Grę do recenzji dostaliśmy od twórców ze studia Star Drifters.
Driftland: The Magic Revival to mieszanka gier z gatunków RTS, 4X i symulacji. Praktycznie z marszu trafiamy tu do iście magicznej krainy. To planeta, która po wyniszczającej wojnie, prowadzonej przez starożytnych magów, rozpadła się na tysiące maleńkich części. Od teraz jedynie silne zaklęcie czarnoksiężnika sprawia, że tereny Driftland nie rozpierzchły się jeszcze na wszystkie strony wszechświata. W grze wcielamy się w rolę Władcy Magów. Posiadamy własny zamek, wieżę i niewielką krainę na jednym z naprawdę wielu kontynentów. Dzięki naszym specjalnym zaklęciom, stopniowo badamy i eksplorujemy tę chaotycznie poszatkowaną krainę, łączymy jej dryfujące fragmenty i poszerzamy granice własnego królestwa.
Naszym głównym zadaniem jest... no właśnie, próba przeżycia na tych niegościnnych terenach, a także rozbudowa i rozwój naszej małej społeczności. Trzeba jednak przyznać, że nasza rozgrywka wygląda tu dość nieszablonowo. Zaczynamy od posiadania małego, słabo bronionego zamku i jednej, „pływającej” w powietrzu wyspy. Szybko musimy jednak zadbać tutaj o to, by nasi mieszkańcy mieli schronienie. Budujemy więc pierwszy dom, następnie skupiamy się na tym, by dostarczyć im niezbędnych do funkcjonowania materiałów. Tworzymy więc farmy, przydzielamy do nich rolników, inwestujemy w tartak, kamieniarza i tak dalej i tak dalej. Szybko jednak okazuje się, że nasz kontynent jest już dla nas zbyt mały. Tutaj z pomocą przychodzą nam jednak nasze magiczne moce. Dzięki nim jesteśmy w stanie „przyciągać” do siebie unoszące się w pobliżu, inne fragmenty ziemi. Gdy są już one dosłownie na wyciągnięcie ręki, łączymy je między sobą mostami, bądź magicznymi tunelami i już po chwili możemy brać się za dalszą rozbudowę naszego królestwa.
Musimy zwracać jednak uwagę na to, jakimi zasobami naturalnymi dysponują nasze poszczególne ziemie. I tak na niektórych możemy wydobywać kamienie szlachetne, inne natomiast dostarczą nam dużo węgla, czy też drewna. Skuteczne zarządzanie surowcami to w Driftland klucz do sukcesu. Co ciekawe, nasza wioska w pewnym momencie zaczyna rozwijać się też nieco poza naszą kontrolą - my dbamy o budynki i gospodarkę, gra natomiast zapewnia nam stały napływ nowych mieszkańców. Wierzcie mi jednak, że skuteczne zarządzanie naszym królestwem, to nie jest to takie proste zadanie, bo praktycznie non-stop jesteśmy na limicie wytwarzanego złota czy też jedzenia i musimy porządnie pilnować tempa w jakim rozwijamy nasze miasto-państwo. W innym wypadku nasza przygoda w Driftland: The Magic Revival może zakończyć się bardzo szybko...
Oprócz nieustannego doglądania naszej „driftlandowej” gospodarki, musimy też zapewnić naszej społeczności bezpieczeństwo. Co ciekawe, odbywa się to nieco inaczej niż w innych klasycznych tego typu strategiach. To my dbamy o to, by stworzyć odpowiednią infrastrukturę obronną, budujemy więc wieżyczki strzelnicze, koszary, warsztaty i kuźnie. Natomiast o rekrutację wojaków troszczy się już głównie sama gra, a nasze jednostki mają zaimplementowane coś na wzór wolnej woli. Więc w momencie ataku na naszą bazę, bądź naszej zbrojnej interwencji, to gra niejako sama podejmuje wyzwanie i prowadzi walkę. Rodzimym jednostkom możemy też nieco pomóc, a służy do tego menu ofensywnych czarów, z którego wybieramy np. atak ogniem, zamrożenie czy błyskawiczne porażenie naszych przeciwników.
