Co ja Wam tu będę owijał w bawełnę. DOOM Eternal "robi robotę". Jest dobry. Bardzo dobry nawet. Nie mogłem się oderwać i dalej nie mogę. Chętnie to bym już skończył pisanie, bo wróciłbym do domu i grał. Tak dobra jest właśnie ta gra. Nadszedł nowy król. Jeśli jest lub powstanie paradygmat strzelanek - to Doom Eternal będzie nim - przynajmniej dopóki nie pojawi się coś lepszego. Choć możemy na to trochę poczekać, bo poprzeczka wisi bardzo wysoko. Nie ma tu żadnej głębszej filozofii, zabij albo Ciebie zabiją. Ale jak zabij - w jakich okolicznościach i przy jakim akompaniamencie - to już zupełnie inna rozmowa.
Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
Zaczniemy od muzyki, bo ona nas właśnie atakuje od pierwszych chwil - fantastyczne, ciężkie, dosadne gitarowe dźwięki, które szykują nas do jatki. Melodia zmienia się dynamicznie wraz z tym, co dzieje się na ekranie - choć nie ma tu mowy o zmianie tempa - cały czas jest szybko, dynamicznie i agresywnie - dokładnie tak, jak wygląda akcja DOOM Eternal.
Świetnie w to wpisują się dźwięki, które towarzyszą nam mordowaniu kolejnych demonicznych legionów. Stwory wydają z siebie demoniczne - nomen omen - wrzaski, kiedy tniemy je piłą mechaniczną, rozrywamy powoli kolejnymi seriami z automatu, shotguna, broni energetycznej albo kiedy dostają piąchą między oczy. Jest groźnie i brutalnie, ale przy okazji też niezwykle przyjemnie.
Świetnie w to wpisują się dźwięki, które towarzyszą nam mordowaniu kolejnych demonicznych legionów. Stwory wydają z siebie demoniczne - nomen omen - wrzaski, kiedy tniemy je piłą mechaniczną, rozrywamy powoli kolejnymi seriami z automatu, shotguna, broni energetycznej albo kiedy dostają piąchą między oczy. Jest groźnie i brutalnie, ale przy okazji też niezwykle przyjemnie.
Broni może nie jest dużo, ale jest ładnie zróżnicowana, niemal każdą można też rozbudować o dodatkowe funkcje, które czasem diametralnie zmieniają jej działanie. Nie każda też sprawdza się w danej sytuacji - na jedne poczwary lepiej działa działko energetyczne, inne lepiej wyjaśnić granatnikiem, a jeszcze inne piłą. Do tego oczywiście działa niezawodna pięść, która po pewnym czasie ładuje się i umożliwia zadanie mocniejszego ciosu, który najczęściej kończy dyskusję. Jest też miotacz płomieni - po jego użyciu z płonących straszydeł wypadają elementy pancerza - niekiedy nie do przecenienia.
A jeszcze co do przeciwników - są klasyki, znane niemal od 30-tu lat, ale mamy też oczywiście nowe projekty - wszystkie pomysłowe, dokładnie przemyślane i faktycznie upiorne bądź pokraczne, ale w tej swojej takiej "niezdarności" niezwykle groźne. Do tego - niekiedy nie wystarczy ślepo walić seriami - te bardziej zaawansowane są bardziej odporne i najlepiej celować w ich słabe punkty - co na początku nie jest łatwe.
A jeszcze co do przeciwników - są klasyki, znane niemal od 30-tu lat, ale mamy też oczywiście nowe projekty - wszystkie pomysłowe, dokładnie przemyślane i faktycznie upiorne bądź pokraczne, ale w tej swojej takiej "niezdarności" niezwykle groźne. Do tego - niekiedy nie wystarczy ślepo walić seriami - te bardziej zaawansowane są bardziej odporne i najlepiej celować w ich słabe punkty - co na początku nie jest łatwe.
Mechanika jest bardzo prosta - przechodzimy kolejne lokacje, co któraś tam najeżona jest przeciwnikami - odsyłamy wszystkich do diabła - dosłownie i lecimy dalej. Przy czym znów zwraca tu uwagę wykonanie - każda mapa jest dokładnie zaprojektowana, przemyślana tak, że nie ma tu mowy o rutynie, trzeba kombinować z kryjówkami, dłuższymi odcinkami, które dają szansę na ucieczkę lub przyczajkę i otwarcie ognia. Do tego amunicja jest tam równie cenna jak teraz papier toaletowy w sklepach - nie ma więc co nią szastać, lepiej trochę kombinować i kończyć zabawę - o ile się da - manualnie - czyli pięścią.
Z nowości - to na przykład nasz bohater trochę się rozruszał - potrafi wspinać się po ścianach i bujać na drążkach, to dość wymagające, ale fajne urozmaicenie. Co jakiś czas trafia się też etap specjalny - najczęściej gdzieś ukryty - w którym rozwalenie odpowiedniej liczby straszydeł daje bonusy.
