Zawody olbrzymich monster trucków nadal pozostają w sferze moich marzeń. Zobaczyć na żywo występy zbudowanych od podstaw samochodów, z wysokimi zawieszeniami i kołami wysokości człowieka. Tak, tymi pojazdami zawodowcy robią cuda, backflipy, manuale, beczki czy salta. Niestety nie było mi dane zobaczyć ich na żywo, ale dzięki grze Monster Truck Championship polskiego studia Teyon mogłem poczuć choćby ryk ich silników. Rodzimi twórcy są dobrzy w robieniu bardzo udanych produkcji ze średniej półki i tą samochodówką udowodnili, że potrafią wiele, bo wyszła im zaskakująco dobra gra.
Grę do recenzji dostaliśmy od twórców ze studia Teyon
Monster truck to taki napędzany metanolem, głośny i olbrzymi pojazd, z silnikiem 1500 koni mechanicznych, amortyzatorami wypełnionymi azotem, wirem w baku i kołami o średnicy dorosłego człowieka. Wielkie i potężne bydle na czterech kołach, więc wcale nie dziwi mnie, że Amerykanie są w nich zakochani. No i ja już też.
Monster Truck Championship jest grą wyścigową, w której główny trzon stanowią grupy zawodów w trzech ligach. Wygrywając turniej dostajemy punkty do klasyfikacji, dzięki czemu na koniec sezonu można awansować do wyższej ligi lub finalnie zdobyć mistrzostwo. Schemat jest cały czas podobny. Grupa zawodów składa się np. z klasycznego wyścigu na okrążenia, pojedynku szybkościowego 1 na 1 oraz trybów na arenach - Freestyle czy Demolka. W pierwszych dwóch chodzi o uzyskany czas, w pozostałych o zdobycz punktową. Ale zacznijmy od ścigania się.
Wpierw trzeba wybrać pojazd i de facto jest jeden, ale można go stworzyć na własną modłę. Z kilkunastu dostępnych wybieram odpowiadającą mi widowiskową karoserię, felgi, tłumik, koloruję jak chcę, daję np. olbrzymi zderzak z przodu, policyjnego koguta na dach i flagę Polski z tyłu i jazda. Oczywiście są nowe silniki i inne części samochodu, ale odblokowuje się je wraz z postępami. Wszystko ma oczywiście wpływ na szybkość, przyśpieszenie, wysokość skoku czy prowadzenie monster trucka, a tutaj jest to wyjątkowo ważne. Olbrzymie monstra trochę pływają po trasach, a zważywszy na ich moc nie powinno to dziwić. Podobnie jak hałas silnika, po którym przechodzą ciarki po plecach. No i najważniejsze - skrętna tylna oś. Pojazd może skręcać zarówno kołami przednimi, jak i tylnymi, choć w trakcie zwykłego wyścigu się to zbytnio nie przydaje. W bardzo krótkich równoległych pojedynkach 1 na 1 liczy się przede wszystkim przyśpieszenie i dokładność sterowania, bo w ciągu 10 sekund wiele zdziałać nie można. Dla mnie jednak esencją było to co dalej.
Zawody freestyle'owe, odbywające się od Orlando po Las Vegas, to najważniejszy punkt Monster Truck Championship. Wyścigi są naprawdę bardzo fajne, ale to gigantyczne skoki i robienie tricków działało na mnie kojąco. Masz minutę na zamkniętej arenie, rozpędzasz się do 100 km/h, najeżdżasz na hopkę i lecisz kilkanaście metrów by niczym prasa hydrauliczna z gigantycznym hukiem wylądować na wrakach samochodów osobowych. Gaz w podłogę, na zakręcie samochód zaczyna jechać na dwóch bocznych kołach, ale tu o to chodzi, publika szaleje. Kolejny skok z saltem w przód zakończony na rozpadającej się w drzazgi przyczepie kempingowej, do tego moc silnika stawia cię pionowo i w ten sposób dojeżdżasz do ściany, na której robisz backflipa. Niestety lądujesz na boku, ale to przecież nie problem. Gaz do dechy, samochód z dużą prędkością zaczyna się obracać, po czym skręt jednej z osi stawia cię na kołach. Mnożnik punktów osiąga jakieś chore wartości a ty wygrywasz zawody. Brzmi nieźle, prawda? I tego typu konkurencji jest od groma, co cieszyło zarówno mnie, jak i mojego syna, który mógłby czynić demolkę całymi godzinami.
