Dwadzieścia lat minęło jak jeden dzień. Pod koniec lat 90tych druga odsłona strategii czasu rzeczywistego Age of Empires podbiła świat. Zarywało się te nocki zbierając zasoby, rozbudowując wioski, ulepszając armie i podbijając inne nacje. Pora na powtórkę z rozrywki. Czy może powtórkę powtórki? Age of Empires II doczekało się już wznowienia 6 lat temu. Niezbyt entuzjastycznie przyjętego. Niewiele się zmieniło wobec oryginału, wszelkie wady stały się w wersji HD jeszcze bardziej widoczne i pozostał pewien niesmak. Na szczęście nie na długo bo twórcy zaraz dorzucili nam rozszerzenia i nagle z dobrze znanych kilku kampanii zrobiło się wieeeele godzin gry.
Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Microsoft Polska
W recenzowanym wznowieniu otrzymujemy jeszcze więcej dobrze przemyślanych kampanii oraz kolejne nacje. Teraz Cywilizacji mamy już 35 - dołączyli Bułgarzy, Połowcy, Litwini i Tatarzy. Jest z czego wybierać. Jeżeli zdarzą się nowi gracze, którzy z serią nie mieli jeszcze do czynienia, mogą w menu głównym się przez to zgubić bo od czego by tu zacząć? Ale obeznani z RTS-ami problemów mieć nie będą.
W Age of Empires II: Definitve Edition oprócz nowych nacji i kampanii dostaliśmy przede wszystkim pakiet podrasowanej grafiki. Oprócz ogólnie lepszej jakości i podrasowanych detali starych wyjadaczy czeka kilka niespodzianek. Na przykład zachowanie burzonych budynków. Do tego nowej wersji doczekała się ścieżka dźwiękowa. Tym samym grafika i dźwięk - pięknie. Ale nie zapominajmy - to dwudziestoletnia gra. Podrasowanie grafiki do 4K nie zmieni samego designu a ten już trąci delikatnie rzecz ujmując myszką. Twórcy popracowali też nad sztuczną inteligencją aczkolwiek tu nadal bywa różnie. Wybierając tych "najinteligentniejszych" przeciwników możemy się nieźle spocić ale szukanie drogi kuleje jak 20 lat temu.
Jedna sprawa zaskoczyła mnie bardzo negatywnie. Nagłe, nieuzasadnione odrywanie się szybszych jednostek od kompanii. Brzmi jak detal ale w przypadku strategicznie rozgrywanych bitew może przyprawić o okrzyk paniki lub przynajmniej gromkie "a wy gdzie?". Również tryb multiplayer jakby... miał czkawkę.
Jednak koniec końców otrzymaliśmy w pewnym sensie "pełny pakiet", "all inclusive", opcję, która fanów klasycznych RTS-ów nie tylko zadowoli ale wciągnie na kilkaset godzin rozgrywki niczym dwadzieścia lat temu. Szykujcie się na zarwane nocki i masę powracających wspomnień - będzie się działo. Age of Empires 2 wróciło.
Zobacz także
2021-05-22, godz. 06:00
[22.05.2021] Giermasz #449 - Świat z papieru
Kolejna odsłona słynnej serii - i co nas cieszy, następna dobra recenzja naszego redakcyjnego kolegi Jarka Gowina, który nie boi się zmierzyć ze strachami Resident Evil Village . To mieszanka gotyckiego horroru, czystej grozy i gry akcji…
» więcej
2021-05-21, godz. 12:57
[22.05.2021] Postępy
Polskie studio ogłosiło sukces swojej strzelanki - która to zresztą spodobała się także w naszej redakcji. Choć, Michał Król, gospodarz kącika Gramy po polsku, zastanawia się, że jednak usłyszeliśmy o osobach, które grę "sprawdziły"…
» więcej
2021-05-21, godz. 12:47
[22.05.2021] Na okrągło
"Będzie lepiej, ładniej, stabilniej, szybciej"... - i dodajcie sobie do tego, co jeszcze można wymyślić w korpo-PR-gadce. Czyli zaczynamy kącik od rozmowy o najnowszej, zapowiadanej wersji ultra-popularnego systemu operacyjnego na smartfony…
» więcej
2021-05-17, godz. 12:10
[15.05.2021] Wrota do gwiazd
Znana filmowa i serialowa licencja, polskie studio tworzące gry - i nasze nadzieje na dobrą produkcję (choć parę kwestii nas tutaj zastanawia). Michał Król w kolejnym odcinku kącika Gramy po polsku mówi między innymi o tym projekcie…
» więcej
2021-05-17, godz. 11:44
[15.05.2021] Koparka
Znikające z rynku najdroższe nawet karty graficzne, konsole wykorzystywane do kopania kryptowalut - taka jest rzeczywistość gracza XXI wieku. Kolejne firmy próbują przekonać "górników" do ich sprzętu, nasz technologiczny ekspert…
» więcej
2021-05-17, godz. 11:29
[15.05.2021] Przegląd tygodnia
Ratchet & Clank: Rift Apart... opóźniony... Nie, nie - to tylko żarcik, chociaż, powiedzmy, "oparty na faktach". Bo przesuwanie premier gier to ostatnio norma - ale tu świetne informacje, bo trójwymiarową platformówkę akcji we fragmencie…
» więcej
2021-05-15, godz. 06:00
1942 (1984 r.)
Lotniczo-morska Bitwa o Midway uznawana jest za punkt zwrotny konfliktu na Pacyfiku podczas II wojny światowej. I właśnie luźne nawiązanie do tych wydarzeń jest tematem przewodnim gry 1942, którą na automatach w roku 1984 wydał Capcom…
» więcej
2021-05-15, godz. 06:00
Pacer [PlayStation 5]
Futurystyczne wyścigi czerpiące garściami z kultowej serii Wipeout - po takiej zachęcie nie mogłem przejść obojętnie obok gry Pacer. Studio R8 Games przygotowało naprawdę udaną ścigałkę antygrawitacyjnymi pojazdami, gdzie prędkość…
» więcej
2021-05-15, godz. 06:00
Pacer [PlayStation 5]
Futurystyczne wyścigi czerpiące garściami z kultowej serii Wipeout - po takiej zachęcie nie mogłem przejść obojętnie obok gry Pacer. Studio R8 Games przygotowało naprawdę udaną ścigałkę antygrawitacyjnymi pojazdami, gdzie prędkość…
» więcej
2021-05-15, godz. 06:00
[15.05.2021] Giermasz #448 - No to fruuuu
Gdy jeszcze w ubiegłym roku poprosiliśmy o kod do recenzji Pacer , nie spodziewaliśmy się, że ostatecznie zrecenzujemy ten tytuł kilka miesięcy później. W sumie - niewielka różnica, skoro teraz gry osiągnęły taki poziom zaawansowania…
» więcej