Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
Takie, niezwykle trudne dodam, zadanie czeka na nas w grze Expeditions: Rome od znanego wydawcy THQ Nordic. Przyjdzie więc nam tu przemierzyć piękny, pełen kolorów, starożytny świat, od Afryki Północnej przez Grecję i Galię, aż po samo miasto na siedmiu wzgórzach. Ta długa droga nie będzie jednak usłana różami, a zadania, jakim będziemy musieli sprostać nie będą należeć do tych z kategorii najłatwiejszych. Gotowi na długą wyprawę? No to ruszamy!
Expeditions: Rome to naturalna kontynuacja serii Expeditions. To klasyczna strategia w klimacie RPG, która zawiera w sobie elementy znane nam z tradycyjnych turówek. Grę oglądamy już standardowo w rzucie izometrycznym, kamera umieszczona jest bardzo wysoko i pozwala nam obserwować całe pole rozgrywki, jak i swobodnie ten widok przybliżać, by dokładniej przyjrzeć się poszczególnym jednostkom czy elementom otoczenia. Sama mapa została zaś podzielona na wiele maleńkich heksagonów, w obrębie których wykonujemy ruchy naszych jednostek. Na pierwszy rzut oka Expeditions: Rome bardzo mocno przypomina swoim wyglądem Cywilizację, natomiast jeśli mowa o samych bitwach to tym najbliżej chyba do mechaniki tak dobrze znanej z Heroes of Might and Magic.
Przejdźmy jednak do szczegółów. W grze wcielamy się w młodego Legatusa, którego ojciec został zamordowany przez nieznanego politycznego wroga. Zmusza to nas do pospiesznej ucieczki z Rzymu i dołączenia do wojskowej kampanii, która ma na celu stłumienie greckiej rebelii. Z biegiem naszej ekspedycji uczymy się wojennego rzemiosła. Rozwijamy umiejętności walki, taktyki i planowania bitew. Powoli zdobywamy należny nam szacunek, a nasze imię zaczyna wzbudzać prawdziwy postrach wśród jednostek wroga.
W Expeditions: Rome przyjdzie nam walczyć za Rzym niemal w każdym zakątku znanego wówczas świata - od błękitnych wybrzeży Grecji po głębokie lasy Galii. Od naszych decyzji, podbojów i najazdów zależeć będzie to, jak będą nas postrzegać ludzie. Czy będą nas szanować, czy też w strachu wyklinać nasze imię i szykować bunt przeciwko Rzymowi. To my sami możemy tutaj zdecydować, czy chcemy rządzić żelazną ręką, czy też oratorską mową i politycznymi dekretami, a niekiedy nawet i intrygami. W Expeditions: Rome w naszych rękach leżeć będzie los wojskowych legionów, bliskich nam towarzyszy jak i samego, wielkiego miasta w dolinie Tybru, a każda z naszych decyzji będzie miała swoje nieodwracalne konsekwencje!
Nie będę ukrywał - to nie jest to gra dla każdego. To dość hermetyczne środowisko jej poprzedniczek utrudnia zrozumienie mechaniki tej najnowszej już części. Z kolei trudność rozgrywki została tu dopracowana niemal do perfekcji. Często zdarza się, że w walce jeden zły ruch jednostki prowadzi do jej natychmiastowej śmierci. Ale przecież nie samymi bitwami człowiek żyje, na szczęście Expeditions: Rome i w tym temacie ma naprawdę sporo do zaoferowania. To między innymi system nieustannej rozbudowy naszych sił, zbierania zapasów i ulepszania naszych jednostek, a ma to kluczowe znaczenie zwłaszcza w późniejszym etapie rozgrywki, gdzie na swojej drodze spotykamy coraz to bardziej rozwinięte i lepiej uzbrojone jednostki wroga.
Muzyka, grafika i efekty dźwiękowe są „okej”, ale nie spodziewajcie się tu niczego rewolucyjnego. Wyraźnie widać, że twórcy postawili na rozbudowę samej rozgrywki oraz ulepszenie mechaniki zarządzania naszymi jednostkami, co na pewno docenią bardziej doświadczeni gracze. Jeśli natomiast miałbym wskazać największy minus tego tytułu to na pewno słabiutki system rozwoju naszych umiejętności oraz ulepszania oręża. Tak zachwalane bonusy zdają się być papierowe i nie mają koniec końców aż tak wielkiego wpływu na samą rozgrywkę. A szkoda, bo ich rozbudowa zajmuje sporo czasu czym wzmaga jedynie apetyt na naprawdę spore dodatki.
