Jakbym miał jednym słowem określić grę, której recenzję właśnie czytacie, to stwierdziłbym, że ta produkcja to prawdziwy "słodziuch". Kirby’s Extra Epic Yarn jest przesympatycznie uroczą "włóczkową" platformówką. To prawdziwy pokaz wyobraźni twórców, którzy przygotowali tytuł dopracowany w każdym szczególe. Wyjątkowo fajna przygoda dla dzieci, przy której i dorośli nie będą się nudzić - chociaż wątek fabularny starsi skończą dosłownie w kilka godzin (są jeszcze dwa dodatkowe tryby zabawy, ponadto próba "wymaksowania" gry wydłuży zabawę). Jednocześnie pamiętajmy, że to przenośna wersja produkcji, która ukazała się już na konsoli Nintendo Wii. Ale skoro (co dziwić nie może) Japończycy skupiają się na swojej najnowszej, hitowej konsoli Switch, to ta reedycja wpisuje się w politykę wydawania starszych gier na 3DS-a, który ustępuje już pola nowszemu urządzeniu.
W stosunku do wersji na Wii na małym ekranie przenośnego 3DS-a wszystko wygląda elegancko. Ba, wręcz zjawiskowo. I nie chodzi o najbardziej wymyślne efekty cieniowania czy co tam sobie wymyślicie w najnowocześniejszych technologicznie produkcjach. Kirby’s Extra Epic Yarn urzekło mnie znakomitym pomysłem na wspomniane "włóczkowe" uniwersum. Jakby cały świat gry był utworzony z tkaniny i wełnianych nici. A ile jest w tym smaczków, drobnych detali, które wywoływały uśmiech na mojej twarzy... Oczywiście, do czego wielokrotnie się przyznawałem, mam niejaką słabość do "bajkowej" grafiki, więc jeżeli szukacie wspomnianych fajerwerków niczym z najnowszej strzelanki - to nie ten adres. Ale jeżeli szukacie znakomitego pomysłu na świat gry, który świetnie współgra z rozwiązaniami zastosowanymi w rozgrywce - Kirby’s Extra Epic Yarn powinno sprawić Wam wiele frajdy.
Zresztą, co jak co, ale "Nintendo umie w platformówki". Świat z włóczki jest bardzo różnorodny, co chwila zaskakiwała mnie jakaś nowa mechanika. Nie były to rewolucyjne zmiany w rozgrywce, ale dzięki zróżnicowaniu nie było czasu na znużenie w teorii powtarzalną zabawą w skakanie po półkach. Bo Kirby we włóczkowym świecie potrafi zamienić się w UFO czy czołg - i mamy coś na kształt strzelanki - może stać się "monster truckiem" - a przede wszystkim skacze z półki na półkę w bardzo pomysłowo zaprojektowanych lokacjach (naprawdę, tu czapki z głów!), zbiera błyskotki czy elementy wystroju wnętrza. Bo mamy swoje mieszkanko do umeblowania - o ile ktoś lubi takie dodatki.
Skoro Kirby’s Extra Epic Yarn wydano pierwotnie na konsolę Wii (w wersji na 3DS-a dodano słowo Extra), to siłą rzeczy nie brakuje recenzji tego tytułu. I z tego co się zdążyłem zorientować, pewne, drobne, kontrowersje wywołuje poziom trudności gry. Przyznać trzeba, że brak tu "życiek" których utrata kończy zabawę, a kontakt z przeciwnikiem powoduje jedynie (jak na przykład w serii LEGO) wypadanie wspomnianych błyskotek, które zbieramy. A i walki z bossami z tej racji nie są elektryzującymi pojedynkami niczym z serii Souls, gdzie niemalże każdy błąd oznacza zgon - więc dla części graczy to zbyt mało wymagający tytuł.
Ale, po pierwsze: to gra dla dzieci, wyzwanie powinno być dostosowane do młodszego odbiorcy. A po drugie, jeżeli chcecie Kirby’s Extra Epic Yarn "wymaksować", to sami możecie sobie podnieść poziom, na przykład zakładając, że staracie się zebrać wszystko co możliwe na planszy. Wtedy gra staje się zauważalnie trudniejsza (można też dodać tryb "diabelski" i jeszcze dodatkowo podnieść poziom). Zabawne, że wcześniej recenzowałem Kirby: Planet Robobot i tamta gra wydała się mi zdecydowanie łatwiejsza. Kirby’s Extra Epic Yarn - o ile narzucicie sobie pewną "dyscyplinę" jako zbieracz, może stanowić pewne wyzwanie. Nieprzesadnie trudne, ale jednak.
Aha - nie nastawiajcie się tu na jakąś epicką fabułę... Zresztą poruszam ten wątek tylko z obowiązku skoro główny tryb rozgrywki nazywa się "story mode". Nawet nie będę jej teraz opisywał, natomiast w mojej ocenie jest znakomitym pretekstem do grania. W ogóle, Kirby’s Extra Epic Yarn odpalane przez starszych graczy, jest bardzo przyjemną odskocznią od wymagających gier, w sam raz, żeby usiąść po pracy z konsolką w fotelu i się odstresować.
