Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej
Crusader Kings III - recenzja wersji konsolowej
Crusader Kings III to żadna nowość. Potęża i skomplikowana strategia już dłuższy czas temu podbiła serca wielu graczy i krytyków na całym świecie, i cieszy się uznaniem na komputerach osobistych. Ale jak w takim razie sprawuje się jej edycja na konsole? Warto to sprawdzić, bo ten gatunek - z przyczyn technicznych - oczywiście był kojarzony wyłącznie z PCtami, bo gra na padzie w tym przypadku - skoplikowanej strategii - kojarzy się raczej z mordęgą, niż przyjemnością. Ale czy na pewno jest to tak karkołomne?

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja Crusader Kings III na konsole

Już odpowiadam. Trochę tak, a trochę nie. Zależy od podejścia autorów konwersji, ale wymaga też nieco dobrej woli od gracza. Jeśli ktoś oczekuje, że nie odczuje różnicy między grą na konsoli a PC, to się grubo pomyli. Choć - tego akurat jestem pewien - ten eksperyment się udał - wymaga jednak zmiany podejścia. Nie można oczekiwać, że pad w pełni zastpi funkcjonalność myszki. No, przynajmniej na razie. Jak zatem twórcy poradzili sobie z tym wyzwaniem? Przypisując oczywiście poszczególnym klawiszom odpowiednie zadania, ale też wprowadzając wariacje tego rozwiązania. Na przykład co innego robi jedno przyciśnięcie jakiegoś guzika, a co innego dłuższe jego przytrzymanie. Mamy też rozwiązania, które sprowadzają się na przykład do naciśnięcia dwóch spustów na raz, co też otwiera inne menu i możliwości.

Aby granie na padzie i na konsoli było, poza tym, że w ogóle możliwe, to jeszcze dawało przyjemność, twórcy musieli posunąć się do głębszych zmian - w samej mechanice gry, dlatego na przykład różnice są w niektórych elementach graficznych, gorszy nastrój naszego władcy pokazywany jest jako czerwona poświata wokół portretu. Inaczej wygląda też sterowanie armią - żołnierze, jeśli im na to pozwolimy - mają większą autonomię, my przede wszystkim wybieramy, w jaki sposób mają reagować w poszczególnych sytuacjach.
Do tego dochodzi jeszcze chwilami po otwarciu menu przeklikiwanie się przez kolejne karty, a potem wybór dpowiedniego przycisku, który - powiedzmy - otwiera menu możliwości naszego dziedzica.

Jest z tym wszystkim na początku trochę zabawy. Ale muszę powiedzieć, że jestem pełen podziwu dla tego, co udało się zrobić. Oczywiście - ortodoksyjni gracze raczej nie będą chcieli się przerzucić, ale dla tych, którym brakuje na konsolach solidnej, takiej naprawdę z krwi i kości strategii powinni być zadowoleni z Crusader Kings III. Może to wszystko brzmi trochę skomplikowanie, ale ma jedną olbrzymią zaletę - udało się tu wdrożyć intuicyjność. Jeśli ktoś jest przyzwyczajony do pada, na pewno poradzi sobie z podbijaniem i zarządzaniem królestwem w ten sposób. Na pewno nie wszyscy się przekonają. A już z całą pewnością nie od razu, choć warto spróbować. Szczególnie, że gra dostępna jest w ramach Game Passa. No i może niektórzy pamiętają, że jeszcze kilka, kilkanaście lat temu przecież ludzie narzekali, że w pierwszoosobowe strzelanki padem też nie da się grać. A wystarczyło trochę czasu.

Ocena: 9/10 [nota dotyczy jakości gry na konsolowym padzie]

Zobacz także

2022-05-21, godz. 06:00 [21.05.2022] Giermasz #499 - Oczekiwania Spodziewaliśmy się po tych grach nieco więcej - nie za dużo oczywiście, wszak (chyba) nie aspirowały do najwyższej ligi, ale nasi recenzenci jednak oczekiwali lepszych wrażeń. Jarek Gowin sprawdził połączenie kosmicznego horroru… » więcej 2022-05-21, godz. 06:00 Dolmen [Xbox Series X] To nie jest tak, że utarte schematy - czy to mechanik, czy fabularne muszą od razu zrażać. Jeśli są odpowiednio i solidnie podane, jeżeli ich twórcy za wzór obrali produkcje z najwyższej półki, a jednocześnie dodali coś od siebie… » więcej 2022-05-21, godz. 06:00 Outward: Definitive Edition [PC] Ta gra miała być lepsza od tego, co jest lepsze od wszystkiego. Bo to połączenie wszystkiego, co cudowne w grach RPG. Elementy takich klasyków jak Gothic, czy The Elder Scrolls połączone w jedność - brzmi to genialnie. No właśnie… » więcej 2022-05-21, godz. 06:00 Dolmen [Xbox Series X] To nie jest tak, że utarte schematy - czy to mechanik, czy fabularne muszą od razu zrażać. Jeśli są odpowiednio i solidnie podane, jeżeli ich twórcy za wzór obrali produkcje z najwyższej półki, a jednocześnie dodali coś od siebie… » więcej 2022-05-21, godz. 06:00 Outward: Definitive Edition [PC] Ta gra miała być lepsza od tego, co jest lepsze od wszystkiego. Bo to połączenie wszystkiego, co cudowne w grach RPG. Elementy takich klasyków jak Gothic, czy The Elder Scrolls połączone w jedność - brzmi to genialnie. No właśnie… » więcej 2022-05-20, godz. 18:00 [21.05.2022] Cyfrowy obywatel Nowa wersja aplikacji z naszym codziennym, urzędowym życiem - między innymi o tym rozmawiamy z naszym technologicznym ekspertem Radkiem Lisem. W tym wydaniu kącika technologicznego mamy też okazję, aby po raz kolejny irytować się na… » więcej 2022-05-15, godz. 06:00 GIERMASZ 2022, maj » więcej 2022-05-15, godz. 06:00 [14.05.2022] Górki i dołki Gdy jedni świętują dziesiątki milionów sprzedanych gier - inni liczą zaskórniaki i zastanawiają się nad przetrwaniem. Między innymi o tym dzisiaj w kąciku Gramy po polsku opowiada Michał Król. Co ciekawe, nie zawsze wystarczy… » więcej 2022-05-14, godz. 06:00 Eastward [Switch] Nie miałem żadnych oczekiwań związanych z Eastward. Cóż, zwyczajnie przegapiłem zeszłoroczną jesienną premierę. W końcu tych niezależnych gier wychodzi tak dużo. Ale zapadła decyzja, aby Eastward wydać w Polsce w pudełkowej… » więcej 2022-05-14, godz. 06:00 Eastward [Switch] Nie miałem żadnych oczekiwań związanych z Eastward. Cóż, zwyczajnie przegapiłem zeszłoroczną jesienną premierę. W końcu tych niezależnych gier wychodzi tak dużo. Ale zapadła decyzja, aby Eastward wydać w Polsce w pudełkowej… » więcej
117118119120121122123