Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Electronic Arts Polska.
Są elementy, w których widać ingerencję Electronic Arts. Z tego połączenia powstał tryb fabularny. Genialny tryb fabularny muszę dodać. Jego tytuł to "Braking Point". Dzięki niemu poczujemy emocje prawdziwych kierowców motosportu. Kierujemy w nim Aidenem Jacksonem. Ten błyskotliwy debiutant awansuje właśnie z Formuły 2, o szczebel wyżej.
I tak siadamy głęboko w fotelu i oddajemy się śledzeniu przygód młodego kierowcy. Co ciekawe, gracz może wybrać drużynę, do której trafi Aiden spośród czterech: Williamsa, Racing Point, Alfy Romeo oraz Alpha Tauri. Wątek fabularny nie ogranicza się jedynie do prowadzenia auta w kolejnych wyścigach. Gracz realizuje konkretne scenariusze, dzięki czemu historia posuwa się do przodu. Zadania zawierają się często w dogonieniu czołówki, bądź partnera ze stajni.
Co interesujące - w części weekendów wyścigowych kontrolujemy drugiego kierowcę zespołu - Caspera Ackermanna. To doświadczony, holenderski zawodnik. Przeciwieństwo Jacksona, a jak często również bywa w prawdziwej Formule 1 - jego największy przeciwnik. Wszystko oprawione iście filmowymi przerywnikami filmowymi. Tryb "Braking point" jest połączeniem serialu i gry o wyścigach. To bardzo wciągający serial. Pełen zwrotów akcji. Trudno oderwać wzrok od postępujących na torze oraz poza nim wydarzeń.
Choć dostrzegam jeden, poważny minus. Niestety, gracz nie może mieć wpływu na przebieg historii. Szkoda, bo system przedstawiony w tym trybie głośno domaga się, żeby stawiać graczowi poprzeczkę - dylematy moralne. Wówczas jeszcze bardziej odczułbym, że to co robię ma wpływ na losy głównego bohatera. Obecnie, poruszamy się według ściśle określonego, z góry narzuconego scenariusza. Dlaczego by nie zmienić tego w przyszłości? Zdecydować się na przykład na wybór: czy skrytykować partnera z zespołu publicznie, lub załatwiać swoje brudy w gabinecie szefa zespołu. Być może, mogłoby mieć to wpływ na przyszłe kontrakty reklamowe, ale i zainteresowanie osobą kierowcy. Wybiegając dalej w przyszłość - warto zastanowić się również nad stworzeniem w pełni edytowalnego kierowcy, którego karierą sterujemy w trybie fabularnym. W wielu grach tak już było - między innymi w NBA 2k.
I tak siadamy głęboko w fotelu i oddajemy się śledzeniu przygód młodego kierowcy. Co ciekawe, gracz może wybrać drużynę, do której trafi Aiden spośród czterech: Williamsa, Racing Point, Alfy Romeo oraz Alpha Tauri. Wątek fabularny nie ogranicza się jedynie do prowadzenia auta w kolejnych wyścigach. Gracz realizuje konkretne scenariusze, dzięki czemu historia posuwa się do przodu. Zadania zawierają się często w dogonieniu czołówki, bądź partnera ze stajni.
Co interesujące - w części weekendów wyścigowych kontrolujemy drugiego kierowcę zespołu - Caspera Ackermanna. To doświadczony, holenderski zawodnik. Przeciwieństwo Jacksona, a jak często również bywa w prawdziwej Formule 1 - jego największy przeciwnik. Wszystko oprawione iście filmowymi przerywnikami filmowymi. Tryb "Braking point" jest połączeniem serialu i gry o wyścigach. To bardzo wciągający serial. Pełen zwrotów akcji. Trudno oderwać wzrok od postępujących na torze oraz poza nim wydarzeń.
Choć dostrzegam jeden, poważny minus. Niestety, gracz nie może mieć wpływu na przebieg historii. Szkoda, bo system przedstawiony w tym trybie głośno domaga się, żeby stawiać graczowi poprzeczkę - dylematy moralne. Wówczas jeszcze bardziej odczułbym, że to co robię ma wpływ na losy głównego bohatera. Obecnie, poruszamy się według ściśle określonego, z góry narzuconego scenariusza. Dlaczego by nie zmienić tego w przyszłości? Zdecydować się na przykład na wybór: czy skrytykować partnera z zespołu publicznie, lub załatwiać swoje brudy w gabinecie szefa zespołu. Być może, mogłoby mieć to wpływ na przyszłe kontrakty reklamowe, ale i zainteresowanie osobą kierowcy. Wybiegając dalej w przyszłość - warto zastanowić się również nad stworzeniem w pełni edytowalnego kierowcy, którego karierą sterujemy w trybie fabularnym. W wielu grach tak już było - między innymi w NBA 2k.
