My, gracze, mamy słabość do tego, co dobrze kojarzy nam się z dzieciństwem. Automaty, pierwsze komputery i konsole, retro gry, a ostatnio także odświeżone wersje staroci. I takim tytułem jest MediEvil, który pierwotnie ukazał się w roku 1998 na pierwszym PlayStation i błyskawicznie skradł serca graczy. Przygody wskrzeszonego rycerza-szkieleta sir Daniela Fortesque to typowa gra akcji z widoku trzeciej osoby, w której bohater walczy z zastępami nieumarłych posłusznych złemu czarnoksiężnikowi Zarokowi. 21 lat temu gra skradła serca graczy, a jak jest teraz, z właśnie wydanym remake'iem? Niby dobrze, bo to stary dobry MediEvil w ulepszonej odsłonie, ale jednak są minusy.
Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Sony Entertainment Polska.
Nasz dzielny rycerz królewskich wojsk jako pierwszy zginął podczas potyczki ze złym czarnoksiężnikiem. Wystrzelona strzała trafiła go prosto w oko i tak skończyła się jego legenda. Po stu latach dość przypadkowo został wskrzeszony i postanowił zmazać plamę na honorze. Przemierzając królestwo Gallowmere ściga Zaroka, który wciąż rzuca mu kłody pod nogi. Rycerz goni go przez łąki, pola i knieje, walcząc z różnego rodzaju nieumarłymi, rozwiązując zagadki i pokonując zręcznościowe pułapki. Finału zdradzać nie będę, bo część z Was może nie miała styczności z oryginałem.
Fortesque biegle włada mieczem, młotem czy maczugą, potrafi też rzucać nożami i strzelać z kuszy. Kolejne sprzęty bojowe dostarczają mu umarli legendarni wojownicy, których złote rady często wołają o pomstę. Ale trzeba przyznać, że dostarczany oręż miewa bardzo przydatne cechy - miecz jest szybki, młot potężny, kusza zapewnia spory zasięg. Odpowiednie dobranie broni to często klucz do sukcesu, choć nie każdego przeciwnika da się pokonać.
I tu dochodzę do najważniejszej kwestii. Budowa poziomów, przeciwnicy, humor i cała historia - nie ma się do czego doczepić. W końcu jest to kalka tego, co widzieliśmy w 1998 roku, tylko w ładniejszej oprawie. Gra została stworzona od nowa na znanych z oryginału schematach i niestety coś poszło nie tak. Zacznę może od grafiki, która 21 lat temu robiła wrażenie. W remake'u jest ładnie i poprawnie, ale bez szału. Śmiem twierdzić, że taką jakość udałoby się osiągnąć... na poprzedniej generacji, czyli PlayStation 3. Mam wrażenie, że aktualni twórcy poszli po linii najmniejszego oporu, nie dodając nic od siebie. Brak to detali, graficznych fajerwerków, efektu łał. Jest poprawnie i tyle. Za to problemem i to czasami sporym, są zwolnienia animacji. Coś niedopuszczalnego przy powiedzmy umownie tak prostej grze. MediEvil potrafi dostać ostrej czkawki, bohater i otaczający go przeciwnicy poruszają się skokowo, co bardzo mocno przeszkadza i utrudnia walkę. Nie zdarzało się to często, jednak na tyle intensywnie, że potrafi zirytować. Mam nadzieję, że twórcy stworzą odpowiednia łatkę, bo wielu graczy może to po prostu zniechęcić.
Podsumowując, MediEvil z 2019 roku to to samo co w 1998, tylko ładniej. Jedyną nowością jest dodatkowy tryb gry, który odblokowuje się po jej przejściu i spełnieniu odpowiednich warunków. A jest nim klasyczna, stara wersja MediEvila, z grafiką i dźwiękami sprzed 21 lat. Piękny ukłon dla tych, którzy grali w pierwowzór, a i nowi gracze mogą zobaczyć, jak to kiedyś było. A odświeżona odsłona? Cóż, mogło być znacznie lepiej, ale to nadal stare dobre wesołe przygody kościstego rycerza, które pokochaliśmy tak dawno temu.
Zobacz także
2019-12-13, godz. 12:13
SŁOWNIK
» więcej
2019-12-07, godz. 06:00
Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King [Switch]
Mam właściwie jeden problem z oceną składanki dwóch klasycznych gier rodem z lat 90-tych (i musicie doczytać do końca tej recenzji to wyjaśnię o co chodzi, nie ma lekko, heh). W momencie premiery produkcji sprzedawanych obecnie w…
» więcej
2019-12-07, godz. 06:00
Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King [Switch]
Mam właściwie jeden problem z oceną składanki dwóch klasycznych gier rodem z lat 90-tych (i musicie doczytać do końca tej recenzji to wyjaśnię o co chodzi, nie ma lekko, heh). W momencie premiery produkcji sprzedawanych obecnie w…
» więcej
2019-12-07, godz. 06:00
Ritual: Crown of Horns [Switch]
Ritual: Crown of Horns zaczyna się od tego, że bohater ginie. I nie, nie jest to Dark Souls, gdzie najmniejszy przeciwnik może cię zgładzić. To zabieg scenariusza, by dzięki pomocy magii tajemniczej wiedźmy Daniel Goodchild mógł…
» więcej
2019-12-07, godz. 06:00
Sid Meier's Civilization VI [PS4]
Czekaliśmy na to długo. My, czyli stratedzy preferujący jednak jakby na złość samym sobie konsole. Przeniesienie dużych gier strategicznych, tak zwanych 4X-ów, w pozbawione klikania realia nie jest proste ale wykonalne. Jednak to…
» więcej
2019-12-07, godz. 06:00
[07.12.2019] Giermasz #375 - Skok cywilizacyjny
W tym programie mamy zróżnicowaną ofertę: strategia, strzelanka i platformówki. Trzy lata po wydaniu pierwotnej wersji na PC, tym razem Sid Meier's Civilization VI z padem w ręce mogą się cieszyć "konsolowcy". Agata Hawrylczuk…
» więcej
2019-12-07, godz. 06:00
Sid Meier's Civilization VI [PS4]
Czekaliśmy na to długo. My, czyli stratedzy preferujący jednak jakby na złość samym sobie konsole. Przeniesienie dużych gier strategicznych, tak zwanych 4X-ów, w pozbawione klikania realia nie jest proste ale wykonalne. Jednak to…
» więcej
2019-12-07, godz. 06:00
Sid Meier's Civilization VI [PS4]
Czekaliśmy na to długo. My, czyli stratedzy preferujący jednak jakby na złość samym sobie konsole. Przeniesienie dużych gier strategicznych, tak zwanych 4X-ów, w pozbawione klikania realia nie jest proste ale wykonalne. Jednak to…
» więcej
2019-12-07, godz. 06:00
Ritual: Crown of Horns [Switch]
Ritual: Crown of Horns zaczyna się od tego, że bohater ginie. I nie, nie jest to Dark Souls, gdzie najmniejszy przeciwnik może cię zgładzić. To zabieg scenariusza, by dzięki pomocy magii tajemniczej wiedźmy Daniel Goodchild mógł…
» więcej
2019-12-07, godz. 06:00
Disney Classic Games: Aladdin and The Lion King [Switch]
Mam właściwie jeden problem z oceną składanki dwóch klasycznych gier rodem z lat 90-tych (i musicie doczytać do końca tej recenzji to wyjaśnię o co chodzi, nie ma lekko, heh). W momencie premiery produkcji sprzedawanych obecnie w…
» więcej