Wszyscy recenzenci mają tu problem. Żeby nie było - ja oczywiście też. Czym jest Death Stranding? Poza tym, że - przeważnie - grą komputerową, to nie wiem czy jest sens w ogóle ją jakoś klasyfikować. Problem rodzi się też przy jej ocenie. Ale o tym później. Świat po zagładzie. Świat zniszczony, który regularnie szarpie kolejny kataklizm, a może być nim nawet zwykły deszcz. Choć deszcze przestały być zwykłe - momentalnie postarzają to, w co trafią krople. Stają się tym samym śmiertelnym zagrożeniem, bo ludzi czy zwierzęta przesuwają w czasie aż do ich śmierci albo rozpadu.
Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Sony Entertainment Polska
W czasie deszczu... aż chce się powiedzieć - dzieci się nudzą. Nie, tu nikt się nie nudzi w czasie deszczu. Tu w czasie deszczu wszyscy szukają kryjówki również z tego powodu, że zwiastuje on nadejście "Wynurzonych" - tajemniczych istot, które porywają niedobitków przy akompaniamencie pojawiających się nagle jezior wyglądających jak zbiorniki mazutu, z których wyłaniają się również czarne jak smoła potwory - szalone wariacje na temat waleni. Zresztą wizji jest znacznie więcej. Jest też niemowlę, które nosimy przy sobie, a które ostrzega nas przed niebezpieczeństwem, ale jest również źródłem - także - wizji z przeszłości. Są tajemnicze postaci, bandyci, trochę walki i chodzenie. Dużo chodzenia. Przemierzania. Zdobywania. I dostarczania.
A w tym wszystkim lądujemy my. Na ziemi, która niegdyś nosiła dumne miano Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Teraz zostało z nich kilka przyczółków rozsianych po kontynencie. A właśnie my, w skórze niejakiego Sama, krążymy między tymi często połowicznie zakopanymi pod ziemią bazami, dostarczając niezbędne materiały, sprzęt, ale też - jak podkreślają nieco nachalnie nasi rozmówcy - nadzieję na lepsze jutro. Aż w końcu stajemy przed zadaniem scalenia wszystkich baz. Nie chcemy tego, ale - jednak się podejmujemy. Choć okoliczności faktycznie są niecodzienne, jeśli w świecie opanowanym przez deszczowe potwory i opady, które powodują przyspieszenie starzenia, można w ogóle jeszcze mówić o czymś niecodziennym.
Lwią częścią jest jednak chodzenie i dostarczanie. Sam często przypomina muła z bagażem na plecach o wielkości aż groteskowej. Samo chodzenie tutaj nie jest oczywiste. Ciężki ładunek chwieje Samem, utrudnia przechodzenie przez rzeki, które mogą go porwać i zabrać część bagażu. Sam może stracić równowagę za szybko zbiegając ze wzgórza - wtedy musimy naciskać odpowiednie przyciski. Wciąż jednak może ułatwiać sobie życie korzystając z drabin, lin czy budując mosty albo szafki do przechowywania towaru i sprzętu.
To nie jest przygoda. To nawet w niektórych momentach przestaje przypominać zabawę. Jakbym miał szukać jakiejś analogii... to nasuwa mi się wiele - mamy gatunek zwany filmem drogi - więc Death Stranding to coś w rodzaju filmu drogi. Ale jednocześnie - nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że czytam - szczególnie poezję - jakiegoś Tetmajera, traktat filozoficzny może, no i powieść. Niewesołą powieść. Smutek, przygnębienie i poczucie beznadziei wyziera z każdego krzaka, klimat dodatkowo buduje momentami puszczana muzyka, a także postać Sama, który jest zmęczonym egzystencją fatalistą dodatkowo obarczonym lękiem przed dotknięciem drugiego człowieka i wydaje się, że jedyne ciepłe uczucia żywi do niemowlęcia, które przemierza z nim podróż, w przeciwieństwie do innych postaci, które traktują maleństwo jako urządzenie i to już zepsute, skierowane do utylizacji. To również wyraża się w mechanice, bo kiedy dziecko jest zbyt zestresowane - możemy je pokołysać - rytmicznie poruszając padem.
Jak już wspominałem logistyka gra tu pierwsze skrzypce. Łącznie z odpowiednim rozlokowaniem ładunku. Sam ma swoją wytrzymałość - nie uniesie za dużo. Ale ważne jest też, aby przed każdą trasą - poza ładunkiem - zabrać ze sobą to, co może się przydać i do tego cały ciężar odpowiednio rozłożyć - aby łatwiej zachować równowagę. Można niekiedy skorzystać też ze sprzętu, który na trasach pozostawiają inni gracze - to działa - wielokrotnie przydała mi się czyjaś porzucona lina i drabina. A podziękować można za to na przykład ,"lajkiem".
