sandbox - jeden z typów projektowania gier komputerowych. Często mówi się o sandboxach jako osobnym gatunku gier, jednak stosunkowo otwarty świat - co jest tutaj warunkiem niezbędnym - jest implementowany w różnych odmianach, na przykład RPG, FPS czy action-adventure. Do właściwego gatunku danego tytułu dodajemy wtedy określenie sandbox - tak więc mówimy na przykład o tytule RPG, który jest sanboxem. W teorii sandbox to gra, w której uczestnik ma dowolność w kształtowaniu swojej przygody, integruje swoje działania z wykreowanym przez twórców światem na "otwartej" mapie, bez dodatkowego doczytywania kolejnych lokalizacji i bez tak zwanych "niewidzialnych ścian". Wolność działania w piaskownicy polega więc na nieliniowym - chociaż w ramach wyznaczonych przez programistów - eksplorowaniu środowiska gry, w którym twórcy przygotowali dla uczestnika szereg różnych aktywności, a on dostosowuje swoje działania do własnych preferencji. Jednak także w sandboxach można znaleźć niewidzialne ściany (to na przykład rzeka, gdy nasz bohater nie umie pływać), bo programiści nie są w stanie przewidzieć wszystkich zachowań gracza. Kunszt zespołu tworzącego sandboxa polega więc na takim zaprojektowaniu planszy, aby uczestnik zabawy nie odczuł ograniczeń, jakie są w grze. Obecnie sandboxy zazwyczaj mają wątek główny, którego rozgrywanie gwarantuje odkrywanie kolejnych perypetii naszego bohatera, oraz bardzo dużo różnych zadań pobocznych, w których uczestnik nie musi jednak brać udziału. Chociaż nie oznacza to, że nie powinien. Dodatkowe aktywności są bowiem w sandboxach premiowane - na przykład punktami doświadczenia i przez to szybszym rozwojem postaci czy też gracz może, dajmy na to, znaleźć dodatkowe przedmioty i pieniądze, które ułatwią później kontynuowanie wątku głównego. Gry-piaskownice w teorii powinny pozwalać na nieliniowe, dowolne kształtowanie przygody swojego bohatera, więc w grach z wątkiem głównym fachowcy mówią raczej o "multilinearnej" rozgrywce, gdzie gracz porusza się na wielu ścieżkach o różnym stopniu zaawansowania - ale przygotowanych wcześniej przez twórców. Prawdziwymi, "nieliniowymi" sandboxami można za to nazwać takie gry z gatunku MMO, gdzie wielu uczestników grających przez internet dostaje do dyspozycji otwartą mapę bez określonej historii do przejścia. Wtedy to sami gracze decydują o tym, co i z kim przeżyją w wirtualnym świecie. Przykłady współczesnych sandboxów: seria GTA, Just Cause, inFamous, Saints Row, Assasins Creed, Red Dead Redeption, Skyrim, Minecraft i inne.
shumpa - to nic innego jak skrót od "shoot'em-up". Czyli jest to gatunek gry komputerowej, chyba w ogóle jeden z pierwszych, jakie wymyślono. Przykład: chociażby Space Invaders, R-Type i setki innych. W skrócie można to opisać tak: mamy samolot/czołg/helikopter (czy cokolwiek innego strzelającego) który leci z prawej strony ekranu na lewą, bądź z dołu do góry i strzela do wszystkiego co wylatuje z różnych stron planszy. W klasycznym ujęciu bardzo trudne - jak na panujące obecnie standardy - wymagające niejednokrotnie nauczenia się gry na pamięć. Nie tak popularne jak zwłaszcza w latach osiemdziesiątym. Z najnowszych produkcji tego typu, warta polecenia jest dobrze oceniana gra Sine Mora..
