Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Trials of Mana
Trials of Mana
Trochę nie wiem, co począć z recenzją tej gry. Doceniam, że fani pierwowzoru (to był 1995 rok) doczekali się wersji z w miarę współczesną grafiką. Do tego, nie powiem, bieganie po korytarzowych lokacjach i siekanie potworów, rozwijanie postaci i śledzenie historii nawet mnie wciągnęło. Sęk w tym, że w Trials of Mana widzę mnóstwo niewykorzystanego potencjału. W dodatku na rynku nie brakuje gier jRPG o wiele większych, bardziej dopracowanych, z większym budżetem - i w podobnej cenie (albo już tańszych). Jeżeli jednak jesteście fanami gatunku, ograliście już wspomniane inne tytuły, jak najbardziej można się Trials of Mana zainteresować - ale nie oczekujcie fajerwerków, lecz (jedynie/aż?) przyzwoitej produkcji.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
GIERMASZ-Recenzja Trials of Mana

Miłośnicy pierwowzoru mogą dodać przynajmniej kilka punktów do mojej oceny. Twórcy remake'u przenieśli z niego całą zawartość, ubraną w szaty trójwymiarowej, kolorowej i schludnej grafiki, ale rdzeń pozostał niezmieniony. Więc jeżeli macie sentyment - to śmiało możecie kupować.

Nie polecałbym odnowionego Trials of Mana na "przywitanie się" z japońską wersją gatunku RPG. Przede wszystkim dlatego (wspominałem o tym), że na rynku znajduje się przynajmniej kilka innych świetnych gier, które zdecydowanie lepiej się do tego nadają, gdy jesteś "świeżakiem" w temacie. A ponieważ sporo jRPG mam na liczniku, znam swoje oczekiwania - pisałem o tym wielokrotnie, wszak ja głównie w Giermaszu testuję "japońskie dziwactwa" - więc chyba największym problemem Trials of Mana jest brak rozmachu, szczególnie w pierwszej części gry. Czyli "świeżak" łatwo może się zniechęcić.

Tak - słowo "rozmach" myślę, że jest tu właściwie. Brakuje go na przykład w projektach lokacji. Spora część miast w Trials of Mana wygląda niemal identycznie. A jeżelibyście mnie pytali, to akurat w gatunku jRPG cenię sobię fantazję tamtejszych scenografów. W niejednej takiej produkcji zaskoczyli mnie doprawdy niespotykanymi w zachodnich RPG pomysłami na miejscówki. I nie musiały wyglądać "fotorealistycznie", naprawdę nie o to chodzi. A w Trials of Mana po kilkunastu godzinach zabawy złapałem się na tym, że właściwie bezrefleksyjnie biegałem jedynie od gwiazdki do gwiazdki, nie zwracając zbytnio uwagi na scenografię. Przy czym - o czym wspomniałem, im dalej, tym jednak lepiej.

A wspomniane gwiazdki to znaczniki - prowadzenie narracji jest tu liniowe, i jeżeli, dajmy na to, usłyszysz gdzieś, że "musisz porozmawiać z mieszkańcami", żeby popchnąć akcję do przodu - okaże się, że każdy ów mieszkaniec będzie oznaczony na mapie gwiazdką i znajdziemy go bez problemu. Nie jest to nic nadzwyczajnego w jRPG, chociaż też i wiele gier w gatunku nie prowadzi jednak gracza "jak po sznurku".

Rozmachu brakuje też w przedstawieniu historii, to - myślę - kwestia budżetu, jaki twórcy mieli na remake. Przykładowo: dajmy na to jesteśmy w zamku obleganym przez wroga. Jeżeli myślicie, że zobaczycie epickie sceny z udziałem setek modeli postaci - to, hmm, nie zobaczycie... Powiedzmy, że sporo sobie trzeba w wyobraźni dopowiedzieć. Ale i to nie jest jakimś mega zaskoczeniem, widziałem już takie rzeczy w jRPG. No, ale w tych z mniejszym budżetem właśnie. Swoją drogą, to może być też ta zaszłość z orginału, po prostu wtedy pewne ograniczenia tak nie bolały. Jednak kilkadziesiąt lat później jest to zauważalne.

Całkiem przyzwoicie wygląda opowiadana w grze historia. Przy czym - patrz wyżej - żeby bezproblemowo w to uwierzyć, warto sobie pomóc wyobraźnią. Tak by scenki które widzisz na ekranie, w naszej głowie prezentowały się nieco bardziej spektakularnie, że się tak wyrażę. Na początku gry wybieramy postać główną, plus dwójkę towarzyszy. Ma to znaczenie w przedstawieniu historii, bo z każdym innym składem prezentowana jest - co oczywiste - z innych punktów widzenia. Ostatecznie jednak dążąc do ustalonego finału. W którym to naturalnie musimy uratować świat. No i fajnie, Trials of Mana w tym elemencie nie odbiega od średniej dla innych gier w gatunku. A wspomniane rozwiązanie z wyborem postaci oznacza, że możecie mieć motywację, żeby grę przejść przynajmniej raz jeszcze z innym zestawem towarzyszy.