Mógłbym jeszcze Wam powiedzieć, że graficznie Death Stranding przedstawia się bardzo ładnie. Mógłbym przypomnieć, że gra tu cała plejada gwiazd - Mads Mikkelsen, Léa Seydoux czy Guillermo del Toro. Mógłbym jeszcze dodać, że gra mnie osobiście wciągnęła tak, że nie mogłem się oderwać i - dawno tak nie miałem - wracałem z pracy myśląc o tym, kiedy będę mógł znów pokierować Samem. Mógłbym powiedzieć jeszcze bardzo wiele rzeczy, ale chyba, żeby faktycznie Death Stranding poznać, mieć o niej jakieś wyobrażenie, trzeba w nią zagrać. Dla mnie, osobiście to było bardziej doświadczenie i przeżycie niż kolejna "zaliczona" produkcja. A jeśli chodzi o mnie - trudno o lepszą rekomendację
Zobacz także
2019-12-22, godz. 15:34
Y
Yakuza 6: The Song of Life [PS4] Yakuza Kiwami 2 [PS4] Yakuza: Like a Dragon [PS4] Yakuza Remastered Collection [PS4] Yakuza Zero [PS4] Yo-Kai Watch 2: Bony Spirits [3DS] Yo-Kai Watch 3 [3DS] Yo-Kai Watch Blasters: Red Cat Corps [3DS] Yooka-Laylee…
» więcej
2019-12-22, godz. 15:32
V
Valhalla Hills [Mac] Valiant Hearts: The Great War [PC] Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Valkyria Chronicles 4 [PS4] Valkyria Chronicles Remastered [PS4] Vanquish Victor Vran [PC] Vikings: Wolves of Midgard [PC] Visions of Mana…
» więcej
2019-12-22, godz. 15:32
W
War Mongrels [PC] War Mongrels [Xbox Series X] War Thunder Wargame: European Escalation Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X] - pierwsze wrażenia Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X] Warhammer…
» więcej
2019-12-22, godz. 15:31
U
UBOAT [wczesny dostęp PC] Ultimate Ski Jumping 2020 [Switch] Ultra Street Fighter IV [PS3] Umbrella Corps [PS4] Unables [Xbox Series X/S] Uncharted 3: Drake's Deception Uncharted 4: Kres Złodzieja [PS4] Uncharted: Kolekcja Nathana Drake'a…
» więcej
2019-12-22, godz. 14:06
T
Tactics Ogre: Reborn [PlayStation 5] Tales of Arise [PlayStation 5] Tales of Berseria [PS4] Tales of Symphonia Chronicles [PS3] Tales of Vesperia: Definitive Edition [PS4] Tales of Xillia Tales of Xillia 2 [PS3] Tales of Zestiria [PS4] Tannenberg…
» więcej
2019-12-22, godz. 14:05
S
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl - pierwsze wrażenia [Xbox Series X] S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl [Xbox Series X] Sackboy: Wielka Przygoda [PlayStation 5] Sackboy: Wielka Przygoda [Steam Deck] SaGa Frontier Remastered [Switch]…
» więcej
2019-12-22, godz. 14:04
Q
Quake Remastered [Xbox Series X] Quake II (2023) [Xbox Series X] Quantic Dream Collection [PS4] Quilts and Cats of Calico [PC]
» więcej
2019-12-22, godz. 14:04
R
R.U.S.E. RAD [PS4] RAGE 2 [PS4] Rain Rain On Your Parade [Xbox Series X] Ratchet & Clank: Rift Apart [PlayStation 5] Rayman Origins Rayman: Legends Realpolitiks [PC] Red Dead Redemption [PlayStation 5] Red Dead Redemption II [PS4] - Pierwsze…
» więcej
2019-12-22, godz. 14:01
P
Pac-Man Mega Tunnel Battle: Chomp Champs [PC] Pacer [PlayStation 5] Pagan Online [PC] Paladins: Champions of the Realm [PS4] Panzer Dragoon: Remake [Switch] Paper Mario: The Thousand-Year Door [Switch] Papers, Please [PC] Papetura [PC] Papetura…
» więcej
2019-12-22, godz. 13:50
O
Obcy: Izolacja [PC] Obduction [PC] Observer_ [PS4] Observer: System Redux [Xbox Series X] Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas [PC] Octopath Traveler II [PlayStation 5] Oddworld: Abe's Oddysee New N' Tasty [PC] Oddworld: Soulstorm…
» więcej