... ale jeżeli nigdy nie graliście, to lepszej okazji na wielką kosmiczną RPG przygodę chyba nie będzie. I jeszcze kolekcjonerkę można kupić, z repliką hełmu głównego bohatera. Pięknie - tylko w tym zestawie... nie ma gry... To może lepiej nie nazywać tego "kolekcjonerką", a "zestawem dla fanów" albo co?
Potężna transakcja w branży. Grupa kapitałowa Embracer Group (przejęli wcześniej między innymi polskie Flying Wild Hog) wyda miliard dolarów na kupno studia (i wydawcy) Gearbox Software z ich oczywiście główną marką Borderlands. Co to znaczy dla samych graczy, na ten moment chyba trudno wyrokować - chociaż, skoro większy kapitał, to i lepsze gry będą?
Ciekawe, że według plotek, chociaż Microsoft oficjalnie przyznaje, że pod ich skrzydłami pracuje 15 zespołów - to "zorientowani" twierdzą, że są jeszcze 3 inne, dotychczas nieujawnione. Czekamy na potwierdzenie - a przede wszystkim, czekamy na ekskluzywne produkcje dla Xbox-ów (bo tu Microsoft jest z tyłu za konkurencją).
Bo taka, wspomniana, konkurencja z Nintendo, na tym polu deklasuje rywali. Ich ekskluzywne gry sprzedają się (i to w pełnej cenie) w ilościach doprawdy szalonych: ponad 30 milionów Animal Crossing: New Horizon, 33 mln Mario Kart 8 Deluxe - i długo można wymieniać. Dodajmy, że sprzedaż konsoli Nintendo Switch to już bez mała 80 milionów sztuk. I w sumie ponad pół miliarda sprzedanych na nią gier.
Mała awanturka po wypowiedzi szefa studia tworzącego piękne i trudne platfomówki o Orim. Thomas Mahler bardzo ostro "przejechał się" po innych zespołach, krytykując między innymi CD Projekt RED za "kłamstwa" w kampanii marketingowej Cyberpunka 2077. Ale, jak twierdzi, gdy przeczytał co powiedział, to... od razu przeprosił. Cóż, czasami język bywa nazbyt giętki, a głowa nie zdąży pomyśleć - parafrazując znane powiedzonko.
Niezmiennie zadziwiają nas takie historie: gdy gra wyskakuje jak przysłowiowy "diabeł z pudełka", bez promocji staje się hitem. To przydarzyło się grze RPG Tale of Immortal w portalu Steam. A ta gra nie jest nawet po angielsku, tylko po chińsku. I tu pewnie mamy rozwiązanie zagadki, skoro Chińczycy grać lubią i są dosyć ludnym narodem (eufemizm).
Koreańczycy też nie zasypiają gruszek w popiele i w pocie czoła ciosają gierki. Odin: Valhalla Rising budzi zainteresowanie tematyką, ładną na trailerach oprawą graficzną tej opartej na nodryckich mitach "piaskownicy". Tyle, że produkcję Kakao Games zapowiedziano na "smartfony i PC". Te "smartfony" wskazują na możliwe mikropłatności. Oby nie nachalne.
A propos wikingów: awantura o stan "załatania" Assassin's Creed: Valhalla. Błędów cały czas nie brakuje (chociaż gdy graliśmy w Giermaszu, jakiegoś bardzo poważnego nie uświadczyliśmy) - a, co wytykają gracze, wydawca głównie martwi się o jakość oferty sklepu z mikropłatnościami. Bo tu progres jest imponujący. No więc przekonamy się, czy zapowiedziane już wcześniej przez twórców "łatki" do rozgrywki sprawę wyprostują.
Kadokawa Corporation ogłasza sojusz kapitałowy z firmą CyberAgent, oraz - co nas bardziej interesuje - z Sony. A częścią korporacji Kadokawa jest studio From Software... to ci od "soulsów"... Także od genialnego, ekskluzywnego dla PS4 Bloodborne. I skoro zacieśniają współpracę także z Sony "w tworzeniu i rozwijaniu IP", to ekscytacji części graczy trudno się dziwić.
