Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz

S

Andrzej KUTYS

sandbox - jeden z typów projektowania gier komputerowych. Często mówi się o sandboxach jako osobnym gatunku gier, jednak stosunkowo otwarty świat - co jest tutaj warunkiem niezbędnym - jest implementowany w różnych odmianach, na przykład RPG, FPS czy action-adventure. Do właściwego gatunku danego tytułu dodajemy wtedy określenie sandbox - tak więc mówimy na przykład o tytule RPG, który jest sanboxem. W teorii sandbox to gra, w której uczestnik ma dowolność w kształtowaniu swojej przygody, integruje swoje działania z wykreowanym przez twórców światem na "otwartej" mapie, bez dodatkowego doczytywania kolejnych lokalizacji i bez tak zwanych "niewidzialnych ścian". Wolność działania w piaskownicy polega więc na nieliniowym - chociaż w ramach wyznaczonych przez programistów - eksplorowaniu środowiska gry, w którym twórcy przygotowali dla uczestnika szereg różnych aktywności, a on dostosowuje swoje działania do własnych preferencji. Jednak także w sandboxach można znaleźć niewidzialne ściany (to na przykład rzeka, gdy nasz bohater nie umie pływać), bo programiści nie są w stanie przewidzieć wszystkich zachowań gracza. Kunszt zespołu tworzącego sandboxa polega więc na takim zaprojektowaniu planszy, aby uczestnik zabawy nie odczuł ograniczeń, jakie są w grze. Obecnie sandboxy zazwyczaj mają wątek główny, którego rozgrywanie gwarantuje odkrywanie kolejnych perypetii naszego bohatera, oraz bardzo dużo różnych zadań pobocznych, w których uczestnik nie musi jednak brać udziału. Chociaż nie oznacza to, że nie powinien. Dodatkowe aktywności są bowiem w sandboxach premiowane - na przykład punktami doświadczenia i przez to szybszym rozwojem postaci czy też gracz może, dajmy na to, znaleźć dodatkowe przedmioty i pieniądze, które ułatwią później kontynuowanie wątku głównego. Gry-piaskownice w teorii powinny pozwalać na nieliniowe, dowolne kształtowanie przygody swojego bohatera, więc w grach z wątkiem głównym fachowcy mówią raczej o "multilinearnej" rozgrywce, gdzie gracz porusza się na wielu ścieżkach o różnym stopniu zaawansowania - ale przygotowanych wcześniej przez twórców. Prawdziwymi, "nieliniowymi" sandboxami można za to nazwać takie gry z gatunku MMO, gdzie wielu uczestników grających przez internet dostaje do dyspozycji otwartą mapę bez określonej historii do przejścia. Wtedy to sami gracze decydują o tym, co i z kim przeżyją w wirtualnym świecie. Przykłady współczesnych sandboxów: seria GTA, Just Cause, inFamous, Saints Row, Assasins Creed, Red Dead Redeption, Skyrim, Minecraft i inne. shumpa - to nic innego jak skrót od "shoot'em-up". Czyli jest to gatunek gry komputerowej, chyba w ogóle jeden z pierwszych, jakie wymyślono. Przykład: chociażby Space Invaders, R-Type i setki innych. W skrócie można to opisać tak: mamy samolot/czołg/helikopter (czy cokolwiek innego strzelającego) który leci z prawej strony ekranu na lewą, bądź z dołu do góry i strzela do wszystkiego co wylatuje z różnych stron planszy. W klasycznym ujęciu bardzo trudne - jak na panujące obecnie standardy - wymagające niejednokrotnie nauczenia się gry na pamięć. Nie tak popularne jak zwłaszcza w latach osiemdziesiątym. Z najnowszych produkcji tego typu, warta polecenia jest dobrze oceniana gra Sine Mora.. slasher - nazwa tego gatunku gier wzięła swoją inspirację od branży filmowej, gdzie tym mianem określano rodzaj krwawych filmów grozy. Po angielsku "slash" oznacza ciąć. Gatunek wywodzi się od połączenia tak zwanych chodzonych bijatyk, nazywanych "beat'em up", gdzie sterujemy postacią idącą cały czas w prawą stronę ekranu i rozprawiającą się z kolejnymi hordami wrogów - oraz fighting game, czyli tytułów w których jeden bądź dwóch graczy mierzy się ze sobą na ograniczonej arenie. W slasherach mamy więc liniowe przechodzenie z lokacji do lokacji, oczywiście z wykorzystaniem możliwości graficznych kolejnych generacji konsol, oraz stosunkowo rozbudowany system walki, który nie polega, tak jak w grach typu "hack'n'slash", na wciskaniu jednego przycisku odpowiedzialnego za atak, lecz na stosowaniu licznych i często bardzo rozbudowanych kombinacji klawiszy. Odpowiadają one za poszczególne ciosy i tak zwane combosy czyli specjalne uderzenia zadające oponentom wiele obrażeń. Typowi przedstawiciele slasherów to seria Devil May Cry, God of War, Heavenly Sword czy Bayonetta.

