Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Techland .
Jak sama nazwa wskazuje, to czwarta już odsłona, wywodzącej się z dalekich lat osiemdziesiątych gry, która swojego czasu zrobiła niemałą karierę na całym świecie. Fani tej serii czekali przeszło 30 lat na kontynuacje tej sagi, by w końcu znaleźli się śmiałkowie, którzy podjęli się tego zadania. Twórcy najnowszych „bardów”, czyli amerykańskie studio inXile Entertainment, z dumą zapowiedzieli tym samym powrót do prawdziwych korzeni tego tytułu.
The Bards Tale IV to nieszablonowa produkcja z gatunku cRPG. Tytuł łączy dwa typy rozgrywki, gdzie główna część gry to eksploracja rodem z popularnego Skyrima, gdzie zwiedzamy mapę, otwieramy ukryte skrzynki, zbieramy przedmioty pozostawione przez zabitych wrogów - ogólnie przygotujcie się więc na sporo „łażenia”.
Bards Tale zmienia się jednak nie do poznania podczas samej walki. Gra przenosi nas do trybu trzeciej osoby i ustawia nasze postaci na niewielkiej mapie. Bitwy prowadzimy w systemie turowym, gdzie na bieżąco decydujemy, która z naszych postaci ma w danym momencie wykonać ruch i jakiej umiejętności ma użyć. Po wykonaniu wszystkich dostępnych ruchów, musimy „oddać” turę naszemu przeciwnikowi i przygotować się na odwet. Walka, co logiczne, trwa do momentu, aż nasz wróg, bądź co gorsza my sami, nie zostaniemy zabici. Wtedy to gra ponownie zabiera nas do trybu pierwszoosobowego i możemy spokojnie zabrać to co pozostało po naszych rywalach, przeorganizować nasz ekwipunek, rozdać punkty doświadczenia i ruszyć w dalszą drogę. To naprawdę bardzo ciekawe połączenie stylów rozgrywki, które, co najważniejsze, sprawdza się wyśmienicie i jest łatwe do opanowania.
Bards Tale zmienia się jednak nie do poznania podczas samej walki. Gra przenosi nas do trybu trzeciej osoby i ustawia nasze postaci na niewielkiej mapie. Bitwy prowadzimy w systemie turowym, gdzie na bieżąco decydujemy, która z naszych postaci ma w danym momencie wykonać ruch i jakiej umiejętności ma użyć. Po wykonaniu wszystkich dostępnych ruchów, musimy „oddać” turę naszemu przeciwnikowi i przygotować się na odwet. Walka, co logiczne, trwa do momentu, aż nasz wróg, bądź co gorsza my sami, nie zostaniemy zabici. Wtedy to gra ponownie zabiera nas do trybu pierwszoosobowego i możemy spokojnie zabrać to co pozostało po naszych rywalach, przeorganizować nasz ekwipunek, rozdać punkty doświadczenia i ruszyć w dalszą drogę. To naprawdę bardzo ciekawe połączenie stylów rozgrywki, które, co najważniejsze, sprawdza się wyśmienicie i jest łatwe do opanowania.
Co ważniejsze, Bards Tale IV to nie tylko piękna grafika i ciekawa mechanika, ale też bardzo wciągająca fabuła. Cała historia w „bardach” rozgrywa się w mitycznej krainie Caith, gdzie pewna grupa religijna próbuje przejąć władzę nad światem. Prześladuje i nęka bohaterów z Gildii Poszukiwaczy Przygód, która zostaje przez nich samym uznana za nielegalną. Tak więc od samego początku nasze życie dosłownie wisi tu na włosku. Nie da się ukryć, że Caith to dość niespokojne i niebezpieczne miejsce. Terytorium nawiedzane przez liczne katastrofy i wojny, miejsce toczącej się non-stop walki o wpływy i władzę.
Historia przedstawiona w Bards Tale IV trochę prowadzi nas za rączkę, ale podczas gry nie odniosłem wrażenia, że sama fabuła jest zbyt liniowa. Wręcz przeciwnie, z przyjemnością co rusz odkrywałem kolejne meandry tej historii i szczerze polecam Wam, by raz na jakiś czas „zboczyć” z utartej ścieżki i odkryć nowe lokacje i zadania. Na szczególną uwagę podczas samej rozgrywki zasługują łamigłówki, jakie dla graczy przygotowali twórcy. Gra wymaga od nas nie tylko logicznego myślenia, ale też dobrej pamięci i przede wszystkim orientacji w przestrzeni. A wierzcie mi, że rozwiązywanie kolejnych zagwozdek jaki czekają na nas w „bardach” daje naprawdę sporo frajdy.
