Weekendowa przejażdżka pustymi drogami, jazda zgodnie z przepisami, nostalgiczna muzyka i spokój za kółkiem. Tym na pewno nie jest 80's Overdrive, które zcalakowałem na Switchu. Kosmiczne prędkości ze średnią ponad 400 km/h, policyjne pościgi, agresywni kierowcy i przeskakiwanie z pasa na pas bez użycia kierunkowskazów. Tak wyglądają retro wyścigi od polskiego studia Insane Code, których remake wjechał na najnowszą konsolę Nintendo. I to w cenie przystępnej dla każdego. Dwa i pół roku temu gra zadebiutowała na przenośnej konsoli Nintendo 3DS. Jej przyjęcie i sprzedaż widać było zadowalające, bo Polacy postanowili przenieść 80's Overdrive także na Switcha. Ale nie jest to zwykły port, tylko prawdziwy remake. Napisany od podstaw, z ulepszoną grafiką i muzyką, zmianami w rozgrywce - ogólnie jest więcej i lepiej. Zresztą widać to w samej rozgrywce, bo mam porównanie do wersji z 3DS-a.
Grę do recenzji dostaliśmy od twórców ze studia Insane Code.
80's Overdrive to retro wyścigi, wzorowane na najlepszych klasykach z lat 90. Każdy kto miał popularną wtedy Amigę, na pewno pamięta takie hity jak seria Lotus, Jaguar XJ220, OutRun, Cisco Heat, Lamborghini American Challenge czy Top Gear 2. Było tego sporo. Czasy się zmieniły, a nostalgia została. Ale twórcy zdają sobie sprawę z upływającego czasu i dostosowali grę do aktualnych wymagań, choć retro bije tu z każdego miejsca. Począwszy od grafiki, poprzez elektroniczną muzykę, menu czy charakterystyczną mapę. Cieszą małe smaczki w postaci np. wyboru ścieżki dźwiękowej przed wyścigiem, poprzez pokrętło w radiu samochodowym. Są też ikony zawodników i na pierwszy rzut oka idzie rozpoznać Terminatora, postać Mr. T z Drużyny A, jest Marty McFly z "Powrotu do przyszłości" czy charakterystyczna jednooka kreacja Kurta Russella z filmu "Ucieczka z Nowego Jorku". Idąc dalej - samochody. Oczywiście nie ma tu licencji, ale znawcy motoryzacji rozpoznają konkretne modele Ferrari, Porsche i Lamborghini. Jest tego więcej, ale serducho najszybciej zabiło na drodze, gdy wyprzedzałem coś na wzór naszego Poloneza. Zresztą to musicie zobaczyć.
A samo ściganie to klasyka z lat 90. Na mapie wybieram wyścig, samochód i ruszamy ze startu wspólnego. 10 przeciwników łatwo się nie poddaje, do tego dochodzi ścigająca mnie policja i niedzielni kierowcy, którzy potrafią zmienić pas w ostatniej chwili. I to nie na przylegający, a przeciąć całą, np. 4 pasmową autostradę. Wystarczy wypaść na pobocze i w coś uderzyć, by szanse na zwycięstwo były minimalne. No łatwo nie jest. Zwłaszcza jak uczestniczący w pościgu radiowóz postanawia zaciągnąć ręczny będąc tuż przed moją maską. Tras też jest sporo, są różnorodne i kolorowe. Łatwe potrafią mieć długie proste o 6 pasach ruchu w jednym kierunku, skrajnie trudne pełne są zdradliwych zakrętów, są wąskie i do tego z bardzo dużym natężeniem ruchu drogowego.
By stać się najlepszym kierowcą w rankingu potrzeba sporo czasu i pieniędzy. A kasa potrafi spaść niczym manna z nieba. Czasami przed wyścigami trafia się szemrany typ, co proponuje układ w zamian za zastrzyk gotówki. Dojedź ostatni, uszkodź samochód przeciwnika, zbierz porozrzucane na trasie kasety VHS, paczki czy dyskietki. Do kieszeni wpada wtedy trochę monet, w sam raz na zatankowanie auta czy jego kosztowne naprawy. Ewentualnie na zakup ulepszeń, by zwykłe Ferrari stało się - cudzysłów "rakietą z paliwem lotniczym w baku". W końcu ponad 400 km/h to nie jest zwyczajna prędkość. W przypadku braku kasy trzeba pucować szmatką auta przeciwników (!), dosłownie.
Kilkadziesiąt wyścigów, rozwijanie samochodów, rozbudowany tryb jazdy na czas wzorowany na drzewku znanym choćby z OutRuna i edytor map, który obsługuje także kody z tras stworzonych na 3DS-ie. Magia lat 90. w piękny sposób powróciła wraz z 80's Overdrive. Grę polecam także z tego względu, że jest tania i ma świetny przelicznik jakość - czas gry - cena.
