Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz

S

Andrzej KUTYS

sandbox - jeden z typów projektowania gier komputerowych. Często mówi się o sandboxach jako osobnym gatunku gier, jednak stosunkowo otwarty świat - co jest tutaj warunkiem niezbędnym - jest implementowany w różnych odmianach, na przykład RPG, FPS czy action-adventure. Do właściwego gatunku danego tytułu dodajemy wtedy określenie sandbox - tak więc mówimy na przykład o tytule RPG, który jest sanboxem. W teorii sandbox to gra, w której uczestnik ma dowolność w kształtowaniu swojej przygody, integruje swoje działania z wykreowanym przez twórców światem na "otwartej" mapie, bez dodatkowego doczytywania kolejnych lokalizacji i bez tak zwanych "niewidzialnych ścian". Wolność działania w piaskownicy polega więc na nieliniowym - chociaż w ramach wyznaczonych przez programistów - eksplorowaniu środowiska gry, w którym twórcy przygotowali dla uczestnika szereg różnych aktywności, a on dostosowuje swoje działania do własnych preferencji. Jednak także w sandboxach można znaleźć niewidzialne ściany (to na przykład rzeka, gdy nasz bohater nie umie pływać), bo programiści nie są w stanie przewidzieć wszystkich zachowań gracza. Kunszt zespołu tworzącego sandboxa polega więc na takim zaprojektowaniu planszy, aby uczestnik zabawy nie odczuł ograniczeń, jakie są w grze. Obecnie sandboxy zazwyczaj mają wątek główny, którego rozgrywanie gwarantuje odkrywanie kolejnych perypetii naszego bohatera, oraz bardzo dużo różnych zadań pobocznych, w których uczestnik nie musi jednak brać udziału. Chociaż nie oznacza to, że nie powinien. Dodatkowe aktywności są bowiem w sandboxach premiowane - na przykład punktami doświadczenia i przez to szybszym rozwojem postaci czy też gracz może, dajmy na to, znaleźć dodatkowe przedmioty i pieniądze, które ułatwią później kontynuowanie wątku głównego. Gry-piaskownice w teorii powinny pozwalać na nieliniowe, dowolne kształtowanie przygody swojego bohatera, więc w grach z wątkiem głównym fachowcy mówią raczej o "multilinearnej" rozgrywce, gdzie gracz porusza się na wielu ścieżkach o różnym stopniu zaawansowania - ale przygotowanych wcześniej przez twórców. Prawdziwymi, "nieliniowymi" sandboxami można za to nazwać takie gry z gatunku MMO, gdzie wielu uczestników grających przez internet dostaje do dyspozycji otwartą mapę bez określonej historii do przejścia. Wtedy to sami gracze decydują o tym, co i z kim przeżyją w wirtualnym świecie. Przykłady współczesnych sandboxów: seria GTA, Just Cause, inFamous, Saints Row, Assasins Creed, Red Dead Redeption, Skyrim, Minecraft i inne. shumpa - to nic innego jak skrót od "shoot'em-up". Czyli jest to gatunek gry komputerowej, chyba w ogóle jeden z pierwszych, jakie wymyślono. Przykład: chociażby Space Invaders, R-Type i setki innych. W skrócie można to opisać tak: mamy samolot/czołg/helikopter (czy cokolwiek innego strzelającego) który leci z prawej strony ekranu na lewą, bądź z dołu do góry i strzela do wszystkiego co wylatuje z różnych stron planszy. W klasycznym ujęciu bardzo trudne - jak na panujące obecnie standardy - wymagające niejednokrotnie nauczenia się gry na pamięć. Nie tak popularne jak zwłaszcza w latach osiemdziesiątym. Z najnowszych produkcji tego typu, warta polecenia jest dobrze oceniana gra Sine Mora.. slasher - nazwa tego gatunku gier wzięła swoją inspirację od branży filmowej, gdzie tym mianem określano rodzaj krwawych filmów grozy. Po angielsku "slash" oznacza ciąć. Gatunek wywodzi się od połączenia tak zwanych chodzonych bijatyk, nazywanych "beat'em up", gdzie sterujemy postacią idącą cały czas w prawą stronę ekranu i rozprawiającą się z kolejnymi hordami wrogów - oraz fighting game, czyli tytułów w których jeden bądź dwóch graczy mierzy się ze sobą na ograniczonej arenie. W slasherach mamy więc liniowe przechodzenie z lokacji do lokacji, oczywiście z wykorzystaniem możliwości graficznych kolejnych generacji konsol, oraz stosunkowo rozbudowany system walki, który nie polega, tak jak w grach typu "hack'n'slash", na wciskaniu jednego przycisku odpowiedzialnego za atak, lecz na stosowaniu licznych i często bardzo rozbudowanych kombinacji klawiszy. Odpowiadają one za poszczególne ciosy i tak zwane combosy czyli specjalne uderzenia zadające oponentom wiele obrażeń. Typowi przedstawiciele slasherów to seria Devil May Cry, God of War, Heavenly Sword czy Bayonetta.