W międzyczasie fani trudnych RPG akcji mogą odpalić na PS5 uładnioną wersję bardzo udanego NiOH 2. Jeżeli macie jeszcze z PS4, to dobra informacja jest taka, że łatkę pobierzecie za darmo. Ale do "jedynki" już nie. Tu przewagę mają ci jeszcze nie grający, bo można obie części na next-genie kupić w pakiecie nieco taniej.
I jeszcze raz "nordyckie klimaty" - łatka "uładniająca". Mianowicie wielki hit z PS4, zresztą gra świetna, God of War doczekał się lepszej wersji na PS5. Więcej stabilnych klatek animacji, tekstury ostre jak brzytwa w 4K - aż żałujemy, że poganiani kolejnymi premierami i przywaleni gigantyczną "górą wstydu" czasu nie mamy, żeby do tej bardzo udanej gry wrócić.
Wielka czystka na serwerach darmowego (z mikropłatnościami) battle royale Call of Duty Warzone. 60 tysięcy graczy wyrzucono ostatnio za oszustwa. W sumie to już ponad 300 tysięcy ludzi, którzy nie uszanowali tych grających uczciwie. Wydawca jednocześnie dumnie podkreśla, że w strzelankę bawiło się bądź bawi, ot, 85 milionów graczy.
Mikropłatności, płatne (niewielkie) dodatki - czyli samo zło w oczach "hardkora". Ale karawana jedzie dalej i się rozpędza do prędkości światła. Dla Sony przykładowo to jedna trzecia wszystkich przychodów cyfrowego sklepu. W przypadku Electronic Arts, gdy zarobek za 2020 rok to około 6 mld dolarów - i z tego aż 4 mld to mikropłatności.
Więc i trudno się dziwić, że po tym jak EA kupiło słynne "wyścigowe" studio Codemasters, to chce wydawać gry samochodowe "co roku". I pewnie w formie gry-usługi by się im marzyło... Trochę to niepokoi, żeby nie "zarżnęli" wspaniałych marek - z drugiej strony takie F1 i tak było wydawane co roku, Codemasters przejęło też licencję WRC (symulator poprosimy) - pewnie też z planem premier co 12 miesięcy... To dojdzie jeszcze pewnie jakieś Need for Speed Online, zobaczycie...
Nowa strona internetowa poświęcona specjalnie obchodom 25-lecia marki Tomb Raider. Zapowiedzi nowej gry jak nie było tak nie ma, ale jeżeli macie sentyment do Lary Croft, to na wspomnianej witrynie dostaniecie tonę "nostalgii", różnych niepublikowanych wcześniej materiałów, wywiadów i tak dalej.
O pięć lat młodsze jest słynne studio id Software. Świętując 30-lecie tego studia, ze szczególną estymą należy pamiętać o przełomowych latach 90-tych, gdy powstawał Wolfenstein 3D, Doom i Quake. To właśnie wtedy usłyszeliśmy o sieciowych strzelankach z perspektywy pierwszej osoby - gatunku, który jest na topie od lat...
... żeby wymienić wspomnianą już markę Call of Duty. Korporacja Activision Blizzard ujawniła inwestorom, że na serii strzelanek zarobiła 27 miliardów dolarów, a w samym tylko 2020 roku po te gry sięgnęło około 250 milionów graczy.
"Zwróć czerwony Kamień Dusz, śmiertelniku. Nie opanujesz Lorda Terroru" - w te słowa twórcy Diablo zwrócili się do amerykańskiego rapera, który... wszczepił sobie w czoło diament. Lil Uzi Vert wydał na świecidełko skromne 24 miliony dolarów. No, ale jeżeli to Kamień Dusz z Lordem Terroru, to chyba warto było? Ciekawe, czy jego nowa płyta będzie, hmm, diabelska?
