Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Wasteland 3
Wasteland 3
Dawno tak świetnie się nie bawiłem przy RPG-u. W ogóle w klimacie post-apo od dawna nie miałem takiej radochy. Wasteland 3 doskonale daje radę. Jest w każdym calu - to nie zarzut - następcą i naśladowcą pierwszych "Falloutów". I robi to z gracją i wdziękiem i odpowiednią dozą szacunku. Nie było tu chwili nudy. Wasteland 3 rzuca nas w post apokaliptyczną zimę, pełną niebezpiecznych wariatów, mutantów, niebezpiecznych stworzeń, zabójczych robotów, szaleńczego śmiechu i grup ludzi, którzy próbują w tym szalonym świecie zaprowadzić jakąś namiastkę porządku, poczucia bezpieczeństwa i cywilizacji. Z różnym skutkiem, czasem posługując się kontrowersyjnymi metodami - jedną z nich jest potężny młot druzgocący czaszki, ale próbują oni wyeliminować tych, którzy burzą resztki ładu i na zgliszczach atomowego potopu usiłują zbudować królestwo oparte na przemocy, ogniu i gwałcie. Wszystko oparte o zasady RPG.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja Wasteland 3

Ten cały miks prezentuje się rewelacyjnie: od tworzenia postaci, poprzez ich wyposażenie, po dialogi, które nasączone są klimatem, a napisane - i przetłumaczone doskonale. Za każdym razem odpowiednio wyważone i dostosowane do sytuacji. Wszystko to doprawione jest humorem, niekiedy bardzo czarnym. Nawet niekiedy paździerzowym, ale jest to zrobione w taki sposób, że wiemy, że autorzy wiedzą, że to suchar, ale też zdajemy sobie sprawę z tego, że taki właśnie niekiedy miał być efekt. Wszystko to już było, ale jest zaserwowane w taki sposób, że w żadnym wypadku nie mamy wrażenia, że to odgrzewana potrawa. Wszystko - może poza grafiką - o tym za chwilę - jest najwyższej próby i najlepszej jakości; postaci, dźwięki, nawet fabuła, która choć banalna, opowiedziana jest tak, że przyciąga i przykuwa uwagę.

Historię śledzimy z rzutu izometrycznego - od góry i na skos, choć możemy też trochę sobie kamerą poobracać. Graficznie jest dość przyzwoicie, choć sylwetki mogłyby być bardziej szczegółowe, lokacje są zbudowane bardzo dobrze, niektóre są ascetyczne, ale prawie każda z nich ma w sobie coś, co sprawia, że chce się podejść i zbadać z bliska co tam jest - i często to coś faktycznie wartego uwagi. Nawet jeśli posyła nam drużynę w krainę wiecznego spokoju i urlopu.

Jest też dość brutalnie, wulgarnie i krwawo - czyli mniej więcej tak, jak od lat wyobrażamy sobie świat po zagładzie - atomowej, bądź innej. No i jest zimno. Dobra, przynajmniej teoretycznie. Niestety, tu akurat musimy posłużyć się wyobraźnią i sami sobie szczękać zębami, czy skombinować klimatyzator, bo ten śnieg na ekranie, to równie dobrze mogłaby być mąka - taki ma wpływ na rozgrywkę. No, ok - jeszcze mamy zimową kolekcję przy kreowaniu postaci, ale w sumie to wszystko - aura nie ma na nas żadnego wpływu, nie odmarzną nam paluszki, nie musimy zatrzymywać się co jakiś czas przy ognisku, nie ma też zagrożenia, że broń zatnie się od zimna. Są ludzie zabici przez zimno i o ile - rzeczywiście - może nam to zrobić zmutowany jeżozwierz, o tyle niska temperatura, to tylko taki domysł. Walki prowadzone są w systemie turowym - jedni lubią, inni nie. Ja uważam, że to świetne rozwiązanie.

Zdarzają się rzeczy irytujące, czasem z niewyjaśnionych przyczyn na kilka sekund nasze postaci zwalniają podczas marszu czy biegu. Może to jednak wpływ tego zimna? Bywa, że - nawet po jej wykryciu - ładują się radośnie na nierozbrojoną minę czy bombę - nie dając graczowi żadnej szansy na reakcję - spoko, jeśli pułapka jest wciąż ukryta - o to chodzi, ale jeśli już ustaliliśmy, że jest tam niebezpieczny ładunek to nasi towarzysze mogliby być na tyle rozgarnięci, żeby trzymać giry z daleka, póki są jeszcze przyczepione do tyłków. Poza tym - w drużynie może dojść do tarć i jeśli komuś coś się nie podoba, może dojść do rozejścia się naszych dróg z którymś z naszych towarzyszy. Zdarzają się też usterki graficzne, a ekrany ładowania potrafią być nieznośnie długie - nie trafiłem jednak na żaden błąd, który uniemożliwiałby rozrywkę - co podobno zdarza się na platformach innych niż PS4.