Zobacz także

2012-08-28, godz. 21:43 [28.08.2012] Przegląd tygodnia Wyjątkowo na początku nie o tym, co będzie, a o tym, co było. Dawno, dawno temu istniało sobie studio Psygnosis. Wydało tak słynne gry, jak chociażby Lemmings. Później, już jako Studio Liverpool, robiło dla Sony kolejne odsłony… » więcej 2012-08-28, godz. 21:43 [28.08.2012] Przegląd tygodnia Wyjątkowo na początku nie o tym, co będzie, a o tym, co było. Dawno, dawno temu istniało sobie studio Psygnosis. Wydało tak słynne gry, jak chociażby Lemmings. Później, już jako Studio Liverpool, robiło dla Sony kolejne odsłony… » więcej 2012-08-28, godz. 20:29 [28.08.2012] Starcie gigantów: kolejny pojedynek Apple kontra Samsung w amerykańskim sądzie: do miliarda kary, którą za "zżynanie" rozwiązań konkurencji, dostali Koreańczycy, teraz może dołączyć zakaz sprzedaży ich telefonów. Poza tym z naszym ekspertem Radosławem Lisem zastanawiamy… » więcej 2012-08-28, godz. 18:45 Kilka obrazków z gry inFamous » więcej 2012-08-28, godz. 18:43 [28.08.2012] inFamous W chwili wydania to była jedna z najlepszych, jeżeli nie najlepsza gra typu "sandbox" o super-bohaterze. Czas jednak nie stoi w miejscu, od daty premiery inFamous, gracze mieli okazję bawić się w innymi tytułami z tego gatunku, zasłużone… » więcej 2012-08-28, godz. 18:41 [28.08.2012] inFamous W chwili wydania to była jedna z najlepszych, jeżeli nie najlepsza gra typu "sandbox" o super-bohaterze. Czas jednak nie stoi w miejscu, od daty premiery inFamous, gracze mieli okazję bawić się w innymi tytułami z tego gatunku, zasłużone… » więcej 2012-08-28, godz. 18:32 Dead Space 2, kilka screenów z gry » więcej 2012-08-28, godz. 18:29 Zobacz fragment Dead Space 2 » więcej 2012-08-28, godz. 18:27 [28.08.2012] Dead Space 2 Z sequelami jest zawsze problem, szczególnie, gdy pierwowzór zebrał zasłużone pochwały i rozochoceni gracze czekają na nową porcję przygód swoich ulubionych bohaterów. Kiedy więc nadchodzi dzień premiery "dwójki", fani mówią… » więcej 2012-08-25, godz. 18:50 [25.08.2012] Dishonored - Nauka skradania Bethesda ujawnia nowy trailer gry Dishonored, w którym pokazuje, jakimi możliwościami będzie dysponował gracz, o ile będzie chciał rozgrywkę poprowadzić w sposób "dyskretny". Dishonored ma być dynamicznym FPP akcji. Gracz wcieli… » więcej
651652653654655656657