To nie koniec nowości. Twórcy wprowadzili również tryb kariery dla dwóch graczy. Nie oznacza to, że musicie siedzieć przed jedną konsolą - każdy może korzystać z własnej. To bardzo interesujące rozwiązanie. Graczy jest dwóch - każdy ma swój czas na przeprowadzenie zmian w zespole, czy wybranie ścieżki rozwoju samochodu. Wygląda to tak samo, jak w poprzednim roku. Mamy więc cztery główne moduły ulepszeń: to aerodynamika, podwozie, silnik oraz wytrzymałość. Jako głowa ekipy musicie wybrać, na czym zależy wam najbardziej. Ja skupiałem się zawsze na aerodynamice i podwoziu. To powodowało, że w niektórych wyścigach odstawałem od stawki, a w trakcie sezonu czasami wpadały kary - za nieregulaminową wymianę silnika czy innych podzespołów. Nie mniej jednak, daje to wyraźną przewagę na większości torów - w bardziej technicznych sektorach.
W kwestii rozwoju zespołu w F1 2021 pojawia się również nowa opcja. Treningi przed kwalifikacjami można symulować. Obok nazw aktywności treningowych, możemy sprawdzić procent prawdopodobieństwa, aby zadanie wykonać pomyślnie oraz czas potrzebny do jego realizacji. W ten sposób wybieramy, co ma zrobić nasz zespół, a później sprawdzamy, czy udało się wykonać cel. Dzięki temu dostajemy punkty rozwoju, za które kupujemy ulepszenia.
W kwestii rozwoju zespołu w F1 2021 pojawia się również nowa opcja. Treningi przed kwalifikacjami można symulować. Obok nazw aktywności treningowych, możemy sprawdzić procent prawdopodobieństwa, aby zadanie wykonać pomyślnie oraz czas potrzebny do jego realizacji. W ten sposób wybieramy, co ma zrobić nasz zespół, a później sprawdzamy, czy udało się wykonać cel. Dzięki temu dostajemy punkty rozwoju, za które kupujemy ulepszenia.
Fizyka jazdy w F1 2021 jest niesamowita. Od pierwszych minut jazdy wiedziałem, że muszę uważać na każdym zakręcie. Minimalny błąd oznacza straty rzędu kilku setnych sekundy. Każde uderzenie gracz odczuwa bardzo realnie. Wreszcie mamy tytuł, w którym poczujecie dreszczyk rywalizacji i emocji, które towarzyszą prawdziwym kierowcom wyścigowym. W poprzednich edycjach gry - częste były sytuacje, w których rywale wjeżdżali w nas bez powodu. Mimo to, że trzymaliśmy się linii jazdy.
W F1 2021 poziom sztucznej inteligencji znacznie się poprawił. Kierowcy rywali mogą być bardziej agresywni - jeżeli tak wybierzemy w ustawieniach, ale nie oznacza to, że będą jechali bezmyślnie. Często korzystają z tuneli aerodynamicznych i starają się wyprzedzać w strefach z systemem DRS. Od pewnego poziomu trudności o miejscu w tabeli decydują detale. Ustawienia czy zachowania - które jako gracze w pełni kontrolujemy. Szykuje się wyścig na torze z większą liczbą zakrętów? Zwiększ siłę docisku. Zastanawiasz się nad taktyką w przeddzień rywalizacji na szybkim torze z długimi prostymi? Kosztem siły docisku, zwiększ prędkość maksymalną. W tej grze nie ma przypadków.
W F1 2021 poziom sztucznej inteligencji znacznie się poprawił. Kierowcy rywali mogą być bardziej agresywni - jeżeli tak wybierzemy w ustawieniach, ale nie oznacza to, że będą jechali bezmyślnie. Często korzystają z tuneli aerodynamicznych i starają się wyprzedzać w strefach z systemem DRS. Od pewnego poziomu trudności o miejscu w tabeli decydują detale. Ustawienia czy zachowania - które jako gracze w pełni kontrolujemy. Szykuje się wyścig na torze z większą liczbą zakrętów? Zwiększ siłę docisku. Zastanawiasz się nad taktyką w przeddzień rywalizacji na szybkim torze z długimi prostymi? Kosztem siły docisku, zwiększ prędkość maksymalną. W tej grze nie ma przypadków.
Twórcy nie usunęli z gry trybu "Mój zespół". Możemy w nim stworzyć własny zespół, zaprojektować barwy bolidu, logotypy, dobrać sponsorów, dostawcę silnika oraz drugiego kierowcę. Jako właściciel drużyny kontrolujemy każdym aspektem rozwoju naszego samochodu. To miła odmiana, ciekawy tryb - który powinien być kontynuowany i rozwijany. W edycji "deluxe" gry F1 2021 otrzymujemy także paczkę historycznych kierowców. I tak, w stworzonym przez siebie zespole zobaczymy między innymi Felipe Massę, Jensona Buttona a także, ku mojemu zdziwieniu, Michaela Schumachera. Szczególną przyjemność sprawiło mi rywalizowanie szczególnie z tym ostatnim. Miło było zobaczyć mojego stworzonego Bartłomieja Czetowicza u boku siedmiokrotnego Mistrza Świata Formuły 1.
