Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
GRID
GRID
Wyścigów nigdy dość, a mistrzowie z Codemasters właśnie wjechali najnowszą, czwartą odsłoną serii Grid. Co ważne, nawiązuje ona do najlepszych ścigałek tego studia i jest wypadkową pomiędzy zręcznościową zabawą a symulacją. Pięcioletnia przerwa od ostatniej części serii zrobiła jej bardzo dobrze, bo dostaliśmy wyjątkowo dopracowane i ciekawe wyścigi.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja GRID

Najważniejszym trybem Grid jest kariera, gdzie w 6 kategoriach głównych walczymy o finalne zwycięstwo i dostęp do najważniejszej serii wyścigów - Grid World Series. Droga do celu jest bardzo długa, bo by wykonać wszystko potrzeba kilkudziesięciu godzin jazdy. No ale przecież o to w wyścigach chodzi. Twórcy przygotowali kilkadziesiąt tras - zarówno torów z okrążeniami, jak i odcinków - porozrzucanych po całym świecie. Od Barcelony, przez kubańską Havanę, amerykańskie San Francisco, na Szanghaju kończąc. Są tereny górzyste, centra miast, sterylne trasy wyścigowe i zmienne warunki atmosferyczne, co dobrze wpływa na doznania podczas jazdy. W końcu nie ma to jak próba zatrzymania tonowego kolosa z prędkości 300 km/h na pokrytym obfitym deszczem asfalcie.

Tak, model zniszczeń w Grid jest doskonały. Lecą iskry, przetarcia karoserii to tutaj standard, a części sypią się, jak z rogu obfitości. Wielokrotnie już na pierwszym zakręcie traciłem lusterko boczne, tak przydatne, gdy jeździ się z widoku wewnątrz kabiny samochodu. Oczywiście w opcjach jest możliwość ustawienia zniszczeń na tylko wizualne, bo inaczej wielu wyścigów można nie ukończyć. W skrócie: dojechanie do mety nieuszkodzonym pojazdem jest tutaj chyba niemożliwe. Zwłaszcza, jeśli zajdziesz komuś za skórę.

Bo sprawa ma się tak, że jak zaparkujesz komuś na tylnym zderzaku, zepchniesz z trasy, brutalnie wbijesz się na zakręcie, to od razu stajesz się ulubieńcem rywala. Oznacza to, że nie będzie miły i przy każdej nadarzającej się okazji będzie cię spychał czy zajeżdżał drogę. Fajna odskocznia od wyścigów, gdzie taranowałem przeciwników na torze, a oni zjechali dalej jak gdyby nigdy nic. Co prawda bywa to uciążliwe, gdy przy prędkości 250 km/h lekkie muśniecie powoduje poślizg i najczęściej olbrzymie konsekwencje, ale jest ratunek. Po raz kolejny w grze wyścigowej od Codemasters twórcy wprowadzili możliwość cofnięcia czasu. Niczym magia z bajek Disney'a gracz może wrócić do poprzedzających katastrofę wydarzeń i poprawić to, co mu się nie udało. Trochę wybija to z rytmu i psuje zabawę, ale w zależności od potrzeb i umiejętności można w opcjach ustalić liczbę cofnięć. A to akurat lubię, niech gracz decyduje jak lubi się ścigać.

Nowością jest też parter drużynowy, który towarzyszy nam przez całą karierę. Wraz z postępami można zakontraktować coraz lepszych kierowców, ale z ich formą bywa różnie. Podczas wyścigu można wydawać im polecenia - np. ataku czy obrony pozycji, ale skutki bywają nieprzewidywalne. Kierowca drużynowy jadąc agresywnie potrafi wypaść z trasy i automatycznie wylądować na ostatnim miejscu w stawce. Moim zdaniem to zbędny dodatek, który wpływa jedynie na zdobytą po wyścigu gotówkę. Miejsce drużynowe, nie ma tu żadnego znaczenia.

A za gotówkę, można i trzeba kupować samochody. Jest ich kilkadziesiąt, więc bez szału, ale prezentują szeroki wachlarz grup i pod grup. Turystyczne, jak Ford Focus, Audi RS 3, ale też Porsche 935. Ciężkie muscle cary z fabryk Pontiaca, Chervroleta, w tym torowe półciężarówki Dumonta i znane z wyścigów NASCAR Jupitery. Są też tuningowane Hondy, Nissany czy Subaru. W kategorii GT królują Ford Mustang GT4, Nissan 350Z, Camaro, Aston Martiny, ale jest też Ferrari 488 GTE czy opływowa Acura. Najciekawiej jest w kategorii wyścigów na zaproszenie. No dosłownie czym chata bogata. Od Mini, przez zwyczajne, znane z dróg Alfy Romeo czy Volvo, klasyki jak Lancia Stratos, po potwory typu Ford GT 40, Ferrari F430 Challenge, bolid F1 marki Ranault, po osiągającego 450 km/h McLarena M8D. Co istotne, większością z nich jeździć trzeba, bo jest to warunek uczestnictwa w wyścigu.

Co ciekawe, konsultantem przy tworzeniu gry był Fernando Alonso, dwukrotny mistrz świata Formuły 1. Dlatego też w Grid znajdziecie cały cykl wyścigów jemu poświęcony oraz bolid F1 Renault R26,który to zdobył tytuł w roku 2006.