Granie na najniższym poziomie trudności ma swoje korzyści, bo można np. włączyć zniszczenia tylko wizualne i pojazd nie traci mocy czy przyczepności. Ale czym wyżej, tym trudniej. Monster trucki wymagają doskonałej techniki jazdy, do tego dochodzi niezależna regulacja przedniego i tylnego zawieszenia czy przewidywanie przeniesienia masy na zakrętach oraz odbić po skokach. Przyznaję się bez bólu, że najlepiej bawiłem się z synem właśnie na najniższym poziomie trudności, gdzie jest tylko potężny pojazd, ja i jego nieokiełznana moc. Cudo na czterech kołach.
Są też kontrakty reklamowe - za ich wykonanie dostaje się części do monstera, można zatrudniać załogę, by obniżyć koszty udziału w zawodach, wygrywać więcej kasy, czy znacznie wpływać na parametry samochodu. Ale jest to do ogarnięcia. Wszystko wpływa nie tylko na jazdę na kilkudziesięciu torach i arenach, ale także na rozgrywki online, gdzie można ścigać się z siódemką przeciwników.
Monster Truck Championship totalnie mnie zaskoczyło. Czuć tę siłę i moc drzemiącą w potężnych silnikach. Zawody na arenach to czysta zabawa z demolką w tle, wyścigi są dynamiczne i przyjemne, no nie mam się do czego doczepić. No i cena, bo gra jest około 100 zł tańsza, niż typowe ścigałki AAA, a to jest spory atut. Fani czterech kółek, zapomnijcie o zwykłych wyścigach, Monster Truck Championship jest tym, czego najbardziej potrzebujecie.
Zobacz także
2020-08-29, godz. 06:00
Mortal Shell [PS4]
Mortal Shell to produkcja, która pełnymi garściami czerpie z serii Dark Souls. To widać na pierwszy rzut oka. Warto zwrócić uwagę, ile już gier powstało na bazie Soulsów. Dla wielu twórców ta gra była przykładem i inspiracją…
» więcej
2020-08-28, godz. 12:51
ARCHIWUM 2020, lipiec
» więcej
2020-08-22, godz. 06:00
Urban Flow [Switch]
Do tej pory gry o ruchu drogowym kojarzyły mi się z serią Burnout i trybem Crash. Rozpędzam się, wpadam na skrzyżowanie, wbijam w pierwszy samochód i oglądam gigantyczny karambol. Twórcy z polskiego studia Baltoro Games stwierdzili…
» więcej
2020-08-22, godz. 06:00
EA SPORTS UFC 4 [PS4]
Brak trybu Ultimate Team, łatwiejsza walka w parterze oraz walka w klinczu - to tylko część zmian w UFC 4 względem poprzedniczki. Dla części graczy to zalety, dla innych z pewnością wady. Bezdyskusyjnie ulepszono walki online. Ultimate…
» więcej
2020-08-22, godz. 06:00
Metamorphosis [Switch]
Nie wiem, co począć z tą recenzją? Mam oto przed sobą grę, której na pewno nie można odmówić braku zaangażowania twórców. Produkcję, która wygląda naprawdę dobrze, a że bazuje na niezwykłej prozie Franza Kafki, to i scenografia…
» więcej
2020-08-22, godz. 06:00
Dying Light: Hellraid DLC [PS4]
Od początku czułem rezerwę, ale tak jest często, a potem czeka mnie miłe zaskoczenie. I tym razem... tak nie było. Nowy dodatek do Dying Light jest rozczarowujący. Wydany pięć lat po premierze podstawki Hellraid - choć obiecywał…
» więcej
2020-08-22, godz. 06:00
Marvel's Avengers - beta [PS4]
Szczerze mówiąc, to na razie trochę się nasz redakcyjny kolega pociesza: że to tylko beta, że jeszcze do premiery może się trochę zmienić... Jarek Gowin, wielki fan super-bohaterów, wziął udział w otwartych testach Marvel's…
» więcej
2020-08-22, godz. 06:00
EA SPORTS UFC 4 [PS4]
Brak trybu Ultimate Team, łatwiejsza walka w parterze oraz walka w klinczu - to tylko część zmian w UFC 4 względem poprzedniczki. Dla części graczy to zalety, dla innych z pewnością wady. Bezdyskusyjnie ulepszono walki online. Ultimate…
» więcej
2020-08-22, godz. 06:00
Metamorphosis [Switch]
Nie wiem, co począć z tą recenzją? Mam oto przed sobą grę, której na pewno nie można odmówić braku zaangażowania twórców. Produkcję, która wygląda naprawdę dobrze, a że bazuje na niezwykłej prozie Franza Kafki, to i scenografia…
» więcej
2020-08-22, godz. 06:00
Dying Light: Hellraid DLC [PS4]
Od początku czułem rezerwę, ale tak jest często, a potem czeka mnie miłe zaskoczenie. I tym razem... tak nie było. Nowy dodatek do Dying Light jest rozczarowujący. Wydany pięć lat po premierze podstawki Hellraid - choć obiecywał…
» więcej