Dwadzieścia lat minęło jak jeden dzień. Pod koniec lat 90tych druga odsłona strategii czasu rzeczywistego Age of Empires podbiła świat. Zarywało się te nocki zbierając zasoby, rozbudowując wioski, ulepszając armie i podbijając inne nacje. Pora na powtórkę z rozrywki. Czy może powtórkę powtórki? Age of Empires II doczekało się już wznowienia 6 lat temu. Niezbyt entuzjastycznie przyjętego. Niewiele się zmieniło wobec oryginału, wszelkie wady stały się w wersji HD jeszcze bardziej widoczne i pozostał pewien niesmak. Na szczęście nie na długo bo twórcy zaraz dorzucili nam rozszerzenia i nagle z dobrze znanych kilku kampanii zrobiło się wieeeele godzin gry.
Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Microsoft Polska
W recenzowanym wznowieniu otrzymujemy jeszcze więcej dobrze przemyślanych kampanii oraz kolejne nacje. Teraz Cywilizacji mamy już 35 - dołączyli Bułgarzy, Połowcy, Litwini i Tatarzy. Jest z czego wybierać. Jeżeli zdarzą się nowi gracze, którzy z serią nie mieli jeszcze do czynienia, mogą w menu głównym się przez to zgubić bo od czego by tu zacząć? Ale obeznani z RTS-ami problemów mieć nie będą.
W Age of Empires II: Definitve Edition oprócz nowych nacji i kampanii dostaliśmy przede wszystkim pakiet podrasowanej grafiki. Oprócz ogólnie lepszej jakości i podrasowanych detali starych wyjadaczy czeka kilka niespodzianek. Na przykład zachowanie burzonych budynków. Do tego nowej wersji doczekała się ścieżka dźwiękowa. Tym samym grafika i dźwięk - pięknie. Ale nie zapominajmy - to dwudziestoletnia gra. Podrasowanie grafiki do 4K nie zmieni samego designu a ten już trąci delikatnie rzecz ujmując myszką. Twórcy popracowali też nad sztuczną inteligencją aczkolwiek tu nadal bywa różnie. Wybierając tych "najinteligentniejszych" przeciwników możemy się nieźle spocić ale szukanie drogi kuleje jak 20 lat temu.
Jedna sprawa zaskoczyła mnie bardzo negatywnie. Nagłe, nieuzasadnione odrywanie się szybszych jednostek od kompanii. Brzmi jak detal ale w przypadku strategicznie rozgrywanych bitew może przyprawić o okrzyk paniki lub przynajmniej gromkie "a wy gdzie?". Również tryb multiplayer jakby... miał czkawkę.
Jednak koniec końców otrzymaliśmy w pewnym sensie "pełny pakiet", "all inclusive", opcję, która fanów klasycznych RTS-ów nie tylko zadowoli ale wciągnie na kilkaset godzin rozgrywki niczym dwadzieścia lat temu. Szykujcie się na zarwane nocki i masę powracających wspomnień - będzie się działo. Age of Empires 2 wróciło.
Zobacz także
2020-05-30, godz. 06:00
Hatsune Miku: Project DIVA MegaMix [Switch]
Gdy pojawiła się opcja przetestowania Hatsune Miku: Project Diva MegaMix, czyli gry z serii z którą wcześniej nigdy nie miałem do czynienia - i gdy sprawdziłem, o co w tym chodzi - to stwierdziłem: "ok, przynajmniej potrenuję układ…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
Ion Fury [PS4]
Ion Fury, produkcja klimatem i rodem z lat 90-tych trafiła na konsole. To strzelanka przeznaczona dla dość wąskiej grupy odbiorców. Jak inaczej określić produkcję, która powstała na starym silniku sprzed 30 lat? To gratka dla fanów…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
Hatsune Miku: Project DIVA MegaMix [Switch]
Gdy pojawiła się opcja przetestowania Hatsune Miku: Project Diva MegaMix, czyli gry z serii z którą wcześniej nigdy nie miałem do czynienia - i gdy sprawdziłem, o co w tym chodzi - to stwierdziłem: "ok, przynajmniej potrenuję układ…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
Maneater [PS4]
W dziesiątkach gier przypadkowymi ofiarami - lub nie - są niewinne i często bezbronne zwierzęta. A co, gdyby te role odwrócić i stworzyć produkcję, gdzie to człowiek będzie na przegranej pozycji? Powstanie Maneater, w którym gracz…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
Hatsune Miku: Project DIVA MegaMix [Switch]
Gdy pojawiła się opcja przetestowania Hatsune Miku: Project Diva MegaMix, czyli gry z serii z którą wcześniej nigdy nie miałem do czynienia - i gdy sprawdziłem, o co w tym chodzi - to stwierdziłem: "ok, przynajmniej potrenuję układ…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
[30.05.2020] Wycieczka do Zony
Ta gra, umiejscowiona w alternatywnej rzeczywistości napromieniowanej strefy wokół miasta Prypeć, to jedna z tych pozycji, na które patrzymy z nadzieją na spory komercyjny sukces. I jak opowiada Michał Król, twórcy znajdującego się…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
[30.05.2020] Smartfon dla gracza
Oczywiście w dzisiejszych czasach smartfon dedykowany specjalnie fanom elektronicznej rozrywki nie jest niczym nowym. A nasz ekspert technologiczny Radek Lis zwraca uwagę na propozycję firmy dopiero próbującej zdobyć rynek, więc to…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
[30.05.2020] Giermasz #400 - Jak przegapić własny jubileusz...
... czyli jeżeli pytacie nas, jak uczciliśmy czterechsetne wydanie programu, to, hmm... kompletnie o tym zapomnieliśmy, heh. Wielka feta zatem w Giermaszu numer 401 (żart). A tak poważnie mówiąc, to zapraszamy do wysłuchania trzech…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
Ion Fury [PS4]
Ion Fury, produkcja klimatem i rodem z lat 90-tych trafiła na konsole. To strzelanka przeznaczona dla dość wąskiej grupy odbiorców. Jak inaczej określić produkcję, która powstała na starym silniku sprzed 30 lat? To gratka dla fanów…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
Ion Fury [PS4]
Ion Fury, produkcja klimatem i rodem z lat 90-tych trafiła na konsole. To strzelanka przeznaczona dla dość wąskiej grupy odbiorców. Jak inaczej określić produkcję, która powstała na starym silniku sprzed 30 lat? To gratka dla fanów…
» więcej