Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Dziś czeka nas prawdziwie sentymentalna podróż do przeszłości. Ciekawi mnie ilu z Was pamięta, co robiło niemal dokładnie 20 lat temu, a może raczej w jakie gry zagrywało się bez opamiętania. Dla mnie odpowiedź jest jasna i klarowna - Rollercoaster Tycoon! Ten archaicznie wyglądający już, ale nadal niezwykle wciągający symulator budowy lunaparku od firmy MicroProse, swojego czasu zbierał naprawdę świetne recenzje i bił rekordy popularności na całym świecie. Ba! Gra po dziś dzień budzi same miłe skojarzenia. Co więcej wśród miłośników tej wirtualnej strategii, najwyraźniej byli także producenci gry Parkitect, która niedawno trafiła na sklepowe półki. Tytuł bardzo mocno nawiązuje do kultowego już Rollercoastera i znajdziemy tu całą masę odniesień do tego wiekowego już protoplasty.

Grę do recenzji dostaliśmy od sklepu internetowego GOG.com
GIERMASZ-Recenzja Parkitect

W Parkitect wcielamy się w zarządcę i właściciela parku rozrywki, a może raczej wielkiego i pustego pola na którym z biegiem czasu tworzymy i rozbudowujemy nasze własne wesołe miasteczko. I już od samego początku pracy jest tutaj naprawdę sporo, bo decydujemy niemal o wszystkim - budowie lub rozbudowie atrakcji, wytyczaniu ścieżek, kupnie małej architektury, lokowaniu sklepików i kiosków, aż po zatrudnianie personelu technicznego i obsługi.

Oprócz tego, musimy nieustannie kontrolować nasz budżet, regulować ceny biletów i dbać o bilans naszego przedsiębiorstwa. W Parkitect możecie puścić wodze fantazji, bo dosłownie każdy projekt rollercoastera jest tutaj możliwy do zrealizowania. Trzeba jednak wziąć pod uwagę to, by atrakcja była przede wszystkim bezpieczna dla gości naszego parku, a sama jazda po krętych torach musi sprawiać im sporo radości. W innym wypadku może się okazać, że nasza najnowsza atrakcja nie budzi zbytniego zainteresowania i po prostu przynosi straty.

Ale Parkitect to nie tylko tryb tzw. piaskownicy i wolnej amerykanki. Twórcy przygotowali też tutaj dla nas 26 dedykowanych kampanii, w których musimy zmierzyć się z coraz to ciekawszymi zadaniami. To na przykład budowa parku na pustyni, w górzystym terenie, na niezwykle wąskiej działce czy też zamkniętym lotnisku, gdzie do swojej dyspozycji mamy dedykowane tej mapie atrakcje. Jeśli jednak budowa własnego wesołego miasteczka to dla Was nadal czarna magia, to spokojna głowa, bo mamy tutaj do swojej dyspozycji całkiem rozsądnie rozpisany samouczek.

Jeśli natomiast mowa o grafice, to Parkitect nie ma się czego wstydzić. Nasz park oglądamy tu z lotu ptaka, w trójwymiarze, z łagodnymi i kolorowymi teksturami. Modele budynków i terenu swoim wyglądem przypominają nieco plastikowe zabawki dla dzieci i wyraźnie nawiązują do tych, które cieszyły oko w Rollercoaster Tycoon. Co ważniejsze, do odpalenia tego tytułu wcale nie potrzebujecie nie wiadomo jakiego sprzętu, bo gra spokojnie będzie śmigać na starszych laptopach i budżetowych, stacjonarnych komputerach.

Parkitect oprócz całego worka plusów, ma też niestety minusy. To m.in. dość toporny i trudny w opanowaniu tryb budowy rollercoasterów. Największe problemy sprawiało mi połączenie poszczególnych sekcji trasy, a także ocena z jaką prędkością wagoniki poruszają się po szynach. W rezultacie kilkukrotnie po prostu zrezygnowałem z budowy danej atrakcji i zdarzyło mi się także, że wagoniki z impetem wjechały w ślepy odcinek toru rozbijając się o elementy konstrukcji samej kolejki. Mam wrażenie, że system budowy kolejek górskich był dużo bardziej intuicyjny w wydanym 20 lat temu "Tycoonie”, niż w jego teraźniejszym odpowiedniku.

Kolejny minus za zabugowaną funkcję terraformowania naszej działki. Zmiana wysokości gruntu na naszej mapie to w praktyce nieustanna walka z samą grą i ogrom frustracji. Drugi kamyczek do ogródka twórców Parkitecta za sam system sterowania kamerą. Jest on nieprecyzyjny i niezbyt płynny co utrudnia kontrolowanie naszej rozgrywki i zarządzanie, zwłaszcza dużym, lunaparkiem.

Podsumowując, Parkitect to w mojej ocenie jeden z lepszych, o ile nie najlepszy symulator budowy parku rozrywki, jaki trafił na rynek w ostatnich kilku latach. Gra zabiera nas wprost do końcówki lat dziewięćdziesiątych, kiedy to grafika w grach miała zdecydowanie drugorzędne znaczenie i ustępowała miejsca grywalności.

