Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz

S

Andrzej KUTYS

sandbox - jeden z typów projektowania gier komputerowych. Często mówi się o sandboxach jako osobnym gatunku gier, jednak stosunkowo otwarty świat - co jest tutaj warunkiem niezbędnym - jest implementowany w różnych odmianach, na przykład RPG, FPS czy action-adventure. Do właściwego gatunku danego tytułu dodajemy wtedy określenie sandbox - tak więc mówimy na przykład o tytule RPG, który jest sanboxem. W teorii sandbox to gra, w której uczestnik ma dowolność w kształtowaniu swojej przygody, integruje swoje działania z wykreowanym przez twórców światem na "otwartej" mapie, bez dodatkowego doczytywania kolejnych lokalizacji i bez tak zwanych "niewidzialnych ścian". Wolność działania w piaskownicy polega więc na nieliniowym - chociaż w ramach wyznaczonych przez programistów - eksplorowaniu środowiska gry, w którym twórcy przygotowali dla uczestnika szereg różnych aktywności, a on dostosowuje swoje działania do własnych preferencji. Jednak także w sandboxach można znaleźć niewidzialne ściany (to na przykład rzeka, gdy nasz bohater nie umie pływać), bo programiści nie są w stanie przewidzieć wszystkich zachowań gracza. Kunszt zespołu tworzącego sandboxa polega więc na takim zaprojektowaniu planszy, aby uczestnik zabawy nie odczuł ograniczeń, jakie są w grze. Obecnie sandboxy zazwyczaj mają wątek główny, którego rozgrywanie gwarantuje odkrywanie kolejnych perypetii naszego bohatera, oraz bardzo dużo różnych zadań pobocznych, w których uczestnik nie musi jednak brać udziału. Chociaż nie oznacza to, że nie powinien. Dodatkowe aktywności są bowiem w sandboxach premiowane - na przykład punktami doświadczenia i przez to szybszym rozwojem postaci czy też gracz może, dajmy na to, znaleźć dodatkowe przedmioty i pieniądze, które ułatwią później kontynuowanie wątku głównego. Gry-piaskownice w teorii powinny pozwalać na nieliniowe, dowolne kształtowanie przygody swojego bohatera, więc w grach z wątkiem głównym fachowcy mówią raczej o "multilinearnej" rozgrywce, gdzie gracz porusza się na wielu ścieżkach o różnym stopniu zaawansowania - ale przygotowanych wcześniej przez twórców. Prawdziwymi, "nieliniowymi" sandboxami można za to nazwać takie gry z gatunku MMO, gdzie wielu uczestników grających przez internet dostaje do dyspozycji otwartą mapę bez określonej historii do przejścia. Wtedy to sami gracze decydują o tym, co i z kim przeżyją w wirtualnym świecie. Przykłady współczesnych sandboxów: seria GTA, Just Cause, inFamous, Saints Row, Assasins Creed, Red Dead Redeption, Skyrim, Minecraft i inne. shumpa - to nic innego jak skrót od "shoot'em-up". Czyli jest to gatunek gry komputerowej, chyba w ogóle jeden z pierwszych, jakie wymyślono. Przykład: chociażby Space Invaders, R-Type i setki innych. W skrócie można to opisać tak: mamy samolot/czołg/helikopter (czy cokolwiek innego strzelającego) który leci z prawej strony ekranu na lewą, bądź z dołu do góry i strzela do wszystkiego co wylatuje z różnych stron planszy. W klasycznym ujęciu bardzo trudne - jak na panujące obecnie standardy - wymagające niejednokrotnie nauczenia się gry na pamięć. Nie tak popularne jak zwłaszcza w latach osiemdziesiątym. Z najnowszych produkcji tego typu, warta polecenia jest dobrze oceniana gra Sine Mora.. slasher - nazwa tego gatunku gier wzięła swoją inspirację od branży filmowej, gdzie tym mianem określano rodzaj krwawych filmów grozy. Po angielsku "slash" oznacza ciąć. Gatunek wywodzi się od połączenia tak zwanych chodzonych bijatyk, nazywanych "beat'em up", gdzie sterujemy postacią idącą cały czas w prawą stronę ekranu i rozprawiającą się z kolejnymi hordami wrogów - oraz fighting game, czyli tytułów w których jeden bądź dwóch graczy mierzy się ze sobą na ograniczonej arenie. W slasherach mamy więc liniowe przechodzenie z lokacji do lokacji, oczywiście z wykorzystaniem możliwości graficznych kolejnych generacji konsol, oraz stosunkowo rozbudowany system walki, który nie polega, tak jak w grach typu "hack'n'slash", na wciskaniu jednego przycisku odpowiedzialnego za atak, lecz na stosowaniu licznych i często bardzo rozbudowanych kombinacji klawiszy. Odpowiadają one za poszczególne ciosy i tak zwane combosy czyli specjalne uderzenia zadające oponentom wiele obrażeń. Typowi przedstawiciele slasherów to seria Devil May Cry, God of War, Heavenly Sword czy Bayonetta.

