Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Sony Entertainment Polska
Gdyby obedrzeć grę z warstwy zręcznościowo-strzelankowej, to zrobiłby się z tego naprawdę ciekawy "symulator chodzenia", psychologiczny thriller w klimacie sci-fi. Historia Selene, astronautki z problemami po przebytej traumie, która mimo zakazu leci na planetę Atropos i wpada w pętlę czasową - ta opowieść wypada naprawdę dobrze. Jest niepokojąco, a tajemnica Białego Cienia, którą mamy nadzieję odkryć, jest dobrym motorem napędowym do siedzenia przed ekranem (czy finał odpowiada na wszystkie pytania jakie sobie śledząc opowieść postawicie, to osobna sprawa). Scenografia jest świetna (do wątku grafiki wrócę), atmosfera odpowiednio gęsta. Polecam też grać na słuchawkach, odgłosy planety dodatkowo budują napięcie. I wrogów można usłyszeć bądź zlokalizować "na ucho", z wyprzedzeniem, a to BARDZO ważne...
... no właśnie, jeżeli czytając ten tekst pomyśleliście sobie, że przeżyjecie ciekawą przygodę w kosmosie: to, cóż, przeżyjecie - jeżeli przeżyjecie... Starcia z hordami wrogów są esencją Returnal. A projektanci przeciwników i poziomu trudności nie wzięli jeńców. I żeby nie było nudno, to za każdym podejściem lokacje się zmieniają. Oczywiście po pewnym czasie zwrócicie uwagę, że ilość aren jest ograniczona, część komnat jest stała - choć ich występowanie na mapie za każdym razem się zmienia. O ile pogracie odpowiednio długo, zauważycie też, że chociaż twórcy z poziomem trudności się nie patyczkowali, to da się mechaniki gry obrócić (w jakiejś mierze) na swoją korzyść.
O ile pogracie odpowiednio długo... I się od gry nie odbijecie... No właśnie. Studio Housemarque od lat uwielbiam za ich "twin stick shootery". Dla niewtajemniczonych, hmm, "samolociki". Znacie doskonale gry, w których lecicie samolocikiem i strzelacie do wszystkiego co się rusza, prawda? Więc mamy i znakomite Resogun (w dwóch wymiarach) i mamy też ich Dead Nation czy Nex Machina w rzucie izometrycznym. Właśnie: Nex Machina - pamiętam, że gdy pierwszy raz włączyłem, niedowierzałem własnym oczom. Wszystko działo się bardzo szybko, wrogów było mnóstwo, pocisków latających w te i nazad jeszcze więcej... Jak w to grać? - pytałem sam siebie. A teraz w Returnal macie to wszystko w pełnym 3D, w sporych lokacjach, z hordami przeciwników wypluwających z siebie "ściany" pocisków. Gatunkowo to jest nawet na takie coś osobna podkategoria w znanym, cyfrowym sklepie - nazywa się "bullet hell"...
"Ale spokojnie, od punktu zapisu, do punktu zapisu i jakoś dam radę, obniżę poziom trudności i już" - pomyśli ktoś... Cóż, ani punktów zapisu nie ma, ani innego poziomu trudności do wyboru nie ma... Każdy zgon oznacza właściwie start od zera. Bez zasobów i zebranych ulepszeń czy ekstra broni. Wpisuje się ta mechanika doskonale w historię. Oto Selene na Atropos wpada w pętlę czasową. Po każdym zgonie odradza się dokładnie w tym samym punkcie, po katastrofie pilotowanego przez siebie statku. I - po raz kolejny i kolejny (liczcie śmierci w dziesiątkach albo i setkach) - wyrusza w podróż, od wraku w mrocznym lesie, przez tajemnicze ruiny obcej cywilizacji, aby zlokalizować źródło sygnału Białego Cienia i wyrwać się z koszmaru.