Ok, na razie wszystko wygląda na bezpretensjonalną radosną rozwałkę - i tak jest - ale tym razem - mamy tu jakieś głębsze zarysy historii - poza tym, że piekło atakuje ziemię, a my stajemy okoniem i shotgunem w poprzek. Wpisy, które przybliżają nam historię głównego Doom Slayera, który częściej teraz pokazuje się na ekranie w całej okazałości - przyciągają, kolejne filmiki - intrygują - a notatki o kolejnych potworach i broniach - są nie tylko przydatne, ale też ciekawe i bardzo dobrze napisane. To wszystko tworzy otoczkę, która tym razem daje nam dodatkową motywację, tłumaczenie dla rzeźni, którą otwieramy wraz z odpaleniem gry - i sprawia, że wszystko jest jeszcze przyjemniejsze. Do tego nasz bohater dostał bazę - taki kawałek skały z czymś w rodzaju zamku, który orbituje wokół ziemi z miejscami do rozwijania postaci i broni - to daje jakiś taki filmowy akcent - każdy bohater w końcu ma swoją fortecę. To taka Batjaskinia.
Ok, na razie wszystko wygląda na bezpretensjonalną radosną rozwałkę - i tak jest - ale tym razem - mamy tu jakieś głębsze zarysy historii - poza tym, że piekło atakuje ziemię, a my stajemy okoniem i shotgunem w poprzek. Wpisy, które przybliżają nam historię głównego Doom Slayera, który częściej teraz pokazuje się na ekranie w całej okazałości - przyciągają, kolejne filmiki - intrygują - a notatki o kolejnych potworach i broniach - są nie tylko przydatne, ale też ciekawe i bardzo dobrze napisane. To wszystko tworzy otoczkę, która tym razem daje nam dodatkową motywację, tłumaczenie dla rzeźni, którą otwieramy wraz z odpaleniem gry - i sprawia, że wszystko jest jeszcze przyjemniejsze. Do tego nasz bohater dostał bazę - taki kawałek skały z czymś w rodzaju zamku, który orbituje wokół ziemi z miejscami do rozwijania postaci i broni - to daje jakiś taki filmowy akcent - każdy bohater w końcu ma swoją fortecę. To taka Batjaskinia.
Nie mam tu nic do dodania właściwie, poza kolejnymi pochwałami. Wszystko gra. Nie można się oderwać. Chce się wracać i wracać, i wracać i strzelać, ciąć, siec, mordować, żeby demony wyły aż miło. Wszystko w imię oczywiście ratowania świata - polecam, polecam i jeszcze raz polecam. Tak się to powinno robić.
Zobacz także
2020-02-15, godz. 06:00
Cook, Serve, Delicious! 3?! [PC]
Chyba każdy w pewnym momencie swojego życia marzy o rozkręceniu własnego biznesu. Wizja odniesienia sukcesu, budowy własnego imperium i zarobienia niemałych pieniędzy spędza sen z powiek naprawdę wielu z nas - a ja, nie jestem tutaj…
» więcej
2020-02-15, godz. 06:00
Cook, Serve, Delicious! 3?! [PC]
Chyba każdy w pewnym momencie swojego życia marzy o rozkręceniu własnego biznesu. Wizja odniesienia sukcesu, budowy własnego imperium i zarobienia niemałych pieniędzy spędza sen z powiek naprawdę wielu z nas - a ja, nie jestem tutaj…
» więcej
2020-02-15, godz. 06:00
[15.02.2020] Przegląd tygodnia
Gdy coraz więcej gier traci swój ekskluzywny status na jakiejś platformie, tak twórcy The Last of Us 2 uspokajają (?) graczy: wersji PC nie będzie, tylko PlayStation 4 i kropka. Z jednej strony większy zarobek - z drugiej strony, jak…
» więcej
2020-02-15, godz. 06:00
[15.02.2020] Koronawirus cz2
No i stało się: zgodnie niestety z przewidywaniami z poprzedniego tygodnia, koronawirus zbiera swoje żniwo także w świecie nowych technologii. Czemu dziwić się trudno, skoro większość urządzeń produkowana jest w Chinach. I z tego…
» więcej
2020-02-15, godz. 06:00
[15.02.2020] Giermasz #385 - Zombie, demony i kucharz
W tym programie zajęliśmy się trzema sprawami: po pierwsze, Bartek Czetowicz uporał się z namolnymi żywymi truposzami w dobrej sieciowej strzelance Zombie Army 4: Dead War . Nasz recenzent poleca. Andrzej Kutys także zachęca, aby spróbować…
» więcej
2020-02-15, godz. 06:00
Zombie Army 4: Dead War [PS4]
Motyw eliminowania zombie - różnej maści - został już przerobiony w historii gier komputerowych na tysiące różnych sposobów. Ciężko obecnie wymyślić coś nowego, ciężko czymś w pełni zaskoczyć graczy. Nie inaczej jest z nowym…
» więcej
2020-02-15, godz. 06:00
Zombie Army 4: Dead War [PS4]
Motyw eliminowania zombie - różnej maści - został już przerobiony w historii gier komputerowych na tysiące różnych sposobów. Ciężko obecnie wymyślić coś nowego, ciężko czymś w pełni zaskoczyć graczy. Nie inaczej jest z nowym…
» więcej
2020-02-14, godz. 15:29
ARCHIWUM 2019, grudzień
» więcej
2020-02-14, godz. 15:28
ARCHIWUM 2020
» więcej
2020-02-14, godz. 15:28
ARCHIWUM 2020, styczeń
» więcej