01-15, godz. 13:10 [16.01.2016] Polskie hity Metacritic 2015 Powoli kończy się czas różnorakich podsumowań roku 2015, więc na początek krótko o najlepiej ocenianych polskich produkcjach - dzięki serwisowi Metacritic mamy uśrednione dane z wielu recenzji. Zaskoczenia, jak zapewnia Michał Król… » więcej 2016-01-15, godz. 13:08 ARCHIWUM 2015 » więcej 2016-01-15, godz. 13:06 ARCHIWUM 2015 » więcej 2016-01-15, godz. 13:05 ARCHIWUM 2015, grudzień » więcej
491492493494495496497