Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
Beat'up up czyli oczywiście tak zwana "chodzona bijatyka". Klasyk automatów z lat 90-tych - gracz kierował jakimś zabijaką (bądź dwóch graczy w kooperacji na jedym ekranie), fabuła była kontekstowa - dajmy na to: "źli gangsterzy porwali jego dziewczynę i mściciel rusza z odsieczą". "Chodzona" bijatyka, bo schemat rozgrywki był jeden: idziesz zawsze w prawo i eliminujesz kolejne hordy wrogów. Z czasem mocniejszych, na końcu etapu był pojedynek z bossem. I, w skali niemalże "jeden do jednego", ten schemat powiela opisywane Asterix & Obelix: Slap Them All! Czyli, spolszczając tytuł, trzeba ich wszystkich "splaskaczować"...
... co, wyjaśniając niezorientowanym (o ile tacy są), jest możliwe, bo wioska Galów jest niezwyciężona dzięki magicznemu wywarowi siły warzonemu przez druida Panoramiksa. Obelix w młodości wpadł do kotła z eliksirem, więc jego efekt utrzymuje się ciągle, Asterix przed każdą walką musi łyknąć co nieco z zawieszonej przy pasie tykwy. Ulubionym celem "plaskaczowania" są Rzymianie ("ale głupi ci Rzymianie" niezmiennie powtarza poczciwy Obelix), najlepszą potrawą są pieczone dziki a w każdym komiksie naszym bohaterom uda się też zatopić wiosłowo-żaglową łódź piratów. Zazwyczaj wyruszają też w dalekie wyprawy, nawet na kresy Cesarstwa Rzymskiego i dalej.
Formalnie, to wszystko dostaje gracz także w Asterix & Obelix: Slap Them All! Ale i - niestety - tu kłania się też zapatrzenie twórców w klasyczny schemat "chodzonej bijatyki". Czyli owszem, na początek i na zakończenie przygody pojawiają się filmiki (choć sporo w nich statycznych obrazków z komiksów), tak już między misjami mamy krótką "odprawę". Na komiksowym tle kolejne postaci z papierowych odcinków, okienko z tekstem czy "dymkiem". I tyle, żeby wyjaśnić, dlaczego trzeba się będzie przedrzeć przez kolejną planszę pełną wrogów do "splaskaczowania".
Czyli, fabularnie, jest bardzo skromnie. Co prawa, jako fan, widzę doskonale nawiązania do kolejnych komiksów - przykładowo gdy Galowie odwiedzali Hiszpanię, Korsykę, walczyli z Normanami - ale w grze podane jest to w BARDZO skróconej i uproszczonej formie. Szkoda, że produkcja nie jest spolszczona, bo już w samych nazwiskach (taki Ahigieniks) krył się humor w komiksach. Ale rozumiem, że tu przekład musiałby być bardzo staranny i literacki. Zakładam, że wydawca w Polsce musiał się mierzyć z ograniczonym jednak budżetem, bo i gra mimo wszystko raczej niszowa.
Tak jak skromnie jest fabularnie - tak i skromnie jest jeżeli mówimy o samej rozgrywce. Co prawda gra wygląda naprawdę bardzo ładnie, ale gdy trzy czwarte zabawy polega na parciu do przodu i "plaskaczowaniu", to po chwili przestałem zwracać uwagę na jakim tle dzieje się kolejna "rąbanka". Są etapy na statkach - ale te również są tylko tłem. Ze cztery w sumie razy dostaje gracz etapy "biegane" i to wszystko, jeżeli chodzi o urozmaicenie rozgrywki. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że gatunkowy wzorzec lat 90-tych też na tym polegał. No ale jednak te kilkanaście lat minęło. Swoją drogą, beat'em up obecnie to raczej nisza niż wiodący gatunek - może to i pokłosie faktu, że za rzadko twórcy tych tytułów pokuszą się o jakieś większe urozmaicenie rozgrywki. Powiedziałbym, że Asterix & Obelix: Slap Them All! jest poprawne jako "chodzona bijatyka", ale zabrakło tu tego "czegoś", iskry talentu i pomysłowości.
Samo "plaskaczowanie" jednakowoż jest całkiem przyjemne. Grafika i animacja w pełni czerpie z komiksów. I jeszcze wyświetlają się te wszystkie dymki z "odgłosami" kolejnych ciosów. Bardzo fajnie to wygląda, tu trailery gry nie kłamią. Można grać w kooperacji, można solo, z przełączaniem Asterixa i Obelixa "w locie". Co przydaje się, gdy jednemu z bohaterów niebezpiecznie spadnie pasek zdrowia. No, może nie zupełnie płynnie. To mnie akurat nieco irytowało, bo pojawieniu się na planszy kolejnego zawodnika towarzyszy zawsze krótka animacja. Fajna, żeby była jasność. Ale gdy on się tam animuje, to jeżeli zmieniasz postać wśród hordy wrogów, w tym czasie możesz "wyłapać" parę strzałów zanim w ogóle będziesz w stanie zareagować. I podmianka przestaje mieć sens.
