Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Total War: Rome Remastered
Total War: Rome Remastered
Hej! Dzisiejsza recenzja to będzie taki krótki powrót do przeszłości. Wszystko to za sprawą kultowego, aczkolwiek trącącego już myszką tytułu Total War: Rome, który po 17 latach od głośnej premiery doczekał się właśnie wersji Remastered. No dobra, ale co kryje się za tą nazwą? Jak zapewniają sami twórcy to przede wszystkim odrestaurowana grafika, ale też jeśli mowa o rozgrywce to czekać ma tu na nas również kilka znaczących ulepszeń. Ma to więc być powrót króla, tylko, że w nowych szatach. W przeszłości podobne zabiegi nie zawsze kończyły się pełnym sukcesem, a jak jest w tym przypadku? Czas to sprawdzić.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega
GIERMASZ-Recenzja Total War Rome: Remastered

Zacznijmy od tego, jeśli oczywiście jakimś cudem jest jeszcze ktoś, kto o tej legendarnej serii nic nie słyszał, czym tak naprawdę jest Total War i o co chodzi w całej tej obszernej sadze. Tak w wielkim skrócie, to jeden z najpopularniejszych tytułów w historii, na rynku turowych, pecetowych strategii. Cała seria licząca już 14 gier z tym szyldem, sprzedała się w przeszło 20 milionach kopii na całym świecie. W każdej z tych odsłon nasz cel jest jasny i klarowny, rozbudowa i poprowadzenie naszego księstwa, królestwa czy cesarstwa do zwycięstwa nad siłami wroga. A jak do tego dojdziemy to już zależy tylko od nas.

Total War od zawsze urzekał swoim rozmachem, zapomnijcie o maleńkich bitwach na miniaturowych mapach. Tu czeka na Was prawdziwa sieczka na kilka potężnych armii naraz! Wierzcie mi, że praktycznie zawsze z tego pojedynku najgorzej wychodził nasz poczciwy pecet, z którego Total War wyciskał ostatnie soki! Ale jak wiadomo, wszystko co dobre w końcu się kończy i tak z biegiem lat kolejne tytuły tej sagi odchodziły powoli w zapomnienie i "gamingowy” niebyt, a graficznie powoli wyprzedzały je już gry produkowane masowo na smartfony i urządzenia mobilne. Ale w tym miejscu do zdania dochodzą sami twórcy, którzy postanowili tchnąć drugie życie w rzymską odsłonę Total War’a odmładzając go o dobre kilkanaście lat… ale no właśnie, czy faktycznie dostaliśmy w swoje ręce grę godną drugiej dekady XXI wieku?

Total War: Rome Remastered - już sama nazwa brzmi dumnie, sprawdźmy więc co tak naprawdę kryje się za tym nieco przydługim tytułem. Nowy Rzym to przede wszystkim ulepszone tekstury. Twórcy chwalą się, że gra została zoptymalizowana do wyświetlania w rozdzielczości 4k oraz UltraHD. Ponadto Total War w końcu dostrzega już różnicę między proporcjami starych ekranów, a tymi nowoczesnymi i wyświetla się poprawnie na szerokich monitorach już bez tych czarnych pasków po bokach. Żeby to wszystko na nowych urządzeniach „śmigało” jak należy, graficy przemodelowali też wszystkie budynki, obiekty, lokacje, a także dodali efekty otoczenia, takie jak dym, żar ognia, czy unoszące się cząsteczki pyłu i kurzu. Całkowicie odświeżyli także sam wygląd map, na których toczy się kampanijna rozgrywka oraz modele jednostek, które na niej walczą.

Warto również docenić fakt, że twórcy postarali się też o ulepszenie wbudowanej w system gry kamery, tak by miała ona takie same opcje jak obecnie wydawane, nowe odsłony tej sagi. Mamy więc w końcu w pełni działający i płynny zoom, możemy na tysiąc sposobów obracać sobie mapę i w pakiecie dostaliśmy też szerszy kąt widzenia, który zdecydowanie ułatwia nam ogarnięcie całego, ogromnego pola bitwy. Zaimplementowano tu także nową, taktyczną mapę, dzięki której ma nam być łatwiej wydawać polecenia i planować nasze wojenne taktyki oraz uproszczono i udoskonalono sam interfejs gry (chociaż moim zdaniem nadal nie należy on do tych z kategorii najbardziej przystępnych).

W wersji Remastered rozbudowano także dostępne w grze frakcje. Od teraz do wyboru mamy ich blisko 40! Odświeżona wersja umożliwia nam również rywalizację multiplayer pomiędzy rożnymi systemami operacyjnymi. No i to w sumie tyle, ale pamiętajcie, że w pakiecie oczywiście dostajemy także starą, dobrą i nadal nieźle śmigającą strategię, która w 2004 roku podbiła serca milionów graczy.

