Przy recenzjach i opisach japońskich gier powinien być chyba taki szablon, w którym zaczyna się pisać i wyświetla się, że to produkcja "tylko dla fanów". No dobra, może nie dotyczy to wszystkich wypustów z dalekowschodnich wysp, ale zdecydowanej większości. Do tej większości zalicza się właśnie One Piece: Pirate Warriors 4. Radosna, efektowna, kolorowa, energetyczna, ale i przedziwna dla kogoś zanurzonego w naszym sosie kulturowym, nawalanka. Historia oparta jest na popularnym anime, serialu o Piratach Słomkowego Kapelusza. Głównym bohaterem jest Luffy, który pragnie zostać najlepszym piratem na świecie i królem wszystkich, którzy parają się tym pełnym przygód, acz momentami nieco kontrowersyjnym zawodem.
Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
I tu jest coś niespodziewanego, bo autorzy - chcąc nieco ułatwić nowicjuszom poznanie historii - rzucają nas w opowieści, które znamy - lub nie - z serialu albo komiksów - ale jednocześnie robią bardzo głęboki ukłon w stronę żółtodziobów szykując dla nich całe filmiki, które wprowadzają nas w kontekst. Jest to zrobione całkiem solidnie - opowieść napisana jest sprawnie, przystępnie i z przyjemnością poznaje się kolejne rozdziały. Narrator mówi po japońsku, ale mamy polskie napisy, do tego głos lektora jest profesjonalny i bardzo przyjemny dla ucha - nawet jeśli nie mamy pojęcia, o czym mówi.
Mówiłem już, że One Piece: Pirate Warriors 4 to bijatyka, choć - koniecznie trzeba zaznaczyć, że chodzi o pewien szczególny rodzaj - musou: krótko mówiąc rozbijamy całe hordy wrogów - przez pierwsze trzy minuty miałem ich na koncie około tysiąca - gra podlicza nasze ofiary - co jakiś czas pojawia się silniejszy oponent. Przy okazji mamy do zastosowania szereg ciosów specjalnych, co jakiś czas możemy również wcielić się w innego członka kompanii. Brzmi to wszystko nudno? No cóż. Nie powiem, że tak nie może być. Ja myślałem, że szybko dam sobie z nią spokój, ale jednak - no nie mogłem się oderwać. Jest coś szalenie wciągającego w tłuczeniu jednym ciosem na przykład 50-ciu "złoli". Można też wyrzucić ich wszystkich na raz w powietrze i tam spuszczać regularny łomot przez kilka chwil. Jest to w jakiś sposób satysfakcjonujące. Możliwości zresztą jest o wiele więcej.
Te wyspiarskie akcenty, ta kultura kipią jednak z każdego kadru produkcji. Nie będę Wam opisywał przedziwnych umiejętności specjalnych, które jednych zniechęcą, innych zachwycą. Nie będę też oceniał - to kwestia poetyki, klimatu, pewnie też historii kraju, z którego wywodzi się One Piece: Pirate Warriors 4. Dam Wam taki znaczący przykład, który - jeśli nie znacie tej serii telewizyjnej - pomoże Wam wyobrazić sobie, w jakim kierunku ten kolorowo-rysunkowy azymut zmierza. To, że postaci bywają przedziwne - wiecie, bo pewnie widzieliście nie raz, jak potrafią abstrakcyjnie dla nas wyglądać bohaterowie japońskich animacji. Tutaj w pewnym momencie jednak pojawia się przeciwnik, później staje się sprzymierzeńcem - ubrany w buty w kształcie łabędzia, w makijażu, krótkich bufiastych spodenkach, który wprost mówi o sobie, że jest transwestytą. Nie oceniam tego, nie lubię uczestniczyć w takich dyskusjach, wiem jednak, że dla niektórych może to być spore zaskoczenie - choć w ojczyźnie One Piece - nie ma w tym niczego niezwykłego.
Postacie możemy rozwijać. Nie ma tu drzewka umiejętności, ale mapy z zaznaczonymi wyspami - każda wyspa to inna właściwość. Przy czym - zawsze są dwie mapy - jedna, która pozwala podzielić awans na wszystkie postaci i druga, która skupia się tylko na jednym bohaterze. Jest to dość przejrzyste. Za to wątpliwości mam, jeśli chodzi o grafikę. Podczas walki wygląda spoko, dosyć ładnie, jest dość dokładna, ale też bez rewelacji. Jednak niektóre cutscenki prezentują się niechlujnie, jakby ktoś je rozmazywał paluchem, żeby zatrzeć niedoskonałości. A filmiki są bardzo ważne, jeśli jakiś laik uprze się, żeby jednak poznać historię Luffyego i jego przyjaciół.
