Na tym motywie powstało wcześniej kilka filmów i gier, jakiś czas temu za produkcję wzięło się polskie studio Bloober. Chodzi o legendę o Wiedźmie z Blair. Tak powstała gra Blair Witch, która z gatunku jest horrorem. Nie straszy jednak w klasyczny sposób, a bardziej trzyma w niepewności. Blair Witch jest grą pierwszoosobową - niby łatwiej kogoś wtedy przestraszyć, bo bardziej wczuwamy się we wszystko, co dzieje się na ekranie. Przede wszystkim przez cały czas, kiedy grałem w Blair Witch czułem... niepokój. Fabuła Blair Witch nawiązuje do filmów, które powstały właśnie o Wiedźmie z Blair. Miejsce akcji to las Black Forest w Stanach Zjednoczonych. Historię zaczynamy od informacji o porwaniu dziecka...
Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Polska.
Nasz główny bohater to Ellis - nie jest to powiedziane wprost, ale podejrzewam, że to policjant, detektyw - lub były mundurowy. Mamy ze sobą psa, który pomaga nam w poszukiwaniach dziecka. Na początku najważniejszym wątkiem gry są właśnie poszukiwania, jednak później okazuje się, że schodzi on na drugi plan. W lesie dzieje się coś bardzo dziwnego, paranormalnego. Właśnie to w grze mamy okazję zbadać.
Tak jak wspomniałem wcześniej największe wrażenie w Blair Witch zrobił na mnie niepokój, atmosfera. Ta jest wyjątkowa i trzyma nas w niepewności. Często wydawało mi się, że w danym momencie musi wydarzyć się coś przerażającego... po czym emocje opadały i czułem się już nieco bardziej bezpiecznie. O ile w kontekście Blair Witch można coś takiego powiedzieć. Co dzieje się z dzieckiem? Kto i dlaczego porywa ludzi? Jaką dokładnie przeszłość kryje główny bohater? Tego wszystkiego dowiadujemy się stopniowo, z minuty na minutę.
Kluczową moim zdaniem postacią w grze jest nasz kompan podróży, czyli owczarek niemiecki o imieniu Bullet. Czasami podejmuje jakiś trop, po czym musimy za nim biec, żeby odkryć jakąś kolejną tajemnicę lasu. Między drzewami łatwo się zgubić, dlatego też pies-przewodnik to nieoceniona pomoc dla gracza. W Blair Witch toczymy pojedynki ze zjawami, z którymi nie walczymy wręcz, czy nie strzelamy do nich. Te są bardzo czułe na światło, więc wystarczy znaleźć demona i skierować na niego wiązkę.
W rozgrywce bardzo ważne jest odejście od takiej liniowości - dostajemy otwarty świat, który aż prosi się o eksplorację. W świecie gry napotkamy na wiele kaset z nagraniami które pomagają nam rozwikłać zagadkę. Te stanowią także fizyczną pomoc, bowiem kiedy podczas waszej wędrówki natrafimy na barykadę, czy przeszkodę w postaci złamanego drzewa, należy znaleźć odpowiedni moment na nagraniu, gdy spróchniały konar stał jeszcze wbity w ziemię. Poza tym warto poruszyć jeszcze sam motyw straszenia. Czy Blair Witch jest straszne? Tak, uważam że tak. Miałem chwile zwątpienia, czy to już koniec strasznych momentów, czy twórcy jeszcze przygotowali dla mnie jakąś niespodziankę?
Blair Witch to niedługa gra - zajmuje raptem kilka godzin. Trzyma nas jednak w niepewności, są momenty grozy. Czasami fabuła jest jednak przydługawa - jak w filmach o włoskiej mafii - rozciąga się jak makaron spaghetti. Mógłbym się przyczepić do tego oraz do zakończenia, które mnie osobiście nie usatysfakcjonowało, a wręcz zawiodło. Blair Witch to jednak porządny tytuł dla fanów horrorów - nie opadła mi może szczęka, ale gra od krakowskiego studia jest całkiem przyzwoita.