Wasteland 3 jest propozycją idealną na teraz, na coraz dłuższe wieczory i kapryśną pogodę. Szeroko otwiera drzwi zapraszając nas - dziwnie to brzmi, fakt - w niegościnne ostępy zmrożonej - nieco umownie, ale jednak - antyutopii, która oferuje śmierć, bolesną śmierć, krwawą śmierć i brutalną śmierć. Ale przy tym ciekawe misje, setki wciągających starć, galerię rewelacyjnych postaci i dziesiątki atrakcji, które przykują naszą uwagę na wiele godzin. Uwielbiam. Polecam z całego serca.

Zobacz także

2020-09-12, godz. 06:00 The Alto Collection [PS4] Czy gra zręcznościowa, może być relaksującym doświadczeniem? Zestaw dwóch produkcji The Alto Collection udowadnia, że tak, pomimo sporego wyzwania jakie ze sobą niesie. Gra o szusowaniu na desce sandboardowej po piasku jest banalnie… » więcej 2020-09-12, godz. 06:00 Marvel's Avengers [PS4] Nie jest tak najgorzej... Obawy przed premierą Marvel's Avengers były spore - gracze - w tym trochę ja - kręcili nieco nosem po tym, jak dostali do ogrywania betę. Niektórych nie przekonywały projekty postaci, niektóre animacje… » więcej 2020-09-12, godz. 06:00 NBA 2K21 [PS4] Nowe NBA od 2KSports to poprzednia odsłona z nowymi strojami i zawodnikami - powiedzą hejterzy. Nie do końca, ponieważ w 2K21 mamy kilka nowości. Nie są to rewolucyjne zmiany, jednak na szybko do głowy przychodzi przynajmniej jedna… » więcej 2020-09-12, godz. 06:00 NBA 2K21 [PS4] Nowe NBA od 2KSports to poprzednia odsłona z nowymi strojami i zawodnikami - powiedzą hejterzy. Nie do końca, ponieważ w 2K21 mamy kilka nowości. Nie są to rewolucyjne zmiany, jednak na szybko do głowy przychodzi przynajmniej jedna… » więcej 2020-09-12, godz. 06:00 Marvel's Avengers [PS4] Nie jest tak najgorzej... Obawy przed premierą Marvel's Avengers były spore - gracze - w tym trochę ja - kręcili nieco nosem po tym, jak dostali do ogrywania betę. Niektórych nie przekonywały projekty postaci, niektóre animacje… » więcej 2020-09-11, godz. 16:52 [12.09.2020] Upadli lordowie Powstawanie tej gry to scenariusz niczym z dramatu psychologicznego: kłótnia z zespołem, który realizował "jedynkę", tak z pięć koncepcji co dalej, plus angażowanie kolejnego studia... aż wreszcie powstaje nowy deweloper... Co z… » więcej 2020-09-05, godz. 14:58 GIERMASZ 2020, wrzesień » więcej 2020-09-05, godz. 14:58 [05.09.2020] Przyjemne z pożytecznym Zaczyna się... znowu tylko Biały Wilk i futurystyczny Punk... Ale co robić, skoro nasi rodzimi liderzy przymierzają się znowu do rozbicia banku. Właściwie cały czas kasa i nagrody płyną szerokim strumieniem, o czym w kolejnym odcinku… » więcej 2020-09-05, godz. 06:00 Kandagawa Jet Girls [PS4] Dostałem grę osadzoną nowym japońskim uniwersum, o którym nie miałem zielonego pojęcia. Słowo anime, czyli tamtejsza animacja, jest mi znane, ale miałem z nim styczność kilkanaście lat temu. Dlatego bez problemu zgodziłem się… » więcej 2020-09-05, godz. 06:00 Shing! [PS4] Rachu ciachu i po strachu - tak w skrócie można opisać Shing!, chodzoną bijatykę od polskiego studia Mass Creation. Czwórka bohaterów, setki wrogów, zabójcze ataki, hektolitry krwi i rynsztokowy humor, czyli coś, co bardzo lubię… » więcej
215216217218219220221