Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy gaming company
Warsaw to historyczne RPG, w klimacie Darkest Dungeon, w którym to kierujemy grupą warszawskich Robinsonów. Akcja gry toczy się w stolicy Polski czasów drugiej wojny światowej, a dokładniej całego Powstania Warszawskiego. Naszym głównym celem jest tu... no właśnie, chyba przetrwanie jak najdłużej się da w tych trudnych i tragicznych czasach, bo o końcowym zwycięstwie nie ma tutaj mowy. Chyba każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu zna losy zapisane na kartach polskiej historii i dobrze wie, jak ten patriotyczny zryw się zakończył. Nie inaczej jest i w samej grze. Z tą jednak różnicą, że jesteśmy tutaj w stanie wziąć w swoje ręce losy walczącej stolicy.
Grę można podzielić na wyraźne dwa etapy. Pierwszy to podróżowanie po mapie przedwojennej Warszawy, zbieranie „znajdziek” oraz zasobów i lokalizowanie miejsc, w których czyhają na nas oddziały niemieckich wojsk. Natomiast drugi etap to już sama walka, która przypomina tę z Dungeons & Dragons czy Heroes of Might & Magic. Dwie, wrogie względem siebie drużyny rozmieszczane są po obu stronach mapy, a gra po równo rozdziela między nie tury, podczas których możemy zaatakować naszego przeciwnika, przygotować się na jego kontratak, wykonać ruch na mapie lub też uleczyć ranne jednostki. Batalia prowadzona jest do momentu, aż ostatni żywy przeciwnik nie zostanie zlikwidowany. Następnie zbieramy łupy oraz doświadczenie i ruszamy głębiej w miasto. Gra poza samą walką i eksploracją stawia przed nami także fabularne cele. A to zniszczenie czołgu wroga, wyeliminowanie kilku wrogich jednostek, czy przejęcie kontroli nad walczącą dzielnicą. W Warsaw brakuje tylko jednego - amunicji i dobrej broni, ale na pewno nie brakuje tutaj emocji i zadań, jakie stawia przed nami krwawa historia.
Wizualnie, gra prezentuje się po prostu świetnie. Warto w tym miejscu docenić ciekawą, rysowaną grafikę, która dobrze komponuje się z tym typem gier. Nasi bohaterowie jak i przeciwnicy wyglądają jak żywcem wyciągnięci z jakiegoś starego komiksu. Na szczególną uwagę zasługują także ciekawe lokacje, w których przychodzi nam walczyć. Są to szare, bardzo klimatyczne obrazy zniszczonej wojną Warszawy. W tle dostrzegamy ruiny przedwojennych kamienic, piętrzące się na skrzyżowaniach dróg barykady i porozrzucane fragmenty wojskowego sprzętu. To dość przygnębiający widok, który potęguje powagę wojennej zawieruchy. Ponadto każda z naszych postaci ma tu przypisane unikalne animacje ataku, poruszania się oraz obrony przed wrogimi ciosami. Dzięki temu gra nabiera większej dynamiki oraz realizmu i wierzcie mi, że pióropusz ognia z lufy atakującego czołgu Panzerkampfwagen V Panther to ostatnia rzecz jaką chcecie tutaj zobaczyć na własne oczy...
Podsumowując, Warsaw to tytuł, który naprawdę mnie zaskoczył. Podchodziłem do niego z wielkim sceptycyzmem, by koniec końców wciągnąć się w niego bez końca. To też pewien paradoks, bo chociaż od początku wiemy tu, jak cała historia się zakończy, to jednak przemierzając ulicę płonącej i umierającej stolicy, zapewne tak jak i niegdyś sami Powstańcy, gdzieś głęboko w duszy łudzimy się, że losy naszego narodowego zrywu uda się jeszcze jakoś magicznie odwrócić. Że ta historia wcale nie musi się tak źle i tragicznie skończyć...
Z czystym sumieniem muszę powiedzieć, że Warsaw to pierwsza gra o tak trudnej, polskiej historii, której nie trzeba się po prostu wstydzić. To tytuł, który w nowoczesny i przystępny sposób opowiada o losach warszawskich Powstańców, jednocześnie edukując i delikatnie wprowadzając graczy w karty naszej historii. A wszystko to zostało opakowane w bardzo estetyczny i świetnie prezentujący się sposób. Muszę przyznać, że Warsaw zrobiła na mnie duże wrażenie, na tyle spore, że na pewno jeszcze nie raz stanę na czele mojej powstańczej drużyny, by ponownie, kanałami, wyruszyć na tak niebezpieczne, warszawskie ulice. Cześć i chwała bohaterom!
