Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
SpellForce III Reforced
SpellForce III Reforced
Cieszą takie próby, szczególnie że udane. Seria Spellforce od początku istnienia marki była rodzajem eksperymentu, który wszedł teraz jakby w drugą fazę. A mówię o trzeciej części, która jest dostępna na rynku od dłuższego czasu z dopiskiem Reforced, aby wreszcie zawitać na konsole. W bardzo ładnym stylu. Spellforce 3 - jak już powiedziałem - od początku było rodzajem rzadkiej hybrydy. To połączenie klasycznej gry RPG ze strategią czasu rzeczywistego. Połączenie bardzo płynne, bo nie ma czegoś takiego jak "tura strategii" albo "a teraz moment na RPG". Przewodzimy bohaterom, których losy fabuła tak układa, że co jakiś czas zmuszeni są wcielić się w budowniczych, dowódców osad i miast albo brać udział w potyczkach z większą liczbą wojska. Wszystko osadzone jest w klimatach fantasy.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Koch Media Poland
GIERMASZ-Recenzja Spellforce III Reforced

Fabularnie wszystko jest raczej standardowe, ale nie chcę skupiać się na samej grze, bo ona w sprzedaży jest od kilku lat. W zamian skupmy się na konsolowej konwersji z PCtów. W takich przypadkach najwięcej pytań budzi sterowanie - jak pad może zastępować duet myszki i klawiatury? Otóż całkiem nieźle - w skrócie - dłuższe przytrzymanie przycisku powoduje pojawienie się okręgu, który zaznacza pobliskie jednostki. Wciśnięcie gałki zaznaczenie wszystkich bohaterów. Naciśnięcie spustów - albo wybór akcji specjalnych dla członków drużyny albo otwarcie koła budowy. Wszystko jest dość klarowne i zaskakująco łatwe do opanowania, a nawet zapamiętania.

Problemem jest czytelność i dowodzenie poszczególnymi jednostkami. Przy dynamicznych walkach, a w Spellforce 3 Reforced prawie wszystkie takie są, trudno jest się rozeznać i na przykład dać rozkaz odwrotu niektórym wojownikom. Niekiedy sterowanie padem spowalnia także operowanie kamerą, a to dodatkowo komplikuje rozeznanie się na polu bitwy. Bywa to frustrujące, choć przy niewielkiej praktyce można do części tych niedogodności przywyknąć lub nauczyć się jak je pomijać, choć tu bardziej należy polegać na swoich mechanizmach, niż tych wypracowanych przez twórców. Fatalna jest minimapa. Do niej trzeba używać chyba lupy, żeby móc się nią kierować.

Graficznie widać, że twórcy nieco podszlifowali Spellforce 3, ale nadal brak tu fajerwerków, czy nawet poziomu, którego moglibyśmy się spodziewać po konsolach nowej generacji. Ale nie chcę też być zbyt krytyczny, bo choć może nie ma tu żadnego przewrotu, to to, co widać na ekranie jest bardzo solidne. Przede wszystkim klimatyczne.

Rzuca się jednak w oczy małe zróżnicowanie jednostek, niektóre postaci są nieco kanciaste. Animacje też mogłyby być lepsze, ale na przykład to, jak przedstawione są lasy, choć brak tu jakiejś swobody ruchu, to naprawdę szalenie przypadło mi do gustu. Łatwo się w tym zatopić i po prostu przyjemnie się na to patrzy. Spellforce 3 Reforced jest bardzo dobrą propozycją dla wszystkich, którym brakuje takiego staroszkolnego RPG z nutą świeżości pod postacią elementów strategicznych. Harmonijnie wbudowanych w rozgrywkę. Serce mówi mi, że ocena powinna być wyższa, ale za te niedociagnięcia, na przykład za małą precyzję w sterowaniu nie mogę niestety postawić ósemki. Za to siódemka jest bardzo mocna.

Ocena: 7/10

Zobacz także

2022-08-27, godz. 06:00 Saints Row [Xbox Series X] Nie miałem zbyt dużych oczekiwań, ale to wciąż było chyba zbyt wiele. Lubiłem "starą" wersję Saints Row, miała kilka cech, które nie przypadły mi do gustu, chwilami była nieco zbyt abstrakcyjna, ale przecież mnóstwo graczy właśnie… » więcej 2022-08-27, godz. 06:00 Saints Row [Xbox Series X] Nie miałem zbyt dużych oczekiwań, ale to wciąż było chyba zbyt wiele. Lubiłem "starą" wersję Saints Row, miała kilka cech, które nie przypadły mi do gustu, chwilami była nieco zbyt abstrakcyjna, ale przecież mnóstwo graczy właśnie… » więcej 2022-08-27, godz. 06:00 Hard West II [Steam Deck] Z perspektywy czasu można się zastanawiać, dlaczego bandzie doświadczonych rabusiów nie zapaliła się czerwona lampka ostrzegawcza? Dlaczego zignorowali pogłoski o "nawiedzonym" pociągu? W dodatku, ze słabą ochroną, a przecież… » więcej 2022-08-27, godz. 06:00 Destroy All Humans 2 Reprobed [Xbox Series X] Nie można nie być fanem kosmity Crypto. Czarujący, wygadany, bezczelny, z rewelacyjnym poczuciem humoru, świetnie czujący się wśród ludzi i strzelający do wszystkiego co się rusza. Cała seria ma już ładnych kilka lat, więc z… » więcej 2022-08-26, godz. 18:00 [27.08.2022] Tąpnięcie Górnictwo krypto walut przeżywa (przejściowe?) trudności - więc, jak opowiada nasz technologiczny ekspert Radek Lis - ceny kart graficznych zaczynają wracać do normy. Między innymi o tym dyskutujemy w tym wydaniu kącika. Poza tym… » więcej 2022-08-20, godz. 19:47 Xenoblade Chronicles 3 [Switch] Czego możecie się spodziewać od gościa, który w pierwszej i drugiej części serii każdorazowo spędził ponad 100 godzin? Jakiej recenzji oczekujecie w sytuacji, gdy po zapowiedzi "trójki" nie obejrzałem ani jednego trailera, żeby… » więcej 2022-08-20, godz. 06:00 Xenoblade Chronicles 3 [Switch] Czego możecie się spodziewać od gościa, który w pierwszej i drugiej części serii każdorazowo spędził ponad 100 godzin? Jakiej recenzji oczekujecie w sytuacji, gdy po zapowiedzi "trójki" nie obejrzałem ani jednego trailera, żeby… » więcej 2022-08-20, godz. 06:00 Xenoblade Chronicles 3 [Switch] Czego możecie się spodziewać od gościa, który w pierwszej i drugiej części serii każdorazowo spędził ponad 100 godzin? Jakiej recenzji oczekujecie w sytuacji, gdy po zapowiedzi "trójki" nie obejrzałem ani jednego trailera, żeby… » więcej 2022-08-20, godz. 06:00 [20.08.2022] Giermasz #512 - Japonia górą Urlop to był doskonały czas, aby ograć tak wspaniałą i wielką grę jaką jest Xenoblade Chronicles 3 . Nasz redakcyjny fan jRPG Andrzej Kutys jest zachwycony, oczywiście poleca całą serię - także fanom "zachodniej" odmiany gatunku… » więcej 2022-08-20, godz. 06:00 Tekken (1994 r.) Nie ma na świecie gracza, który nie znałby tej serii. W 1994 roku japońskie studio Namco wydało pierwszą część Tekkena. Bijatyki, która na zawsze zmieniła ten gatunek. Tekken jest uznawany za jedną z pierwszych bijatyk, w której… » więcej
104105106107108109110