Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy gaming company
Warsaw to historyczne RPG, w klimacie Darkest Dungeon, w którym to kierujemy grupą warszawskich Robinsonów. Akcja gry toczy się w stolicy Polski czasów drugiej wojny światowej, a dokładniej całego Powstania Warszawskiego. Naszym głównym celem jest tu... no właśnie, chyba przetrwanie jak najdłużej się da w tych trudnych i tragicznych czasach, bo o końcowym zwycięstwie nie ma tutaj mowy. Chyba każdy z nas w mniejszym lub większym stopniu zna losy zapisane na kartach polskiej historii i dobrze wie, jak ten patriotyczny zryw się zakończył. Nie inaczej jest i w samej grze. Z tą jednak różnicą, że jesteśmy tutaj w stanie wziąć w swoje ręce losy walczącej stolicy.
Grę można podzielić na wyraźne dwa etapy. Pierwszy to podróżowanie po mapie przedwojennej Warszawy, zbieranie „znajdziek” oraz zasobów i lokalizowanie miejsc, w których czyhają na nas oddziały niemieckich wojsk. Natomiast drugi etap to już sama walka, która przypomina tę z Dungeons & Dragons czy Heroes of Might & Magic. Dwie, wrogie względem siebie drużyny rozmieszczane są po obu stronach mapy, a gra po równo rozdziela między nie tury, podczas których możemy zaatakować naszego przeciwnika, przygotować się na jego kontratak, wykonać ruch na mapie lub też uleczyć ranne jednostki. Batalia prowadzona jest do momentu, aż ostatni żywy przeciwnik nie zostanie zlikwidowany. Następnie zbieramy łupy oraz doświadczenie i ruszamy głębiej w miasto. Gra poza samą walką i eksploracją stawia przed nami także fabularne cele. A to zniszczenie czołgu wroga, wyeliminowanie kilku wrogich jednostek, czy przejęcie kontroli nad walczącą dzielnicą. W Warsaw brakuje tylko jednego - amunicji i dobrej broni, ale na pewno nie brakuje tutaj emocji i zadań, jakie stawia przed nami krwawa historia.
Wizualnie, gra prezentuje się po prostu świetnie. Warto w tym miejscu docenić ciekawą, rysowaną grafikę, która dobrze komponuje się z tym typem gier. Nasi bohaterowie jak i przeciwnicy wyglądają jak żywcem wyciągnięci z jakiegoś starego komiksu. Na szczególną uwagę zasługują także ciekawe lokacje, w których przychodzi nam walczyć. Są to szare, bardzo klimatyczne obrazy zniszczonej wojną Warszawy. W tle dostrzegamy ruiny przedwojennych kamienic, piętrzące się na skrzyżowaniach dróg barykady i porozrzucane fragmenty wojskowego sprzętu. To dość przygnębiający widok, który potęguje powagę wojennej zawieruchy. Ponadto każda z naszych postaci ma tu przypisane unikalne animacje ataku, poruszania się oraz obrony przed wrogimi ciosami. Dzięki temu gra nabiera większej dynamiki oraz realizmu i wierzcie mi, że pióropusz ognia z lufy atakującego czołgu Panzerkampfwagen V Panther to ostatnia rzecz jaką chcecie tutaj zobaczyć na własne oczy...
Podsumowując, Warsaw to tytuł, który naprawdę mnie zaskoczył. Podchodziłem do niego z wielkim sceptycyzmem, by koniec końców wciągnąć się w niego bez końca. To też pewien paradoks, bo chociaż od początku wiemy tu, jak cała historia się zakończy, to jednak przemierzając ulicę płonącej i umierającej stolicy, zapewne tak jak i niegdyś sami Powstańcy, gdzieś głęboko w duszy łudzimy się, że losy naszego narodowego zrywu uda się jeszcze jakoś magicznie odwrócić. Że ta historia wcale nie musi się tak źle i tragicznie skończyć...