Zobacz także
2020-10-31, godz. 06:00
[31.10.2020] Przegląd tygodnia
Na początek krótka refleksja: gdy człowiek jest graczem od lat 80-tych, gdy w głębokiej komunie trzeba było kombinować i "piracić", to teraz tylko łezka wzruszenia w oku się kręci, gdy cały świat czeka na premierę polskiej produkcji…
» więcej
2020-10-31, godz. 06:00
[31.10.2020] Inteligenta... cerata...
... no dobrze, właściwie obrus - czy raczej tkanina, która, uwaga, rozpoznaje co na niej położyliśmy. Szok, to będzie technologiczny przełom! No ale dobrze, dosyć złośliwości, w programie rozmawiamy z naszym ekspertem Radkiem Lisem…
» więcej
2020-10-31, godz. 06:00
[31.10.2020] Cyberwstrząs
To się porobiło - jak cały świat czeka, to i cały świat graczy komentuje to, do czego już pod żadnym pozorem miało nie dojść. Czyli jednak mamy kolejną "obsuwę" słynnej już Cyberpunkowej produkcji. Gdy jedni mierzą się z wywołaną…
» więcej
2020-10-24, godz. 06:00
FIFA 21 vs. eFootball PES 2020: Season Update [PS4]
Kolejny raz zapraszamy na "Wielką futbolową wojnę konsolową". Na rynku dwie produkcje od lat mające swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników. Również w redakcji Giermaszu dochodziło do gorących dyskusji o wyższości - bądź…
» więcej
2020-10-24, godz. 06:00
The Survivalists [PS4]
Zauroczyła mnie. Zaczarowała swoim urokiem, bezpretensjonalnością, przyjaznym podejściem do gracza i tym, że nie udaje czegoś czym nie jest. Pamiętacie Wormsy? Robaczki, które strzelały do siebie różnymi rodzajami broni - grę…
» więcej
2020-10-24, godz. 06:00
The Survivalists [PS4]
Zauroczyła mnie. Zaczarowała swoim urokiem, bezpretensjonalnością, przyjaznym podejściem do gracza i tym, że nie udaje czegoś czym nie jest. Pamiętacie Wormsy? Robaczki, które strzelały do siebie różnymi rodzajami broni - grę…
» więcej
2020-10-24, godz. 06:00
Monster Truck Championship [PS4]
Zawody olbrzymich monster trucków nadal pozostają w sferze moich marzeń. Zobaczyć na żywo występy zbudowanych od podstaw samochodów, z wysokimi zawieszeniami i kołami wysokości człowieka. Tak, tymi pojazdami zawodowcy robią cuda…
» więcej
2020-10-24, godz. 06:00
Monster Truck Championship [PS4]
Zawody olbrzymich monster trucków nadal pozostają w sferze moich marzeń. Zobaczyć na żywo występy zbudowanych od podstaw samochodów, z wysokimi zawieszeniami i kołami wysokości człowieka. Tak, tymi pojazdami zawodowcy robią cuda…
» więcej
2020-10-24, godz. 06:00
This is The Zodiac Speaking [PS4]
Zawsze podkreślałem, że lubię gry-doświadczenia. Takie produkcje na dosłownie 3-4 godziny (lub krótsze nawet), w sam raz na jeden wieczór. Żeby się zatopić w wykreowanym przez twórców świecie, czasami nawet nieco wzruszyć (tak…
» więcej
2020-10-24, godz. 06:00
This is The Zodiac Speaking [PS4]
Zawsze podkreślałem, że lubię gry-doświadczenia. Takie produkcje na dosłownie 3-4 godziny (lub krótsze nawet), w sam raz na jeden wieczór. Żeby się zatopić w wykreowanym przez twórców świecie, czasami nawet nieco wzruszyć (tak…
» więcej