Podsumowując, Bards Tale IV to całkiem dobra gra, która wymaga jednak poprawek i kilku solidniejszych szlifów. Muszę jednak przyznać, że trochę się na niej zawiodłem. Gra jest solidnie „zabugowana”, co najmniej kilkukrotnie zdarzało mi się, że w dialogach w losowych momentach język polski nagle zmieniał się na angielski, NPC z którymi prowadziłem dialogi, w trakcie rozmowy (sic!) obracali się do mnie plecami, czy też niektóre skrzynie i pudełka po prostu zgubiły gdzieś po drodze animację otwierania. Co jakiś czas natrafiałem także na mapie na dziwnie układające się tekstury, a niektóre elementy otoczenia po prostu wtapiały się w siebie, czy też częściowo wpadały pod mapę. Fakt faktem, może nie są to błędy, które uniemożliwiają kontynuowanie rozgrywki, jednak w tak szanowanym tytule mocno kłują w oczy i z minuty na minutę coraz bardziej irytują. Ponadto gra potrafi się też solidnie przyciąć, zwłaszcza podczas intensywnej bitwy, kiedy ekran naszego komputera rozbłyska prawdziwą feerią blasków i kolorów . Trzeba jednak przyznać, że Bards Tale IV to graficzny majstersztyk, który spokojnie można postawić na półce wśród liderów tego gatunku gier. Na szczególną uwagę zasługuje dbałość twórców o detale otoczenia, tekstury oraz bogatą faunę i florę. Nie zmienia to jednak faktu, że ucierpiał na tym nieco sam silnik tej produkcji i płynność rozgrywki.
Summa summarum po Bards Tale IV sięgną zapewne głównie fani tej sagi, którzy pamiętają jeszcze poprzednie, nieco zakurzone już wersje tej gry. Osobiście poleciłbym ją także miłośnikom turowych RPG-ów i gier fantasy, bo na pewno znajdą tutaj coś dla siebie. Natomiast ja, po kilku godzinach spędzonych w Bards Tale IV, raczej nie powrócę już więcej do magicznego świata Caith, chociaż koniec końców muszę przyznać, że dalej będę miał do tej produkcji dość spory sentyment. Cześć!
Zobacz także
2019-11-09, godz. 06:00
Red Dead Redemption 2 [recenzja wersji PC]
Dzięki uprzejmości polskiego wydawcy mogliśmy zapoznać się z właśnie wydaną wersją tego znakomitego westernu. A że do testowania wziął się nasz ekspert od nowych technologii Radek Lis, to dostajecie informacje z pewnego źródła…
» więcej
2019-11-09, godz. 06:00
[09.11.2019] Blitz Twister Cup 2019
Najlepsze zespoły mobilnej wersji World of Tanks w sobotę 9 listopada walczyć będą o palmę pierwszeństwa w kolejnym, transmitowanym w sieci turnieju z pulą nagród 100 000 tysięcy dolarów. O szczegółach rozmawialiśmy w audycji…
» więcej
2019-11-09, godz. 06:00
WWE 2K20 [PS4]
Są tytuły, na które czekacie każdego roku, ponieważ wychodzą ich kolejne odsłony. Tak jest głównie w przypadku serii sportowych - do tych trzeba zaliczyć amerykański wrestling. Tak więc, jak każdej jesieni zaczynając od 2007…
» więcej
2019-11-09, godz. 06:00
WWE 2K20 [PS4]
Są tytuły, na które czekacie każdego roku, ponieważ wychodzą ich kolejne odsłony. Tak jest głównie w przypadku serii sportowych - do tych trzeba zaliczyć amerykański wrestling. Tak więc, jak każdej jesieni zaczynając od 2007…
» więcej
2019-11-09, godz. 06:00
[09.11.2019] Giermasz #371 - Zmyłka
Wygląda jak animowany film, formalnie jest "RPG akcji", ale jak przekonuje Andrzej Kutys, nie dajcie się zwieść, bo Indivisible - tak jak produkcją jest bardzo udaną - tak zdecydowanie jest to gra akcji. I o ile trafi do właściwego…
» więcej
2019-11-08, godz. 14:02
[09.11.2019] Kosmiczne misie
W tym wydaniu kącika Gramy po polsku znajdziecie głównie informacje na temat kolejnych zapowiedzi produkcji, które zadebiutują na wszelkich możliwych platformach. Michał Król tradycyjnie sprawdził, jakie tytuły są właśnie w trakcie…
» więcej
2019-11-08, godz. 12:45
[09.11.2019] Nic nowego
Nowe smartfony i "sprytne" zegarki, nowe procesory, nowe telewizory - czyli nic nowego w sumie. Taki żarcik, oczywiście technologiczni giganci niezmiennie starają się nas przekonać do swoich wynalazków - a nasz ekspert Radek Lis w szczegółach…
» więcej
2019-11-08, godz. 11:57
ARCHIWUM 2019, październik
» więcej
2019-11-02, godz. 06:00
Call of Duty: Modern Warfare [PS4]
Call of Duty Modern Warfare sprawiło, że nie jeden raz przecierałem oczy z niedowierzania. Dlaczego? Otóż jest to gra, która szokuje. Scenami, sytuacjami w których twórcy stawiają naszych bohaterów i samą rozgrywką. Ciężko jest…
» więcej
2019-11-02, godz. 06:00
MediEvil [PS4]
My, gracze, mamy słabość do tego, co dobrze kojarzy nam się z dzieciństwem. Automaty, pierwsze komputery i konsole, retro gry, a ostatnio także odświeżone wersje staroci. I takim tytułem jest MediEvil, który pierwotnie ukazał się…
» więcej