Prawda też jest taka, że przeszedłem grę głównie Asterixem, wykorzystując de facto dwa, trzy "patenty". Czyli cios podstawowy - i, konieczne wręcz, łapanie wrogów i ciskanie w innych. Można też z nich zrobić "karuzelę", roztrącając wszystkich na boki. Przydawał się też "obalający" bieg z jednej strony planszy na drugą. Ale podstawą było łapanie i ciskanie. Bo wrogów na ekranie momentami jest tak dużo, że robi się z tego niemalże "musou". Doprawdy, nie raz nawet nie widziałem mojego bohatera w gąszczu przeciwników. Niestety, zbyt szybko ich modele stały się powtarzalne, tak na marginesie. Zapomnijcie też o epickich pojedynkach z bossami, na których trzeba znaleźć jakiś patent. Nie - delikwent ma pasek zdrowia, bijemy go aż do wyzerowania punktów życia. Tyle. Jak dobrze się "zasadzimy", to boss nie zdoła nawet wyprowadzić jakiejkolwiek akcji. Wiecie, całkiem niedawno grałem w produkcje, w których bossa musiałem się nauczyć: jakie ma ataki, jak ich unikać, walka miała fazy... W Asterix & Obelix: Slap Them All! niczego takiego nie uświadczycie.
Problem z Asterix & Obelix: Slap Them All! jest taki, że chociaż sama walka bywa całkiem przyjemna, to oprócz niej właściwie nic więcej w tej grze nie ma. Zastanowiłem się także, jak testowana była ta produkcja przed premierą. Chodzi mi o dziwne skoki w trudności zabawy. Generalnie, zasada uczy, że im dalej, tym rozgrywka powinna stawiać większe wymagania. A tu reguły nie było. Zdarzały się etapy w których naprawdę trzeba było się "namachać", żeby chwilę później zaliczyć "spacerek". Po czym, znowu istny atak klonów w ilościach hurtowych. Po czym znowu relaks... A całość na poziomie trudności "medium" przeszedłem sam w niespełna 5 godzin. Zakładam oczywiście, że zabawa w kooperacji może dać więcej frajdy, ale, cóż, wydaje mi się, że twórcy nie wykorzystali potencjału, jaki drzemie w Asterix & Obelix: Slap Them All! Śliczna grafika i udane animacje to jednak trochę za mało. Nie powiem, "plaskaczowało" się przyjemnie - ale gdy patrzę na premierową cenę, to za te pieniądze można kupić mnóstwo innych, a bardzo wysoko ocenianych gier.
Z drugiej strony, w gatunku beat'em up nie dzieje się spektakularnie wiele. Więc, w jakiejś promocji, miłośnicy "chodzonych bijatyk" mogą się Asterix & Obelix: Slap Them All! zainteresować.
Ocena: 6/10
Ocena: 6/10
Zobacz także
2022-06-04, godz. 06:00
[04.06.2022] Giermasz #501 - Jak walczyć z błędami
Dwie recenzje w tym Giermaszu - i w obu przypadkach mówimy o błędach, jakie wychwyciliśmy w opisywanych produkcjach. Przy czym, chociaż Andrzej Kutys trochę utyskuje na Sniper Elite 5 , tak jednak podkreśla, że fani strzelanin w klimacie…
» więcej
2022-06-03, godz. 18:00
GIERMASZ 2022, czerwiec
» więcej
2022-06-03, godz. 18:00
[04.06.2022] Akcja - reakcja
Skoro satelitarny Internet działa świetnie na Ukrainie, zapewniając łączność walczącym z najeźdźcą wojskom - to inne mocarstwo już zaczyna się zastanawiać, jak takie połączenia zakłócać... Cóż, tak działa ten świat…
» więcej
2022-05-28, godz. 18:00
[28.05.2022] Na celowniku
W tym wydaniu kącika Gramy po polsku Michał Król opowiada między innymi o wynikach sprzedaży najnowszej odsłony serii o misjach snajpera. Okazuje się, że wydawca ma się czym pochwalić. Poza tym, sprawdzamy co słychać w największym…
» więcej
2022-05-28, godz. 06:00
[28.05.2022] Giermasz #500
Po dziesięciu latach na antenie dobiliśmy do "pięćsetki". Starsi (pytanie, czy mądrzejsi?), bardziej doświadczeni dziesiątkami gier, jakie testowaliśmy dla Was - ale wciąż pełni zapału do zanurzania się w kolejne wyjątkowe wirtualne…
» więcej
2022-05-27, godz. 18:00
[28.05.2022] Jubileusze
Kącik technologiczny z naszym ekspertem Radkiem Lisem istnieje od samego początku Giermaszu na antenie Radia Szczecin. Ale oszczędziliśmy Radkowi podróży w przeszłość - co prawda przez 10 lat trochę się w technologiach zmieniło…
» więcej
2022-05-21, godz. 18:00
[21.05.2022] Gra dekady
Ważne polskie nagrody, ciekawe nominacje i wygrani w tym roku - chociaż zastanawiamy się z Michałem Królem, na ile produkcja wybrana najlepszą w dziesięcioleciu (niezależnie od tego, że jest świetna) była kamieniem milowym dla całej…
» więcej
2022-05-21, godz. 06:00
Dolmen [Xbox Series X]
To nie jest tak, że utarte schematy - czy to mechanik, czy fabularne muszą od razu zrażać. Jeśli są odpowiednio i solidnie podane, jeżeli ich twórcy za wzór obrali produkcje z najwyższej półki, a jednocześnie dodali coś od siebie…
» więcej
2022-05-21, godz. 06:00
Outward: Definitive Edition [PC]
Ta gra miała być lepsza od tego, co jest lepsze od wszystkiego. Bo to połączenie wszystkiego, co cudowne w grach RPG. Elementy takich klasyków jak Gothic, czy The Elder Scrolls połączone w jedność - brzmi to genialnie. No właśnie…
» więcej
2022-05-21, godz. 06:00
[21.05.2022] Giermasz #499 - Oczekiwania
Spodziewaliśmy się po tych grach nieco więcej - nie za dużo oczywiście, wszak (chyba) nie aspirowały do najwyższej ligi, ale nasi recenzenci jednak oczekiwali lepszych wrażeń. Jarek Gowin sprawdził połączenie kosmicznego horroru…
» więcej