Grę do recenzji dostaliśmy od reprezentującej wydawcę agencji Kool Things.
Czwarta część przygód antropomorficznego jamraja pasiastego stanowi kontynuację Crasha Bandicoota 3, niejako nie uznając tego, co wyszło po 2007 roku. Trójka łotrów Dr Neo Cortex, Dr. N. Tropy i Uka Uka zostali uwięzieni na odległej planecie, a że mieli sporo czasu na knucie, udało im się otworzyć wrota czasoprzestrzenne i nabałaganić w całym multiwersum. I tu pojawia się Crash, który próbuje ogarnąć to co się stało odwiedzając wiele różnorodnych krain. I tu trzeba przyznać twórcom, że spisali się na medal.
Światy są skrajnie różnorodne, pięknie wykonane, kolorowe, a w tle zawsze coś się dzieje. Od gęsto zarośniętej dżungli, przez mroczne jaskinie, lodowe światy, bezkresną pustynię, steampunkowe miasto, nieprzyjemne moczary, zamki, przystanie, po podniebne metropolie. Wygląda to pięknie i mimo, że gra jest liniowa do bólu widać, że włożono w to wiele pracy. Także graficznie i muzycznie jest jak należy.
Od samego początku do dyspozycji mamy dwie postacie - Crasha i Coco, ale wraz z postępami dochodzą kolejne. W sumie jest ich pięć, a największe zmiany w możliwościach i sterowaniu ma właśnie niedostępna od początku trójka. Nie będę zdradzał kim są, ale fani serii rozpoznają je natychmiast. Skupiając się na podstawowej dwójce, gra polega na bieganiu, skakaniu, zbieraniu jabłek, rozwalaniu skrzyń, pokonywaniu przeciwników, używaniu mocy specjalnych masek i próbie dotarcia do końca w jednym kawałku. Na całe szczęście twórcy pomyśleli o zwykłych graczach i prócz klasycznego trybu, gdzie mamy trzy życia, jest dostępny nowoczesny, gdzie limitu żadnego nie ma. I dobrze, bo poziom trudności miejscami jest abstrakcyjny i powtarzanie po kilkanaście - a nawet kilkadziesiąt - razy jakiegoś fragmentu etapu, to tutaj norma. W ekstremalnym przypadku na przedostatnim poziomie miałem 111 zgonów. STO JEDENAŚCIE. Problem w tym, że jeśli ktoś chce zrobić tę grę na 100%, musi mieć dużo czasu, cierpliwości, nieziemskie umiejętności i sporo szczęścia. Maniacy robienia calaków - czyli zdobywania wszystkich osiągnięć lub trofeów - są zgodni. To jedna z najtrudniejszych gier do zrobienia na 100%. Na każdym poziomie trzeba zebrać większość jabłek, rozwalić wszystkie skrzynie, odnaleźć ukryty diament i zginąć maksymalnie 3 razy. Tak, TRZY RAZY. Spore wyzwanie, co nie?
A to dopiero początek. Kilkadziesiąt poziomów w 10 krainach trzeba przejść także na czas, oraz zrobić wszystko co powyższe w wersji odwróconej - gdzie prawa strona etapu zamienia się z lewą. Sporo roboty, a to nadal nie wszystko. Trzy dodatkowe postacie także mają kilkanaście dedykowanych sobie poziomów i jak zawsze, trzeba zdobyć i zrobić wszystko. Do tego walki z bossami i taśmy z retrospekcjami, które są dodatkowymi, ekstremalnie trudnymi etapami. Jak widać, zabawy jest sporo i przejście - tylko przejście, nie robienie wszystkiego na 100% - to kilkanaście godzin grania. I nawet tutaj trzeba mieć dużo cierpliwości i umiejętności, ale jak mówią fani serii, Crash po prostu tak ma. I dlatego wolę przyjemniejszą i łatwiejszą serię Ratchet & Clank.