Jakieś zastrzeżenia? No cóż, trzeba przyznać, to jest jednak w "story mode" kilka godzin zabawy. Tu sprawę ratuje nieco wspomniane "maksowanie" oraz dwa dodatkowe tryby. Z drugiej strony, raczej potraktowałbym to jako "transakcję wiązaną" - kupuję dla dziecka i przy okazji dla siebie, wtedy myślę, że będzie to uzasadniony wydatek, gdy bawią się przynajmniej dwie osoby. Dla mnie minusem jest także brak trybu 3D na górnym ekranie konsolki - a wspomniane wcześniejsze Kirby: Planet Robobot go miało, co w recenzji chwaliłem i dzięki czemu gra wyglądała w mojej ocenie fajniej. Ale, fakt faktem, ja generalnie trójwymiar w 3DS-ie lubię a jest też sporo graczy, które go w ogóle nie używa, więc to kwestia bardziej indywidualna. Zresztą Nintendo w końcowej fazie życia "kieszonsolki" promuje model 2DS - bez efektu - do tego jest to port z Wii, trzeba by zapłacić za dodanie trójwymiaru, a konsolka jednak, jako się rzekło, powoli kończy swój cykl... Ale ja bym się za 3D nie obraził. No i żeby chociaż polskie napisy były, a nie tylko angielskie, skoro to jednak gra przede wszystkim dla dzieci. Ale tutaj Nintendo jest (niestety) konsekwentne, polonizacji gier na ich konsole jak nie było, tak nie ma (wyjątkiem jest bodajże Diablo na Switchu, FIFA i zdaje się kilka części serii LEGO, ale to nie są gry wewnętrznych studiów Nintendo).
Reasumując: Kirby’s Extra Epic Yarn w wersji na 3DS-a jak najbardziej polecam. Kirby to jedna z najsympatyczniejszych postaci w wielkim uniwersum Nintendo i ta gra jest na to dowodem.
Zobacz także
2018-03-24, godz. 06:00
[24.03.2018] Burnout Paradise Remastered [PS4]
10 lat temu oszalałem na punkcie Burnout Paradise, świetnych wyścigów z otwartym światem. Criterion Games z miasta Paradise City stworzyło raj dla miłośników szybkiej jazdy, walki zderzak w zderzak i widowiskowych kraks. Z grą spędziłem…
» więcej
2018-03-24, godz. 06:00
[24.03.2018] Burnout Paradise Remastered [PS4]
10 lat temu oszalałem na punkcie Burnout Paradise, świetnych wyścigów z otwartym światem. Criterion Games z miasta Paradise City stworzyło raj dla miłośników szybkiej jazdy, walki zderzak w zderzak i widowiskowych kraks. Z grą spędziłem…
» więcej
2018-03-24, godz. 06:00
[24.03.2018] Assassin's Creed Rogue Remastered [PS4]
Jako gracze wszyscy znamy tę wewnętrzną potrzebę wyciśnięcia z danej gry wszystkiego co się da. Wyczyszczenia mapy ze wszystkich misji i znajdziek. Zdobycia każdego możliwego trofeum. Ten rodzaj generalnych cyfrowych porządków…
» więcej
2018-03-23, godz. 16:01
[24.03.2018] Deszcz nagród
Jak to miło rozmawiać o wyróżnieniach, jakie otrzymują polskie gry od ludzi na całym świecie. Jeżeli prestiżowy magazyn z okazji swojego jubileuszu, produkcją wszechczasów - głosami czytelników - ogłasza naszego Wiedźmina III…
» więcej
2018-03-23, godz. 15:54
[24.03.2018] Bla bla bla
Skandal! Wykradli dane użytkowników słynnego portalu społecznościowego! I później manipulowali opinią publiczną... Fakt - nie brzmi to najlepiej, ale gdy rozmawialiśmy o tym z naszym ekspertem od nowych technologii Radkiem Lisem…
» więcej
2018-03-17, godz. 06:00
[17.03.2018] Scribblenauts Showdown [PS4]
Hej! Dzisiaj będzie nieco zręcznościowo i mocno kreskówko. Na mój warsztat trafiła właśnie najnowsza, szósta już część popularnej serii Scribblenauts, tym razem o podtytule Showdown. Saga Scribblenauts od zawsze prezentowała…
» więcej
2018-03-17, godz. 06:00
[17.03.2018] Sword Art Online: Fatal Bullet [PS4]
To nie był wymarzony początek zabawy: przyznaję bez bicia, że pierwsze chwile obcowania ze Sword Art Online: Fatal Bullet były dla mnie, co tu kryć, prawdziwą mordęgą. Co prawda - wzorem wielu japońskich gier w jakie się bawiłem…
» więcej
2018-03-17, godz. 06:00
[17.03.2018] Sword Art Online: Fatal Bullet [PS4]
To nie był wymarzony początek zabawy: przyznaję bez bicia, że pierwsze chwile obcowania ze Sword Art Online: Fatal Bullet były dla mnie, co tu kryć, prawdziwą mordęgą. Co prawda - wzorem wielu japońskich gier w jakie się bawiłem…
» więcej
2018-03-17, godz. 06:00
[17.03.2018] Chuchel [PC]
Wystarczyła krótka informacja o pracach nad nową grą, żebym nie mógł usiedzieć w miejscu. A chodzi tu o czeskie studio Amanita Design i ich najnowszą produkcję Chuchel. Kukel, czuczel? Zwał jak zwał i nie ma się co dziwić, jak…
» więcej
2018-03-17, godz. 06:00
[17.03.2018] Assassin's Creed: Orgins - Klątwa Faraonów DLC [PS4]
Kochanie, jedź no mi tu proszę szybciutko do Teb. Sprawa jest. Jeden artefakt trzeba odzyskać. Poza tym tam się jakieś widma faraonów panoszą. Zrób coś z tym. I ziemniaki kup - tak w skrócie (z pominięciem ostatniego zdania) brzmiał…
» więcej