Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
Takie, niezwykle trudne dodam, zadanie czeka na nas w grze Expeditions: Rome od znanego wydawcy THQ Nordic. Przyjdzie więc nam tu przemierzyć piękny, pełen kolorów, starożytny świat, od Afryki Północnej przez Grecję i Galię, aż po samo miasto na siedmiu wzgórzach. Ta długa droga nie będzie jednak usłana różami, a zadania, jakim będziemy musieli sprostać nie będą należeć do tych z kategorii najłatwiejszych. Gotowi na długą wyprawę? No to ruszamy!
Expeditions: Rome to naturalna kontynuacja serii Expeditions. To klasyczna strategia w klimacie RPG, która zawiera w sobie elementy znane nam z tradycyjnych turówek. Grę oglądamy już standardowo w rzucie izometrycznym, kamera umieszczona jest bardzo wysoko i pozwala nam obserwować całe pole rozgrywki, jak i swobodnie ten widok przybliżać, by dokładniej przyjrzeć się poszczególnym jednostkom czy elementom otoczenia. Sama mapa została zaś podzielona na wiele maleńkich heksagonów, w obrębie których wykonujemy ruchy naszych jednostek. Na pierwszy rzut oka Expeditions: Rome bardzo mocno przypomina swoim wyglądem Cywilizację, natomiast jeśli mowa o samych bitwach to tym najbliżej chyba do mechaniki tak dobrze znanej z Heroes of Might and Magic.
Przejdźmy jednak do szczegółów. W grze wcielamy się w młodego Legatusa, którego ojciec został zamordowany przez nieznanego politycznego wroga. Zmusza to nas do pospiesznej ucieczki z Rzymu i dołączenia do wojskowej kampanii, która ma na celu stłumienie greckiej rebelii. Z biegiem naszej ekspedycji uczymy się wojennego rzemiosła. Rozwijamy umiejętności walki, taktyki i planowania bitew. Powoli zdobywamy należny nam szacunek, a nasze imię zaczyna wzbudzać prawdziwy postrach wśród jednostek wroga.
W Expeditions: Rome przyjdzie nam walczyć za Rzym niemal w każdym zakątku znanego wówczas świata - od błękitnych wybrzeży Grecji po głębokie lasy Galii. Od naszych decyzji, podbojów i najazdów zależeć będzie to, jak będą nas postrzegać ludzie. Czy będą nas szanować, czy też w strachu wyklinać nasze imię i szykować bunt przeciwko Rzymowi. To my sami możemy tutaj zdecydować, czy chcemy rządzić żelazną ręką, czy też oratorską mową i politycznymi dekretami, a niekiedy nawet i intrygami. W Expeditions: Rome w naszych rękach leżeć będzie los wojskowych legionów, bliskich nam towarzyszy jak i samego, wielkiego miasta w dolinie Tybru, a każda z naszych decyzji będzie miała swoje nieodwracalne konsekwencje!
Nie będę ukrywał - to nie jest to gra dla każdego. To dość hermetyczne środowisko jej poprzedniczek utrudnia zrozumienie mechaniki tej najnowszej już części. Z kolei trudność rozgrywki została tu dopracowana niemal do perfekcji. Często zdarza się, że w walce jeden zły ruch jednostki prowadzi do jej natychmiastowej śmierci. Ale przecież nie samymi bitwami człowiek żyje, na szczęście Expeditions: Rome i w tym temacie ma naprawdę sporo do zaoferowania. To między innymi system nieustannej rozbudowy naszych sił, zbierania zapasów i ulepszania naszych jednostek, a ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza w późniejszym etapie rozgrywki, gdzie na swojej drodze spotykamy coraz to bardziej rozwinięte i lepiej uzbrojone jednostki wroga.
Muzyka, grafika i efekty dźwiękowe są „okej”, ale nie spodziewajcie się tu niczego rewolucyjnego. Wyraźnie widać, że twórcy postawili na rozbudowę samej rozgrywki oraz ulepszenie mechaniki zarządzania naszymi jednostkami, co na pewno docenią bardziej doświadczeni gracze. Jeśli natomiast miałbym wskazać największy minus tego tytułu to na pewno słabiutki system rozwoju naszych umiejętności oraz ulepszania oręża. Tak zachwalane bonusy zdają się być papierowe i nie mają koniec końców aż tak wielkiego wpływu na samą rozgrywkę. A szkoda, bo ich rozbudowa zajmuje sporo czasu czym wzmaga jedynie apetyt na naprawdę spore dodatki.
