Fallout z akcją osadzoną w Rosji - tym zdaniem mógłbym już w pierwszym zdaniu podsumować recenzję gry Atom RPG. Dlaczego? A no podobieństw do produkcji Bethesdy jest mnóstwo. Zaczynając od samego świata osadzonego po zbombardowaniu ludzkości atomówkami, przez interfejs i silnik gry. Autorzy tej produkcji ewidentnie wzorowali się na Falloucie a niektóre rozwiązania skopiowali jeden do jednego. Tak jak wspomniałem na samym początku, Atom RPG to taki Fallout w sowieckim klimacie. Nawet trailer gry jest bliźniaczo podobny do tych, które wypuszczała swego czasu Bethesda. Czy to naprawdę będzie niezależna kserokopia Fallouta 2? Takie pytanie zadawałem sobie, kiedy pierwszy raz odpaliłem tę grę.
Grę do recenzji dostaliśmy od internetowego sklepu GOG.com
Akcja gry odbywa się w 2005 roku na terenie dawnego Związku Radzieckiego. W latach 80-tych miało dojść do wojny nuklearnej, która - teraz was pewnie zaskoczę - wyniszczyła prawie całą kulę ziemską. Wcielamy się w postać ocalałego, który należy do organizacji wywiadowczej. Nasi przełożeni wysyłają nas na poszukiwania Bunkra 317.
Okej, rozpoczynam grę i moim oczom ukazuje się panel tworzenia postaci. Możemy grać kobietą i mężczyzną... a umiejętności do rozwoju są prawie identyczne jak te w Falloucie - siła, wytrzymałość, spryt, spostrzegawczość... no generalnie nic nowego. Gdyby chociaż twórcy Atom RPG spróbowali przygotować nowy interfejs, coś delikatnie zmienić... gra byłaby zdecydowanie ciekawsza. A może inaczej... uwielbiam Fallouta, ale cały czas grając w tę grę macie takie wrażenie "ja to już widziałem". Jeżeli graliście chociaż raz w pierwszą lub drugą część Fallouta to z pewnością w Atomie też się odnajdziecie bez problemu.
Gdy po raz pierwszy doszło podczas mojej rozgrywki do walki to nadszedł czas na poznanie mechaniki gry... którą zresztą doskonale już znam. Starcia toczą się w turach, każdy strzał ma szansę powodzenia określoną procentami a nasze ruchy zużywają tzw. punkty akcji. Tylko żebyście nie zrozumieli mnie źle...ja nie skazuję produkcji mocno wzorowanej na Falloucie jako złej. Jestem fanem klimatów postapo od lat. I pomimo tego, że to ksero... Atom RPG ma w sobie ten klimat przetrwania. Powoduje takie momenty, kiedy zastanawiamy się czy zdołamy pokonać następnych wrogów i dojść do lokacji której szukamy. Wielokrotnie musiałem kombinować, handlować znalezionymi na pustkowiu rzeczami, żeby zdobyć np. amunicję do karabinu AK47.
Twórcy Atom RPG powtórzyli schematy z Fallouta, powtórzyli też kilka błędów. Podczas gry poznajemy ludzi, którzy mogą nam towarzyszyć w trakcie podróży. Ci, często blokują nas w przejściach albo mają problem z podążaniem za głównym bohaterem. Fani gier osadzonych w postapokaliptycznym świecie znajdą w Atom RPG coś dla siebie. Wspomnienie pierwszych dwóch części Fallouta w sowieckim klimacie. Nowa, świeża historia opowiedziana w innych realiach. Jako fan tego uniwersum nie raz delikatnie uśmiechnąłem się pod nosem, przypominając sobie godziny spędzone przy produkcji Bethesdy.
Widać niestety, że Atom RPG to gra niewielkiego zespołu, bez dużego budżetu. Prawdziwym jest sformułowanie, że to Fallout z akcją osadzoną w Związku Radzieckim. Jeżeli tęsknicie za starym dobrym turowym przemierzaniem pustkowia to jest to pozycja dla Was. Podejrzewam, że nowych fanów jednak sobie nie przysporzy.