Moim zdaniem Expeditions: Rome brakuje też przede wszystkim głębi. Od gry strategicznej, od jej fabuły oczekuje się jednak dużo więcej, niż liniowego prowadzenia nas za rączkę. Brakuje zaskakujących zwrotów akcji, brakuje większej wolnej woli przy podejmowaniu kluczowych decyzji. A tak poza tym wszystkim zostaje nam jedynie sama możliwość pobawienia się strategiami i opracowywania nowych taktyk podboju ziem starożytnego świata. To nadal jednak trochę zbyt mało, by wciągnąć graczy na długie godziny. Sprawdzacie na własną odpowiedzialność. Cześć!
Ocena: 6/10
Zobacz także
2021-06-19, godz. 06:00
Ratchet & Clank: Rift Apart [PlayStation 5]
Ratchet & Clank: Rift Apart to książkowy przykład gry nowej generacji konsol, zręcznościowy killer, przecudowny pod każdym względem, a do tego prawdziwy system seller, który powinien napędzić sprzedaż PlayStation 5, a z drugiej…
» więcej
2021-06-19, godz. 06:00
Wasteland 3: The Battle of Steeltown DLC [PlayStation 4]
Wasteland 3 trzyma poziom. Miłośnicy gier RPG na pewno pamiętają jeszcze trzecią odsłonę utrzymanej w klimacie postapokaliptycznym produkcji. Gra doczekała się pierwszego dużego dodatku pod tytułem The Battle of Steeltown. To kilka…
» więcej
2021-06-19, godz. 06:00
Wasteland 3: The Battle of Steeltown DLC [PlayStation 4]
Wasteland 3 trzyma poziom. Miłośnicy gier RPG na pewno pamiętają jeszcze trzecią odsłonę utrzymanej w klimacie postapokaliptycznym produkcji. Gra doczekała się pierwszego dużego dodatku pod tytułem The Battle of Steeltown. To kilka…
» więcej
2021-06-19, godz. 06:00
Wasteland 3: The Battle of Steeltown DLC [PlayStation 4]
Wasteland 3 trzyma poziom. Miłośnicy gier RPG na pewno pamiętają jeszcze trzecią odsłonę utrzymanej w klimacie postapokaliptycznym produkcji. Gra doczekała się pierwszego dużego dodatku pod tytułem The Battle of Steeltown. To kilka…
» więcej
2021-06-19, godz. 06:00
[19.06.2021] Giermasz #453 - Nowy wymiar
Wreszcie doczekaliśmy się tej osławionej nowej generacji - podkreśla Michał Król w recenzji niezwykle udanej platformówki akcji Ratchet & Clank: Rift Apart (choć warto zwrócić uwagę, że już wcześniej recenzowaliśmy gry wyglądające…
» więcej
2021-06-18, godz. 14:50
[19.06.2021] Polskie gry na E3 2021
Jak sama nazwa wskazuje, w tym wydaniu kącika Gramy po polsku rozmawiamy o grach naszych studiów, które pokazano na dużej, branżowej imprezie. I miło odnotować, że, przykładowo, prezentację dużego wydawcy rozpoczynał efektowny…
» więcej
2021-06-18, godz. 14:41
[19.06.2021] Górnicy
Ceny kart graficznych poszybowały do góry. Głównymi winowajcami są kopacze kryptowalut, nowoczesne urządzenia wykupują dosłownie "na pniu". Między innymi o tym rozmawiamy z naszym technologicznym ekspertem Radkiem Lisem. Poza tym…
» więcej
2021-06-18, godz. 14:09
Half-Life (1998 r.)
Można się zastanawiać, co by było, gdyby tego dnia doktor Gordon Freeman nie spóźnił się do pracy? Czy eksperyment w ściśle tajnym laboratorium Black Mesa nie skończyłby się katastrofą i otwarciem drzwi do innego wymiaru, z którego…
» więcej
2021-06-12, godz. 06:00
Sniper: Ghost Warrior Contracts 2 [Xbox Series X]
Od 2010 roku CI Games rozwija swoją serię Sniper: Ghost Warrior. Efekty tych działań były różne. Rekordowa sprzedaż jedynki, słabsza dwójki, masa bugów w SGW3 i odrodzenie w Sniper: Ghost Warrior Contracts. Kontrakty wprowadzały…
» więcej
2021-06-12, godz. 06:00
DC Super Hero Girls: Teen Power [Switch]
Gdy włączyłem DC Super Hero Girls: Teen Power, przez pierwsze kilkanaście minut zastanawiałem się, niczym w piosence, "co ja robię tu" ? Nastoletnie, szczebioczące sympatycznie super-bohaterki, radośnie podekscytowane wrzuceniem kolejnej…
» więcej