Zobacz także
2018-05-26, godz. 06:00
[26.05.2018] Detroit: Become Human [PS4]
Jest rok 2038, czyli sytuacja, którą bez problemu możemy sobie wyobrazić bo to już niedługo, za 20 lat. Postęp technologiczny nadal pędzi i do grona Jobsów i Musków dołączył niejaki Kamski - człowiek, który wymyślił sposób…
» więcej
2018-05-26, godz. 06:00
[26.05.2018] Ancestors Legacy [PC]
Nieustraszeni pogromcy mórz i oceanów, potężni i siejący postrach wojownicy, a przede wszystkim niestrudzeni odkrywcy. Lochlannah, Dene, Vikingar, czy rodzimy Wiking, to właśnie na dźwięk tego słowa przed wiekami, zamierały serca…
» więcej
2018-05-26, godz. 06:00
[26.05.2018] Conan Exiles [PS4]
Kiedy byłem mały Conan Barbarzyńca był jednym z moich ulubionych filmów. Nie wiem właściwie czym mnie przyciągał, przecież raczej nie wysublimowaną grą Arnolda, choć on jakby urodził się do roli gościa, który rozwiązuje problemy…
» więcej
2018-05-26, godz. 06:00
[26.05.2018] Conan Exiles [PS4]
Kiedy byłem mały Conan Barbarzyńca był jednym z moich ulubionych filmów. Nie wiem właściwie czym mnie przyciągał, przecież raczej nie wysublimowaną grą Arnolda, choć on jakby urodził się do roli gościa, który rozwiązuje problemy…
» więcej
2018-05-26, godz. 06:00
[26.05.2018] Conan Exiles [PS4]
Kiedy byłem mały Conan Barbarzyńca był jednym z moich ulubionych filmów. Nie wiem właściwie czym mnie przyciągał, przecież raczej nie wysublimowaną grą Arnolda, choć on jakby urodził się do roli gościa, który rozwiązuje problemy…
» więcej
2018-05-26, godz. 06:00
[26.05.2018] Ancestors Legacy [PC]
Nieustraszeni pogromcy mórz i oceanów, potężni i siejący postrach wojownicy, a przede wszystkim niestrudzeni odkrywcy. Lochlannah, Dene, Vikingar, czy rodzimy Wiking, to właśnie na dźwięk tego słowa przed wiekami, zamierały serca…
» więcej
2018-05-26, godz. 06:00
[26.05.2018] Ancestors Legacy [PC]
Nieustraszeni pogromcy mórz i oceanów, potężni i siejący postrach wojownicy, a przede wszystkim niestrudzeni odkrywcy. Lochlannah, Dene, Vikingar, czy rodzimy Wiking, to właśnie na dźwięk tego słowa przed wiekami, zamierały serca…
» więcej
2018-05-26, godz. 06:00
[26.05.2018] Giermasz #298 - Gramy i rozmawiamy
Ten Giermasz bardzo bogaty: trzy recenzje, wywiady z polskimi twórcami, stałe punkty programu - i ani się obejrzeliśmy, a program nam się przyjemnie wydłużył. W pierwszej kolejności Agata Hawrylczuk jak najbardziej poleca Detroit:…
» więcej
2018-05-25, godz. 19:19
[26.05.2018] Gorące wiadomości
Michał Król miał okazję, aby na poświęconej polskiej branży gier komputerowej konferencji Digital Dragons w Krakowie wypytać rzeczonych twórców na okoliczność ich najnowszych produkcji. I mamy parę naprawdę gorących newsów…
» więcej
2018-05-25, godz. 19:15
[26.05.2018] Ciemna strona księżyca
Chińczycy chcą wysłać człowieka na satelitę Ziemii - już wyruszyła specjalna sonda, która ma zapewnić łączność tam, gdzie dotychczas nikt nie usłyszał naszego głosu, czyli na ciemną stronę księżyca - między innymi takie…
» więcej