Zobacz także
2020-07-21, godz. 13:35
NiOh 2 [PS4]
Oto szesnastowieczna, feudalna Japonia pogrąża się w chaosie bratobójczch walk, w opustoszałych wioskach, świątyniach i innych miejscach zaczynają panoszyć złe siły. Nie tylko zwykli rzezimieszkowie, którzy plądrują i mordują…
» więcej
2020-07-18, godz. 06:00
Stellaris Console Edition [PS4]
Stellaris swoją premierę miało w 2016 roku (w wersji cyfrowej 2019 rok, ale teraz wreszcie w pudełku, które dostaliśmy od wydawcy), wtedy zresztą recenzowaliśmy tę niezwykle rozbudowaną strategię w futurystycznym, kosmicznym anturażu…
» więcej
2020-07-18, godz. 06:00
Stellaris Console Edition [PS4]
Stellaris swoją premierę miało w 2016 roku (w wersji cyfrowej 2019 rok, ale teraz wreszcie w pudełku, które dostaliśmy od wydawcy), wtedy zresztą recenzowaliśmy tę niezwykle rozbudowaną strategię w futurystycznym, kosmicznym anturażu…
» więcej
2020-07-18, godz. 06:00
Stellaris Console Edition [PS4]
Stellaris swoją premierę miało w 2016 roku (w wersji cyfrowej 2019 rok, ale teraz wreszcie w pudełku, które dostaliśmy od wydawcy), wtedy zresztą recenzowaliśmy tę niezwykle rozbudowaną strategię w futurystycznym, kosmicznym anturażu…
» więcej
2020-07-18, godz. 06:00
Jet Set Willy (1984 r.)
Po wielkiej imprezie wybucha równie wielka awantura - gospodyni naszego domu, wściekła na bałagan, nie chce nas wpuścić do sypialni. Albo posprzątamy, albo się nie wyśpimy. Więc ruszamy eksplorować wielkie domostwo w platformowej…
» więcej
2020-07-18, godz. 06:00
[18.07.2020] Hulajnoga
Dobra relacja ceny do jakości - nie da się ukryć, że mamy pewną słabość do jednej z chińskich firm produkujących te wszystkie elektroniczne gadżety jakie lubimy. Więc nie ma co się dziwić, że nasz technologiczny ekspert Radek…
» więcej
2020-07-18, godz. 06:00
[18.07.2020] Przegląd tygodnia
Dawno temu, w czasach, których nikt już nie pamięta, wydawanie gier na kilku dyskietkach było normą. Gracz żonglował tymi dyskietkami na bieżąco. Później weszły do użycia pojemniejsze nośniki - CD, DVD, Blu-Ray - i wszystko się…
» więcej
2020-07-18, godz. 06:00
[18.07.2020] Giermasz #407 - Strategiczne decyzje
Ponieważ połowa redakcji Giermaszu jest na urlopie (stąd też nie będzie tym razem kącika polskiego) - to i nieco ciszej w napędach naszych konsol i komputerów. Jedna recenzja w tym programie: Andrzej Kutys sprawdził konsolową wersję…
» więcej
2020-07-11, godz. 06:00
F1 2020 - Edycja Deluxe Schumacher [PS4]
To nie rewolucja, jednak jest kilka istotnych ulepszeń. Z początkiem lipca światło dzienne ujrzała zupełnie nowa część przygód kierowcy Formuły 1, czyli F1 2020. Można powiedzieć że w kolejnej odsłonie serii otrzymaliśmy to…
» więcej
2020-07-11, godz. 06:00
Urban Trial Tricky [Switch]
Czwarta część motocyklowej serii Urban Trial trafiła wreszcie na Switcha. I nie ma się co dziwić, w końcu polskie studio Tate Multimedia dwie części sprzedało w sumie w ponad milionie 200 tysiącach egzemplarzy. Uwzględniając wydanie…
» więcej