Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Humankind
Humankind
Niczym nieograniczona władza, podboje, ogromne krucjaty, ale też srogie porażki i nieraz walka o przetrwanie. To życie, jak i sama historia piszą najlepsze i najbardziej zaskakujące scenariusze. Scenariusze, w których to całe potężne cywilizacje potrafiły od tak zniknąć z mapy świata. Początkowo niemal bezbronne nacje, powoli przeradzały się w prawdziwe, światowe potęgi, by z biegiem czasu utracić swoją siłę oraz rozległe wpływy i nagle, od tak po prostu, zniknąć z mapy globu. Cykl życia wydaje się być nieubłagany, a my zdajemy się tu być jedynie aktorem odgrywającym swoją małą rolę na deskach globalnego teatru.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
GIERMASZ-Recenzja Humankind

Jednak dziś przekonam Was, że w tym wypadku będzie nieco inaczej. W grze Humankind od Amplitude Studios to właśnie my pokierujemy losami całej wielkiej cywilizacji, a to w jakich barwach będzie jawić się jej przyszłość, będzie zależeć głównie od naszych umiejętności zarządzania gospodarką, jej rozwojem, jak i naszego zmysłu zarządzania armią. Przygotujcie się, że to będzie naprawdę długa i wyboista historia, podczas której nie raz zwątpicie w powodzenie Waszej misji i odniesienie końcowego sukcesu w samej rozgrywce. Humankind uczy jednak cierpliwości i potwierdza wiekową regułę by nigdy nie mówić nigdy.

Humankind to naprawdę potężny tytuł. To turowa strategia, która swoim wyglądem, mechaniką oraz przedstawianą historią wydaje się być niemal kalką kultowej sagii Cywilizacja. I tak samo jak w tym legendarnym tytule, tak samo w Humankind, cała rozgrywka odbywa się na czymś na wzór wirtualnej planszy do gry, która podzielona została na setki małych sektorów. Nasze jednostki, niczym pionki, poruszamy w wybranym przez nas kierunku, przesuwając je palcem, a tak naprawdę myszką po mapie. W ten sposób odkrywamy kolejne fragmenty świata, zbieramy pozostawione na polach surowce naturalne, które następnie przeznaczamy na rozbudowę naszego królestwa, a także rywalizujemy z oddziałami wroga i podbijamy tereny przeciwników.

Nasza historia w Humankind zaczyna się w dalekiej starożytności, gdzie nasz lud zajmuje się tak naprawdę polowaniem na dzikie zwierzęta oraz nieustanną tułaczką. Od tego momentu decydujemy się jednak założyć naszą pierwszą osadę i w ten sposób zaczynamy rozwijać nasze małe polis. Z każdym kolejnym zdobytym surowcem jesteśmy w stanie rozbudowywać nasze miasta, z kolei nowe budowle dają nam dostęp do przełomowych odkryć, takich jak te związane z uprawianiem roli, ulepszaniem naszego wojennego rynsztunku, czy też rozwojem nauki, religii czy sztuki. Każda z tych dziedzin otwiera nam inny kierunek „dojrzewania” naszej małej cywilizacji.

I tak na przykład możemy prowadzić typowo pacyfistyczny tryb życia, nasze państwo będzie skupiało się wtedy na rozwoju najnowszych technologii, krzewiło sztukę i literaturę, całkowicie omijając wszelkie konflikty i dbając o dobrosąsiedzkie stosunki, o ile to oczywiście będzie możliwe. Hmm, no sami widzicie, że to nuda! Ja z kolei preferuję nieco ostrzejsze podejście do tematu i od samego początku mocno zadbałem o rozwój swojej armii, odpowiednie morale moich wojaków oraz co oczywiste, nieustanne ulepszanie dostępnej w grze broni. Minusem takiego scenariusza było niestety spore, technologiczne zacofanie mojego polis, no ale przynajmniej moi wrogowie szybko przekonywali się, że granica to rzecz święta.

Z biegiem gry i nabierania doświadczenia, rosną także nasze małe początkowo granice. Podbijamy więc sąsiednie tereny, na nowych rubieżach stawiamy pierwsze warownie, a potem przekształcamy je w miasta. Z kolei te przyłączamy do naszej cywilizacji i tym samym zwiększamy swój potencjał. Musimy pamiętać, że o prymat nad światem przyjdzie nam stoczyć bój z wieloma wrogami. Dość szybko przekonujemy się tu na własnej skórze, że nie jesteśmy na tych terenach sami, a nasi przeciwnicy wyjątkowo upodobali sobie podpisywanie egzotycznych sojuszy, których głównym celem jest wyeliminowanie nas z gry. Ale spokojnie, Humankind wręcz lubuje się w dyplomacji i opcji dialogu z naszymi sąsiadami jest tu naprawdę sporo. Możemy tu ze sobą handlować, podpisywać pakty o nieagresji, wypowiadać wojny, albo stawiać ultimatum i żądać zapłaty za wyrządzone szkody. A to nadal tylko kropla w morzu opcji, jakie tu na nas czekają.

Jak już się pewnie spodziewacie, głównym celem w Humankind jest totalne zwycięstwo. Brzmi to dość prosto, ale dróg do pokonania naszych przeciwników jest tu co najmniej kilka. Od klasycznego pogromu i anektowania ich terytoriów, przez wasalizację wszystkich wrogów, a także zwycięstwo technologiczne, czyli rozwinięcie na maksa naszego drzewka odkryć i wysłanie ludzi w kosmos, aż po całkowite zlikwidowanie życia na całej planecie. To od Was zależy, którą drogę obierzecie.