Trochę się czepiam, ale i przecież napisałem na wstępie, że ostatecznie jednak nieźle się Trials of Mana bawiłem, czyż nie? Może to dlatego, że walka jest przyzwoita? I znowu - mogę wytknąć, że modeli wrogów w danych lokacjach jest trochę za mało, że kompletnie nie pamiętam ich ataków, czyli nie musiałem się jakoś bardzo w potyczki angażować - a i że większość (żeby nie było, nieźle zaprojektowanych) bossów padła za pierwszym podejściem. Ale w tym jest jakaś metoda, ostatecznie hasałem sobie w te i nazad - i siekałem. Chociaż mój Młody był nieco zaskoczony, gdy zaatakowały mnie jakże miło wyglądające różowe grzybki... No cóż, projekty wrogów w grach jRPG to temat na osobny tekst, w wielu przypadkach to odzwierciedlenie wierzeń, przesądów, baśni przynależnych japońskiej kulturze i obyczajowości. Ostatecznie jednak w tej mechanice walki, przyzwoitej jak na ramy gatunku historii, znalazłem coś, co trzymało mnie przy konsoli. I tak - od gwiazdki do gwiazdki - od walki do walki, godziny mijały dosyć szybko. No, powiedzmy, że ze dwie, trzy, w większych dawkach jednak Trials of Mana nieco mnie nużyło.

A ostatecznie jest to solidna produkcja w gatunku. Po prostu zabrakło chyba budżetu na coś więcej. Zresztą, gdy zobaczyłem "filmik" wstępny - na silniku gry, ze statecznymi obrazami i wyświetlanym tekstem - od razu przewidywałem, że Trials of Mana nie można będzie postawić w jednym szeregu z tuzami gatunku jRPG. Ale - o czym wspomniałem - jeżeli masz sentyment do pierwotnej wersji gry, to odnowione Trials of Mana wstydu twórcom nie przynosi. No i jeżeli lubicie jRPG, to jak najbardziej można się tą produkcją zainteresować.

Zobacz także

2020-08-14, godz. 14:53 GIERMASZ 2020, sierpień » więcej 2020-08-14, godz. 14:53 [15.08.2020] Co w trawie piszczy Po krótkiej urlopowej przerwie wracamy do naszego co tygodniowego przeglądu wydarzeń w polskiej branży gier wideo. W studiu Michał Król z najnowszymi informacjami. Mówimy między innymi o pomyśle pilotażowego programu związanego… » więcej 2020-08-14, godz. 14:39 GIERMASZ 2020, sierpień » więcej 2020-08-14, godz. 14:39 [15.08.2020] Szpieguj-szpiegula Wydaje się, że nawet już chyba przyzwyczailiśmy się do śledzącego nas nieustannie "Wielkiego brata". Oglądasz coś w sklepie internetowym - po czym nagle w Twoich "soszjalach" odpalają się reklamy takich produktów... to już nawet… » więcej 2020-08-10, godz. 16:45 Fall Guys: Ultimate Knockout [PS4] To miała być klasyczna, pisana recenzja Giermaszu. Ale wystarczy sprawdzić, co wydarzyło się wokół tej gry, jak szybko stała się fenomenem, żeby stwierdzić, że ten tytuł wymyka się próbom oceny. Po prostu grają w nią miliony… » więcej 2020-08-01, godz. 06:00 [02-09.08.2020] Giermasz na urlopie! Spokojnie - wrócimy, pełni nowych sił i z ogranymi kolejnymi hitami! Z racji przerwy urlopowej na kolejny program zapraszamy w sobotę 15 sierpnia . Możecie się spodziewać między innymi recenzji Carrion, Tannenberg (wersja konsolowa)… » więcej 2020-07-26, godz. 17:12 Urban Flow [Switch] Do tej pory gry o ruchu drogowym kojarzyły mi się z serią Burnout i trybem Crash. Rozpędzam się, wpadam na skrzyżowanie, wbijam w pierwszy samochód i oglądam gigantyczny karambol. Twórcy z polskiego studia Baltoro Games stwierdzili… » więcej 2020-07-25, godz. 06:00 [25.07.2020] Giermasz #408 - Gry na Xboksa Series X - i nie tylko To jest pewna ironia losu, że w programie w którym sporo miejsca poświęciliśmy prezentacji gier na Xboksa Series X - i jednocześnie recenzujemy ostatniego "ekskluziwa" od konkurencji. Ale to nie my ustalaliśmy ten harmonogram, prawda?… » więcej 2020-07-25, godz. 06:00 Silent Service II (1990 r.) Żeby grać w tę produkcję w Polsce - wtedy w sklepach nie było oryginalnych wydań - gazety drukowały sążnistą listę klawiszy potrzebnych do obsługi Twojej jednostki. W grze Silent Service II wcielałeś się Drogi Graczu w postać… » więcej 2020-07-25, godz. 06:00 Ghost of Tsushima [PS4] Wymyśliłem ze czternaście wersji pierwszego akapitu tej recenzji... W jednej, przykładowo, miałem zacząć od informacji, że koniecznie trzeba zmienić wersję językową na japońską (z polskimi napisami). To gwarantuje najlepsze doznania… » więcej
222223224225226227228