slasher - nazwa tego gatunku gier wzięła swoją inspirację od branży filmowej, gdzie tym mianem określano rodzaj krwawych filmów grozy. Po angielsku "slash" oznacza ciąć. Gatunek wywodzi się od połączenia tak zwanych chodzonych bijatyk, nazywanych "beat'em up", gdzie sterujemy postacią idącą cały czas w prawą stronę ekranu i rozprawiającą się z kolejnymi hordami wrogów - oraz fighting game, czyli tytułów w których jeden bądź dwóch graczy mierzy się ze sobą na ograniczonej arenie. W slasherach mamy więc liniowe przechodzenie z lokacji do lokacji, oczywiście z wykorzystaniem możliwości graficznych kolejnych generacji konsol, oraz stosunkowo rozbudowany system walki, który nie polega, tak jak w grach typu "hack'n'slash", na wciskaniu jednego przycisku odpowiedzialnego za atak, lecz na stosowaniu licznych i często bardzo rozbudowanych kombinacji klawiszy. Odpowiadają one za poszczególne ciosy i tak zwane combosy czyli specjalne uderzenia zadające oponentom wiele obrażeń. Typowi przedstawiciele slasherów to seria Devil May Cry, God of War, Heavenly Sword czy Bayonetta.
Zobacz także
2012-07-31, godz. 18:41
Kilka screenów z gry
» więcej
2012-07-31, godz. 18:40
[31.07.2012] Inversion
Miało być: ciekawa, niespotykana mechanika, oparta na zabawie z grawitacją. Do tego zacięta walka, prowadzona w lokacjach, które można solidnie zdemolować, dzięki specjalnemu silnikowi graficznemu. Wisienką na torcie naturalnie miała…
» więcej
2012-07-31, godz. 16:01
[31.07.2012] The Walking Dead - Episode 2 "Starving for Help"
Przedstawiamy recenzję drugiego odcinka gry przygodowej, traktującej o przetrwaniu w świecie opanowanym przez zombie. Przed wysłuchaniem zachęcamy jednak do zapoznania się z naszą recenzją pierwszego epizodu tej produkcji. Bo niezwykle…
» więcej
2012-07-31, godz. 15:58
[31.07.2012] The Walking Dead - Episode 2 "Starving for Help"
Przedstawiamy recenzję drugiego odcinka gry przygodowej, traktującej o przetrwaniu w świecie opanowanym przez zombie. Przed wysłuchaniem zachęcamy jednak do zapoznania się z naszą recenzją pierwszego epizodu tej produkcji. Bo niezwykle…
» więcej
2012-07-31, godz. 15:51
[31.07.2012] Koniec pewnej epoki...
... bo Nokia właśnie zamknęła swoją ostatnią fabrykę w Finlandii. Umarł król - ale walczy o odzyskanie formy - niech żyje król. Kto teraz rządzi w komórkach, kiedy możemy się spodziewać pierwszych przecieków nowego Windowsa…
» więcej
2012-07-25, godz. 10:19
[24.07.2012] W świecie baśni i fantazji
Przygodówka point'n'click Kapitan Morgane i tajemnica Złotego Żółwia oraz kolejna odsłona słynnej serii jRPG czyli Final Fantasy XIII - czyli Giermasz na tropie gier dla ludzi kochających niesamowite przygody w bajkowych…
» więcej
2012-07-24, godz. 21:21
[24.07.2012] Przegląd tygodnia
Mówiliśmy już o tym, że Electronic Arts zapowiedział oficjalnie wydanie czwartej części Battlefield, jednak fani strzelanin mają jedno poważne pytanie - a co z kolejną odsłoną powiązanej z nią gry Bad company. Tak jak jedna jest…
» więcej
2012-07-24, godz. 21:21
[24.07.2012] Przegląd tygodnia
Mówiliśmy już o tym, że Electronic Arts zapowiedział oficjalnie wydanie czwartej części Battlefield, jednak fani strzelanin mają jedno poważne pytanie - a co z kolejną odsłoną powiązanej z nią gry Bad company. Tak jak jedna jest…
» więcej
2012-07-24, godz. 21:08
Kapitan Morgane i legenda Złotego Żółwia - galeria
» więcej
2012-07-24, godz. 21:02
[24.07.2012] Kapitan Morgane i legenda Złotego Żółwia
Klasyczna gra przygodowa studia Wizarbox. Tytułowa Morgane przy okazji swoich siedemnastych urodzin obejmuje dowodzenie nad statkiem ojca-pirata i po skompletowaniu załogi wyrusza w podróż, której celem jest tytułowy Złoty Żółw…
» więcej