Podsumowując Humankind to naprawdę bardzo udana produkcja. To świetna gra, z którą mam jednak pewien problem. To gra, która do złudzenia przypomina topową produkcję tego gatunku, czyli Cywilizację. I to do tego stopnia, że czasami miałem takie odczucie, że dosłownie pomyliłem tytuły. Oprócz mechaniki i samego stylu rozgrywki, Humankind nawet wygląda podobnie do swojej bardziej znanej konkurentki.

Ten tytuł ma w sobie wszystko, czego można by oczekiwać od solidnej turowej, historycznej strategii. Świetny system zarządzania państwem, bardzo klimatyczną grafikę, niezwykle rozbudowany mechanizm zarządzania swoim polis, potężne drzewka rozwoju, dylematy moralne i niczym nieograniczone decyzje i strategie rozwoju. Humankind ociera się o idealizm i wierzcie mi, że chciałbym znaleźć chociaż jeden znaczący minus tej produkcji, ale chyba pierwszy raz od dawna nie jestem w stanie.

W grze bawiłem się świetnie, zarwałem kilka nocek, byłem świadkiem kilku niesamowitych zwrotów akcji i z pierwszej osoby obserwowałem swoje momenty tryumfu jak i sromotne porażki. No cóż, to już chyba najwyższy czas na to, byście sami ruszyli na podbój całego, znanego nam świata. Powodzenia! Cześć!

Ocena końcowa: 10/10

Zobacz także

2023-05-27, godz. 06:00 [27.05.2023] Giermasz #552 - Zew Wielkiej Przygody Choć jak wiadomo, gier idealnych nie ma - ale co jakiś czas pojawi się tytuł, który zbliża się do owego ideału. A że Andrzej Kutys należy do tych recenzentów, który lubi dawać wysokie noty, to "dycha" dla wielkiej, przygodowej… » więcej 2023-05-20, godz. 17:27 [20.05.2023] Festiwale i zwolnienia Znane krakowskie wydarzenie, konferencja dla twórców gier w swojej tradycji ma również przyznawanie nagród. Kto i w jakiej kategorii okazał się najlepszy zdaniem jury - miedzy innymi o tym mówi gospodarz kącika Gramy po polsku Michał… » więcej 2023-05-20, godz. 06:00 [20.05.2023] Giermasz #551 - Pierwsze wrażenia W tym Giermaszu bez recenzji - za to dzielimy się pierwszymi wrażeniami z gier, na które bardzo, ale to bardzo czekaliśmy! No, w przypadku najnowszego ekskluziwa Nintendo to chyba czekał cały świat, bo już bije rekordy sprzedaży… » więcej 2023-05-20, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom [Switch] Ponieważ czasu na ogranie tak wielkiej gry jaką jest najnowsza odsłona słynnej serii ekskluzywnych produkcji na konsole Nintendo - w tym wydaniu Giermaszu Andrzej Kutys dzieli się swoimi pierwszymi wrażeniami po włączeniu The Legend… » więcej 2023-05-20, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: LEGO 2K Drive [PLayStation 5] Gdy zobaczył pierwsze zapowiedzi gry, stwierdził, że po prostu musi w to zagrać! Zresztą, w redakcji Giermaszu to Michał Król najbardziej chyba lubi zwariowane, zręcznościowe wyścigi. Nie raz opisywał także gry z serii LEGO. A… » więcej 2023-05-13, godz. 06:00 Everspace 2 [Steam Deck] Co prawda leciałem z bardzo ważną misją główną - ale tu jakiś sygnał, tu jakieś nieznane miejsce, tu jakieś szczątki do zbadania - i po kilku godzinach w postępach fabuły dalej byłem w lesie (no, w kosmosie)... za to zbieractwo… » więcej 2023-05-13, godz. 06:00 Everspace 2 [Steam Deck] Co prawda leciałem z bardzo ważną misją główną - ale tu jakiś sygnał, tu jakieś nieznane miejsce, tu jakieś szczątki do zbadania - i po kilku godzinach w postępach fabuły dalej byłem w lesie (no, w kosmosie)... za to zbieractwo… » więcej 2023-05-13, godz. 06:00 Showgunners [PC] Wikipedia podaje taką definicję hasła reality show - typ programów telewizyjnych, w których z reguły występują osoby wcześniej niezwiązane zawodowo z telewizją. Osoby te w założeniu mają zachowywać się „naturalnie” przed… » więcej 2023-05-13, godz. 06:00 War Mongrels [Xbox Series X] Bardzo nie lubię takich sytuacji jak ta, w której właśnie się znalazłem. Bardzo chciałbym jednoznacznie pochwalić War Mongrels w wersji na konsole, ale nie mogę. Przynajmniej nie bez szeregu poważnych zastrzeżeń. Co się nie zgadza… » więcej 2023-05-13, godz. 06:00 Showgunners [PC] Wikipedia podaje taką definicję hasła reality show - typ programów telewizyjnych, w których z reguły występują osoby wcześniej niezwiązane zawodowo z telewizją. Osoby te w założeniu mają zachowywać się „naturalnie” przed… » więcej
68697071727374