Czy warto sięgnąć po nowe F1? Jak najbardziej tak. W następnych latach warto byłoby rozwinąć ten tytuł graficznie - wycisnąć z nowej generacji konsol jeszcze więcej. Nie zmienia to faktu, że twórcy zaserwowali nam w tym roku bardziej rozwiniętą sztuczną inteligencję, doskonały model jazdy, świetne przekazanie emocji towarzyszących kierowcom wyścigowym oraz przede wszystkim - wyborny, nowy tryb fabularny "Braking point".
Zobacz także
2022-03-26, godz. 06:00
[26.03.2022] "beep" ver. 2.0
Znowu to zrobili: czyli wrzucili w "szoszjale" grafikę, parę słów tytułem wstępu - i świat oszalał. Chociaż "nie zapowiedzieli nowej części", to gdy mowa o ultra-popularnej (także dzięki serialowi) serii przygód Białego Wilka…
» więcej
2022-03-26, godz. 06:00
Gran Turismo 7 [PlayStation 5]
Napisanie tej recenzji nie było dla mnie łatwym zadaniem. Nie wspominając w ogóle, że w momencie jej przygotowywania, fani byli wściekli za zmniejszenie nagród w wyścigach (w domyśle: mikrotranskcje, wydaj prawdziwą kasę na fajne…
» więcej
2022-03-26, godz. 06:00
FAR: Changing Tides [Xbox Series X]
Cztery lata temu szwajcarskie studio Okomotive zabrało mnie na samotną wycieczkę dziwnym pojazdem po pozostałościach rozpadającej się cywilizacji. I teraz w drugiej odsłonie pod tytułem FAR: Changing Tides jest podobnie. Znów jestem…
» więcej
2022-03-26, godz. 06:00
Destiny 2: Królowa Wiedźma [Xbox Series X]
Nie wiem czy to jakaś porażająca niespodzianka, ale kiedy dość często oczekiwane produkcje nas zawodzą - miło jest wiedzieć, że niektóre spełniają pokładane w nich oczekiwania. Nowy dodatek do Destiny 2: Królowa Wiedźma..…
» więcej
2022-03-26, godz. 06:00
WWE 2K22 [Xbox Series X]
Seria WWE wchodzi w nową erę. W ubiegłym roku nie było nowego tytułu od 2k Sports. I widać, że twórcy nie próżnowali, bo to najlepszy tytuł po przejęciu gry traktującej o wrestlingu przez 2k od THQ. Nowa odsłona jest najlepszą…
» więcej
2022-03-19, godz. 06:00
[19.03.2022] Kabelek i hipokryzja
Jesteśmy "fanami" pewnej korporacji, która swoje produkty zawsze wycenia bardzo, powiedzmy, solidnie. Była ekstra... szmatka do czyszczenia ekranów, były kółka do skrzyni komputera czy jakieś inne "wynalazki" - to teraz jest kabelek…
» więcej
2022-03-19, godz. 06:00
Fire Fight (1996 r.)
Kosmiczne strzelaniny w latach 90. były dość popularne, ale żeby przekonać do siebie graczy, trzeba było czymś zaskoczyć. To udało się polskiemu studiu Chaos Works, które w 1996 roku stworzyło grę Fire Fight. Nisko latający statek…
» więcej
2022-03-19, godz. 06:00
[19.03.2022] Giermasz #490 - Coś dla strategów
Dwa podejścia do strategii w tym Giermaszu. Pierwsze, w wersji japońskiej: Triangle Strategy oferuje naprawdę udany system taktycznych starć. Plus mnóstwo gadania i opowiadania historii. Wypisz, wymaluj jRPG, tyle, że walki toczymy na…
» więcej
2022-03-19, godz. 06:00
Triangle Strategy [Switch]
Aż chciałbym siebie zacytować, z jednej z poprzednich recenzji - gdy pisałem o "teatrze lalek" i przedstawionej w nim epickiej historii o ratowaniu świata. Tak mi się skojarzyło, gdy odpaliłem Triangle Strategy. I, od razu wyjaśnię…
» więcej
2022-03-19, godz. 06:00
Triangle Strategy [Switch]
Aż chciałbym siebie zacytować, z jednej z poprzednich recenzji - gdy pisałem o "teatrze lalek" i przedstawionej w nim epickiej historii o ratowaniu świata. Tak mi się skojarzyło, gdy odpaliłem Triangle Strategy. I, od razu wyjaśnię…
» więcej