A! Nie wspomniałem o jednym - nie wszystkie misje sprowadzają się tylko do bójki. Dość szybko mamy do czynienia z urozmaiceniami - ograniczeniami czasowymi, czy też takim kierowaniem bohaterem po mapie, żeby nie trafić na złego oponenta za wcześnie. Bardzo to przyjemne.
A! Nie wspomniałem o jednym - nie wszystkie misje sprowadzają się tylko do bójki. Dość szybko mamy do czynienia z urozmaiceniami - ograniczeniami czasowymi, czy też takim kierowaniem bohaterem po mapie, żeby nie trafić na złego oponenta za wcześnie. Bardzo to przyjemne.
Oczywiście, że nie wiem, jak ocenić One Piece: Pirate Warriors 4. Dla fanów Kwitnącej Wiśni - obowiązkowo. Dla innych... fakultatywnie. Taki pomysł: jeśli macie znajomego, który fascynuje się takimi klimatami - kupcie mu w prezencie - nie wiem... może na Dzień Dziecka? Nawet jak Rafałek albo Michałek mają po 37 albo 42 latka. I tak się ucieszą. A Wy, gdy spróbujecie - jest duża szansa, że Was wciągnie. I nie, nie przymykajcie oka na te - dla nas - dziwactwa. To jest część tej gry i kultury. Warto spróbować to doceniać, zamiast udawać, że nie istnieją. Wtedy jest szansa, że dostrzeżemy w produkcji - nie tylko tej zresztą - nowe walory.
Zobacz także
2020-09-05, godz. 06:00
Project CARS 3 [PS4]
Slightly Mad studio postanowiło, że ich nowa produkcja spod szyldu Project Cars była bardziej przystosowana dla niedzielnych graczy. Warto podkreślić, że w drugiej części odsłony ciężko było poradzić sobie z grą na padzie. To…
» więcej
2020-09-05, godz. 06:00
Wasteland 3 [PS4]
Dawno tak świetnie się nie bawiłem przy RPG-u. W ogóle w klimacie post-apo od dawna nie miałem takiej radochy. Wasteland 3 doskonale daje radę. Jest w każdym calu - to nie zarzut - następcą i naśladowcą pierwszych "Falloutów"…
» więcej
2020-09-05, godz. 06:00
Kandagawa Jet Girls [PS4]
Dostałem grę osadzoną nowym japońskim uniwersum, o którym nie miałem zielonego pojęcia. Słowo anime, czyli tamtejsza animacja, jest mi znane, ale miałem z nim styczność kilkanaście lat temu. Dlatego bez problemu zgodziłem się…
» więcej
2020-09-05, godz. 06:00
Project CARS 3 [PS4]
Slightly Mad studio postanowiło, że ich nowa produkcja spod szyldu Project Cars była bardziej przystosowana dla niedzielnych graczy. Warto podkreślić, że w drugiej części odsłony ciężko było poradzić sobie z grą na padzie. To…
» więcej
2020-09-05, godz. 06:00
Wasteland 3 [PS4]
Dawno tak świetnie się nie bawiłem przy RPG-u. W ogóle w klimacie post-apo od dawna nie miałem takiej radochy. Wasteland 3 doskonale daje radę. Jest w każdym calu - to nie zarzut - następcą i naśladowcą pierwszych "Falloutów"…
» więcej
2020-09-05, godz. 06:00
Shing! [PS4]
Rachu ciachu i po strachu - tak w skrócie można opisać Shing!, chodzoną bijatykę od polskiego studia Mass Creation. Czwórka bohaterów, setki wrogów, zabójcze ataki, hektolitry krwi i rynsztokowy humor, czyli coś, co bardzo lubię…
» więcej
2020-09-04, godz. 10:54
GIERMASZ 2020, wrzesień
» więcej
2020-09-04, godz. 10:54
[05.09.2020] Rewolucja pożera własne dzieci
Karty graficzne to oczywiście oczko w głowie graczy (i kopaczy kryptowalut...). Ci stawiający na konsole godzą się na kompromisy w oprawie, w zamian za pewną stabilność ("wrzucam płytkę i gram"). Z kolei fani "PC Master Race" z niecierpliwością…
» więcej
2020-08-29, godz. 06:00
Fall Guys: Ultimate Knockout [PS4]
To miała być klasyczna, pisana recenzja Giermaszu. Ale wystarczy sprawdzić, co wydarzyło się wokół tej gry, jak szybko stała się fenomenem, żeby stwierdzić, że ten tytuł wymyka się próbom oceny. Po prostu grają w nią miliony…
» więcej
2020-08-29, godz. 06:00
PGA 2K21 [PS4]
Nie ma co "ściemniać", mój punkt wyjścia do pisania tej recenzji był taki: nigdy nie grałem w wirtualnego golfa, tym bardziej prawdziwego, nie znałem zasad a gra trafiła do mnie odrobinę przypadkowo. Ale, przecież jestem graczem…
» więcej