Dostępna jest też jazda swobodna czy tryby online, gdzie wszystko ustawiamy tak, jak chcemy. Graczy po sieci jest sporo, więc można liczyć na spore emocje, zwłaszcza gdy ktoś z impetem parkuje na twoim zderzaku na ostatnim zakręcie przed metą.

Grid jest świetną grą, tak różną od np. serii Need for Speed. Zapewnia wiele godzin zabawy, rozbudowany garaż z rewelacyjnie wykonanymi i w pełni licencjonowanymi samochodami, doskonały model jazy i sporo ciekawostek w postaci partnera drużynowego czy udziału Fernando Alonso. Dla mnie to aktualnie numer jeden wśród wyścigów i trochę smuto się robi gdy uświadamiam sobie, że to ukończeniu olbrzymiego trybu kariery została mi tylko rywalizacja po sieci. Ale do zapełnienia garażu muszę kupić jeszcze trochę samochodów, więc nic straconego. Ruszam na trasę próbując driftować bolidem Formuły 1. Kiedyś mi się uda, choć ściany niestety nie są z gumy. A, no i gdybym miał ocenić Grid, to daję mocne 8+/10.

Zobacz także

2018-05-19, godz. 06:00 Tron (1982 r.) W roku 1982 w kinach na całym świecie królował film Tron z Jeffem Bridgesem w roli głównej. Fascynował oprawą, która łączyła żywych aktorów z animacją komputerową. Na podstawie tego filmu powstała też gra o tym samym tytule… » więcej 2018-05-19, godz. 06:00 [19.05.2018] Przegląd aktualności Raptem dwa lata po - chyba można tak napisać - "pierwszej premierze" wygląda na to, że No Man's Sky wreszcie zacznie przypominać to, co zapowiadali twórcy. Pamiętacie obietnice o wielkim kosmicznym sandboxie, w którym wszyscy… » więcej 2018-05-19, godz. 06:00 [19.05.2018] Conan Exiles [PS4] - PIERWSZE WRAŻENIA Jak łatwo wywnioskować z tytułu, z pełną recenzją Conan Exiles jeszcze poczekamy. Bo, po pierwsze: ta sieciowa zabawa polegająca na przeżyciu w świecie rodem z książek o Barbarzyńcy zajmuje naprawdę sporo czasu, aby dobrze ją… » więcej 2018-05-19, godz. 06:00 [19.05.2018] Pillars of Eternity II: Deadfire Dzisiaj zabiorę Was w nieco sentymentalną, ale też dość mroczną i tajemniczą podróż. Opowiem Wam o grze, której twórcy kolejny już raz postanowili pójść pod prąd i stworzyć klasycznego RPG rodem z końca lat dziewięćdziesiątych… » więcej 2018-05-19, godz. 06:00 [19.05.2018] Pillars of Eternity II: Deadfire Dzisiaj zabiorę Was w nieco sentymentalną, ale też dość mroczną i tajemniczą podróż. Opowiem Wam o grze, której twórcy kolejny już raz postanowili pójść pod prąd i stworzyć klasycznego RPG rodem z końca lat dziewięćdziesiątych… » więcej 2018-05-19, godz. 06:00 [19.05.2018] Giermasz #297 - Ahoj, przygodo! Czas na kolejną wielką przygodę w izometrycznie pokazanym świecie, drużynę wiernych druhów z którą - oczywiście - ratujemy świat. Czyli nasz recenzent Łukasz Rabikowski jak najbardziej poleca naprawdę udaną kontynuację Pillars… » więcej 2018-05-19, godz. 06:00 [19.05.2018] Pillars of Eternity II: Deadfire Dzisiaj zabiorę Was w nieco sentymentalną, ale też dość mroczną i tajemniczą podróż. Opowiem Wam o grze, której twórcy kolejny już raz postanowili pójść pod prąd i stworzyć klasycznego RPG rodem z końca lat dziewięćdziesiątych… » więcej 2018-05-19, godz. 06:00 [19.05.2018] Conan Exiles [PS4] - PIERWSZE WRAŻENIA Jak łatwo wywnioskować z tytułu, z pełną recenzją Conan Exiles jeszcze poczekamy. Bo, po pierwsze: ta sieciowa zabawa polegająca na przeżyciu w świecie rodem z książek o Barbarzyńcy zajmuje naprawdę sporo czasu, aby dobrze ją… » więcej 2018-05-18, godz. 19:35 [19.05.2018] Ludzie potrafią latać Odrodzili się niczym Feniks z popiołów i znowu potrafią latać - i to na dwa studia. Nasz ekspert od polskiej branży gier Michał Król opowiada między innymi o - w pewnym sensie - nowym starcie bardzo już utytułowanej ekipy. Poza… » więcej 2018-05-18, godz. 19:30 [19.05.2018] Cztery kółka pod prądem Skoro technologie wkraczają w każdą dziedzinę naszego życia, nikogo nie zdziwi, że dużą część tego wydania Giermaszu nasz ekspert Radek Lis mówi o motoryzacji. Abstrahując od wszechobecnej już w nowoczesnych autach elektroniki… » więcej
357358359360361362363