Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Metro Exodus: Enhanced Edition
Metro Exodus: Enhanced Edition
Jeżeli nie mieliście jeszcze okazji, żeby zapoznać się z historią Artema z uniwersum Metro, to lepszej szansy nie będzie. Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, 4A Games we współpracy z Deep Silver przygotowało next-genową wersję Metro Exodus na PlayStation 5 oraz Xbox Series X|S. Dodajmy, że Exodus można potraktować jako oddzielny rozdział całej historii. Ja testowałem wersję na konsolę od Microsoftu. Przyznam od samego początku, że w odświeżonej wersji Metra nie ma mowy o spadkach płynności - niezależnie od miejsca, w którym aktualnie się znajdujemy. To sztuka, ponieważ gra jest momentami bardzo dynamiczna. Sekcje chodzone, ospałe - przeplatane są z tymi z wartką akcją, pościgami, scenami ucieczek...

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland.
GIERMASZ-Recenzja Metro Exodus: Enhanced Edition

Widzę dużą różnicę szczególnie w oświetleniu, czy podświetleniu elementów. Bardzo dobrze wyglądają światła latarek przeciwników głównego bohatera, lampy, czy świece. Odświeżone zostały również modele postaci. Możemy przyjrzeć się każdemu szczegółowi ubioru naszych kompanów. Genialnie wyglądają twarze członków drużyny SPARTA. Producenci zadbali o wszystkie szczegóły. Myślę, że spędziłem kilka godzin na przyglądaniu się szczegółom otoczenia.

Czyli wiemy już, że graficznie Metro Exodus to perełka. Dlaczego warto sięgnąć po ten tytuł? Co odróżnia go od innych serii postapo? Metro Exodus to momentami audiobook. Między wykonywaniem zadań, misji, eksplorowaniem otoczenia - natkniemy się na momentami kilkuminutowe dialogi współtowarzyszy podróży. Nieraz złapałem się na tym, że odpuszczałem wykonywanie zadań - tylko po to, żeby wysłuchać rozmów innych członków drużyny.

Nie chcę mówić zbyt wiele o fabule serii Metro. Uważam po prostu, że każdy fan gier FPS czy klimatu postapokaliptycznego powinien po gry spod szyldu "Metro" sięgnąć. Dodam, że historia oparta jest na serii książek rosyjskiego pisarza Dmitrija Głuchowskiego. Co ciekawe, możecie sięgnąć po Exodus bez konieczności grania we wcześniejsze części. Odnajdziecie się w fabule tytułu bez żadnego problemu. W grze wcielamy się w Artioma, który razem ze swoją żoną Anną oraz jej ojcem i grupą żołnierzy opuszcza Moskwę w poszukiwaniu innych ludzi, którzy ocaleli po wojnie nuklearnej. Rosję zniszczoną przez bomby bohaterowie pokonują pociągiem. W grze odwiedzimy kilka lokacji. W każdej z nich możemy korzystać też z innych środków transportu - jak łódka, czy samochód terenowy.

W Metro Exodus natraficie na system craftingu podobny do tego wykorzystywanego w serii The Last of Us. Główny bohater, w każdej chwili, może zdjąć plecak i korzystając z jego zawartości - przygotować na przykład apteczkę. Większych napraw dokonamy jedynie w warsztacie. Tam możemy naprawić pancerz oraz maskę tlenową.

Podsumowując: wartka fabuła, odświeżona szata graficzna, zwroty akcji i lokacje, których eksplorowanie trzyma gracza w napięciu - to właśnie dlatego warto wrócić, bądź wypróbować po raz pierwszy, serię Metro. Wersję pudełkową kupicie już za 150 złotych. To mało, jak za 40 godzin spędzonych w klimacie postapo.

Zobacz także

2021-09-25, godz. 06:00 Life is Strange: True Colors [PlayStation 4] Chyba kiedyś już użyłem takiego porównania. Tutaj jednak też pasuje, także ponownie; trochę czułem się, jakbym wrócił do lat 90-tych i oglądał Jezioro Marzeń. Taki klimat panuje w kolejnej części serii Life is Strange z podtytułem… » więcej 2021-09-25, godz. 06:00 Game Builders Garage [Switch] Założenia Game Builder Garage są dobre. Chodzi o to, by dzieci nauczyły się tworzyć gry dzięki intuicyjnemu przewodnikowi stworzonemu przez Nintendo. I powiedzmy, że to się udaje. Problem w tym, że najmłodsi mają pewną cechę… » więcej 2021-09-25, godz. 06:00 Game Builders Garage [Switch] Założenia Game Builder Garage są dobre. Chodzi o to, by dzieci nauczyły się tworzyć gry dzięki intuicyjnemu przewodnikowi stworzonemu przez Nintendo. I powiedzmy, że to się udaje. Problem w tym, że najmłodsi mają pewną cechę… » więcej 2021-09-25, godz. 06:00 NBA 2K22 [PC] Skórzana piłka rozmiar "7”, parkiet z klonowego drewna, dwa kosze na wysokości trzech metrów i dziesięciu prawdziwych, sportowych herosów. Tak niewiele wystarczy do tego, by przez 48 minut rozpalać do czerwoności widownię na całym… » więcej 2021-09-25, godz. 06:00 NBA 2K22 [PC] Skórzana piłka rozmiar "7”, parkiet z klonowego drewna, dwa kosze na wysokości trzech metrów i dziesięciu prawdziwych, sportowych herosów. Tak niewiele wystarczy do tego, by przez 48 minut rozpalać do czerwoności widownię na całym… » więcej 2021-09-25, godz. 06:00 NBA 2K22 [PC] Skórzana piłka rozmiar "7”, parkiet z klonowego drewna, dwa kosze na wysokości trzech metrów i dziesięciu prawdziwych, sportowych herosów. Tak niewiele wystarczy do tego, by przez 48 minut rozpalać do czerwoności widownię na całym… » więcej 2021-09-25, godz. 06:00 DEATHLOOP [PC] Na DEATHLOOP od Bethesdy czekało wielu graczy. Produkcja, hucznie zapowiadana, przyciąga oko - trailery przedstawiały dynamiczną rozgrywkę, barwne uniwersum oraz garść dobrego humoru. Pytanie, czy w praktyce udało się to pierwsze… » więcej 2021-09-25, godz. 06:00 DEATHLOOP [PC] Na DEATHLOOP od Bethesdy czekało wielu graczy. Produkcja, hucznie zapowiadana, przyciąga oko - trailery przedstawiały dynamiczną rozgrywkę, barwne uniwersum oraz garść dobrego humoru. Pytanie, czy w praktyce udało się to pierwsze… » więcej 2021-09-25, godz. 06:00 DEATHLOOP [PC] Na DEATHLOOP od Bethesdy czekało wielu graczy. Produkcja, hucznie zapowiadana, przyciąga oko - trailery przedstawiały dynamiczną rozgrywkę, barwne uniwersum oraz garść dobrego humoru. Pytanie, czy w praktyce udało się to pierwsze… » więcej 2021-09-25, godz. 06:00 Game Builders Garage [Switch] Założenia Game Builder Garage są dobre. Chodzi o to, by dzieci nauczyły się tworzyć gry dzięki intuicyjnemu przewodnikowi stworzonemu przez Nintendo. I powiedzmy, że to się udaje. Problem w tym, że najmłodsi mają pewną cechę… » więcej
156157158159160161162