Śmierć, tragedia w rodzinie, choroba najbliższych... to sytuacje, które mogą dotknąć każdego z nas. O przeżyciach, emocjach z tym związanych opowiada The First Tree, czyli gra stworzona prawie w stu procentach jedynie przez jej twórcę Davida Wehle'a. Ta niezależna produkcja opowiada dwie historie jednocześnie: lisicy próbującej odnaleźć swoje zaginione potomstwo i młodej pary dotkniętej tragedią we własnej rodzinie. Gracze przejmują kontrolę nad lisem w emocjonalnej i przejmującej podróży podczas której poznamy sens życia oraz pomoże nam zrozumieć śmierć - oczywiście według koncepcji autora.
Grę do recenzji dostaliśmy od internetowego sklepu GOG.com
Gra zaczyna się dość spokojnie. Jak się po chwili okazuje to, co widzimy na swoich ekranach to sen, który mężczyzna opowiada swojej partnerce Rachel - oni są narratorami podczas naszej podróży. Mężczyźnie śniła się lisica, która przemierza Alaskę w poszukiwaniu czegoś bardzo dla niej istotnego. Szybko możemy z kontekstu wypowiedzi narratorów zorientować się, że w ich rodzinie doszło do tragedii - najprawdopodobniej jedno z dzieci zmarło. Rachel jest ciekawa snu, więc mężczyzna zaczyna go opowiadać i tak zaczyna się akcja gry The First Tree.
Gra ma bajkową oprawę graficzną. To znaczy... wygląda jak sen - nie wszystkie elementy obrazu są wyraźne i myślę, że to celowy zabieg. Podstawowe sterowanie, niewymagające wysokich umiejętności - bo pamiętajcie, że w tej grze najważniejsza jest opowiadana historia. I najważniejsze to podkład dźwiękowy, który wprowadza niesamowity klimat w kluczowych momentach rozgrywki. Dobrze dobrany podkład do sytuacji w grze powoduje, że gracz utożsamia się z bohaterem bądź bohaterami - współczuje im czy też cieszy się ich szczęściem. Tak jest i tutaj.
Lis podróżuje w kierunku tytułowego Pierwszego Drzewa. Po drodze gracze mogą odsłaniać kolejne elementy i opowieści z życia pary, ponieważ stają się oni powiązani w jego historię. Podczas rozgrywki możemy znaleźć kilka ciekawostek jak na przykład połamane stoły i krzesła w samym środku lasu na Alasce bez żadnych zabudowań w pobliżu. Niektóre rzeczy są mało realne - tak jak w prawdziwym śnie.
To krótka gra, bo cała rozgrywka trwała niecałe dwie godziny. Jeżeli jednak spojrzymy na nią pod takim kątem filozoficznym i w trakcie gry będziemy analizować nawet najmniejsze szczegóły, znaki i przesłania to docenimy jej wielowymiarowość. The First Tree to dobrze opowiedziana historia o problemach życia codziennego - dobrze to znaczy dokładnie, nie pogubimy się w trakcie rozgrywki, tragedii w rodzinie z poruszającym przesłaniem, które poznajemy na samym końcu gry. Którego oczywiście Wam nie zdradzę, bo powinniście sami spróbować się dowiedzieć o co chodzi. Kiedy dołożymy do tego tę ścieżkę dźwiękową to mamy solidną, niezależną produkcję - taką na szybki strzał, jedno krótkie popołudnie.
Zobacz także
2017-11-18, godz. 10:31
[18.11.2018] Need for Speed: Payback [PS4]
Wieloletnie rozstanie z serią Need for Speed zrobiło mi dobrze. Serii pewnie też, bo najnowsza odsłona z podtytułem Payback okazała się udanym powrotem. Lekko kontrowersyjnym, bo gracze narzekają na mikrotransakcje i grind - czyli…
» więcej
2017-11-18, godz. 06:00
[18.11.2018] Football Manager 2018 [PC]
Dzisiaj mam coś specjalnego dla fanów futbolu - i tego dużego, światowego, jak i tego niewielkiego, lokalnego. Coś, dzięki czemu wreszcie będziecie mogli sprawdzić, czy naprawdę to właśnie Wy wiecie lepiej jaka taktyka najlepiej…
» więcej
2017-11-18, godz. 06:00
[18.11.2018] Śródziemie: Cień Wojny [PS4]
Dosłownie po kilkudziesięciu minutach gry wiedziałem, że będę miał problem z oceną produkcji. "Od razu się uprzedziłeś, co to za recenzent!" - ktoś wykrzyknie. A ja odpowiem, że: nie, nie uprzedziłem się, ale bardzo szybko zdałem…
» więcej
2017-11-18, godz. 06:00
[18.11.2018] Śródziemie: Cień Wojny [PS4]
Dosłownie po kilkudziesięciu minutach gry wiedziałem, że będę miał problem z oceną produkcji. "Od razu się uprzedziłeś, co to za recenzent!" - ktoś wykrzyknie. A ja odpowiem, że: nie, nie uprzedziłem się, ale bardzo szybko zdałem…
» więcej
2017-11-18, godz. 06:00
[18.11.2018] Need for Speed: Payback [PS4]
Wieloletnie rozstanie z serią Need for Speed zrobiło mi dobrze. Serii pewnie też, bo najnowsza odsłona z podtytułem Payback okazała się udanym powrotem. Lekko kontrowersyjnym, bo gracze narzekają na mikrotransakcje i grind - czyli…
» więcej
2017-11-18, godz. 06:00
[18.11.2017] Giermasz #271 - W Cieniu mikrotransakcji...
Dwie gry - i dwie bardzo ożywione dyskusje o mikrotransakcjach w tytułach, które przecież już kupujemy za pełną cenę. Zdaniem Michała Króla, na szczęście wpływ arkusza kalkulacyjnego na rozgrywkę w Need for Speed: Payback - choć…
» więcej
2017-11-18, godz. 06:00
[18.11.2018] Śródziemie: Cień Wojny [PS4]
Dosłownie po kilkudziesięciu minutach gry wiedziałem, że będę miał problem z oceną produkcji. "Od razu się uprzedziłeś, co to za recenzent!" - ktoś wykrzyknie. A ja odpowiem, że: nie, nie uprzedziłem się, ale bardzo szybko zdałem…
» więcej
2017-11-18, godz. 06:00
[18.11.2018] Football Manager 2018 [PC]
Dzisiaj mam coś specjalnego dla fanów futbolu - i tego dużego, światowego, jak i tego niewielkiego, lokalnego. Coś, dzięki czemu wreszcie będziecie mogli sprawdzić, czy naprawdę to właśnie Wy wiecie lepiej jaka taktyka najlepiej…
» więcej
2017-11-18, godz. 06:00
[18.11.2018] Football Manager 2018 [PC]
Dzisiaj mam coś specjalnego dla fanów futbolu - i tego dużego, światowego, jak i tego niewielkiego, lokalnego. Coś, dzięki czemu wreszcie będziecie mogli sprawdzić, czy naprawdę to właśnie Wy wiecie lepiej jaka taktyka najlepiej…
» więcej
2017-11-18, godz. 06:00
[18.11.2018] Need for Speed: Payback [PS4]
Wieloletnie rozstanie z serią Need for Speed zrobiło mi dobrze. Serii pewnie też, bo najnowsza odsłona z podtytułem Payback okazała się udanym powrotem. Lekko kontrowersyjnym, bo gracze narzekają na mikrotransakcje i grind - czyli…
» więcej