Z czystym sumieniem muszę powiedzieć, że Warsaw to pierwsza gra o tak trudnej, polskiej historii, której nie trzeba się po prostu wstydzić. To tytuł, który w nowoczesny i przystępny sposób opowiada o losach warszawskich Powstańców, jednocześnie edukując i delikatnie wprowadzając graczy w karty naszej historii. A wszystko to zostało opakowane w bardzo estetyczny i świetnie prezentujący się sposób. Muszę przyznać, że Warsaw zrobiła na mnie duże wrażenie, na tyle spore, że na pewno jeszcze nie raz stanę na czele mojej powstańczej drużyny, by ponownie, kanałami, wyruszyć na tak niebezpieczne, warszawskie ulice. Cześć i chwała bohaterom!
Zobacz także
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Przegląd tygodnia
Zazwyczaj nie odnotowujemy faktu, że oto jakiś producent wypuścił nowy trailer swojej produkcji - no, ale jeżeli jest to Rockstar a rzecz dotyczy Red Dead Redemption 2 ... Bandyci, napady na pociągi, zmierzch Dzikiego Zachodu - czy ktoś…
» więcej
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Total War: Arena
Tumany kurzu, bębny wybijające rytm miarowego marszu, szczęk ciężkiego oręża i niesione przez tysiące gardeł wojenne okrzyki - dzisiaj mam coś specjalnego dla wielbicieli totalnej rozróby. I to nie byle jakiej rozróby! Jeśli w…
» więcej
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Total War: Arena
Tumany kurzu, bębny wybijające rytm miarowego marszu, szczęk ciężkiego oręża i niesione przez tysiące gardeł wojenne okrzyki - dzisiaj mam coś specjalnego dla wielbicieli totalnej rozróby. I to nie byle jakiej rozróby! Jeśli w…
» więcej
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Total War: Arena
Tumany kurzu, bębny wybijające rytm miarowego marszu, szczęk ciężkiego oręża i niesione przez tysiące gardeł wojenne okrzyki - dzisiaj mam coś specjalnego dla wielbicieli totalnej rozróby. I to nie byle jakiej rozróby! Jeśli w…
» więcej
2018-05-05, godz. 06:00
[05.05.2018] Giermasz #295 - Berlin po polsku
Wyjątkowo długa ta audycja - bo i mamy dla Was relację prosto z Berlina . Na tamtejszym wydarzeniu Gamesweekberlin całkiem głośno było o polskich produkcjach . Na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza Michał Król pojechał na miejsce…
» więcej
2018-05-04, godz. 16:04
GIERMASZ 2018, maj
» więcej
2018-05-04, godz. 16:04
[05.05.2018] Pranie mózgu
Gdy to czytamy, mamy wrażenie, że to pomysł niczym z taniego filmu sci-fi z lat 70-tych: oto czapka, która "czyta nam w głowach". Tyle, że to prawda: jak opowiada nasz ekspert od nowych technologii Radek Lis, w Chinach coraz więcej…
» więcej
2018-04-28, godz. 06:00
[28.04.2018 Frostpunk [PC]
Z pozoru mowa o zwykłej strategii: budujemy miasto, są zasoby, trzeba zarządzać personelem, zlecać badania i takie tam. Ale - ale: "haczyk" jest ukryty zgoła gdzie indziej: mianowicie twórcy gry Frostpunk postanowili uderzyć w "miękkie…
» więcej
2018-04-28, godz. 06:00
[28.04.2018 Frostpunk [PC]
Z pozoru mowa o zwykłej strategii: budujemy miasto, są zasoby, trzeba zarządzać personelem, zlecać badania i takie tam. Ale - ale: "haczyk" jest ukryty zgoła gdzie indziej: mianowicie twórcy gry Frostpunk postanowili uderzyć w "miękkie…
» więcej
2018-04-28, godz. 06:00
[28.04.2018] God of War [PS4]
Co dzieje się z pół-bogami gdy już wybiją rezydentów Olimpu, kilka razy zginą i wrócą? Gdy już otworzą puszkę Pandory, popełnią samobójstwo i porządzą światem jako bóg wojny przez 10 lat? Wtedy, no cóż... WTEDY przychodzi…
» więcej