Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Gothic II: Kroniki Myrtany
Gothic II: Kroniki Myrtany
Kiedy dowiedziałem się o premierze fanowskiego moda do drugiej części serii Gothic pod tytułem "Kroniki Myrtany", to piałem z zachwytu. To dlatego, że twórcy przeszli wiele perturbacji, zanim wypuścili opinii publicznej owoc swojej pracy. W pewnym momencie całkowicie przestałem wierzyć, że Kroniki Myrtany kiedykolwiek poznamy. Jednak życie potrafi zaskakiwać, bo na platformie Steam ukazał się w ostatnich dniach mod, który bije rekordy popularności. To już prawie 2 tysiące opinii, z czego prawie wszystkie są pozytywne.

Dodatek jest do pobrania bezpłatnie dla posiadaczy Gothic II Złota Edycja
GIERMASZ-Recenzja Gothic II: Kroniki Myrtany

Gothic 2: Kroniki Myrtany to modyfikacja do drugiej części serii od Piranha Bytes. Zapewnia nam zupełnie nową historię i ponad 40 godzin zabawy. Posiadacze złotej edycji Gothica na Steam mogą pobrać moda za darmo. Co bardzo istotne dla Polaków, wśród których jest wielu fanów serii - gra ukazała się z pełnym, polskim dubbingiem.

Na początek rys fabularny, który jak może wiecie, jest dla mnie bardzo istotny w recenzjach. W grze wcielamy się w postać Marvina, który ucieka przed wojną z wyspy Londram na wyspę Archolos. Młody chłopak podróżuje razem ze swoim bratem statkiem przemytników. Kiedy trafiają oni do celu swojej podróży, rozpoczyna się zasadnicza historia. Ta ciągnie się nieco niczym w filmie o włoskiej mafii. Poznajemy towarzyszy podróży, to zabijemy jakieś potwory, albo przyniesiemy komuś kawałek mięsa... generalnie historia zanim się rozkręci, to w grze spędzicie jakieś 4-5 godzin. Tak było przynajmniej w moim przypadku. Nagle pojawia się pewien zwrot akcji... i wyruszamy w dalszą podróż. Tak mógłbym w skrócie opowiedzieć to, o czym opowiadają Kroniki Myrtany.

Kilka słów więcej o głównym bohaterze: Marvin to zwykły chłopek. Postać kompletnie nieistotna dla losów uniwersum Gothica. Inaczej było w przypadku Bezimiennego, który przy odpowiednim rozegraniu scenariusza, mógł zostać nawet królem Myrtany. Marvinowi to nie grozi. Imię głównego bohatera nie jest przypadkowe. Fanom serii z pewnością się skojarzy z kombinacją: wciskamy klawisz B, wpisujemy słowo "Marvin" i wciskamy ponownie B. Co to dawało? Otwierała się konsola, w której mogliśmy wpisywać kody. I tak też jest w Kronikach Myrtany.

Co ważne, nie chcę oceniać grafiki gry - ponieważ jest ona w 99 procentach identyczna, jak w drugiej części Gothica, a to gra z (uwaga!) 2003 roku. Również systemy walki, rozwoju postaci i ekwipunku, pozostały bez zmian. Powstały natomiast nowe stroje, świeże zbroje, pojawia się nawet ślad nowego oręża - generalnie widać, że to uniwersum Gothica, ale jego akcja odgrywa się na zupełnie innej wyspie. Cały czas pozostajemy w Królestwie Myrtany, ale o Khorinis, miejscowi wspominają raczej rzadko. Wracając do kwestii oprawy należy pochwalić twórców moda za to, że dodali kilka nowych animacji, do drętwej oprawy stworzonej przez Piranha Bytes. Swego czasu hitem internetu były filmy stylizowane na ruchy bohaterów tej serii. Są one po prostu powtarzalne i "kwadratowe". Nie spodziewajcie się cudów w Kronikach Myrtany. Pojawiły się jednak przyjemne przerywniki, które zapewniają ciągłość opowiadanej historii.

W modzie pojawił się polski dubbing. Jest on bardzo ważnym argumentem, dla którego wielu graczy z Polski sięgnie po tytuł. Można jednak się do niego przyczepić. Bo był on chyba nagrywany longiem. A aktorzy nie znali kontekstu wypowiedzi. Czasami bohaterowie brzmią, jak by tekst czytali z kartki. Brakuje im po prostu odpowiedniej interpretacji swoich słów. Warto jednak przypomnieć, że to fanowski mod, a nie produkcja wielkiego studia. W tekście nie ma wielu błędów. Czasami nie pokrywa się z tekstem mówionym, bo w tekście jest "jej" a lektor czyta "jemu". To jedyne błędy, które zauważyłem.

