Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy CDP.
To tym ważniejsze, bo w recenzjach pierwszej wersji na komputery recenzenci zauważali, że po zakończeniu zabawy trochę nie ma już co robić. Ale problem z tak zwaną "zawartością end game" się właśnie skończył. Dosłownie w momencie, gdy piszę tę recenzję, pojawiła się informacja o popremierowym wsparciu, wprowadzeniu nowych trybów gry, ma się też ukazać dodatek fabularny. Co oznacza, że siekanie pomiotów Zepsucia prędko się nie skończy. Ba - wcale nie będziecie chcieli skończyć...
... bo gdy odpaliłem Children of Morta, sam przekonałem się, że opinie jaka to dobra produkcja jest - te opinie bynajmniej nie były przesadzone. Technicznie wersja konsolowa działa jak trzeba, może oprócz długich (stosunkowo) czasów wczytywania lochów (ale to drobiazg).
Na dużym ekranie telewizora gra prezentuje się znakomicie. Jak być może wiecie (a jeżeli, nie to niniejszym informuję), że twórcy postawili na piksele. Ale tak zwany piksel-art w ich wykonaniu to absolutne mistrzostwo. Bardzo dobre animacje, a przede wszystkim z pietyzmem wykreowany świat zachwycił mnie od razu. I nie chodzi tu tylko o to, że przypomina się młodość, gdy szczęka mi opadała na widok chociażby drugiej części słynnej serii Monkey Island. To nie o nostalgię chodzi, Children of Morta, mimo pikseli, jest po prostu bardzo ładną grą. Zresztą, w tym stylu graficznym nigdy tego miana nie straci. Do tego - słyszycie w tle (w wersji audio tej recenzji) - mamy niezwykle udaną oprawę dźwiękową irańskiego producenta Hamidreza Ansari. Klimatyczna muzyka w lochach, nastrojowe melodie w domu naszych bohaterów - chyba już zdążyliście zauważyć, że stałem się totalnym fanem Children of Morta, heh?
Oczywiście chodzi tu o rodzinę Bergsonów i ich historię zmagań z Zepsuciem u stóp góry Morta na jakiejś obcej planecie (no, układ gwiazd i planet na firmamencie nieba jednoznacznie wskazuje, że nie jest to Ziemia). Nie będę powtarzał tego, co już pisaliśmy w recenzji wersji komputerowej - w skrócie powiedzmy, że do gatunku, w którym fabuła jest tylko drobnym pretekstem do ubicia tysięcy potworów, wreszcie wprowadzono jakiś, hmm, głębszy sens. Oczywiście, nie sposób tu nie przypomnieć również bardzo udanej gry Bastion. Na papierze, "patent" nie wydaje się bardzo wyszukany i polega na prostym pomyśle "a może wprowadzimy narratora, który będzie opowiadał całą historię"? Banalne, prawda? Ale, jest jedno podstawowe ale - mianowicie ktoś musi ładnie tę historię napisać. Literacko, wychodząc z formuły zwykłej gry o rąbaniu i siekaniu, dodać jej niespotykanej często głębi. Aha, no i ktoś musi to naprawdę dobrze przeczytać. Udało się to w Bastionie - i doskonale udało się w opisywanym Children of Morta.
Świetna na PC, świetna na konsolach, do tego już wiemy, że przynajmniej przez cały przyszły rok będzie rozwijana (między innymi sieciowa kooperacja, Nowa Gra+, nowa postać, arena, dodatkowa nowa opowieść) - więc cieszę się, że w Children of Morta grać będę jeszcze długo.
Zobacz także
2018-04-05, godz. 12:36
ARCHIWUM 2018, luty
» więcej
2018-03-31, godz. 06:00
[31.03.2018] Giermasz #290 - Wielkanocne prezenty
W tym Giermaszu cztery recenzje - i wszystkie gry o których Wam opowiadamy, jak najbardziej na świąteczne prezenty się nadają. Fanom jRPG rozbłysły oczy, a i osoby nieobeznane z gatunkiem mogą łaskawym okiem spojrzeć na Ni no Kuni…
» więcej
2018-03-31, godz. 06:00
[31.03.2018] Far Cry 5 [PS4]
Jaka ładna gra, jaka fajna grafika i nawet wciągająca historia. Ale zaraz, zaraz, czy ja w to już nie grałem? Czy to nie jest jakiś remaster? Coś w tym rodzaju? Nieważne i tak świetnie się bawię przy Far Cry 5. Może graliście…
» więcej
2018-03-31, godz. 06:00
[31.03.2018] Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Nie będę się bawił w jakieś przydługie wstępy: jako zaprzysięgły fan gier z gatunku japońskich RPG - zwracając się teraz do podobnych mi graczy - miłośnikom polecam od razu i bez żadnych wątpliwości. Musicie jedynie pamiętać…
» więcej
2018-03-31, godz. 06:00
[31.03.2018] Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Nie będę się bawił w jakieś przydługie wstępy: jako zaprzysięgły fan gier z gatunku japońskich RPG - zwracając się teraz do podobnych mi graczy - miłośnikom polecam od razu i bez żadnych wątpliwości. Musicie jedynie pamiętać…
» więcej
2018-03-31, godz. 06:00
[31.03.2018] Pure Farming 2018 [PS4]
Wiosna za pasem, działkowicze już działają, przyszła więc i pora na farmerów. Tych wirtualnych również. I tutaj zwolennicy koszenia, siania, nawożenia przy pomocy klawiatury lub pada zazwyczaj automatycznie sięgają po Farming Simulator…
» więcej
2018-03-31, godz. 06:00
[31.03.2018] Surviving Mars [PC]
Dzisiaj zabiorę Was w nietypową podróż i od razu uprzedzam, że miejsce do którego się wybierzemy nie należy do tych z kategorii „najprzyjemniejszych”, no przynajmniej na samym początku. Sama wycieczka będzie długa, a nawet bardzo…
» więcej
2018-03-31, godz. 06:00
[31.03.2018] Surviving Mars [PC]
Dzisiaj zabiorę Was w nietypową podróż i od razu uprzedzam, że miejsce do którego się wybierzemy nie należy do tych z kategorii „najprzyjemniejszych”, no przynajmniej na samym początku. Sama wycieczka będzie długa, a nawet bardzo…
» więcej
2018-03-31, godz. 06:00
[31.03.2018] Ni no Kuni II: Revenant Kingdom
Nie będę się bawił w jakieś przydługie wstępy: jako zaprzysięgły fan gier z gatunku japońskich RPG - zwracając się teraz do podobnych mi graczy - miłośnikom polecam od razu i bez żadnych wątpliwości. Musicie jedynie pamiętać…
» więcej
2018-03-31, godz. 06:00
[31.03.2018] Surviving Mars [PC]
Dzisiaj zabiorę Was w nietypową podróż i od razu uprzedzam, że miejsce do którego się wybierzemy nie należy do tych z kategorii „najprzyjemniejszych”, no przynajmniej na samym początku. Sama wycieczka będzie długa, a nawet bardzo…
» więcej