Z doświadczenia wiem, że warto jak najszybciej reagować na wszelkie próby odbicia naszych wysp, bo w innym wypadku wydamy krocie na odbudowę spalonej ziemi. Jeśli natomiast czujemy się już gotowi na to, by samemu siać pożogę i śmierć, to pomaga nam tu w tym bardzo intuicyjne menu ataku. Tworzymy więc bojowe obozy, wyznaczamy cele ataku i patrzymy jak naszej wojsko roznosi w pył wybranego przeciwnika. Oczywiście mam tu na myśli sytuację idealną, bo częściej jednak trzeba przygotować się na długie i wyniszczające obie strony potyczki, więc przed każdą większą wojną czy bitwą warto dwa razy dobrze się zastanowić i przeliczyć bilans ewentualnych zysków i strat, bo czasem nasza ryzykowna gra może po prostu nie być warta świeczki.
Z doświadczenia wiem, że warto jak najszybciej reagować na wszelkie próby odbicia naszych wysp, bo w innym wypadku wydamy krocie na odbudowę spalonej ziemi. Jeśli natomiast czujemy się już gotowi na to, by samemu siać pożogę i śmierć, to pomaga nam tu w tym bardzo intuicyjne menu ataku. Tworzymy więc bojowe obozy, wyznaczamy cele ataku i patrzymy jak naszej wojsko roznosi w pył wybranego przeciwnika. Oczywiście mam tu na myśli sytuację idealną, bo częściej jednak trzeba przygotować się na długie i wyniszczające obie strony potyczki, więc przed każdą większą wojną czy bitwą warto dwa razy dobrze się zastanowić i przeliczyć bilans ewentualnych zysków i strat, bo czasem nasza ryzykowna gra może po prostu nie być warta świeczki.
Ale Driftland: The Magic Revival to nie tylko świetna i intuicyjna mechanika, ale też przede wszystkim grafika! Gra wygląda wprost niesamowicie i nie boję się tutaj postawić tezy, że to jedna z najładniej zaprojektowanych i zrealizowanych strategii w jakie kiedykolwiek grałem. Co ważniejsze, pomimo tak zaawansowanej grafiki gra nie zalicza żadnych przycięć i lagów i śmiga płynnie nawet na starszych komputerach. Chociaż całą rozgrywkę widzimy tu z góry, to Driftland zachwyca swoją głębią, a majestatycznie unoszące się w powietrzu kontynenty, pełne bujnej roślinności i wodospadów, meandrują nad tajemniczą i cudownie pokolorowaną pustką jądra zniszczonej planety. Mnie osobiście mocno przypomina to magiczne wyspy z planety Pandora, które przelatywały gdzieś hen wysoko w chmurach nad głowami ludu Na'Vi w nagrodzonym trzema Oscarami filmie Avatar. Ciekawe czy twórcy inspirowali się chociaż trochę filmem Jamesa Camerona?
Podsumowując, Driftland: The Magic Revival to gra, która pomimo tego. że ciągle jest w fazie beta, już teraz potrafi zachwycić! To nieszablonowa i bardzo wciągająca strategia, która trochę na nowo definiuje to, jak powinna wyglądać nowoczesna rozgrywka w tego typu tytułach. Jestem przekonany, że Driftland, już po właściwej premierze, z marszu stanie się jedną z ważniejszych gier na rynku w swojej kategorii. Jeśli natomiast chodzi o charakterystykę, to tytuł przypomina nieco takie specyficzne połączenie kultowych Heroesów z nie mniej lubianą Cywilizacją. Pomimo pewnych podobieństw, gra dodaje jednak od siebie dużo nowatorskich i naprawdę ciekawych rozwiązań, które warto po prostu sprawdzić na własnej skórze.
Nie pozostaje mi już nic innego jak zachęcić Was do wypróbowania tego tytułu, który na razie dostępny jest jedynie na platformie Steam w systemie Early Access. Na pewno się nie zawiedziecie, bo coś czuję, że o Driftland już niedługo będzie bardzo, bardzo głośno. Cześć!