W Parkitect naprawdę jest co robić i raczej nie będziecie tutaj narzekać na nudę. Z czasem obowiązków i zadań jakie stawia przed nami gra jest tak wiele, że w miarę sprawne ich ogarnięcie wymaga nie lada umiejętności i samozaparcia. Ale koniec końców nie ma nic lepszego jak spoglądanie na sprawnie zarządzany, świetnie rozwijany i dobrze prosperujący lunapark, który bije rekordy popularności.

Oczywiście trzeba pamiętać, że Parkitect nie jest pozbawiony wad, ale jednak ma coś takiego, co sprawia, że budowa naszego własnego wesołego miasteczka jest niezwykle satysfakcjonująca, a sam tytuł ma w sobie coś co nie pozwala szybko odłożyć go z powrotem na półkę. Sprawdźcie sami! Cześć!

Zobacz także

2018-03-24, godz. 06:00 [24.03.2018] Burnout Paradise Remastered [PS4] 10 lat temu oszalałem na punkcie Burnout Paradise, świetnych wyścigów z otwartym światem. Criterion Games z miasta Paradise City stworzyło raj dla miłośników szybkiej jazdy, walki zderzak w zderzak i widowiskowych kraks. Z grą spędziłem… » więcej 2018-03-24, godz. 06:00 [24.03.2018] Burnout Paradise Remastered [PS4] 10 lat temu oszalałem na punkcie Burnout Paradise, świetnych wyścigów z otwartym światem. Criterion Games z miasta Paradise City stworzyło raj dla miłośników szybkiej jazdy, walki zderzak w zderzak i widowiskowych kraks. Z grą spędziłem… » więcej 2018-03-24, godz. 06:00 [24.03.2018] Assassin's Creed Rogue Remastered [PS4] Jako gracze wszyscy znamy tę wewnętrzną potrzebę wyciśnięcia z danej gry wszystkiego co się da. Wyczyszczenia mapy ze wszystkich misji i znajdziek. Zdobycia każdego możliwego trofeum. Ten rodzaj generalnych cyfrowych porządków… » więcej 2018-03-23, godz. 16:01 [24.03.2018] Deszcz nagród Jak to miło rozmawiać o wyróżnieniach, jakie otrzymują polskie gry od ludzi na całym świecie. Jeżeli prestiżowy magazyn z okazji swojego jubileuszu, produkcją wszechczasów - głosami czytelników - ogłasza naszego Wiedźmina III… » więcej 2018-03-23, godz. 15:54 [24.03.2018] Bla bla bla Skandal! Wykradli dane użytkowników słynnego portalu społecznościowego! I później manipulowali opinią publiczną... Fakt - nie brzmi to najlepiej, ale gdy rozmawialiśmy o tym z naszym ekspertem od nowych technologii Radkiem Lisem… » więcej 2018-03-17, godz. 06:00 [17.03.2018] Scribblenauts Showdown [PS4] Hej! Dzisiaj będzie nieco zręcznościowo i mocno kreskówko. Na mój warsztat trafiła właśnie najnowsza, szósta już część popularnej serii Scribblenauts, tym razem o podtytule Showdown. Saga Scribblenauts od zawsze prezentowała… » więcej 2018-03-17, godz. 06:00 [17.03.2018] Sword Art Online: Fatal Bullet [PS4] To nie był wymarzony początek zabawy: przyznaję bez bicia, że pierwsze chwile obcowania ze Sword Art Online: Fatal Bullet były dla mnie, co tu kryć, prawdziwą mordęgą. Co prawda - wzorem wielu japońskich gier w jakie się bawiłem… » więcej 2018-03-17, godz. 06:00 [17.03.2018] Sword Art Online: Fatal Bullet [PS4] To nie był wymarzony początek zabawy: przyznaję bez bicia, że pierwsze chwile obcowania ze Sword Art Online: Fatal Bullet były dla mnie, co tu kryć, prawdziwą mordęgą. Co prawda - wzorem wielu japońskich gier w jakie się bawiłem… » więcej 2018-03-17, godz. 06:00 [17.03.2018] Chuchel [PC] Wystarczyła krótka informacja o pracach nad nową grą, żebym nie mógł usiedzieć w miejscu. A chodzi tu o czeskie studio Amanita Design i ich najnowszą produkcję Chuchel. Kukel, czuczel? Zwał jak zwał i nie ma się co dziwić, jak… » więcej 2018-03-17, godz. 06:00 [17.03.2018] Assassin's Creed: Orgins - Klątwa Faraonów DLC [PS4] Kochanie, jedź no mi tu proszę szybciutko do Teb. Sprawa jest. Jeden artefakt trzeba odzyskać. Poza tym tam się jakieś widma faraonów panoszą. Zrób coś z tym. I ziemniaki kup - tak w skrócie (z pominięciem ostatniego zdania) brzmiał… » więcej
366367368369370371372