Zobacz także

2012-09-12, godz. 14:47 [11.09.2012] W oparach Mroku i Spaczenia Gorąca premiera, wielkie oczekiwania, także ze strony stojącego nad finansową przepaścią wydawcy - a efekt? Już dawno nie widzieliśmy tak skrajnie ocenianej gry: od zachwytów do totalnej krytyki. Nam się Darksiders II bardzo podoba… » więcej 2012-09-11, godz. 23:01 Alan Wake - wprowadzenie » więcej 2012-09-11, godz. 21:40 [11.09.2012] Alan Wake (wersja PC) Nie przez przypadek w tytule tej recenzji pojawia się platforma, na której testowaliśmy grę Alan Wake. Bo o ile posiadacze Xboxa 360 mogą się nią bawić od dwóch lat, o tyle gracze PC-towi swoją wersję (po wielu perypetiach wydawniczo-producenckich)… » więcej 2012-09-11, godz. 21:38 [11.09.2012] Call of Juarez: Gunslinger - rozmowa z Techlandem Pociągnęliśmy Techland za język i wiemy już co nieco o nowej części cyklu Call of Juarez. Naszym gościem jest Błażej Krakowiak, który ujawnia, jak to będzie, gdy wrócimy na Dziki Zachód w grze Call of Juarez: Gunslinger. Posłuchaj… » więcej 2012-09-11, godz. 21:36 [11.09.2012] Call of Juarez: Gunslinger - rozmowa z Techlandem Pociągnęliśmy Techland za język i wiemy już co nieco o nowej części cyklu Call of Juarez. Naszym gościem jest Błażej Krakowiak, który ujawnia, jak to będzie, gdy wrócimy na Dziki Zachód w grze Call of Juarez: Gunslinger. Posłuchaj… » więcej 2012-09-11, godz. 21:29 [11.09.2012] Przegląd tygodnia Czy ktoś czeka na Dishonored? Pierwsze reakcje na różnych targach są entuzjastyczne, ale nowe marki w obecnych czasach często sprzedają się gorzej od kolejnych części uznanych serii. A co na to Bethesda? - Porównywanie Skyrim i Dishonored… » więcej 2012-09-11, godz. 21:27 [11.09.2012] Przegląd tygodnia Czy ktoś czeka na Dishonored? Pierwsze reakcje na różnych targach są entuzjastyczne, ale nowe marki w obecnych czasach często sprzedają się gorzej od kolejnych części uznanych serii. A co na to Bethesda? - Porównywanie Skyrim i Dishonored… » więcej 2012-09-11, godz. 20:43 [11.09.2012] Kto czeka na nowego iPhona? Jutro (12 września) premiera nowej zabawki z logo "firmy sadowniczej". Tego tematu w rozmowie z naszym ekspertem Radosławem Lisem nie mogło zabraknąć. Poza tym: Apple pozywa - Apple pozywanym być może. Nokia desperacko walczy o życie… » więcej 2012-09-11, godz. 20:39 ARCHIWUM 2012, wrzesień » więcej 2012-09-11, godz. 19:03 [11.09.2012] Darksiders II Jeżeli wierzyć fachowcom, to do końca "cyklu życiowego" obecnej generacji konsol głównie skazani będziemy na kolejne sequele, prequele tudzież spin-offy marek, które już są obecne na rynku. Ale zaraz, dlaczego od razu skazani? Kilka… » więcej
648649650651652653654