Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej
Crusader Kings III to żadna nowość. Potęża i skomplikowana strategia już dłuższy czas temu podbiła serca wielu graczy i krytyków na całym świecie, i cieszy się uznaniem na komputerach osobistych. Ale jak w takim razie sprawuje się jej edycja na konsole? Warto to sprawdzić, bo ten gatunek - z przyczyn technicznych - oczywiście był kojarzony wyłącznie z PCtami, bo gra na padzie w tym przypadku - skoplikowanej strategii - kojarzy się raczej z mordęgą, niż przyjemnością. Ale czy na pewno jest to tak karkołomne?

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja Crusader Kings III na konsole

Już odpowiadam. Trochę tak, a trochę nie. Zależy od podejścia autorów konwersji, ale wymaga też nieco dobrej woli od gracza. Jeśli ktoś oczekuje, że nie odczuje różnicy między grą na konsoli a PC, to się grubo pomyli. Choć - tego akurat jestem pewien - ten eksperyment się udał - wymaga jednak zmiany podejścia. Nie można oczekiwać, że pad w pełni zastpi funkcjonalność myszki. No, przynajmniej na razie. Jak zatem twórcy poradzili sobie z tym wyzwaniem? Przypisując oczywiście poszczególnym klawiszom odpowiednie zadania, ale też wprowadzając wariacje tego rozwiązania. Na przykład co innego robi jedno przyciśnięcie jakiegoś guzika, a co innego dłuższe jego przytrzymanie. Mamy też rozwiązania, które sprowadzają się na przykład do naciśnięcia dwóch spustów na raz, co też otwiera inne menu i możliwości.

Aby granie na padzie i na konsoli było, poza tym, że w ogóle możliwe, to jeszcze dawało przyjemność, twórcy musieli posunąć się do głębszych zmian - w samej mechanice gry, dlatego na przykład różnice są w niektórych elementach graficznych, gorszy nastrój naszego władcy pokazywany jest jako czerwona poświata wokół portretu. Inaczej wygląda też sterowanie armią - żołnierze, jeśli im na to pozwolimy - mają większą autonomię, my przede wszystkim wybieramy, w jaki sposób mają reagować w poszczególnych sytuacjach.
Do tego dochodzi jeszcze chwilami po otwarciu menu przeklikiwanie się przez kolejne karty, a potem wybór dpowiedniego przycisku, który - powiedzmy - otwiera menu możliwości naszego dziedzica.

Jest z tym wszystkim na początku trochę zabawy. Ale muszę powiedzieć, że jestem pełen podziwu dla tego, co udało się zrobić. Oczywiście - ortodoksyjni gracze raczej nie będą chcieli się przerzucić, ale dla tych, którym brakuje na konsolach solidnej, takiej naprawdę z krwi i kości strategii powinni być zadowoleni z Crusader Kings III. Może to wszystko brzmi trochę skomplikowanie, ale ma jedną olbrzymią zaletę - udało się tu wdrożyć intuicyjność. Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do pada, na pewno poradzi sobie z podbijaniem i zarządzaniem królestwem w ten sposób. Na pewno nie wszyscy się przekonają. A już z całą pewnością nie od razu, choć warto spróbować. Szczególnie, że gra dostępna jest w ramach Game Passa. No i może niektórzy pamiętają, że jeszcze kilka, kilkanaście lat temu przecież ludzie narzekali, że w pierwszoosobowe strzelanki padem też nie da się grać. A wystarczyło trochę czasu.

Ocena: 9/10 [nota dotyczy jakości gry na konsolowym padzie]

Zobacz także

2022-08-27, godz. 06:00 Destroy All Humans 2 Reprobed [Xbox Series X] Nie można nie być fanem kosmity Crypto. Czarujący, wygadany, bezczelny, z rewelacyjnym poczuciem humoru, świetnie czujący się wśród ludzi i strzelający do wszystkiego co się rusza. Cała seria ma już ładnych kilka lat, więc z… » więcej 2022-08-26, godz. 18:00 [27.08.2022] Tąpnięcie Górnictwo krypto walut przeżywa (przejściowe?) trudności - więc, jak opowiada nasz technologiczny ekspert Radek Lis - ceny kart graficznych zaczynają wracać do normy. Między innymi o tym dyskutujemy w tym wydaniu kącika. Poza tym… » więcej 2022-08-20, godz. 19:47 Xenoblade Chronicles 3 [Switch] Czego możecie się spodziewać od gościa, który w pierwszej i drugiej części serii każdorazowo spędził ponad 100 godzin? Jakiej recenzji oczekujecie w sytuacji, gdy po zapowiedzi "trójki" nie obejrzałem ani jednego trailera, żeby… » więcej 2022-08-20, godz. 06:00 Xenoblade Chronicles 3 [Switch] Czego możecie się spodziewać od gościa, który w pierwszej i drugiej części serii każdorazowo spędził ponad 100 godzin? Jakiej recenzji oczekujecie w sytuacji, gdy po zapowiedzi "trójki" nie obejrzałem ani jednego trailera, żeby… » więcej 2022-08-20, godz. 06:00 Xenoblade Chronicles 3 [Switch] Czego możecie się spodziewać od gościa, który w pierwszej i drugiej części serii każdorazowo spędził ponad 100 godzin? Jakiej recenzji oczekujecie w sytuacji, gdy po zapowiedzi "trójki" nie obejrzałem ani jednego trailera, żeby… » więcej 2022-08-20, godz. 06:00 [20.08.2022] Giermasz #512 - Japonia górą Urlop to był doskonały czas, aby ograć tak wspaniałą i wielką grę jaką jest Xenoblade Chronicles 3 . Nasz redakcyjny fan jRPG Andrzej Kutys jest zachwycony, oczywiście poleca całą serię - także fanom "zachodniej" odmiany gatunku… » więcej 2022-08-20, godz. 06:00 Tekken (1994 r.) Nie ma na świecie gracza, który nie znałby tej serii. W 1994 roku japońskie studio Namco wydało pierwszą część Tekkena. Bijatyki, która na zawsze zmieniła ten gatunek. Tekken jest uznawany za jedną z pierwszych bijatyk, w której… » więcej 2022-08-19, godz. 18:00 GIERMASZ 2022, sierpień » więcej 2022-08-19, godz. 18:00 [20.08.2022] Zaskoczenia Najnowsza karta graficzna, na której nie będzie można odpalić ultra-popularnej i dosyć wiekowej gry sieciowej?! Między innymi o tym mówi nasz technologiczny ekspert Radek Lis. Poza tym ma kolejną porcję najnowszych newsów dotyczących… » więcej 2022-08-13, godz. 06:00 [13.08.2022] Giermasz #511 - Podsumowanie pierwszej połowy roku 2022 cz.2 Ponieważ większość redakcji Giermaszu zażywa zasłużonego urlopowego odpoczynku, postanowiliśmy przygotować dla Was ściągawkę - wskazówkę, na jakie tytuły zwracaliśmy uwagę w minionym pierwszym półroczu. Przypominamy Wam… » więcej
108109110111112113114