Moim zdaniem Expeditions: Rome brakuje też przede wszystkim głębi. Od gry strategicznej, od jej fabuły oczekuje się jednak dużo więcej, niż liniowego prowadzenia nas za rączkę. Brakuje zaskakujących zwrotów akcji, brakuje większej wolnej woli przy podejmowaniu kluczowych decyzji. A tak poza tym wszystkim zostaje nam jedynie sama możliwość pobawienia się strategiami i opracowywania nowych taktyk podboju ziem starożytnego świata. To nadal jednak trochę zbyt mało, by wciągnąć graczy na długie godziny. Sprawdzacie na własną odpowiedzialność. Cześć!
Ocena: 6/10
Zobacz także
2022-04-16, godz. 06:00
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej [Xbox Series X]
Crusader Kings III to żadna nowość. Potęża i skomplikowana strategia już dłuższy czas temu podbiła serca wielu graczy i krytyków na całym świecie, i cieszy się uznaniem na komputerach osobistych. Ale jak w takim razie sprawuje…
» więcej
2022-04-16, godz. 06:00
Tunic [Xbox Series X]
Wszyscy porównują Tunic do starych odsłon Zeldy i trzeba im przyznać sporo racji. Bo Tunic ma z tym tytułem wiele wspólnego. Ponad to łączy również cechy serii Dark Souls. To niewątpliwie jedna z najciekawszych gier tego roku. Wiem…
» więcej
2022-04-16, godz. 06:00
Tunic [Xbox Series X]
Wszyscy porównują Tunic do starych odsłon Zeldy i trzeba im przyznać sporo racji. Bo Tunic ma z tym tytułem wiele wspólnego. Ponad to łączy również cechy serii Dark Souls. To niewątpliwie jedna z najciekawszych gier tego roku. Wiem…
» więcej
2022-04-16, godz. 06:00
[16.04.2022] Giermasz #494 - Świąteczne polecanki
Święta to znakomity czas także na granie - szczególnie w produkcje, które wymagają więcej czasu. Bo jak podkreśla Michał Król, LEGO Star Wars: Saga Skywakerów to produkcja potężna, a że daje mnóstwo frajdy, to i można zapomnieć…
» więcej
2022-04-16, godz. 06:00
[16.04.2022] Ucieczka
Tuż przed Wielkanocą branża technologiczna również w świątecznych nastrojach - chociaż, jak informuje nasz ekspert Radek Lis, nie wszyscy mają powody do radości. Na przykład posiadacze "budżetowych" monitorów z logiem nadgryzionego…
» więcej
2022-04-16, godz. 06:00
LEGO Gwiezdne Wojny: Saga Skywalkerów [Xbox Series X]
Musiałem odpocząć od licznych gier serii LEGO, ale Gwiezdne wojny: Saga Skywalkerów było idealnym powodem do powrotu. Z olbrzymim przytupem, bo niewątpliwie mamy do czynienia chyba z najlepszą odsłoną zabawy duńskimi klockami, połączoną…
» więcej
2022-04-16, godz. 06:00
Tunic [Xbox Series X]
Wszyscy porównują Tunic do starych odsłon Zeldy i trzeba im przyznać sporo racji. Bo Tunic ma z tym tytułem wiele wspólnego. Ponad to łączy również cechy serii Dark Souls. To niewątpliwie jedna z najciekawszych gier tego roku. Wiem…
» więcej
2022-04-16, godz. 06:00
[16.04.2022] Punkty widzenia
Do połowy pełna - czy do połowy pusta? Popularne powiedzonko o szklance świetnie ilustruje niejaki problem z określeniem, czy ostatecznie premiera słynnej gry w cyberpunkowym świecie była sukcesem sprzedażowym, czy jednak niekoniecznie?…
» więcej
2022-04-16, godz. 06:00
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej [Xbox Series X]
Crusader Kings III to żadna nowość. Potęża i skomplikowana strategia już dłuższy czas temu podbiła serca wielu graczy i krytyków na całym świecie, i cieszy się uznaniem na komputerach osobistych. Ale jak w takim razie sprawuje…
» więcej
2022-04-09, godz. 06:00
The House of the Dead: Remake [Switch]
Późne lata 90., SEGA wypuszcza grę The House of the Dead, która szturmem zdobywa salony gier. Strzelanie do zombiaków okazało się hitem, co przerodziło się w całkiem sporą serię. 26 lat później na konsoli Switch pojawia się…
» więcej