A samo ściganie to klasyka z lat 90. Na mapie wybieram wyścig, samochód i ruszamy ze startu wspólnego. 10 przeciwników łatwo się nie poddaje, do tego dochodzi ścigająca mnie policja i niedzielni kierowcy, którzy potrafią zmienić pas w ostatniej chwili. I to nie na przylegający, a przeciąć całą, np. 4 pasmową autostradę. Wystarczy wypaść na pobocze i w coś uderzyć, by szanse na zwycięstwo były minimalne. No łatwo nie jest. Zwłaszcza jak uczestniczący w pościgu radiowóz postanawia zaciągnąć ręczny będąc tuż przed moją maską. Tras też jest sporo, są różnorodne i kolorowe. Łatwe potrafią mieć długie proste o 6 pasach ruchu w jednym kierunku, skrajnie trudne pełne są zdradliwych zakrętów, są wąskie i do tego z bardzo dużym natężeniem ruchu drogowego.
By stać się najlepszym kierowcą w rankingu potrzeba sporo czasu i pieniędzy. A kasa potrafi spaść niczym manna z nieba. Czasami przed wyścigami trafia się szemrany typ, co proponuje układ w zamian za zastrzyk gotówki. Dojedź ostatni, uszkodź samochód przeciwnika, zbierz porozrzucane na trasie kasety VHS, paczki czy dyskietki. Do kieszeni wpada wtedy trochę monet, w sam raz na zatankowanie auta czy jego kosztowne naprawy. Ewentualnie na zakup ulepszeń, by zwykłe Ferrari stało się - cudzysłów "rakietą z paliwem lotniczym w baku". W końcu ponad 400 km/h to nie jest zwyczajna prędkość. W przypadku braku kasy trzeba pucować szmatką auta przeciwników (!), dosłownie.
Kilkadziesiąt wyścigów, rozwijanie samochodów, rozbudowany tryb jazdy na czas wzorowany na drzewku znanym choćby z OutRuna i edytor map, który obsługuje także kody z tras stworzonych na 3DS-ie. Magia lat 90. w piękny sposób powróciła wraz z 80's Overdrive. Grę polecam także z tego względu, że jest tania i ma świetny przelicznik jakość - czas gry - cena.
Zobacz także
2020-06-06, godz. 06:00
Xenoblade Chronicles: Definitive Edition [Switch]
Obiecałem sobie, że z opinią o remasterze Xenoblade Chronicles: Definitive Edition zmieszczę się w dosłownie czterech akapitach. Przecież sama gra jest znana i powszechnie uznawana za niedocenioną należycie perełkę jeszcze z czasów…
» więcej
2020-06-06, godz. 06:00
Mortal Kombat 11: Aftermath DLC [PS4]
Chciałem wymyślić coś oryginalnego z okazji premiery dodatku do ostatniej części Mortal Kombat. Ale Aftermath jest tak uroczo prosty, bezpretensjonalny, a jednocześnie dynamiczny, że wprowadziłbym klimat nie pasujący kompletnie do…
» więcej
2020-06-06, godz. 06:00
Mortal Kombat 11: Aftermath DLC [PS4]
Chciałem wymyślić coś oryginalnego z okazji premiery dodatku do ostatniej części Mortal Kombat. Ale Aftermath jest tak uroczo prosty, bezpretensjonalny, a jednocześnie dynamiczny, że wprowadziłbym klimat nie pasujący kompletnie do…
» więcej
2020-06-06, godz. 06:00
[06.06.2020] Giermasz #401 - Wyruszamy po przygodę
Cyberpunkowy thriller w posępnym klimacie noire? A może niesamowity świat i wielka przygoda? Lub powrót do udanego i lubianego "mordobicia" przy okazji premiery dużego dodatku fabularnego? Niezależnie co wybierzecie, nasi recenzenci…
» więcej
2020-06-05, godz. 15:15
[06.06.2020] Kosmiczna nuda
Jak to: nuda? - ktoś się zdziwi. Przecież ludzkość właśnie wysłała kolejnych ludzi w kosmos, miliony oglądały transmisję, cały świat tym żył... No cóż, jak oglądaliście to wiecie, że oprócz pasjonatów i koneserów (znawców…
» więcej
2020-06-05, godz. 15:14
GIERMASZ 2020, czerwiec
» więcej
2020-06-05, godz. 15:10
[06.06.2020] Zawodnicy wagi ciężkiej
Oprócz studia opromienionego sławą "egranizacji" przygód Białego Wilka, co oczywiście pewnie już wiecie, na polskim rynku istnieje przynajmniej kilka innych firm, które mocno już namieszały na światowym rynku. I tak się złożyło…
» więcej
2020-06-05, godz. 15:09
GIERMASZ 2020, czerwiec
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
Maneater [PS4]
W dziesiątkach gier przypadkowymi ofiarami - lub nie - są niewinne i często bezbronne zwierzęta. A co, gdyby te role odwrócić i stworzyć produkcję, gdzie to człowiek będzie na przegranej pozycji? Powstanie Maneater, w którym gracz…
» więcej
2020-05-30, godz. 06:00
Maneater [PS4]
W dziesiątkach gier przypadkowymi ofiarami - lub nie - są niewinne i często bezbronne zwierzęta. A co, gdyby te role odwrócić i stworzyć produkcję, gdzie to człowiek będzie na przegranej pozycji? Powstanie Maneater, w którym gracz…
» więcej