Zobacz także
2018-03-24, godz. 06:00
[24.03.2018] Giermasz #289 - Giermasz remaster edition
Dwie recenzje - dwie gry, które już poznaliśmy na poprzedniej generacji konsol. Ale, co tu kryć, gdy pojawiła się okazja do przetestowania odnowionej wersji Burnout Paradise Remastered Michał Król - fan jeszcze z czasów pierwszej…
» więcej
2018-03-24, godz. 06:00
[24.03.2018] Burnout Paradise Remastered [PS4]
10 lat temu oszalałem na punkcie Burnout Paradise, świetnych wyścigów z otwartym światem. Criterion Games z miasta Paradise City stworzyło raj dla miłośników szybkiej jazdy, walki zderzak w zderzak i widowiskowych kraks. Z grą spędziłem…
» więcej
2018-03-24, godz. 06:00
[24.03.2018] Burnout Paradise Remastered [PS4]
10 lat temu oszalałem na punkcie Burnout Paradise, świetnych wyścigów z otwartym światem. Criterion Games z miasta Paradise City stworzyło raj dla miłośników szybkiej jazdy, walki zderzak w zderzak i widowiskowych kraks. Z grą spędziłem…
» więcej
2018-03-24, godz. 06:00
[24.03.2018] Assassin's Creed Rogue Remastered [PS4]
Jako gracze wszyscy znamy tę wewnętrzną potrzebę wyciśnięcia z danej gry wszystkiego co się da. Wyczyszczenia mapy ze wszystkich misji i znajdziek. Zdobycia każdego możliwego trofeum. Ten rodzaj generalnych cyfrowych porządków…
» więcej
2018-03-23, godz. 16:01
[24.03.2018] Deszcz nagród
Jak to miło rozmawiać o wyróżnieniach, jakie otrzymują polskie gry od ludzi na całym świecie. Jeżeli prestiżowy magazyn z okazji swojego jubileuszu, produkcją wszechczasów - głosami czytelników - ogłasza naszego Wiedźmina III…
» więcej
2018-03-23, godz. 15:54
[24.03.2018] Bla bla bla
Skandal! Wykradli dane użytkowników słynnego portalu społecznościowego! I później manipulowali opinią publiczną... Fakt - nie brzmi to najlepiej, ale gdy rozmawialiśmy o tym z naszym ekspertem od nowych technologii Radkiem Lisem…
» więcej
2018-03-17, godz. 06:00
[17.03.2018] Scribblenauts Showdown [PS4]
Hej! Dzisiaj będzie nieco zręcznościowo i mocno kreskówko. Na mój warsztat trafiła właśnie najnowsza, szósta już część popularnej serii Scribblenauts, tym razem o podtytule Showdown. Saga Scribblenauts od zawsze prezentowała…
» więcej
2018-03-17, godz. 06:00
[17.03.2018] Sword Art Online: Fatal Bullet [PS4]
To nie był wymarzony początek zabawy: przyznaję bez bicia, że pierwsze chwile obcowania ze Sword Art Online: Fatal Bullet były dla mnie, co tu kryć, prawdziwą mordęgą. Co prawda - wzorem wielu japońskich gier w jakie się bawiłem…
» więcej
2018-03-17, godz. 06:00
[17.03.2018] Sword Art Online: Fatal Bullet [PS4]
To nie był wymarzony początek zabawy: przyznaję bez bicia, że pierwsze chwile obcowania ze Sword Art Online: Fatal Bullet były dla mnie, co tu kryć, prawdziwą mordęgą. Co prawda - wzorem wielu japońskich gier w jakie się bawiłem…
» więcej
2018-03-17, godz. 06:00
[17.03.2018] Chuchel [PC]
Wystarczyła krótka informacja o pracach nad nową grą, żebym nie mógł usiedzieć w miejscu. A chodzi tu o czeskie studio Amanita Design i ich najnowszą produkcję Chuchel. Kukel, czuczel? Zwał jak zwał i nie ma się co dziwić, jak…
» więcej