Gry logiczne to specyficzny gatunek, który czasami wymaga zręczności, ale przede wszystkim wysilenia szarych komórek. Bywają łatwe i przyjemne, ale są też takie, które wymagają od gracza dużo więcej. I właśnie do tej drugiej grupy można zaliczyć grę polskiego duetu TwoMammoths, pod tytułem Archaica: The Path of Light. Ładna, wciągająca i zmuszająca gracza do umysłowego wysiłku. Pierwszy raz usłyszałem o niej w roku 2014, by trzy lata później zadebiutowała na komputerach PC. Mimo bardzo pozytywnych recenzji na Steamie, słuch o niej zaginął. Aż do teraz. Minęły kolejne trzy lata i pojawiła się na wszystkich konsolach, a że z pamięcią u mnie bywa różnie, to ponownie miałem okazję cieszyć się wyjątkową rozrywką.
Grę do recenzji dostaliśmy od twórców konsolowych portów ze studia Drageus Games.
Co nie jest tak oczywiste w grach logicznych, twórcy postarali się o interesujący scenariusz. Gracz wciela się w Powiernika Światła, który musi ocalić świat przechodząc legendarną Ścieżkę Światła Starożytnych i rozwiązać wymagające zagadki tajemniczego świata pradawnej cywilizacji. Całość historii jest ciekawie wpleciona w logiczne zadania, których jest tu kilkadziesiąt. Co ciekawe, twórcy zaprojektowali setki zagadek, ale do gry trafiły tylko niektóre z nich.
Założenie wszystkich zagadek jest dość proste. Chodzi o to, by przy pomocy luster doprowadzić promień światła do wyznaczonego celu. Początkowo jest to łatwe, szybkie i przyjemne, ale wraz z postępami dochodzą nowe elementy i robi się coraz trudniej. Lustra o różnym kącie odbicia światła, rozdzielacze promienia, wzmacniacze, szyby zmieniające jego kolor, teleporty, kolorowe kryształy... Kamera umieszczona jest z góry pod kątem, do tego można nią sterować, więc widoczność jest bardzo dobra. Ale spryciule twórcy część rzeczy poukrywali tak, że trzeba trochę poszukać, by niektóre elementy dojrzeć. A jest to ważne, bo dzięki tzw. kryptoglifom poznajemy dodatkowe części historii. Mając ich komplet w danej krainie, odkrywa się poziom dodatkowy. Ciekawie rozwiązane są też podpowiedzi. By mieć do nich dostęp, trzeba wpierw znaleźć poukrywane na mapie ogniwa. Mając komplet aktywuje się panel podpowiedzi, który wskazuje, gdzie na mapie powinien stać jakiś element. Nie powiem, w późniejszych etapach bardzo przydatna funkcja, choć nie daje to rozwiązania jak na tacy.
Archaica: The Path of Light wygląda świetnie, ale tak było już wersji pecetowej. Klimatyczna grafika podkreślająca starożytne korzenie i skrywaną tajemnicę Ścieżki Światła, niepokojące dźwięki, idealnie spasowana muzyka. I nie ma znaczenia czy jest to pradawny las, różnego rodzaju ruiny, kraina wody, lawy czy podziemia. Wszystko jest przemyślane i idealnie pasuje do całej, pięknej otoczki. Widać, że twórcy włożyli w grę nie tylko mnóstwo wysiłku, ale i serce.
Archaica to pozycja obowiązkowa dla każdego fana gier logicznych. Zagadki są ciekawe, ciągle pojawiają się nowe elementy, a różnorodne światy zachwycają wykonaniem. A wszystko wpasowane w pradawną tajemnicę, która jest świetnym motywem przewodnim gry. Polecam każdemu, kto lubi trochę rozruszać swoje szare komórki. Gra dostępna jest już na PC, PlayStation 4, Switchu i Xboksie One.
Zobacz także
2020-06-13, godz. 06:00
[13.06.2020] PS5 edition
Oczywiście prezentacja PS5 nie może przejść bez echa także w kąciku technologicznym Giermaszu. Nasz ekspert Radek Lis szukał informacji dotyczących samego sprzętu - co już wiemy, czego się dowiedzieliśmy - między innymi o tym…
» więcej
2020-06-13, godz. 06:00
What the Golf? [Switch]
Gra w golfa dla osób, które nie znoszą golfa - stworzona przez ludzi, którzy nie wiedzą nic o golfie. What the Golf? jest nie tylko najśmieszniejszą grą o tym sporcie, ale też jedną z najbardziej absurdalnych, bez względu na gatunek…
» więcej
2020-06-13, godz. 06:00
Borderlands Legendary Collection [Switch]
Borderlands zdobywa kolejne platformy. Po macierzystej wersji na PC, konsolach - gra trafiła również na przenośną konsolę Nintendo Switch. Wersja "Legendary Collection" jest bardzo bogata. Oprócz "jedynki", "dwójki" i "pre-sequela"…
» więcej
2020-06-12, godz. 12:26
ARCHIWUM 2020, kwiecień
» więcej
2020-06-12, godz. 12:26
ARCHIWUM 2020, maj
» więcej
2020-06-06, godz. 06:00
Liberated [Switch]
Dystopijna ponura przyszłość. Całkowita inwigilacja życia zawodowego i prywatnego obywateli w imię bezpieczeństwa - przynajmniej tak twierdzi rząd. Kontrola portali społecznościowych, wydatków i kont bankowych, wszechobecne kamery…
» więcej
2020-06-06, godz. 06:00
Xenoblade Chronicles: Definitive Edition [Switch]
Obiecałem sobie, że z opinią o remasterze Xenoblade Chronicles: Definitive Edition zmieszczę się w dosłownie czterech akapitach. Przecież sama gra jest znana i powszechnie uznawana za niedocenioną należycie perełkę jeszcze z czasów…
» więcej
2020-06-06, godz. 06:00
Xenoblade Chronicles: Definitive Edition [Switch]
Obiecałem sobie, że z opinią o remasterze Xenoblade Chronicles: Definitive Edition zmieszczę się w dosłownie czterech akapitach. Przecież sama gra jest znana i powszechnie uznawana za niedocenioną należycie perełkę jeszcze z czasów…
» więcej
2020-06-06, godz. 06:00
Mortal Kombat 11: Aftermath DLC [PS4]
Chciałem wymyślić coś oryginalnego z okazji premiery dodatku do ostatniej części Mortal Kombat. Ale Aftermath jest tak uroczo prosty, bezpretensjonalny, a jednocześnie dynamiczny, że wprowadziłbym klimat nie pasujący kompletnie do…
» więcej
2020-06-06, godz. 06:00
Liberated [Switch]
Dystopijna ponura przyszłość. Całkowita inwigilacja życia zawodowego i prywatnego obywateli w imię bezpieczeństwa - przynajmniej tak twierdzi rząd. Kontrola portali społecznościowych, wydatków i kont bankowych, wszechobecne kamery…
» więcej