Sęk w tym, jak wspomniałem, że po każdej śmierci nasza postać jest właściwie "goła". Chociaż z biegiem gry okaże się, że aby przejść do innych światów (w sumie sześciu) nie trzeba za każdym razem odblokować całej pierwszej mapy. Ale warto eksplorować, bo z podstawowym pistolecikiem daleko w kolejnych etapach gry nie zajdziecie. Przynajmniej, na szczęście gracza, jak pokonacie bossa, to już tak zostanie. Choć doprawdy niełatwe są to przeprawy.
Można się zastanowić, że nawet jak na gatunek w którym śmierć oznacza utratę części postępu - czy twórcy Returnal mimo wszystko nieco z poziomem trudności nie przesadzili? Bo jednak częścią tego doświadczenia jest jakaś forma nagrody za kolejne próby, że nasza postać jednak staje się (chociaż trochę) mocniejsza. Dzięki czemu oczywiście z czasem gra się łatwiej. W Returnal - owszem - później też bywa nieco prościej, ale raczej wynika to z tego, że nauczycie się zachowania wrogów, opracujecie jakieś taktyki na nich i poznacie areny. A nie z tego, że "dopakujecie" statystyki czy znajdziecie lepszy sprzęt, który na stałe zostanie w ekwipunku.
Dodajcie jeszcze do tego czynnik losowości: przy niektórych podejściach stosunkowo szybko traficie na fajne bronie, przydatne przedmioty - a czasami, "jak krew w piach". I jak zginiecie, zabawa zaczyna się od nowa. Co oczywiście wpisuje się "w DNA" studia: we wspomnianych "samolocikach" też zbiera się różne "dopałki" - i gdy przegracie, to trzeba zaczynać kompletnie od zera. Nie ma litości... Ale: uprzejmie wnoszę i apeluję - może by rozważyć w Returnal (jednak) jakąś formę punktów zapisu, żeby za każdym razem nie zaczynać wszystkiego od nowa, że tak się rozmarzyłem?...
Krótko jeszcze o grafice: gra w ruchu wygląda obłędnie, statyczne screeny nie oddają mrocznego piękna Returnal. Detale kombinezonu gdy Selene jest w ruchu, szaleństwo walki z setkami pocisków na planszy, gra świateł i cieni (co oczywiście może maskować pewne niedoskonałości), ogólny wygląd poziomów - ja nie mam się do czego przyczepić. Zresztą, w poprzednich grach studia ogromne wrażenie zawsze robiły efekty cząsteczkowe, wybuchy - jeszcze przed premierą byłem przekonany, że to "zrobi robotę" w Returnal i doprawdy, nie zawiodłem się. Plus - jak wspomniałem - atmosferę niepokoju potęguje świetne udźwiękowienie.
W efekcie dostajemy grę bardzo dopracowaną, z wciągającą historią - na tyle, że nawet gdy kolejny raz miałem ochotę rzucić padem o ścianę, to opowieść o Selene i jej koszmarze na Atropos skutecznie trzymała mnie przy ekranie. Choć poziom trudności bywa frustrujący. Ale wabik w postaci fabuły zadziałał perfekcyjnie, przedzierałem się przez hordy wrogów, bo chciałem poznać ciąg dalszy. I chciałem też obejrzeć więcej fajnych "widoczków". Zafascynowała mnie tajemnicza rasa obcych, te monumentalne, zrujnowane budowle i ich zadziwiająca technologia.
Ale nie oszukujmy się, dla części graczy poziom trudności będzie nie do przeskoczenia. Ja zresztą wcale nie "cwaniakuję", dla mnie też był naprawdę wyśrubowany. Czy taki będzie także dla Ciebie? Ha - dobre pytanie! Premierowa cena jest niestety w nowym, wyższym standardzie. Więc, jeżeli nie traficie z zakupem i od gry się odbijecie, można poczuć irytację. Z drugiej strony, jeżeli "zadziała", nie powinniście żałować wydanych złotówek. Returnal to gra świetna - ale nie dla wszystkich.