Zobacz także
2020-02-29, godz. 06:00
Hunt: Showdown [PS4]
Dziki zachód. Ale nie taki z Trzech Amigos. A nawet nie taki z Dobrego, złego i brzydkiego. Bardziej brudny, bardziej niepokojący, szary, zakurzony zalatujący zgnilizną i rozkładem - dosłownie - któremu sprzyja upał. A do tego robactwo…
» więcej
2020-02-29, godz. 06:00
Metro Redux [Switch]
Na początek małe wyznanie: otóż mam w domu trzy przenośne konsole. Co prawda obecnie bezapelacyjnie najpopularniejsze jest granie na mobilkach, ale jakoś do "smyrania" nigdy do końca się nie przekonałem i wolę sprzęty z klasycznym…
» więcej
2020-02-29, godz. 06:00
[29.02.2020] Giermasz #387 - Dużo strzelania
To nie była jakaś super-głośna premiera - gdy okazuje się, że jeżeli jesteś fanem sieciowych strzelanek, przegapić Hunt: Showdown wręcz nie powinieneś. W Giermaszu przetestował Jarek Gowin, ta survivalowa gra z elementami horroru…
» więcej
2020-02-29, godz. 06:00
Dreams [PS4]
Twórcy LittleBigPlanet w nasze ręce oddali narzędzie, które tworzyli prawie dekadę. Zdziwieni? Ja również byłem w szoku, ale kiedy odpaliłem pierwszy raz Dreams - przestałem zadawać więcej pytań. Dreams to nie jest gra - to narzędzie…
» więcej
2020-02-29, godz. 06:00
Hunt: Showdown [PS4]
Dziki zachód. Ale nie taki z Trzech Amigos. A nawet nie taki z Dobrego, złego i brzydkiego. Bardziej brudny, bardziej niepokojący, szary, zakurzony zalatujący zgnilizną i rozkładem - dosłownie - któremu sprzyja upał. A do tego robactwo…
» więcej
2020-02-29, godz. 06:00
BE-A Walker [Switch]
O BE-A Walker usłyszałem tylko dlatego, że za port na konsole odpowiada polskie studio Sonka. No i okazało się, że to nie tylko przyjemna strzelanka z mechem w roli głównej, ale także ukłon w stronę legendarnej gry z kultowej Amigi…
» więcej
2020-02-29, godz. 06:00
[29.02.2020] Prognozy
Mijają kolejne tygodnie, miesiące - a my ciągle o tym cyberpunkowym świecie... Cóż, to najbardziej wyczekiwana polska gra dosłownie na całym świecie. Ale są też inni, którzy dorzucają swoją "cegiełkę" do rodzimej branży. Michał…
» więcej
2020-02-29, godz. 06:00
[29.02.2020] Wymuszenie
Jedna ładowarka by wszystkie znaleźć i w ciemności związać... Wróć, to nie ta bajka - a właściwie rzeczywistość w Unii Europejskiej. Która to Unia ma nowy pomysł ku chwale nas, konsumentów. Mianowicie, jak informuje nasz technologiczny…
» więcej
2020-02-28, godz. 16:17
[22.02.2020] Paraliż?
Kolejne informacje o problemach spowodowanych koronawirusem - ale jak i uspokaja nasz technologiczny ekspert Radek Lis, branża mimo kłopotów funkcjonuje całkiem sprawnie. Niedawno jeden z technologicznych gigantów ujawnił swoje najnowsze…
» więcej
2020-02-28, godz. 16:09
[22.02.2020] Pieniądze
"Gierki są dla dzieci" - ileż razy gracze słyszeli te, hmm, głupoty, hę? No to teraz macie super-kontr-argument: jak podkreśla Michał Król, największa polska firma produkująca gry jest warta więcej niż... potentat paliwowy... Także…
» więcej