Czy warto? To pytanie retoryczne. Fani serii Gothic czekali od ponad dekady na grę osadzoną w uniwersum, klimatyczną i dającą frajdę - przede wszystkim przedstawioną historią. Trzeci Gothic był porażką... przygotowaną na kolanie. Innych gier nawet do kanonu nie zaliczam. Fanowski mod "Kroniki Myrtany" otrzymuje od redakcji Giermaszu 8 punktów na 10 możliwych.

Ocena: 8/10

Zobacz także

2024-08-31, godz. 07:00 Crash Bandicoot (1996 r.) Jamraj pręgowaty - gatunek niewielkiego ssaka z podrodziny jamrajów. Jeżeli nic wam ta nazwa nie mówi - spokojnie, mi też nie. Natomiast mówi mi coś nazwisko pewnego przedstawiciela tego gatunku, który pomykał po rozmaitych planszach… » więcej 2024-08-31, godz. 07:00 Podsumowanie targów gamescom 2024 Największe targi gier na świecie zakończone. Jak co roku podczas gamescomu w Kolonii otrzymaliśmy mnóstwo zapowiedzi nowych gier i trailerów. Z tego całego zatrzęsienia wybraliśmy dla Was najciekawsze według nas pozycje - od znanych… » więcej 2024-08-31, godz. 06:00 [31.08.2024] Giermasz #614 - podsumowanie gamescomu Szeroko omówimy zakończone targi gamescom w Kolonii. Zapowiedzianych i zaprezentowanych gier było bez linku, więc jak nie mieliście czasu, przybliżymy Wam te najważniejsze. Sprawdziliśmy też japoński slasher z elementami tower defense… » więcej 2024-08-24, godz. 07:00 Just Crow Things (Xbox Series X] Jakub Kasztalski i jego studio Unbound Creations powracają z kolejną świetną humorystyczną grą. Jak sam tytuł mówi, Just Crow Things to produkcja o Wronich Sprawach, która nie ma za grosz powagi, za to tony humoru i możliwości robienia… » więcej 2024-08-24, godz. 07:00 Just Crow Things (Xbox Series X] Jakub Kasztalski i jego studio Unbound Creations powracają z kolejną świetną humorystyczną grą. Jak sam tytuł mówi, Just Crow Things to produkcja o Wronich Sprawach, która nie ma za grosz powagi, za to tony humoru i możliwości robienia… » więcej 2024-08-24, godz. 07:00 Bloodhound [Xbox Series X] Nie obiecywałem sobie zbyt wiele, choć miałem z tyłu głowy myśl o tych wszystkich perełkach, które miło mnie zaskoczyły i do tej pory przyjemnie je wspominam. Szkoda, że nie tym razem. Bloodhound z polskiego studia Kruger & Flint… » więcej 2024-08-24, godz. 07:00 Bloodhound [Xbox Series X] Nie obiecywałem sobie zbyt wiele, choć miałem z tyłu głowy myśl o tych wszystkich perełkach, które miło mnie zaskoczyły i do tej pory przyjemnie je wspominam. Szkoda, że nie tym razem. Bloodhound z polskiego studia Kruger & Flint… » więcej 2024-08-24, godz. 07:00 Bloodhound [Xbox Series X] Nie obiecywałem sobie zbyt wiele, choć miałem z tyłu głowy myśl o tych wszystkich perełkach, które miło mnie zaskoczyły i do tej pory przyjemnie je wspominam. Szkoda, że nie tym razem. Bloodhound z polskiego studia Kruger & Flint… » więcej 2024-08-24, godz. 07:00 World of Goo 2 [PC] W 2008 roku światu ukazuje się gra o tytule World of Goo - tytuł wyprodukowany przez dwóch kolesi, którzy pożegnali się z Electronic Arts, polegający na układaniu wież, pomostów i innych nietypowych konstrukcji z tytułowych glutów… » więcej 2024-08-24, godz. 07:00 World of Goo 2 [PC] W 2008 roku światu ukazuje się gra o tytule World of Goo - tytuł wyprodukowany przez dwóch kolesi, którzy pożegnali się z Electronic Arts, polegający na układaniu wież, pomostów i innych nietypowych konstrukcji z tytułowych glutów… » więcej
18192021222324