Crash Bandicoot 4: Najwyższy czas wykonany jest fantastycznie. Piękna grafika, pomysły, postacie, cała historia - no nie ma się do czego doczepić. Fantastyczna platformówka. Z drugiej, problem może być z poziomem trudności. Fani serii go bronią, co zrozumiałe, bo tak powinno być, ale w pewien sposób odcina to nowych i najmłodszych odbiorców, a gra jest przecież od dwunastego roku życia. Przeciętny Kowalski i jego pociecha nie wiedzą, że Crash jest trudny. Widzą kolorową okładkę, sympatycznego zwierzaka i trochę dziecięcy klimat. Kupują, a potem albo odbywa się dramat, albo rośnie nowy, wytrzymały na ból i cierpienie gracz.
Zobacz także
2021-12-06, godz. 14:14
GIERMASZ 2021, grudzień
» więcej
2021-12-06, godz. 14:14
[04.12.2021] Bez spalonych
Mecz piłki nożnej bez przerw na analizy wideo, płynna rozgrywka - a jednocześnie bez błędów i niezauważonych spalonych? Nasz technologiczny ekspert Radek Lis informuje o nowej propozycji dla bogatych futbolu. Zobaczymy, jak to się…
» więcej
2021-12-04, godz. 06:00
Football Manager 2022 [PC]
Niewiele jest dyscyplin sportowych, które tak bardzo rozpalają kibiców na całym świecie jak piłka nożna. Dla wielu futbol to niemal osobna religia, dla której w przyspieszony sposób biją serca milionów, o ile nie miliardów fanów…
» więcej
2021-12-04, godz. 06:00
Football Manager 2022 [PC]
Niewiele jest dyscyplin sportowych, które tak bardzo rozpalają kibiców na całym świecie jak piłka nożna. Dla wielu futbol to niemal osobna religia, dla której w przyspieszony sposób biją serca milionów, o ile nie miliardów fanów…
» więcej
2021-12-04, godz. 06:00
Football Manager 2022 [PC]
Niewiele jest dyscyplin sportowych, które tak bardzo rozpalają kibiców na całym świecie jak piłka nożna. Dla wielu futbol to niemal osobna religia, dla której w przyspieszony sposób biją serca milionów, o ile nie miliardów fanów…
» więcej
2021-12-04, godz. 06:00
Pokémon Brilliant Diamond [Switch]
Co ja mam właściwie powiedzieć na temat najnowszej odsłony ultra-hitowej serii? Czy kogoś obchodzi opinia recenzenta, skoro równocześnie wydane gry Pokémon Brilliant Diamond oraz Shining Pearl z miejsca wskakują na szczyty list…
» więcej
2021-12-04, godz. 06:00
War Mongrels [PC]
Recenzując polskie gry mamy pewien sentyment i podchodzimy do nich nieco inaczej. Wiadomo, chcielibyśmy, żeby produkcje wychodzące spod palców programistów z naszego kraju, odnosiły sukcesy również w innych regionach Europy i świata…
» więcej
2021-12-04, godz. 06:00
War Mongrels [PC]
Recenzując polskie gry mamy pewien sentyment i podchodzimy do nich nieco inaczej. Wiadomo, chcielibyśmy, żeby produkcje wychodzące spod palców programistów z naszego kraju, odnosiły sukcesy również w innych regionach Europy i świata…
» więcej
2021-12-04, godz. 06:00
War Mongrels [PC]
Recenzując polskie gry mamy pewien sentyment i podchodzimy do nich nieco inaczej. Wiadomo, chcielibyśmy, żeby produkcje wychodzące spod palców programistów z naszego kraju, odnosiły sukcesy również w innych regionach Europy i świata…
» więcej
2021-12-04, godz. 06:00
Ruined King: A Leage of Legends Story [PC]
Riot Games poszerza horyzonty i korzysta z popularności gry League of Legends. Powstał serial Arcane, twórcy przygotowali również solową grę RPG Ruined King: A Leage of Legends Story. Za projekt odpowiada studio Airship Syndicate. Projekt…
» więcej