Zobacz także

2012-08-21, godz. 22:23 [21.08.2012] Błękitne targi, Niebieski Jeż i czarny smartfon W programie na początek mówimy o wielkich targach Gamescom w Kolonii w skrócie, a później przypominamy postać słynnego Niebieskiego Jeża w grze Sonic Generations. Co mówi o "Jeżyku" mała Hania - a co jej tata. Ujawniamy też, kto… » więcej 2012-08-21, godz. 21:49 [21.08.2012] Sezon ogórkowy... ... czyli niewiele nowości i zapowiedzi a jedynie oczekiwanie na jesień i wysyp produktów, które mają szansę stać się gwiazdkowym prezentem. Nasz ekspert od nowych technologii Radosław Lis coś tam jednak ciekawego wygrzebał: czyli… » więcej 2012-08-21, godz. 21:35 [21.08.2012] Sonic Generations Niebieski Jeż skończył już 20 lat. Jedna z ikon elektronicznej rozgrywki w ostatnich latach nieco straciła na znaczeniu. Powrót do formy zwiastował Sonic 4 Episode I, a z okazji jubileuszu firma SEGA w zeszłym roku postanowiła odświeżyć… » więcej 2012-08-21, godz. 21:35 [21.08.2012] Wielkie targi w wielkim skrócie Gdyby przyszłość oceniać na podstawie zapowiedzi i prezentacji, jakie były na targach Gamescom w Kolonii, czekają nas same dobre rzeczy. Po pierwsze targi uznawane za drugie pod względem wielkości i ważności na świecie rozrastają… » więcej 2012-08-21, godz. 21:28 Kilka screenów z gry Sonic Generations » więcej 2012-08-21, godz. 21:26 [21.08.2012] Sonic Generations Niebieski Jeż skończył już 20 lat. Jedna z ikon elektronicznej rozgrywki w ostatnich latach nieco straciła na znaczeniu. Powrót do formy zwiastował Sonic 4 Episode I, a z okazji jubileuszu firma SEGA w zeszłym roku postanowiła odświeżyć… » więcej 2012-08-21, godz. 20:40 [21.08.2012] The Great Giana Sisters (1987r.) Urodziła się w 1987 roku, czyli cztery lata po Braciach Mario. Mała dziewczynka rozbijająca głową cegłówki i rozdeptująca zwierzaki była bardzo popularna w czasach ZX Spectrum, Atari ST i Commodore C-64. The Great Giana Sisters… » więcej 2012-08-21, godz. 19:13 Robot RPG - fragment projektu » więcej 2012-08-21, godz. 19:11 [21.08.2012] Robot RPG rodzi się w Szczecinie Na początku gracz tworzy własnego małego robota. Wybiera głowę i tułów. Gdy mały robot jest już gotowy, rozpoczyna swoją podróż po świecie złożonym z heksagonalnych płytek w poszukiwaniu magicznego procesora. Na swej drodze… » więcej 2012-08-21, godz. 19:02 Robot RPG - zdjęcia tworzonego projektu » więcej
652653654655656657658