Podsumowując, czy odświeżony Total War: Rome wart jest swojej ceny i sentymentalnego powrotu do starych czasów? I tak i nie, mam tu dość mieszane uczucia. Z jednej strony, to nadal jest ten kultowy tytuł, w którym spędziłem za dzieciaka dziesiątki, jak nie setki godzin. W którym tyle razy jako cesarz-despota stawałem na szczycie świata i chyba tyle samo razy z niego koniec końców spadałem. To też nadal jest ta odsłona, w której prowadziłem potężne potyczki na tysiące wojów, która nauczyła mnie podstaw bitewnej taktyki. To jedna z gier, które na stałe zostały już w mojej pamięci.

Z drugiej strony, odświeżona wersja nieco mnie zawiodła. Liczyłem na jakieś dodatkowe smaczki, może scenariusze, jednostki, coś, co sprawiłoby, że odkryłbym tę grę na nowo. A tak w rezultacie (oprócz oczywiście ulepszonej grafiki) dostałem niemal to samo, dodatkowo opakowane w pojawiające się lagi, przycięcia i spadki wydajności…

No cóż, koniec końców okazuje się, że wspomnienia najlepiej smakują, gdy zostają nienaruszone gdzieś daleko w czeluściach naszej pamięci. Summa summarum żeby było jasne, cała saga Total War to jedna z moich ulubionych na „gamingowej” półce. Total War: Rome Remastered raczej nie zagrzeje tam na dłużej miejsca.

Cześć!

Zobacz także

2020-07-03, godz. 09:34 [04.07.2020] Zapach kosmosu Tytułowy "zapach kosmosu" brzmi dumnie, prawda? Tylko że w próżni to chyba nic nie pachnie? O ile w ogóle ktoś próbowałby to zrobić? Oczywiście wyjaśniamy w rozmowie z naszym technologicznym ekspertem Radkiem Lisem, że chodzi o… » więcej 2020-06-27, godz. 09:24 Destrobots [Switch] Recenzja gry Destrobots cieszy tym bardziej, ponieważ to gra polskiej produkcji. Krakowskie studio 7LEVELS przygotowało tytuł, której premiera na konsoli Nintendo Switch miała miejsce 18 czerwca. Po rozegraniu kilkunastu godzin w Destrobots… » więcej 2020-06-27, godz. 06:00 Destrobots [Switch] Recenzja gry Destrobots cieszy tym bardziej, ponieważ to gra polskiej produkcji. Krakowskie studio 7LEVELS przygotowało tytuł, której premiera na konsoli Nintendo Switch miała miejsce 18 czerwca. Po rozegraniu kilkunastu godzin w Destrobots… » więcej 2020-06-27, godz. 06:00 Pokemon Shield The Isle of Armor DLC [Switch] Właściwie dla kogo ja piszę tę recenzję? - zastanowiłem się siadając przed pustą wirtualną kartką na ekranie komputera. Jeżeli jesteście fanami serii Pokemon, jeżeli spędziliście dziesiątki (a często i setki) godzin na łapaniu… » więcej 2020-06-27, godz. 06:00 The Last of Us Part II [PS4] Dawno nie spotkałem się z grą, która budziłaby tyle skrajnych emocji. Były produkcje, które rozgrzewały nas do czerwoności, wywoływały wściekłość, doprowadzały do furii albo euforii, ale nie przypominam sobie aż takiej polaryzacji… » więcej 2020-06-27, godz. 06:00 Red Wings: Aces of the Sky [Switch] Red Wings: Aces of the Sky jest skrajnie daleko od określenia symulator lotnictwa, to wręcz jego przeciwieństwo. Niczym nieskrępowana powietrzna strzelanina, gdzie ponad wszystko nacisk położony został na przyjemność latania i strącanie… » więcej 2020-06-27, godz. 06:00 [27.06.2020] Giermasz #404 - Dla dorosłych i niekoniecznie dorosłych Nie mogło być inaczej: nasz redakcyjny kolega Jarosław Gowin (fan także pierwszej części) jest pod ogromnym wrażeniem przygody, jaką przeżył w ponurym postapokaliptycznym świecie The Last of Us Part II . Tylko pamiętajcie - mając… » więcej 2020-06-27, godz. 06:00 Red Wings: Aces of the Sky [Switch] Red Wings: Aces of the Sky jest skrajnie daleko od określenia symulator lotnictwa, to wręcz jego przeciwieństwo. Niczym nieskrępowana powietrzna strzelanina, gdzie ponad wszystko nacisk położony został na przyjemność latania i strącanie… » więcej 2020-06-27, godz. 06:00 Pokemon Shield The Isle of Armor DLC [Switch] Właściwie dla kogo ja piszę tę recenzję? - zastanowiłem się siadając przed pustą wirtualną kartką na ekranie komputera. Jeżeli jesteście fanami serii Pokemon, jeżeli spędziliście dziesiątki (a często i setki) godzin na łapaniu… » więcej 2020-06-27, godz. 06:00 The Last of Us Part II [PS4] Dawno nie spotkałem się z grą, która budziłaby tyle skrajnych emocji. Były produkcje, które rozgrzewały nas do czerwoności, wywoływały wściekłość, doprowadzały do furii albo euforii, ale nie przypominam sobie aż takiej polaryzacji… » więcej
228229230231232233234