Zobacz także
2020-11-06, godz. 14:48
[07.11.2020] Kaszel zagłady
Nakaszlesz na mnie - a ja powiem, na co jesteś chory... Nie, to nie jest opis jakiegoś horroru czy wytworu chorego umysłu. Jak opowiada nasz technologiczny ekspert Radek Lis, naukowcy testują aplikację, która... diagnozuje kaszel..…
» więcej
2020-10-31, godz. 06:00
Chase H.Q. (1988 r.)
Widowiskowe pościgi w czarnym Porsche 928, prędkości sięgające 400 km/h i brutalne spychanie z drogi kryminalistów. W roku 1988 salony gier podbiła gra Chase H.Q., w której gracz wcielał się w funkcjonariuszy specjalnego pościgowego…
» więcej
2020-10-31, godz. 06:00
Green Hell [Switch]
Przygoda w niebezpiecznej amazońskiej puszczy - od niedawna również na Nintendo Switch. Green Hell to bardzo dobry survival od studia Creepy Jar. To gra pierwszoosobowa, w której nasz główny bohater walczy ze wszystkim, dosłownie, żeby…
» więcej
2020-10-31, godz. 06:00
[31.10.2020] Giermasz #420 - Chwila wytchnienia
Tak się złożyło, że w tym Giermaszu tylko jedna recenzja. Tylko - bo ostatnio harowaliśmy ciężko (żarcik) całą Redakcją i regularnie przygotowywaliśmy ze trzy, cztery teksty do każdej audycji. Chwila wytchnienia nie będzie jednak…
» więcej
2020-10-31, godz. 06:00
Green Hell [Switch]
Przygoda w niebezpiecznej amazońskiej puszczy - od niedawna również na Nintendo Switch. Green Hell to bardzo dobry survival od studia Creepy Jar. To gra pierwszoosobowa, w której nasz główny bohater walczy ze wszystkim, dosłownie, żeby…
» więcej
2020-10-31, godz. 06:00
[31.10.2020] Przegląd tygodnia
Na początek krótka refleksja: gdy człowiek jest graczem od lat 80-tych, gdy w głębokiej komunie trzeba było kombinować i "piracić", to teraz tylko łezka wzruszenia w oku się kręci, gdy cały świat czeka na premierę polskiej produkcji…
» więcej
2020-10-31, godz. 06:00
[31.10.2020] Inteligenta... cerata...
... no dobrze, właściwie obrus - czy raczej tkanina, która, uwaga, rozpoznaje co na niej położyliśmy. Szok, to będzie technologiczny przełom! No ale dobrze, dosyć złośliwości, w programie rozmawiamy z naszym ekspertem Radkiem Lisem…
» więcej
2020-10-31, godz. 06:00
[31.10.2020] Cyberwstrząs
To się porobiło - jak cały świat czeka, to i cały świat graczy komentuje to, do czego już pod żadnym pozorem miało nie dojść. Czyli jednak mamy kolejną "obsuwę" słynnej już Cyberpunkowej produkcji. Gdy jedni mierzą się z wywołaną…
» więcej
2020-10-24, godz. 06:00
FIFA 21 vs. eFootball PES 2020: Season Update [PS4]
Kolejny raz zapraszamy na "Wielką futbolową wojnę konsolową". Na rynku dwie produkcje od lat mające swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników. Również w redakcji Giermaszu dochodziło do gorących dyskusji o wyższości - bądź…
» więcej
2020-10-24, godz. 06:00
The Survivalists [PS4]
Zauroczyła mnie. Zaczarowała swoim urokiem, bezpretensjonalnością, przyjaznym podejściem do gracza i tym, że nie udaje czegoś czym nie jest. Pamiętacie Wormsy? Robaczki, które strzelały do siebie różnymi rodzajami broni - grę…
» więcej