Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
After Us
After Us
Od początku wiedziałem, że After Us to nie jest zwyczajna gra. Twórcy chcieli zwrócić uwagę na coś ważnego, dać graczom przeżycie, które daje do myślenia i zmusza do refleksji. I to im się udało, choć przez to ograniczyli sobie także grono odbiorców. Choć tak naprawdę, jest to po prostu udana gra przygodowa z elementami platformowymi.

Grę do recenzji dostaliśmy od agencji reprezentującej twórców.
GIERMASZ-Recenzja After Us

W After Us wcielamy się w ducha życia o imieniu Gaia, który rusza w zniszczony działaniami człowieka świat, by przywrócić równowagę poprzez ocalenie dusz zwierząt, które wymarły poprzez działania homo sapiens. Lecz nie jest to miejsce nam znane. To surrealistyczna kraina, gdzie wszechobecne spustoszenie wręcz przytłacza, a Gaia jest jedyną nadzieją na przywrócenie życia. To świat, gdzie wymarła też ludzkość. Ożywienie planety i uratowanie dusz wymarłych gatunków zwierząt nie będzie jednak łatwe. Na szczęście na pomoc ruszyła opiekująca się przyrodą Matka, która poświęciła swoją siłę życiową i przekazała ją bohaterce.

Podczas przygody po abstrakcyjnym świecie przemierzałem przerażające pustynie, wysypiska śmieci, olbrzymi plac budowy pełen wysokich dźwigów, umierające lasy i całkowicie zniszczone miasta. Wszędzie walają się zniszczone samochody, wycieka ropa, w powietrzu dominuje smog, a gdzie nie spojrzeć po horyzont widać tylko szaro bure krajobrazy. Na pierwszy rzut oka widać, że wszytko obumarło i nie ma tu żadnego życia. Mimo to, After Us to wyjątkowa opowieść o zniszczeniu, nadziei i poświęceniu.

Piękne jest to, że biegnąca po spalonej ziemi Gaia zostawia sobie ślad, rosnącą trawę, która niestety prawie natychmiast umiera. Jednak odnajdywane i ożywiane drzewa dają niesamowity kontrast dla otaczającego nas ponurego świata. Bohaterka potrafi też usuwać plamy oleju, dzięki czemu dostaje się do niedostępnych wcześniej miejsc i odblokowuje ukryte przejścia. Tu podstawą jest skok, szybowanie w powietrzu i szybkie zrywy, które są istotne w walce. Choć tu nie ma takiego zwyczajnego zwalczania wrogów, zwanych Pożeraczami. Gaia potrafi kumulować energię i wystrzelić jej falą, która pobudza roślinność, likwidując olej czy wpływając na zachowanie przeciwników. Ma także serce, którym może rzucać, co pomaga zdobywać dusze zwierząt czy rozwiązywać proste zagadki.

After Us jest grą w miarę krótką, ukończyłem ją w około 6-7 godzin. Jednak historia zniszczonego świata wciągnęła mnie bez reszty. Nadal uważam, że to bardziej zabawa przygodowo-platformowa, ale ratowanie ostatniego psa, wieloryba, czy orła, daje sporo pozytywnych odczuć. Podobnie jest z poznawaniem smutnej historii wrogo nastawionych do bohaterki Pożeraczy. Jest to wyjątkowa opowieść osadzona w surrealistycznym i zniszczonym przez człowieka świecie, który przepełniła mnie smutkiem, ale i nadzieją, bo działania Gai powodują pojawienie się iskry, że jednak nie wszystko jest stracone. Mimo wyraźnych zręcznościowych aspektów, After Us zaliczyć mogę do gier-przeżyć. Tytułów, które niosą ważne przesłanie.

Ocena: 7/10

Zobacz także

2023-08-31, godz. 15:52 ARCHIWUM 2023, lipiec » więcej 2023-08-31, godz. 15:51 ARCHIWUM 2023, czerwiec » więcej 2023-08-26, godz. 06:00 Blasphemous 2 [PlayStation 5] Tydzień po tygodniu z metroidvanią, tak się jakoś złożyło (przypadkowo w sumie). Więc poprzednio opowiadałem Wam o pozycji stosunkowo prostej w gatunku, adresowanej do młodszego odbiorcy i jego rodziców. I mi się podobało, bo… » więcej 2023-08-26, godz. 06:00 Blasphemous 2 [PlayStation 5] Tydzień po tygodniu z metroidvanią, tak się jakoś złożyło (przypadkowo w sumie). Więc poprzednio opowiadałem Wam o pozycji stosunkowo prostej w gatunku, adresowanej do młodszego odbiorcy i jego rodziców. I mi się podobało, bo… » więcej 2023-08-26, godz. 06:00 Blasphemous 2 [PlayStation 5] Tydzień po tygodniu z metroidvanią, tak się jakoś złożyło (przypadkowo w sumie). Więc poprzednio opowiadałem Wam o pozycji stosunkowo prostej w gatunku, adresowanej do młodszego odbiorcy i jego rodziców. I mi się podobało, bo… » więcej 2023-08-26, godz. 06:00 Atlas Fallen [Xbox Series X] Trochę miałem wrażenie, że gram w coś, co mogłoby być filmem. Filmem, który w zapowiedziach był imponującym widowiskiem, ale po drodze okazało się, że zabrakło budżetu i trzeba było przyciąć na aktorach, lokacjach i efektach… » więcej 2023-08-26, godz. 06:00 Atlas Fallen [Xbox Series X] Trochę miałem wrażenie, że gram w coś, co mogłoby być filmem. Filmem, który w zapowiedziach był imponującym widowiskiem, ale po drodze okazało się, że zabrakło budżetu i trzeba było przyciąć na aktorach, lokacjach i efektach… » więcej 2023-08-26, godz. 06:00 Red Dead Redemption [PlayStation 5] Z tym portem jest doprawdy niezłe zamieszanie... Choć, na wstępie warto zaznaczyć, że gracze, także w Polsce, zagłosowali już portfelami, skoro pierwsza część opowieści o Dzikim Zachodzie, pierwotnie wydana 10 lat temu, od razu… » więcej 2023-08-26, godz. 06:00 Atlas Fallen [Xbox Series X] Trochę miałem wrażenie, że gram w coś, co mogłoby być filmem. Filmem, który w zapowiedziach był imponującym widowiskiem, ale po drodze okazało się, że zabrakło budżetu i trzeba było przyciąć na aktorach, lokacjach i efektach… » więcej 2023-08-26, godz. 06:00 [26.08.2023] Giermasz #563 - Święci i grzesznicy Dwie premiery recenzujemy w tym wydaniu programu. Jarek Gowin miał już wcześniej okazję testować poprzednie gry studia, które stworzyło Atlas Fallen . W opinii naszego redakcyjnego kolegi, jest to produkcja z niewykorzystanym potencjałem… » więcej
54555657585960